Jump to content
POLITISTI.ro

Încadrarea juridică corectă pt deţinerea în afara antrepozitului fiscal


Catalin

Recommended Posts

  • Moderator

Recurs în Interesul Legii admis

Fapta persoanei fizice care detine in afara antrepozitului fiscal produse accizabile nemarcate si care provin din contrabanda

 

In Monitorul Oficial nr. 35 din 16 ianuarie 2014 a fost publicata Decizia nr. 17 din 18 noiembrie 2013 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie – Completul Competent sa Judece Recursul in Interesul Legii vizand problema de drept: „incadrarea juridica a faptei persoanei fizice, care detine in afara antrepozitului fiscal (desi nu are calitate de antrepozitar autorizat), peste limitele prevazute de lege, produse accizabile nemarcate si care provin din contrabanda.

 

Inalta Curte de Casatie si Justitie – Completul competent sa judece recursul in interesul legii a luat in examinare recursul in interesul legii formulat de catre Ministerul Public asupra Sesizarii nr. 1.595/I/A/22 din 17 mai 2013 a Colegiului de conducere al Curtii de Apel Bacau, vizand problema de drept: „incadrarea juridica a faptei persoanei fizice, care detine in afara antrepozitului fiscal (desi nu are calitate de antrepozitar autorizat), peste limitele prevazute de lege, produse accizabile nemarcate si care provin din contrabanda.

 

Problema de drept ce a generat practica neunitara

Prin recursul in interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie s-a aratat ca in practica judiciara nationala nu exista un punct de vedere unitar cu privire la „incadrarea juridica a faptei persoanei fizice, care detine in afara antrepozitului fiscal (desi nu are calitate de antrepozitar autorizat), peste limitele prevazute de lege, produse accizabile nemarcate si care provin din contrabanda“.

 

Examenul jurisprudential

Prin recursul in interesul legii se arata ca, in urma verificarii jurisprudentei la nivel national cu privire la interpretarea si aplicarea art. 2961alin. (1) lit. l) din Codul fiscal si art. 270 alin. (3) din Codul vamal, respectiv incadrarea juridica a faptei persoanei fizice care detine in afara antrepozitului fiscal (desi nu are calitatea de antrepozitar autorizat), peste limitele prevazute de lege, produse accizabile nemarcate si care provin din contrabanda, a fost relevata o practica neunitara.

 

Solutiile pronuntate de instantele judecatoresti

Reprezentantul procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in interesul legii invederand ca examenul jurisprudentei penale actuale a evidentiat mai multe orientari cu privire la acest aspecte si, prin urmare, caracterul neunitar al practicii judiciare:

 

Intr-o orientare, instantele au retinut un concurs de infractiuni in structura caruia au intrat:

  • infractiunile prevazute de art. 270 alin. (3) din Codul vamal si art. 2961alin. (1) lit. l) din Codul fiscal (anexele nr. 1–93);
  • art. 2961alin. (1) lit. l) din Codul fiscal si art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 241/2005 (anexele nr. 94–103);
  • art. 270 alin. (3) din Codul vamal,art. 2961alin. (1) lit. l) din Codul fiscal si art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 241/2005 (anexele nr. 104–108).

Intr-o alta orientare, instantele au retinut o singura infractiune, dupa cum urmeaza:

  • art. 270 alin. (3) din Codul vamal (anexele nr. 109–139);
  • art. 2961alin. (1) lit. l) din Codul fiscal (anexele nr. 140–168);
  • art. 9 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 241/2005 (anexa nr. 169).

A fost aratata opinia procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, in sensul ca incadrarea juridica corecta este cea exprimata de prima orientare jurisprudentiala, respectiv ca „incadrarea juridica a faptei persoanei fizice care detine in afara antrepozitului fiscal (desi nu are calitatea de antrepozitar autorizat), peste limitele prevazute de lege, produse accizabile nemarcate si care provin din contrabanda“, este cea a unui concurs ideal intre infractiunea prevazuta de art. 2961alin. (1) lit. l) din Codul fiscal si art. 270 alin. (3) din Codul vamal.

 

Solutia propusa de autorul sesizarii (Colegiul de conducere al Curtii de Apel Bacau):

„In cazul detinerii in afara antrepozitului fiscal a produselor accizabile nemarcate fiscal peste limita prevazuta de lege, produse pentru care accizele nu au fost platite si care provin din contrabanda, pe langa infractiunea de evaziune fiscala trebuie retinuta infractiunea prevazuta de art. 2961 din Codul fiscal, precum si infractiunea de contrabanda.“

 

Opinia procurorului general

Solutia propusa de catre procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie este in sensul orientarii jurisprudentiale potrivit careia „Incadrarea juridica a faptei persoanei fizice care detine in afara antrepozitului fiscal (desi nu are calitatea de antrepozitar autorizat), peste limitele prevazute de lege, produse accizabile nemarcate si care provin din contrabanda“ este cea a unui concurs ideal intre infractiunea prevazuta de art. 2961alin. (1) lit. l) din Codul fiscal si art. 270 alin. (3) din Codul vamal.

 

Inalta Curte de Casatie si Justitie a decis admiterea recursului in interesul legii formulat de Colegiul de conducere al Curtii de Apel Bacau si, in consecinta, stabileste ca:

Fapta de a detine in afara antrepozitului fiscal produse accizabile supuse marcarii, fara a fi marcate sau marcate necorespunzator ori cu marcaje false, peste limitele prevazute de lege, cunoscand ca acestea provin din contrabanda, constituie infractiunea prevazuta in art. 270 alin. (3) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al Romaniei.

