Jump to content
POLITISTI.ro
  • Welcome!

    In order to be able to use all the functions and to benefit from all the facilities offered by this site, it is necessary to register a member account. Please fill in your email address carefully, as it is required later in the membership account validation process. If you already have a member account, feel free to sign in.
     

Marius
Marius

Modificarea și completarea legislației rutiere - iunie 2024

În Monitorul Oficial nr. 610 din 29 iunie 2024 a fost publicată Ordonanță de urgență nr. 84 din 28 iunie 2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative în scopul creșterii siguranței rutiere
Modificările vizează, în special, oferirea pârghiilor legale necesare polițiștilor pentru depistarea persoanelor care conduc pe drumurile publice sub influența alcoolului sau a substanțelor cu efect psihoactiv, dar și scurtarea perioadei de determinare a prezenței acestor substanțe în sânge, în urma analizării probelor biologice recoltate.

1. Măsuri cu privire la testarea conducătorilor auto pentru consum de substanțe interzise

  • Introducerea unor criterii cu privire la stabilirea obligației legale a polițistului rutier de a solicita anumitor participanți la trafic efectuarea testării în vederea stabilirii consumului de substanțe psihoactive ori a concentrației de alcool în aerul expirat, după caz, cum ar fi:
    • situația în care observă în vehicul recipiente ce pot conține băuturi alcoolice și care prezintă urme de consum sau substanțe susceptibile de a avea efecte psihoactive;
    • săvârșirea în mod repetat, în ultimii 3 ani, a anumitor contravenții sau infracțiuni în legătură cu consumul de alcool, droguri sau substanțe psihoactive, după caz;
  • Stabilirea unor aspecte ce țin de testarea conducătorilor vehiculelor în vederea stabilirii consumului de substanțe psihoactive ori a concentrației de alcool în aerul expirat, respectiv a celui privind recoltarea mostrelor biologice. Concret, se instituie posibilitatea ca determinarea prezenței în organismul unei persoane a substanțelor psihoactive să poată fi realizată și în cadrul laboratoarelor de specialitate din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române acreditate în acest sens sau în unitățile sanitare publice acreditate pentru astfel de determinări și autorizate în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Sănătății;
  • În cazul în care concentrația alcoolică este de până la 0,10 mg/l alcool pur în aerul expirat, inclusiv, persoana testată poate solicita polițistului rutier să-i efectueze o a doua testare după 15 minute, dar nu mai mult de 20 minute de la primul test. În această situație, prezintă valoare juridică rezultatul celei mai mici concentrații de alcool pur în aerul expirat.

2. Testarea pentru alcoolemie a persoanelor care conduc biciclete și trotinete
Conducătorii de biciclete și trotinete electrice au obligația să se supună testării pentru consumul de alcool și substanțe psihoactive. Refuzul constituie contravenție și este sancționat.

3. Modificări privind examinarea medicală și psihologică
Sunt stabilite condiții clare în care poliția rutieră, după înștiințarea cadrelor medicale, poate retrage în vederea suspendării permisul de conducere în cazul în care evaluarea medicală și psihologică nu este efectuată, conform legii, sau rezultatul indică faptul că persoana examinată nu este aptă pentru a conduce pe drumurile publice.

4. Relocarea vehiculelor staționate regulamentar pe drumurile publice
Poliția rutieră poate dispune relocarea vehiculelor staționate regulamentar atunci când această măsură este necesară pentru a permite:

  • executarea unor lucrări sau prestarea unor servicii publice de interes național sau local;
  • intervenția serviciilor de urgență în vederea prevenirii sau limitării efectelor unor accidente, calamități sau dezastre;
  • instituirea unor măsuri de ordine și siguranță publică.

Poliția rutieră poate dispune relocarea vehiculelor din oficiu ori la solicitarea administrației publice locale, administratorului drumului public sau a instituțiilor care realizează intervenția. Relocarea se poate dispune numai dacă, în prealabil, au fost realizate măsuri de informare publică cu privire la necesitatea eliberării spațiului cu destinația de parcare, adecvate situației de fapt.
Relocarea vehiculelor se realizează, după caz, de către administrația publică locală sau de către administratorul drumului public, în imediata apropiere a locului staționării acestora ori în cel mai apropiat spațiu cu destinația de parcare, după caz.

