Jump to content
POLITISTI.ro
  • Welcome!

    In order to be able to use all the functions and to benefit from all the facilities offered by this site, it is necessary to register a member account. Please fill in your email address carefully, as it is required later in the membership account validation process. If you already have a member account, feel free to sign in.
     

Politisti.ro
Politisti.ro

Ce trebuie să ştii înainte de a alege specializarea "poliţie rutieră"

Dacă eşti elev al uneia dintre şcolile de poliţie sau student al Academiei de Poliţie şi intenţionezi să alegi profilul "poliţie rutieră" în cele ce urmează vei afla câteva particularităţi despre munca la rutieră, pe care este bine să le cunoşti înainte de a alege această specializare. Acestea nu au nicio legătură cu teoria pe care o învăţaţi la cursuri. 

În primul şi primul rând, o să trebuiască să vă formaţi nişte nervi de oţel. Este cea mai grea parte din munca asta. Dacă eşti o fire colerică, fereşte-te de rutieră, acolo e nevoie să nu-ţi sară muştarul imediat, din contră, trebuie să ai un control şi o stăpânire de sine, ieşite din comun. Fără îndoială asta este cea mai grea particularitate a acestei linii de muncă, restul le înveţi dacă există puţină voinţă. După o tură veţi ajunge un pachet de nervi acasă ... Dacă crezi că vei putea să-ţi formezi aceea stăpânire de sine ieşită din comun, atunci te poţi gândi să alegi ca profil "rutiera", în caz contrar orientează-te spre alt profil. Nicăieri, la nicio altă linie de muncă din Poliţia Română nu e necesară această abilitate într-o doză atât de mare ca la poliţia rutieră.

După o vreme veţi cunoaşte toate scuzele penibile, posibile şi imposibile pe care şoferii vi le servesc, atunci când îi opriţi. Dar în esenţă, vă veţi convinge că majoritatea încearcă să vă spună acelaşi lucru, respectiv că: ei sunt mai cu moţ, mai speciali şi că nu ai făcut tocmai bine atunci când l-ai oprit tocmai pe el. Cam asta vă vor spune toţi, numai că sub diferite forme. Absolut toţi vor să se aplice legea la sânge, DAR începând cu URMĂTORUL, NU cu el. Toţi sunt un caz mai special, o excepţie şi aşa mai departe. Zi de zi veţi vedea ipocrizia în cea mai pură formă, chiar dacă se manifestă diferit. Veţi opri în trafic tot felul de cocalari, de o prostie rară, dar plini de fiţe şi aere de superioritate sau tot felul de parveniţi, ce sunt analfabeţi şi scriu cu dificultate câteva rânduri, dar care vor afişa nişte aere şi ifose greu de imaginat pentru un om sănătos la cap. O să vedeţi că de cele mai multe ori, oamenii simpli, cu o situaţie modestă sunt mult mai demni şi cu onoare, în comparaţie cu îmbuibaţii plini de bani ce conduc maşini scumpe, dar care ar face absolut orice pentru a nu primi o amărâtă de amendă. 

După ce veţi căpăta ceva experienţă, veţi vedea că după primele replici shimbate cu un şofer, îl veţi citi imediat şi veţi intui comportamentul pe care îl are. Veţi mirosi scandalagii imediat sau pe cei ce au caracter şi îşi asumă greşeala ori pe cei supăraţi pe viaţă, pe societate şi pe ţară, ce trăiesc cu impresia că sunt buricul pământului, că sunt urmăriţi, vânaţi sau persecutaţi de te miri cine şi care cred că de vină pentru amenda pe care o primesc este Obama sau Ceauşescu. Deci nu uitaţi că cea mai dificilă parte a acestei munci este autocenzura.

