Jump to content
POLITISTI.ro

Ultimele modificări ale legislaţiei rutiere - "Codul rutier"


Marius

Postare recomandată

  • Moderator

În Monitorul Of. nr. 575 din 15 iulie 2019 s-a publicat Legea nr. 130/2019 pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

Parlamentul României adoptă prezenta lege.

Art. I. - Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 103, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(2) În cazul în care conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai săvârșește, într-un interval de două luni de la data restituirii permisului de conducere, din nou o nouă faptă prevăzută la art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3) și art. 102 alin. (3), perioada de suspendare se majorează cu încă 30 de zile."

OBSERVAŢIE: În vechea reglementare, art. 103 alin. (2) prevedea următoarele aspecte:

(2) În cazul în care conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai săvârșește, într-un interval de 6 luni de la data restituirii permisului de conducere, din nou o nouă faptă prevăzută la art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3) și art. 102 alin. (3), perioada de suspendare se majorează cu încă 30 de zile.

2. Articolul 104 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 104. - (1) La cererea titularului permisului de conducere, perioadele de suspendare se reduc de către șeful poliției rutiere a județului sau a municipiului București pe raza căreia a fost săvârșită fapta ori de către șeful poliției rutiere din Inspectoratul General al Poliției Române.

(2) Perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce se reduce, la cererea titularului, dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții:
a) a fost declarat admis la testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație;
b) a obținut permisul de conducere cu cel puțin un an înainte de săvârșirea faptei.

(3) Perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce se reduce la 30 de zile, la cererea titularului, pentru săvârșirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a faptelor prevăzute la art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3) lit. a) și art. 103 alin. (1) lit. c). Pentru fapta prevăzută la art. 102 alin. (3) lit. e), perioada de suspendare se reduce la 30 de zile, la cererea titularului:
a) dacă depășirea vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus este cu 70 km/h;
b) dacă depășirea vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus este cu mai mult de 70 km/h, doar dacă fapta a fost săvârșită o singură dată în 12 luni.

(4) Perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce se reduce la 45 de zile, la cererea titularului, în cazul prevăzut la art. 103 alin. (2) și la art. 118 alin. (5).

(5) Dispozițiile alin. (3) și (4) se aplică în mod corespunzător și cazului prevăzut la art. 1041 alin. (1), în situația în care faptele respective fac parte din cele prevăzute la art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3) lit. a) și e), art. 103 alin. (1) lit. c), art. 103 alin. (2) și art. 118 alin. (5).

(6) Conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai nu beneficiază de reducerea perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, dacă:
a) a cumulat, din nou, cel puțin 15 puncte de penalizare în următoarele 12 luni de la data expirării ultimei suspendări a exercitării dreptului de a conduce;
b) a fost implicat într-un accident de circulație din care au rezultat numai pagube materiale, iar rezultatul testării aerului expirat sau al probelor biologice a stabilit că a condus vehiculul în timp ce se afla sub influența alcoolului;
c) sancțiunea contravențională complementară s-a dispus ca urmare a neopririi la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune."

OBSERVAŢIE: În vechea reglementare, art. 104 prevedea următoarele aspecte:

Art. 104 – La cererea titularului permisului de conducere, perioadele de suspendare se reduc de către șeful poliției rutiere a județului sau a municipiului București pe raza căreia a fost săvârșită fapta ori de către șeful poliției rutiere din Inspectoratul General al Poliției Române, dar nu mai puțin de 30 de zile, în condițiile prevăzute în regulament.

3. După articolul 104 se introduce un nou articol, articolul 1041, cu următorul cuprins:

"Art. 1041. - (1) În cazul săvârșirii a două sau a mai multor contravenții care atrag și suspendarea exercitării dreptului de a conduce, constatate prin același proces-verbal, perioada de suspendare se calculează prin însumarea perioadelor prevăzute pentru fiecare faptă, fără ca aceasta să depășească 90 de zile.

(2) Când o persoană căreia i-a fost reținut permisul de conducere pentru o faptă prevăzută cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce săvârșește, în perioada în care are drept de circulație, o nouă contravenție pentru care se dispune suspendarea exercitării dreptului de a conduce, se aplică suprapunerea perioadelor de suspendare dispuse pentru fiecare contravenție.

(3) Dacă o persoană căreia i-a fost reținut permisul de conducere pentru o faptă prevăzută cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce săvârșește, în perioada în care are drept de circulație, în timpul valabilității dovezii de reținere a permisului de conducere, o nouă contravenție pentru care se dispune suspendarea exercitării dreptului de a conduce, se aplică distinct perioade de suspendare pentru fiecare contravenție.