5. Măsuri pentru folosirea mijloacelor video de către polițiști, pentru probarea abaterilor rutiere

  • Abilitarea Poliției Române de a prelucra datele de monitorizare a traficului rutier, colectate de administratorii drumurilor publice de interes județean și local cu ajutorul unor mijloace tehnice instalate pe drumurile pe care le administrează. Această măsură vine în completarea Legii 383/2022 care a introdus aceleași prevederi pentru drumurile de interes național, prin sistemul informatic E-SIGUR;
  • Extinderea modalității de constatare a contravențiilor la regimul circulației pe drumurile publice, în sensul instituirii unui mecanism prin care participanții la trafic pot depune sesizări cu privire la posibile situații de condus agresiv surprinse în înregistrări video sau audio-video, după caz. Mecanismul instituie reguli cu privire la modalitatea de comunicare a sesizării, faptele pentru care se poate formula sesizarea, competența de verificare a sesizării, conținutul acesteia, situațiile de clasare, precum și cu privire la responsabilizarea participanților la trafic prin depunerea unei declarații pe proprie răspundere prin care aceștia își asumă atât veridicitatea aspectelor percepute, cât și a înregistrării audio- video sau video, după caz, puse la dispoziția poliției rutiere competente.

6. Sancțiuni mai severe pentru administratorii drumurilor
Se elimină posibilitatea persoanei juridice cu atribuții în ceea ce privește asigurarea viabilității infrastructurii rutiere de a achita jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege.

7. Introducerea unor noi indicatoare și marcaje

  • Se introduce un nou indicator de avertizare în privința păstrării distanței față de vehiculul din față, precum și a unui marcaj cu același scop.
  • Noile indicatoarele și marcajele vor fi aplicate pe drumurile expres și autostrăzi.

Indicator-pastreaza-distanta.png

8. Eliminarea sancțiunii cu avertisment pentru anumite fapte contravenționale.
Se elimină posibilitatea polițistului rutier să poată acorda sancțiunea cu avertisment pentru anumite contravenții, în special pentru faptele pentru care legea prevede și suspendare dreptului de a conduce și implicit reținerea permisului de a conduce. 
Aceasta modificare este adusă prin introducerea la articolul 95 a unui nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins: „(11) Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, pentru contravențiile prevăzute la art. 100 alin. (3), art. 101 alin. (3), art. 102 alin. (3) și (4) și art. 105 nu se aplică sancțiunea avertismentului.”.

User Feedback

Recommended Comments

  • Moderator
Marius

Posted

În urma acestor modificări legislative, contravențiile pentru care polițistul rutier nu mai poate aplica avertismentul sunt:

  • ART. 100, alin. (3) – Amendă din clasa a II-a (4-5 puncte) și suspendarea dreptului de a conduce timp de 30 de zile pentru:
    • depășirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roşie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată;
    • nerespectarea semnificației culorii roșii a semaforului;
    • nerespectarea semnalelor, indicațiilor şi dispoziţiilor polițistului rutier aflat în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
    • neprezentarea la unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat numai pagube materiale, cu excepția cazurilor prevăzute la 79 alin. (2).
    • folosirea telefoanelor mobile atunci când conducătorii de vehicule se află în timpul deplasării pe drumurile publice, cu excepția celor prevăzute cu dispozitive tip «mâini libere», concomitent cu încălcarea unei reguli pentru circulația vehiculelor.
    • adoptarea unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice.
  • ART. 101, alin. (3) – Amendă din clasa a III-a (6-8 puncte) și suspendarea dreptului de a conduce timp de 60 de zile pentru:
    • nerespectarea regulilor privind trecerea la culoarea roşie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care a/au rezultat numai avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
    • nerespectarea interdicţiei temporare de circulaţie instituite pe un anumit segment de drum public;
    • nerespectarea regulilor de circulaţie la trecerea unei coloane oficiale sau intercalarea într-o astfel de coloana;
    • circulația pe sens opus, cu excepția cazurilor în care se efectuează regulamentar manevra de depășire.
    • neacordarea priorității de trecere pietonilor angajați în traversarea regulamentară a drumului public prin locurile special amenajate şi semnalizate, aflați pe sensul de deplasare a autovehiculului, tractorului agricol sau forestier ori tramvaiului;
    • neacordarea priorității de trecere vehiculelor care au acest drept;
    • nerespectarea regulilor privind depășirea;
    • adoptarea unui comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale.
  • ART. 102, alin. (3) și (4) – Amendă din clasa a IV-a (9-20 puncte) și suspendarea dreptului de a conduce timp de 90 sau 120 de zile pentru:
    • conducerea sub influenta băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracțiune;
    • conducerea vehiculului cu deficiențe periculoase la sistemul de frânare sau la mecanismul de direcţie;
    • depășirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic.
    • deținerea, montarea sau folosirea în circulația pe drumurile publice a mijloacelor speciale de avertizare sonoră sau luminoasă pe vehiculele care nu au acest drept.
    • nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere sau depășirea, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat numai avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
    • circulația nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgență a autostrăzilor.
  • ART. 105 – Pentru contravenții săvârșite de persoane juridice, sancțiuni cu amendă din clasa a V-a, precum nesemnalizarea corespunzătoare a drumurilor sau amplasarea incorectă a obstacolelor pe drumuri publice.
Link to comment
Share on other sites