Atenţie, asta nu înseamnă că toţi românii sunt cocalari sau parveniţi, chiar dacă majoritatea celor pe care îi opriţi sunt "clienţi fideli". Dar nu trebuie să confundaţi majoritatea şoferilor pe care îi opriţi cu majoritatea românilor niciodată. Pentru că majoritatea concetăţenilor sunt oameni serioşi, ce conduc responsabil şi corect, numai că aceştia sunt "invizibili", nu ies în evidenţă cu nimic în trafic. Sunt acei conducători auto ce sunt opriţi în trafic foarte rar sau chiar deloc. Voi acolo interesele şi drepturile lor le apăraţi, chiar dacă despre ei nu vorbeşte nimeni, chiar dacă ei nu apar pe la televizor sau în ziare să urle că au fost abuzaţi, ei există şi formează majoritatea celor ce deţin un permis de conducere. În schimb majoritatea celor pe care-i veţi opri este formată din acei "burici ai pământului"  sau "clienţii fideli", ce au un "cazier rutier" stufos. Iar cu timpul vă veţi convinge că majoritatea celor cu care aveţi voi de-a face sunt cam unii şi aceiaşi, deci o minoritate din totalul celor ce conduc.

Totuşi, foarte important este să nu vă pierdeţi demnitatea şi să vă murdăriţi, indiferent de greutăţile prin care treceţi, pentru că acum la început vă veţi forma, iar dacă o veţi lua pe o cale greşită, nu mai există drum de întoarcere. Nu e decât o chestiune de timp până ce veţi intra în categoria "trecătorilor" prin această meserie.

User Feedback

Recommended Comments

Se pare ca ma incadrez pentru aceasta specializare.Totusi,cam putine informatii in acest articol.Ca dai de n tampiti pe sosele si ca se cred ei mari smardoi asta stiam si eu.In articol scrie "in primul rand trebuie sa ai autocenzura".Si-n al doilea rand,al treilea rand?...

Foarte interesant articolul ! Pacat, toti din scoala de la Campina sunt pe specializarea OP.

Pai la Campina cam asa a fost mai mereu.Acolo toti viitorii agenti  ajung sa umble pe strazi,pentru a interveni la scandaluri provocate de betivi,de cei care-si bat nevestele,de scandalagiii care folosesc muzica cu multi decibeli,etc.Cam asta faci dupa ce termini scolile de politie.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Dacă anul acesta sau în anii trecuţi nu s-au mai făcut profile, nu înseamnă că aşa a fost mereu şi nici că pe viitor, când va fi nevoie nu se vor mai face. Au existat clase cu profil de rutieră, criminalistică, chiar şi profil de arest-transfer sau s.p.p. Întrebaţi profesorii mai în vârstă şi o să vă convingeţi. 

Link to comment
Share on other sites

Dupa repartitia din scoala, IPJ-ul la care ajungi te repartizeaza acolo unde are nevoie, la OP, la rutiera, la politia rurala etc, in scoala te pregatesc pentru toate domeniile de activitate. Am colegi din promotia 2015 care au fost repartizati in Bucuresti si au ajuns la politia rutiera.

Edited by Andrei01
Link to comment
Share on other sites

In scoala, eu cred ca ar fi normal sa se invete toate profilurile, dupa care iesi obligatoriu in strada. Stai vreo 4-5 ani, sa vezi cu ce se mananca munca de politie, apoi vezi spre ce ai inclinatie si ce-ti place!

Link to comment
Share on other sites

Acum mai bine de un deceniu aveai profil "Politie generala", iar dupa terminarea scolii de politie puteai sa lucrezi la orice structura din cadrul Politiei Romane fara sa mai fie nevoie de niciun curs de schimbare a profilului.

Viata de rutierist este foarte frumoasa daca o faci din pasiune. Astfel treci peste toate neajunsurile si peste toate problemele. Nu este usor deloc, din contra, pentru ca intri in contact cu toate categoriile sociale, toti cetateni europeni cu drepturi si mai putine obligatii recunoscute si asumate. Oricum, nu poti exprima exact in cuvinte cum este sau nu la o anumita structura a Politiei Romane. Tine de fiecare in parte, de zona in care se lucreaza, de educatia participantilor la traficul rutier. Eu zic ca este ok la rutiera, alti colegi nici nu vor sa auda de asa ceva. Fiecare are argumentele lui, pro sau contra. Trebuie sa faci, in principiu, ceea ce iti place.

Link to comment
Share on other sites



Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.