Jump to content
POLITISTI.ro

Noi reglementări privind răspunderea disciplinară a poliţiştilor


Catalin

După cum bine ştiţi, în urmă cu mai mult de un an de zile, mai exact în iulie 2014, Curtea Constituţională a spus că prevederile câtorva articole din Statutul Poliţistului (legea 360/2002) sunt NEconstituţionale. Practic întreaga procedură prin care poliţiştii erau sancţionaţi nu respecta Constituţia României. Problema era că statutul poliţistului a fost modificat pe şest în mai multe rânduri, eliminându-se nişte prevederi clare dintr-o lege organică pentru a putea fi stabilite şi modificate mai uşor după bunul plac de către stimabilii din minister. Dacă se continua cu aceeaşi metodă, în câţiva ani, întreg statutul poliţistului putea ajunge să conţină un articol unic de genul "se stabileşte prin ordin al ministrului". Pentru că în fond aceasta e tactica prin care cei ce ne conduc din minister modifică statutul poliţistului. 

Concret, deşi legea privind statutul poliţistului, o lege organică, conţinea clar care sunt pedepsele ce se pot aplica poliţiştilor, minţile luminate din minister au modificat-o şi le-au eliminat, înlocuind acele prevederi cu binecunoscuta formulare: "se stabilesc prin ordin al ministrului". Cu alte cuvinte, NU mai are rost ca o modificare sau o nouă prevedere a legii să mai treacă prin Parlament, să mai parcurgă  întreg procesul legislativ, dezbatere publică, dezbatere parlamentară, transparenţă decizională, etc. De ce? Pentru că cei din minister îşi doreau să modifice orice prevedere ce îi interesează mult mai uşor, printr-un ordin al ministrului care se poate emite mult mai uşor şi fără riscul apariţiei unor amendamente sau modificări, ori alte complicaţii. Cam aceasta a fost miza! Dacă cineva dintre funcţionarii de la minister sau chiar ministrul se trezeşte într-o dimineaţa cu o nouă idee şi zice că de mâine toţi poliţiştii din ţara asta să poarte mustaţă de căldărari, putea emite un ordin sau modifica ordinul cu disciplina şi sancţiunile, iar cei ce nu-şi lasau mustaţă trebuiau să fie daţi afară. 

Trecând peste acest tip pervers de a reduce din importanţa unei legi organice prin care politicienii şi plimbătorii de hârtii din minister îşi arogă competenţe ce în mod normal aparţin Parlamentului într-un stat de drept, o altă problemă majoră a acestei practici era faptul că acel ordin MAI 400 (privind regimul disciplinar al personalului) NU a fost niciodată publicat în Monitorul Oficial, deşi legea spune că ordinele ministrului trebuie publicate. 

În mare, cam acestea au fost principalele motive pentru care Curtea Constituţională a declarat ca fiind neconstituţionale următoarele prevederi: 

  • Art. 59 alin. (2): "Procedura cercetării prealabile se reglementează prin ordin al ministrului de interne.";
  • Art. 60 alin. (1): "Aplicarea sancţiunilor disciplinare se face potrivit competenţelor stabilite prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, după expirarea termenului de contestare, prevăzut la art. 61 alin. (1).";
  • Art. 62 alin. (3): "Consiliile de disciplină îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului aprobat prin ordin al ministrului de interne."

Acum, la mai bine de un an de zile, Guvernul a emis o Hotărâre prin care stabileşte­ normele de aplicare a cap. IV din Lege­a nr. 360/2002 privind Statutul poliţist­ului, referitoare la acordarea recompens­elor şi răspunderea disciplinară a poliţ­iştilor. Noua reglementare printr-o hotărâre de guvern e discutabilă din punct de vedere al respectării punctului 20 al deciziei Curţii Constituţionale, care spune: "Prin lege organică se reglementează: [...] j) statutul funcţionarilor publici". Deci, orice aspect care vizează cele trei elemente trebuie reglementat prin lege organică, inclusiv răspunderea disciplinară, având în vedere că o hotărâre de guvern este un act normativ inferior unei legi organice. Totuşi aceasta a intrat în vigoare şi îşi produce efectele, ba mai mult introduce şi câteva noutăţi. De exemplu: termenul de prescripţie se calculează de­ la data la care persoana în drept a lua­t la cunoştinţă, în scris, de comiterea ­faptei. De asemenea se introduce o nouă sancţiune "atenţionarea", iar dimi­nuarea salariului se poate decide direct, fără a mai fi necesară cercetarea pr­ealabilă şi consultarea Consiliului de disciplină. 

Citiţi-o cu atenţie, pentru că e bine să o cunoaşteţi. 
Voi ce părere aveţi despre noua Hotărâre de Guvern? 

  • Upvote 5


User Feedback

Recommended Comments

Atentionarea nu este sanctiune disciplinara ci masura administrativ-preventiva. Nu are efectele unei sanctiuni si nu produce consecinte. Mai mult, daca ai fost atentionat pentru o fapta, nu mai poti primi o alta sanctiune, pentru aceeasi    fapta. Sanctiunea cu diminuarea salariului putea fi aplicata si dupa legislatia veche fara consultarea Consiliului de disciplina. Acum conteaza cum vor fi alesi politistii in Consiliu.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Atenționarea sau " va atrag atenția" se poate contesta? Daca da, unde, cum și in cat timp?

Se pare ca mulți fac abuz de această măsură preventiva. 

Mulțumesc. 

Share this comment


Link to comment
Share on other sites


Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.