Mare scandal a provocat această Ordonanță 84/2024. De remarcat este faptul că nu cunoaște limite ipocrizia cetățeanului român. Pe de o parte, toată societatea a fost scandalizată după evenimentul tragic de la 2 Mai că poliția permite conducătorilor testați și presupuși drogați să conducă autovehicule în continuare până la sosirea rezultatelor de analiză toxicologică, iar pe de altă parte nu le convine dacă se restricționează dreptul de a conduce pe perioada efectuării analizelor.

În concluzie, cetățeanul român vrea să fie ordine și disciplină, dar numai când e vorba de altul, nu de el.

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • Active member

    Oare de ce? Pentru ca suntem condusi de incompetenti care nu sunt in stare sa creeze un cadru legal si o procedura?

    Sunt curios da la Politia Rutiera a fost consultat cineva? Si daca da, ce a transmis? Pentru ca ordonanta asta pare specifica mentalitatii sefilor de la rutiera, mai ales cu eliminarea posibilitatii aplicarii avertismentului. Sa dea cu parul, nu sa faca ceva util si sa numere la amenzi.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Referitor la testările drug test, în primul rând este o problemă de comunicare a celor care conduc destinele acestui minister și ale acestei instituții, pentru că sunt mult prea slugarnici și lași, să spună lucrurilor pe nume.
Problema care a apărut are ca și cauză principală perioada foarte mare în care sunt eliberate rezultatele analizelor de laborator. Ce vină are Poliția în această problemă? Niciuna, dar cu toate astea nimeni nu spune o vorbă în acest sens, din obsesia asta de a nu supăra pe cei de la Medicina Legală. 
Această problemă nu se manifestă doar în situația analizelor pt consum de droguri și/sau alcool, ci se manifestă inclusiv în situația cauzelor penale unde sunt dispuse efectuarea de expertize. Sunt destule situații în care apare prescripția faptei din cauza lipsei expertizei medico-legale.
Revenind la problema testărilor antidrog, tot domnii medici legiști au comunicat public fără pic de rușine niște MINCIUNI sfruntate, susținând această aberație că aparatele de testare au un procent de peste 30% de rezultate "fals pozitive".
Dacă vă întrebați de ce sunt minciuni? Foarte simplu, pentru că Medicina Legală nu avea de unde să știe câte testări au fost făcute cu aparatele, întrucât la ei au ajuns și probele biologice ale conducătorilor auto care refuzau testarea. Ori domnii medici legiști au presupus în mod eronat că și aceștia au fost testați pozitiv și au calculat ei procente mincinoase.
După publicarea în M.Of. a Ordonanței 84, INML-ul a realizat că textul de lege permitea înființarea unor laboratoare care să efectueze analize ale probelor biologice în cadrul structurilor criminalistice și au sărit ca arși în sus, publicând un comunicat în care își exprimau nemulțumirea referitoare la faptul că pierd monopolul de care se bucură în acest domeniu.

Se minte și se dezinformează cu nerușinare atât de medici cât și de întreaga mass-media cu privire la așa-zis teste "fals-pozitive". În realitate nu e deloc așa. Aparatele funcționează exact așa cum trebuie, iar orice om rațional își poate da seama de acest aspect, pentru că sunt aceleași aparate care sunt folosite în Occident și în SUA fără probleme. Acolo sunt bune, iar la noi sunt nasoale? Hai să fim serioși!
Aparatele sunt produse de Dräger, companie germană de echipamente medicale, nu sunt făcute și nici calibrate de poliție. 
Mai mult, referitor la situațiile în care testarea este pozitivă pentru consumul unor medicamente, e firesc și normal să fie așa, nu este absolut deloc "fals-pozitiv", pentru că aparatul detectează prezența unor substanțe interzise prevăzute de Ordinul Ministrului Sănătății și Familiei nr. 87/2003 pentru aprobarea listei afecțiunilor medicale incompatibile cu calitatea de conducător de autovehicule sau tramvaie şi a listei substanţelor cu efect psihoactiv, contraindicate conducătorilor de autovehicule şi tramvaie (produse sau substanţe stupefiante ori medicamente cu efecte similare acestora).
Această listă și respectivele substanțe contraindicate conducătorilor auto, au fost stabilite chiar de domnii medici, nu de polițiști.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites



Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.