(4) Prevederile alin. (2) și (3) se aplică și în cazul suspendării exercitării dreptului de a conduce prevăzut la art. 103 alin. (1) lit. c)."

Art. II. - În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Guvernul modifică și completează Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 876 din 26 octombrie 2006, cu modificările și completările ulterioare, corespunzător modificărilor și completărilor dispuse în prezenta lege.

Art. III. - Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta lege, se republică în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

Link către comentariu
  • 4 ani mai târziu...
  • Moderator

Ieri, 29.03.2024 Ministerul Afacerilor Interne a publicat în transparență decizională un proiect de lege ce aduce modificări importante în legislaţia rutieră cât şi la regimul juridic al contravențiilor.

Modificarea și completarea O.U.G. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice:

  • crearea premiselor accesului poliției rutiere la Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate și la datele referitoare la încheierea RCA pentru vehiculele înmatriculate;
  • instituirea unei noi posibilități de verificare a situației înmatriculării unui vehicul, alta decât cea prin intermediul aplicației informatice realizată și gestionată de către Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări, și anume prin utilizarea de servicii de comunicații electronice, așa cum acestea sunt definite la art. 4 alin. (1) pct. 9 din OUG nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice.
  • crearea temeiului legal pentru încheierea protocolului între DGCPI și RAR, respectiv BAAR, în vederea verificărilor efectuării inspecției tehnice periodice și a asigurării obligatorii de răspundere civilă auto (RCA), respectiv a valabilității acestora;
  • actualizarea Registrului național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate cu datele referitoare la RCA, pe baza informațiilor transmise de RAR și BAAR;
  • introducerea a două noi situații de radiere din evidența a unui vehicul, din oficiu, de către autoritatea care a efectuat înmatricularea, și anume:
    • în cazul în care suspendarea înmatriculării vehiculului prevăzută la art. 11 alin. (43) din OUG nr. 195/2002 a operat pentru o perioadă neîntreruptă de 9 luni;
    • în celelalte cazuri prevăzute de lege în care suspendarea înmatriculării vehiculului a operat pentru o perioadă neîntreruptă de 3 ani, cu excepția vehiculelor istorice pentru care există mențiunea corespunzătoare în rubrica observații a certificatului de înmatriculare, caz în care perioada de operare a suspendării înmatriculării este de 10 ani.
  • reglementarea evaluării psihologice în scopul certificării capacităților psihologice necesare pentru a conduce autovehicule, precum și situațiile privind apariția unor simptome ce pot afecta capacitățile psihologice necesare pentru a conduce autovehicule;
  • instituirea unor situații obiective în care polițistul este obligat să efectueze testarea conducătorilor auto, suplimentare celor în care acesta are dreptul de a solicita, respectiv:
    • în vehicul sunt observate recipiente ce pot conține băuturi alcoolice, care prezintă urme de consum sau substanțe susceptibile de a avea efecte psihoactive;
    • a săvârșit în mod repetat în ultimii 3 ani contravenția prevăzută la art. 102 alin. (3) lit. a) ori a fost condamnat pentru cel puțin una dintre infracțiunile prevăzute la art. 336, art. 3361, art. 337 sau art. 338 din Codul Penal, infracțiunile prevăzute de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri ori infracțiunile prevăzute de Legea nr. 194/2011 privind combaterea operațiunilor cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive, altele decât cele prevăzute de acte normative în vigoare.
  • instituirea mecanismului de relocare a vehiculelor staționate regulamentar atunci când această măsură este necesară pentru efectuarea unor lucrări sau prestarea unor servicii publice de interes național sau local, intervenția serviciilor de urgență în vederea prevenirii sau limitării efectelor unor accidente, calamități sau dezastre, instituirea unor măsuri de ordine și siguranță publică, fără a afecta drepturile conducătorilor auto;
  • indicarea în concret a categoriilor de încălcări, pentru care nu se poate aplica sancțiunea contravențională a avertismentului.
  • reglementarea măsurii relocării vehiculelor staționate regulamentar, precum și a imobilizării vehiculului ca măsuri tehnico-administrative și eliminarea măsurii imobilizării vehiculului din rândul sancțiunilor contravenționale complementare;
  • definirea noțiunii de imobilizare a unui vehicul de către polițistul rutier;
  • instituirea unei fapte contravenționale, respectiv neîndeplinirea de către psiholog a obligației prevăzute la art. 22 alin. (83);
  • instituirea unei excepții de posibilitatea achitării în termen de cel mult 15 zile a jumătate din minimul amenzii în cazul nerespectării de către proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul a obligației de a comunica, în termenul indicat în cuprinsul solicitării poliției rutiere a datelor de identificare ale persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice, precum și în cazul contravențiilor sancționate cu amenda persoanelor juridice;
  • instituirea unui mecanism similar celui aferent sistemului e-Sigur prevăzut de Legea nr. 383/2022, prin utilizarea capabilităților administrației publice locale pentru constatarea unor abateri grave la regimul rutier. Semnalările și datele de monitorizare a traficului primite de Poliția Română de la administratorii drumurilor publice de interes județean și local, vizează:
    • încălcarea normelor de circulație pe drumurile publice: limita maximă de viteză, circulaţia pe sensul opus de deplasare, semnificația culorii roșii a semaforului, trecerea la nivel cu calea ferată, comportament agresiv, depășirea coloanelor de vehicule.
    • prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară.
  • reglementarea posibilității ca polițistul rutier să poată constata contravenţia de adoptare a unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, și cu ocazia verificării sesizării formulate de un participant la trafic ce a perceput în mod nemijlocit și întâmplător efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul unui vehicul și a surprins aceste manevre agresive într-o înregistrare audio-video sau video, după caz;
  • permisul de conducere sau dovada înlocuitoare a acestuia se reține și în cazul consumului de alcool sau de alte substanțe psihoactive ulterior producerii unui accident de circulație
  • dovada înlocuitoare a permisului de conducere se eliberează fără drept de circulație în cazul consumului de alcool sau de alte substanțe psihoactive ulterior producerii unui accident de circulație
  • stabilirea posibilității ca prezența în organism a substanțelor psihoactive să se facă atât în instituțiile medico-legale, cât și în laboratoarele de specialitate din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române acreditate în acest sens sau în unitățile publice de asistență medicală autorizate și acreditate pentru astfel de determinări.

