Jump to content
POLITISTI.ro

Combaterea terorismului - despre terorism, antiterorism, contraterorism


Marius

Pentru că subiectul este tot mai mult dezbătut şi discutat în ultima vreme, iar mulţi dintre cetăţeni (în special adolescenţii) au o falsă percepţie a realităţii referitoare la competenţele instituţiilor din România privind combaterea terorismului, coroborate cu fel şi fel de reportaje sau ştiri din mass-media insuficient documentate ce nu fac altceva decât să creeze o şi mai mare confuzie, voi încerca să expun aici pe cât posibil în termeni cât mai populari cum stau lucrurile în realitate, despre cine sunt şi ce fac antiteroriştii sau contrateroriştii României.

În România au fost înfiinţate şi există numeroase structuri speciale, iar asta pentru că fiecare instituţie ce face parte din sistemul naţional de apărare a dorit să aibă în componenţă o asemenea unitate/subunitate, ceea ce a condus la actuala situaţie în care statul român are o structură şi o legislaţie mult prea stufoasă în această privinţă în comparaţie cu statele occidentale.

Pentru a putea înţelege acest subiect, este necesar să lămurim de la bun început ce înseamnă terorism, antiterorism şi contraterorism, cât şi care e diferenţa între terorism şi infracţiunile grave, cele din sfera crimei organizate etc. pentru că doar în acest fel se pot contura clar care sunt competenţele instituţiilor din ţara noastră referitoare la terorism.
Ce înseamnă terorism, antiterorism şi contraterorism? - Conform legislaţiei româneşti avem următoarele definiţii:
Terorismul reprezintă ansamblul de acţiuni şi/sau ameninţări care prezintă pericol public ce afectează securitatea naţională şi îndeplineşte următoarele caracteristici:

  • sunt săvârşite premeditat de entităţi teroriste, motivate de concepţii şi atitudini extremiste, ostile faţă de alte entităţi, împotriva cărora acţionează prin modalităţi violente şi/sau distructive;
  • au ca scop realizarea unor obiective specifice, de natură politică;
  • vizează factori umani şi/sau factori materiali din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice, populaţiei civile sau al oricărui alt segment aparţinând acestora;
  • produc stări cu un puternic impact psihologic asupra populaţiei, menit să atragă atenţia asupra scopurilor urmărite.

Întervenţie antiteroristă − ansamblul măsurilor defensive realizate anterior producerii unor atacuri teroriste iminente, folosite pentru reducerea vulnerabilităţii factorilor umani, specifici şi nespecifici, şi a factorilor materiali;
Întervenţie contrateroristă − ansamblul măsurilor ofensive realizate în scopul capturării sau anihilării teroriştilor, eliberării ostaticilor şi restabilirii ordinii legale, în cazul desfăşurării ori producerii unui atac terorist.

În România, SRI - Serviciul Român de Informaţii a fost desemnat ca autoritate naţională în domeniul luptei antiteroriste (Hotărârea CSAT nr. 00140 din 19 octombrie 2001), iar acţiunile de ripostă (intervenţie) contrateroristă sunt competenţe exclusive tot ale Serviciului Român de Informaţii şi presupun totalitatea măsurilor şi acţiunilor executate de forţele speciale ale SRI, independent sau în cooperare cu alte forţe din cadrul sistemului naţional de apărare, pe întreg teritoriul ţării, asupra obiectivelor atacate sau ocupate de terorişti, în scopul anihilării acestora. Acţiunile specifice contrateroriste au caracter ofensiv şi sunt executate exclusiv de Brigada Antiteroristă - BAT a SRI, dar NUMAI după aprobarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (art. 12. din LEGEA nr.535 din 2004 privind privind prevenirea şi combaterea terorismului).
sri-bat-antitero-2.thumb.jpg.e70206bc38e
În concluzie, până să se poată discuta de intervenţii contrateroriste e cale lungă, pentru că trebuie să existe o decizie a CSAT-ului, iar teoretic abia după o asemenea aprobare / decizie, BAT din cadrul SRI trebuie să intervină. Mai mult, pentru a exista o astfel de decizie a CSAT-ului, trebuie să existe TERORISM aşa cum e definit de legislaţie. În rest BAT-ul asigură paza aeroportuară pe toate cele 16 aeroporturi civile din ţară şi securitatea diplomatică la anumite ambasade mai importante. Nu orice luare de ostateci, răpiri ale unor persoane sau atacuri armate sunt din punct de vedere legal considerate acte teroriste. De exemplu dacă în cazul unui jaf armat autorii, chiar dacă iau ostateci, urmăresc sustragerea unor sume de bani, ei nu sunt terorişti, ci tâlhari de care se ocupă poliţia. În schimb dacă au revendicări de natură politică sau religioasă, atunci aceştia pot fi consideraţi terorişti. 