 

sursa: infolegal.ro

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Moderator

Deţinerea în afara antrepozitului fiscal, peste limitele prevăzute de lege, de produse accizabile nemarcate

 

Discuţia porneşte de la Decizia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie nr. 17/2013 prin care a fost admis recursul în interesul legii formulat de Colegiul de conducere al Curţii de Apel Bacău şi s-a stabilit că fapta de a deţine în afara antrepozitului fiscal produse accizabile supuse marcării, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false, peste limitele prevăzute de lege, cunoscând că acestea provin din contrabandă, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la doi la şapte ani şi interzicerea unor drepturi conform art. 270 alin. (3) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României.
 

 

După prezentarea acestei soluţii, a apărut o întrebare referitoare la limitele prevăzute de lege, astfel cum se exprimă ÎCCJ în decizia citată.
 
Codul fiscal
 
Răspunsul se găseşte în Codul fiscal, unde, prin art. 2961 – Infracţiuni, şi unde la litera l) se precizează că este infracţiune deţinerea de către orice persoană în afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, potrivit titlului VII, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false, peste limita a 10.000 de ţigarete, 400 de ţigări de foi de 3 grame, 200 de ţigări de foi mai mari de 3 grame, peste 1 kg tutun de fumat, alcool etilic peste 40 de litri, băuturi spirtoase peste 200 de litri, produse intermediare de alcool peste 300 de litri, băuturi fermentate, altele decât bere şi vinuri, peste 300 de litri.

 

Codul vamal
 
Dacă tot am ajuns la această discuţie, credem că pot fi utile şi alte precizări. Astfel, aşa cum – în aceeşi decizie  se face trimitere la art. 270 alin. (3) din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României – să reţinem că la alin. (1) al acestui articol Codul vamal prevede:
Introducerea în sau scoaterea din ţară, prin orice mijloace, a bunurilor sau mărfurilor, prin alte locuri decât cele stabilite pentru control vamal, constituie infracţiunea de contrabandă şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani şi interzicerea unor drepturi.”
 
Mai departe, la alineatul (3) al aceluiaşi articol – astfel cum a fost introdus prin O.U.G. nr. 54/2010 – se precizează că:
Sunt asimilate infracţiunii de contrabandă şi se pedepsesc potrivit alin. (1) colectarea, deţinerea, producerea, transportul, preluarea, depozitarea, predarea, desfacerea şi vânzarea bunurilor sau a mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal cunoscând că acestea provin din contrabandă sau sunt destinate săvârşirii acesteia.
 
Despre marcarea produselor accizabile
 
Aceeaşi decizie se referă şi la produse care nu sunt marcate sau sunt marcate necorespunzător. De aceea, am considerat, de asemenea util, să facem şi aici trimiterile la reglementări. Astfel, Codul fiscal, în art. 20663 – Proceduri de marcare dispune:
 
“(1) Marcarea produselor se efectuează prin timbre sau banderole.
(2) Dimensiunea şi elementele ce vor fi inscripţionate pe marcaje vor fi stabilite prin normele metodologice.
(3) Antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat, expeditorul înregistrat sau importatorul autorizat are obligaţia să asigure ca marcajele să fie aplicate la loc vizibil, pe ambalajul individual al produsului accizabil, respectiv pe pachet, cutie ori sticlă, astfel încât deschiderea ambalajului să deterioreze marcajul.
(4) Produsele accizabile marcate cu timbre sau banderole deteriorate ori altfel decât s-a prevăzut la alin. (2) şi (3) vor fi considerate ca nemarcate.”
 
În aplicarea dispoziţiilor din acest articol, Normele metodologice au în vedere ANEXA 54 – despre machetele timbrelor şi banderolelor:
 
a) Timbre pentru marcarea ţigaretelor şi produselor din tutun;
b.) Banderole pentru marcarea produselor intermediare şi alcoolului etilic.
 
De asemenea, Punctul 116 din Norme vine cu precizări privind:
 
- dimensiunile marcajelor, care sunt prezentate în anexa nr. 54;
- regimul marcajele (hârtii de valoare cu regim special, tipărite de către Compania Naţională “Imprimeria Naţională” – S.A.);
- elementele de inscripţionare pe timbrele pentru marcarea produselor din tutun prelucrat.

 

Condiţii de distribuţie şi comercializare
 
Art. 20669Cod fiscal, care conţine dispoziţii privind condiţiile de distribuţie şi comercializare, este însoţit de precizări din:
 
- Normele de aplicare, prin Punctul 120;
- prevederile din Ordinul 3138/2011, şi anume: Anexa 1 (CERERE de autorizare ca operator economic comerciant de tutun brut şi/sau tutun parţial prelucrat; ANEXA Nr. 3 – INSTRUCŢIUNI privind procedura de soluţionare a cererii de autorizare a operatorilor economici care doresc să comercializeze tutun brut şi/sau tutun parţial prelucrat.
 
Ordinul preşedintelui ANAF nr. 3138/2011, publicat în Monitorul oficial nr. 707/2011, a aprobat modelul şi conţinutul formularului “Cerere de înregistrare şi atestare a activităţii de distribuţie şi comercializare angro de băuturi alcoolice şi/sau produse din tutun” şi ale formularului “Atestat pentru distribuţie şi comercializare angro de produse supuse accizelor”, precum şi a Instrucţiunilor privind procedura de soluţionare a Cererii de înregistrare şi atestare a activităţii de distribuţie şi comercializare angro de băuturi alcoolice şi/sau produse din tutun.
 
sursa: legestart.ro
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.