Modificarea și completarea O.G. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor:

  • completarea prevederilor referitoare la semnarea procesului-verbal în sensul instituirii posibilității ca, în cazul în care anumite situații de fapt au fost surprinse cu ajutorul mijloacelor audio-video din dotarea agenților contravenționali, să nu mai fie nevoie de semnătura unui martor în cuprinsul procesului-verbal.
  • simplificarea procedurii comunicării procesului-verbal atunci când situația de fapt a fost înregistrată prin mijloace audio-video;
  • simplificarea procedurii de afișare a procesului verbal atunci când aceasta este înregistrată cu mijloace audio-video, în sensul de a nu mai fi necesară semnătura unui martor pentru a face dovada îndeplinirii acesteia.

Puteţi consulta aici proiectul de lege şi nota de fundamentare

Proiect-OUG-29.03.2024.pdf  Nota-Fundamentare-proiect-circulatie-29.03.2024.pdf

  • Apreciez 2
Link către comentariu
în urmă cu 2 ore, Marius a scris:

reglementarea posibilității ca polițistul rutier să poată constata contravenţia de adoptare a unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, și cu ocazia verificării sesizării formulate de un participant la trafic ce a perceput în mod nemijlocit și întâmplător efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul unui vehicul și a surprins aceste manevre agresive într-o înregistrare audio-video sau video, după caz;

Ce tare e asta! Să vezi de acum înainte tot felul de aşa-zis "justițiari" cu camere de bord cum îşi vor urmării rivalii ori pe cei care au necaz prin trafic să le vâneze câte o abatere care să poată fi sancţionată de poliţia rutieră! :)) 

Le dau apă la moară celor frustrați că nu au reuşit să se facă poliţişti. 🤣 

  • Apreciez 3
Link către comentariu

E puţin cam complicată treaba asta referitoare la aplicarea de sancţiuni în baza imaginilor transmise de participanţii la trafic. 
Proiectul de lege stabileşte destule condiţii pentru a fi luată măsura de sancţionare.

"Art. 1093 - (1) Prin excepție de la prevederile art. 109 alin. (1), polițistul rutier poate constata contravenția de adoptare a unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, astfel cum este prevăzută la art. 100 alin. (3) lit. i), și cu ocazia verificării sesizării formulate de un participant la trafic ce a perceput în mod nemijlocit și întâmplător efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul unui vehicul, a oricăreia dintre manevrele prevăzute la art. 541 alin.(2) și a surprins aceste manevre agresive într-o înregistrare audio-video sau video, după caz.
(2) Sesizarea participantului la trafic trebuie să conțină în mod obligatoriu datele acestuia de identificare - nume, prenume și cod numeric personal număr de telefon și adresa de corespondență, declarația pe propria răspundere cu privire la veridicitatea aspectelor percepute și a înregistrării audio-video sau video, data, ora, locul sau orice elemente de natură să conducă la identificarea locului unde a fost percepută și surprinsă posibila faptă contravențională, sau codul unic de identificare, datele de contact - precum și semnătura, și să fie însoțită de înregistrarea audio-video.
(3) Comunicarea sesizării prevăzute la alin. (1) se realizează prin platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice.
(4) Competența de verificare a sesizării prevăzute la alin. (1) aparține poliției rutiere pe raza căreia a fost percepută și surprinsă posibila faptă contravențională. Sesizarea greșit îndreptată se trimite poliției rutiere competente, considerându-se valabilă dacă a fost trimisă în termen.
(5) Înregistrarea audio-video sau video trebuie să cuprindă următoarele elemente:

