Jump to content
POLITISTI.ro
  • Welcome!

    In order to be able to use all the functions and to benefit from all the facilities offered by this site, it is necessary to register a member account. Please fill in your email address carefully, as it is required later in the membership account validation process. If you already have a member account, feel free to sign in.
     

Marius
Marius

Gestionarea cazurilor de violență - ordinul de protecție

Intrarea în vigoare:
Începând cu 31 august 2024 polițiștii acționează în baza Ordinului M.A.I. nr. 138 din 22 august 2024 privind stabilirea modalității de gestionare de către polițiști a cazurilor privind actele de violență.

Reglementări principale:
Ordinul stabilește procedura de intervenție a polițiștilor în cazurile privind actele de violență și de cooperare cu celelalte instituții cu atribuții în prevenirea și combaterea actelor de violență, modelul formularului de evaluare a riscului iminent și metodologia de utilizare a acestuia, procedura de emitere și modelul ordinului de protecție provizoriu, procedura de punere în executare a ordinului de protecție provizoriu, precum și procedura de monitorizare a respectării măsurilor dispuse prin ordinele de protecție provizorii.

Sesizarea cazurilor:
Intervențiile polițiștilor la cazurile de violență se realizează ca urmare a sesizărilor prin:

  • Serviciul de urgență 112;
  • formulate în scris sau oral, direct ori telefonic la sediul unităților de poliție.

Sesizările pot fi formulate de către:

  • persoanele implicate în actele de violență;
  • persoanele care au asistat la producerea actelor de violență;
  • orice altă persoană care a luat cunoștință de producerea actelor de violență;
  • din oficiu.

Intervenția poliției:
Pe parcursul intervenției, după caz, polițiștii iau măsuri pentru separarea victimei de agresor și realizează orice alte demersuri necesare eliminării riscurilor imediate, observă și adresează întrebări cu privire la starea fizică, emoțională și psihică a persoanelor implicate și, dacă se impune, solicită intervenția echipelor medicale, aduc la cunoștință victimei dreptul de a solicita un ordin de protecție provizoriu față de agresor și pun la dispoziția acestora formularul de cerere prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr. 26/2024 privind ordinul de protecție.

Evaluarea riscului:
În timpul intervenției, în vederea stabilirii existenței unui risc iminent ca viaţa, integritatea fizică ori libertatea persoanelor să fie pusă în pericol printr-un act de violenţă, poliţiştii evaluează situaţia de fapt pe baza formularului de evaluare a riscului, dacă victima formulează cerere scrisă pentru emiterea unui ordin de protecţie provizoriu.
În urma evaluării gradului de risc premergătoare emiterii ordinului de protecție provizoriu, atât victimei, cât și agresorului li se solicită să dea câte o declarație.

Emiterea ordinului de protecție provizoriu:
În cazul în care se constată că sunt întrunite condiţiile pentru emiterea ordinului de protecţie provizoriu, poliţiştii emit ordinul de protecție provizoriu. În cazul în care se constată că nu sunt întrunite condiţiile pentru emiterea ordinului de protecţie provizoriu, poliţiştii informează persoanele care susţin că sunt victime ale unui act de violenţă cu privire la posibilitatea formulării unei cereri către judecătoria de pe raza teritorială în care își are domiciliul/reședința victima, pentru emiterea unui ordin de protecţie, prin care pot fi dispuse mai multe obligații sau interdicții față de agresor.
Concluziile rezultate în urma întocmirii formularului de evaluare a riscului sunt aduse la cunoștința victimei, care semnează de luare la cunoștință.

Servicii sociale și asistență:
După emiterea ordinului de protecție provizoriu, în situația în care constată necesitatea acordării de servicii sociale, polițiștii solicită intervenția echipelor de asistență socială, formate din reprezentanți ai Serviciului Public de Asistență Socială.

Obligații și restricții:

  • În situația în care agresorul este prezent la fața locului, polițistul procedează la informarea acestuia cu privire la măsura dispusă, agresorul luând cunoștință de aceasta, prin semnătură pe ordinul de protecție provizoriu.
  • În caz contrar, dacă agresorul nu se află de față la emiterea ordinului de protecție provizoriu sau părăsește locul emiterii acestuia înainte de a-i fi aduse la cunoștință măsurile dispuse, polițiștii îl contactează pe acesta și îl informează despre existența, conținutul ordinului de protecție provizoriu și obligațiile legale ce îi revin potrivit legii, aspecte ce se consemnează într-un proces-verbal.

Monitorizarea agresorului:
Obligarea agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere se poate dispune în conformitate cu prevederile Legii nr. 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, cu modificările și completările ulterioare, și normelor emise în temeiul acesteia.
După emiterea ordinului de protecție provizoriu, la nivelul unității de poliție pe raza teritorială unde își are domiciliul/locuiește în fapt victima, se constituie o mapă de supraveghere pentru monitorizarea respectării măsurilor dispuse.

User Feedback

Recommended Comments

Calliope

Posted (edited)

Să vedem acum cine ajunge la aceste sesizări și cine emite aceste ordine de protecție, în condițiile deficitului de personal. Guvernul adaugă sarcini și responsabilități în plus polițiștilor, dar fără să umble la finanțare, la numărul de posturi, salarizare etc. Dacă tot adaugă sarcini și responsabilități nu ar fi normal și să le compenseze financiar?!?

Edited by Calliope
  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

Nu încape nicio îndoială, vă garantez că Poliția urmează să fie sufocată de aceste ordine de protecție. 
Sunt sigur 💯că se va ajunge foarte des la situația în care să nu aibă cine să meargă la apelurile 112. 

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

Exact! OP va fi efectiv sufocat de aceste ordine. Analizând procedura e clar că un echipaj de poliție pierde cel puțin 3-4 ore la un astfel de caz, iar deficitul de personal în structurile de ordine publică este de peste 40%.

Să vedeți de acum subiecte pt televiziuni, pt că majoritatea oamenilor trăiesc cu o falsă impresie că dacă a fost emis ordinul de protecție, poliția îl monitorizează efectiv pe agresor. În realitate nimeni nu știe că de fapt apare o hârtie în plus, nimic mai mult.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Cine poate dispune obligarea agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere? Judecătorul, procurorul și/sau polițistul?

Link to comment
Share on other sites

Toți pot dispune obligarea agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic, atât judecătorul, procurorul cât și polițistul, dar în situații diferite.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

31 decembrie 2025 este termenul limită pentru operaționalizarea S.I.M.E, conform Hotărârii Guvernului nr. 1.025 din 10 august 2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice și organizatorice privind funcționarea în sistem-pilot, precum și a celor privind operaționalizarea Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică.
Măsura de obligare a agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere se poate dispune numai dacă sunt îndeplinite mai multe condiții, printre care și cea care precizează că pe raza unității administrativ-teritoriale unde se aplică măsura să fie funcțional Sistemul informatic de monitorizare electronică.

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites



Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.