Orice alte situaţii agresive ce presupun eliberarea ostaticilor, a persoanelor răpite, sechestrate, atacurile armate, suspecţi periculoşi, deosebit de violenţi ori care folosesc arme de foc, substanţe explozive, toxice sau periculoase şi aşa mai departe, sunt fapte care se încadrează în sfera infracţiunilor pedepsite de legea penală, catalogate ca infracţiunile grave (cum spre exemplu sunt cele din sfera crimei organizate) şi se află în sfera de competenţă a Poliţiei Române. Doar Poliţia Română e competentă din punct de vedere legal să intervină în astfel de situaţii prin structurile sale specializate DCCO - Direcţia de Combatere a Criminalităţii Organizate, SIAS - Serviciul Intervenţii şi Acţiuni Speciale şi SAS - structurile speciale de intervenţie şi acţiuni speciale ale poliţiei existente la nivelul fiecărui inspectorat judeţean de poliţie.
SIAS-Serviciul-Interventii-Actiuni-Speci SAS-Serviciu-pentru-Actiuni-Speciale.thu
Cu toate astea, legislaţia română în domeniu prevede că la solicitarea SRI, în funcţie de amploarea şi particularităţile actului terorist, pot fi angrenate cu misiuni specifice şi alte forţe din cadrul MAI şi MApN ori ale Serviciul de Informaţii Externe (SIE) şi Serviciul de Protecţie şi Pază (SPP) etc. Astfel, MApN-ul desfăşoară acţiuni de prevenire şi combatere a terorismului în mod special în caz de război, iar Ministerul Afacerilor Interne, ca organ central al puterii executive, are printre atribuţii şi coordonarea activităţii structurilor din subordine care participă la prevenirea, neutralizarea şi lichidarea actelor elementelor teroriste pe teritoriul României în conformitate cu legislaţia în vigoare.

În spaţiul public sunt lansate şi se regăsesc foarte multe informaţii în mare parte cosmetizate şi pompos prezentate despre tot felul de structuri speciale ale altor instituţii paralele, care pot participa în cooperare cu SRI-ul la eventualele intervenţii contrateroriste, dar îşi alocă tot felul de competenţe din sfera antiterorista şi contrateroristă.
Un exemplu în acest sens este Jandarmeria, care are competenţă legală să intervină "antitero" DOAR la obiectivele care le are in pază, mai simplu spus  şi pe înţelesul tuturor trebuie să apere obiectivele la care asigură paza în situaţia unor atacuri teroriste, dar se laudă (face tot felul de demonstraţii) şi încearcă prin toate mijloacele să lase impresia că jandarmii sunt "antiteroriştii României". Mai exact Jandarmeria asigură paza şi apărarea unor obiective de importanţă, iar ca o urmare firească legea prevede că "execută misiuni de intervenţie antiteroristă la obiectivele aflate în responsabilitatea jandarmeriei". Datorită acestei prevederi au fost înfiinţate numeroase brigăzi, detaşamente şi grupări mobile ce poartă în denumire termeni pompoşi de genul "antitero" sau "antiterorista". 

antitero-jandarmeria.thumb.jpg.d9e90b51c
Un alt exemplu asemănător, dar mult mai puţin vizibil sunt formaţiunile speciale din cadrul Administraţiei Penitenciarelor, care au ca principală atribuţie intervenţiile şi apărarea penitenciarelor de eventualele atacuri teroriste, ori SPP-ul - Serviciul de Protecţie şi Pază care potrivit legii, "intervine independent sau în cooperare cu alte organe prevăzute de lege pentru prevenirea şi contracararea acţiunilor de natură să pună în pericol viaţa, integritatea fizică, sănătatea sau libertatea de acţiune a persoanelor păzite", iar aceste structuri nu sunt toate, mai există şi altele.

  • Upvote 5


User Feedback

Recommended Comments

Mai trebuie precizat că Brigada Antiteroristă - BAT din cadrul SRI este fosta USLA - Unitate Specială de Luptă Antiteroristă din Securităţii Statului înainte de 1989. 
După 1990, USLA a preluat o nouă denumire, cea de Brigada Antiteroristă a SRI, iar actualul SRI - Serviciul Român de Informaţii este continuatorul Securităţii Statului (Securitatea) care a fost serviciului de informaţii din România în perioada comunistă.

Actuala Jandarmerie, înainte de 1989 purta denumirea de Trupele de Securitate şi erau parte componentă a Securităţii Statului.

  • Upvote 1

Share this comment


Link to comment
Share on other sites


Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.