a) extrasul cadrului din filmarea audio-video sau video care surprinde manevrele agresive percepute de participantul la trafic;
b) data și ora când au fost surprinse manevrele agresive;
c) locul ori elemente de natura să conducă la identificarea locului unde au fost surprinse manevrele agresive;
d) vehiculul implicat și numărul de înmatriculare ori înregistrare al acestuia, după caz;
e) semnalizarea rutieră a sectorului de drum public pe care au fost surprinse manevrele agresive, relevantă pentru constatarea contravenției;

(6) Sesizarea prevăzută la alin. (1) se clasează de către poliția rutieră competentă, fără altă formalitate, în oricare dintre următoarele situații:

a) se constată că aceasta nu este formulată de un participant la trafic;
b) persoana care a formulat sesizarea nu a perceput în mod nemijlocit și întâmplător manevrele agresive;
c) aceasta nu cuprinde elementele prevăzute la alin. (2);
d) aceasta a fost transmisă după o perioadă mai mare de 30 zile de la data surprinderii manevrelor
e) înregistrarea audio-video sau video lipsește ori nu cuprinde toate elementele prevăzute la alin. (5);

(7) Se consideră că persoana care a formulat sesizarea nu a perceput în mod întâmplător manevrele agresive atunci când:

a) aceasta a sesizat, cu privire la același autovehicul, mai mult de o posibilă faptă contravențională săvârșită într-un interval de 24 de ore sau mai mult de trei posibile fapte contravenționale săvârșite într-un interval de 15 zile;
b) aceasta a sesizat, cu privire la același loc, mai mult de trei posibile fapte contravenționale săvârșite într-un interval de 24 de ore sau mai mult de șapte posibile fapte contravenționale săvârșite într-un interval de 15 zile.

(8) Înregistrarea audio-video sau video, împreună cu sesizarea prevăzută la alin. (1), se păstrează pentru o perioadă de 1 an de la data sesizării, cu excepția situațiilor în care sunt utilizate în cadrul unei proceduri judiciare, caz în care acestea urmează regimul probelor. La împlinirea acestui termen înregistrările se distrug, prin proceduri ireversibile.
(9) În cuprinsul procesului-verbal de constatare a contravenției, întocmit ca urmare a verificării sesizării prevăzute la alin. (1), se consemnează obligatoriu împrejurările în care a fost constatată aceasta, inclusiv numărul de înregistrare al sesizării participantului la trafic ce a perceput cum s-a petrecut fapta contravențională și a surprins-o în înregistrarea audio-video sau video.
(10) Poliția rutieră asigură confidențialitatea datelor cu caracter personal ale participantului la trafic ce a formulat sesizarea prevăzută la alin. (1), acestea urmând a fi puse la dispoziție, la cerere, exclusiv organelor de verificare și control sau organelor judiciare, după caz.
(11) În cazurile prevăzute de prezentul articol, procesul-verbal de constatare a contravenției se poate încheia și în lipsa contravenientului, după stabilirea identității conducătorului de vehicul, menționându-se aceasta în procesul-verbal, fără a fi necesară confirmarea faptelor de către martori.
(12) Măsurile organizatorice și cerințele tehnice privind utilizarea platformelor informatice destinate furnizării de servicii electronice în scopul primirii și verificării sesizării prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne.
(14) Structurile Poliției Române au calitatea de operatori de date cu caracter personal pentru prelucrările efectuate potrivit prezentului articol.
(15) Dispozițiile art. 13 și ale art. 16 – 18 din Legea nr. 383/2022 privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier se aplică în mod corespunzător."

Modificat de Calliope
  • Îmi place 1
  • Apreciez 1
Link către comentariu

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
×
×
  • Adaugă...

Informaţii importante

Am plasat cookie-uri strict necesare pe dispozitivul dvs. pentru afişarea optimă a paginilor. Puteţi în orice moment să modificaţi setările cookie-urilor, altfel vom presupune că sunteţi de acord să continuaţi. Utilizând acest site, sunteţi de acord cu Termenii şi condiţiile de înregistrare şi Politica de confidenţialitate.