Jump to content
POLITISTI.ro
  • Welcome!

    In order to be able to use all the functions and to benefit from all the facilities offered by this site, it is necessary to register a member account. Please fill in your email address carefully, as it is required later in the membership account validation process. If you already have a member account, feel free to sign in.
     

Marius
Marius

Circulaţia în intersecţii cu sens giratoriu

Publicarea unei postări pe pagina oficială a Poliţiei Române de Facebook, a renăscut eterna dispută privind circulaţia în sensul giratoriu.

Postare pe Facebook a Poliţiei Române - sens giratoriu

Respectiva postare a fost scrisă de nişte persoane fără pregătire, pentru că în realitate legislaţia şi regulile privind modul de deplasare în sensul giratoriu nu au fost modificate absolut deloc, legislaţia a fost doar completată cu precizări care să elimine interpretările greşite şi defectuoase pe care făceau mulţi necunoscători.

Ultimele completări efectuate în legislaţia rutieră au adăugat precizări care să înlăture interpretările deficitare şi eronate pe care unii le susţineau. În acest scop a fost definită clar intersecţia cu sens giratoriu - art. 2 pct. (41) din Regulamentul de aplic. al OUG 195 şi a fost precizată obligaţia conducătorilor de vehicule de respectare a regulilor privind circulaţia pe benzi - art. 107 alin. (11) din Regulamentul de aplic. al OUG 195.

După cum se poate observa destul de clar în Hotărârea Guvernului nr. 130/2023, publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 136 din 17.02.2023, prin care a fost completat Regulamentul de aplicare al OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, prevederile referitoare la intersecţia cu sens giratoriu nu au modificat sau abrogat absolut niciun cuvânt din legislaţia anterioară, ci doar au adăugat două aliniate suplimentare numerotate cu indice 1.

Pentru clarificare vom încerca să expunem pe scurt regulile aplicabile pentru circulaţia în sensul giratoriu, reguli care au existat întodeauna şi care în urma ultimelor completări ale legislaţiei rutiere nu au niciun element de noutate.

Sensul giratoriul este o intersecţie dirijată, ce trebuie înţeles ca un drum cu sens rotativ (se circulă în jurul rondului din mijlocul intersecţiei). Inclusiv înţelesul cuvântul "giratoriu" este conform DEX - (Dicționarul explicativ al limbii române): "GIRATÓRIU, -IE, giratorii, adj. (despre o mișcare) de rotație, circular. ◊ Sens giratoriu = sens de circulație la o intersecție, într-o piață etc., potrivit căruia un vehicul este obligat să facă o rotație de la dreapta la stânga."
În consecinţă, afirmaţiile şi susţinerile privind "virajul la stânga" sunt complet false şi neadevărate, pentru că din moment ce această intersecţie are sens rotativ de la dreapta la stânga, este logic că în sensul giratoriu nu există din punct de vedere legal posibilitatea efectuării manevrei de viraj spre stânga. Drept urmare în intersecţiile cu sens giratoriu care au mai multe benzi pe sens sunt aplicate şi marcajele rutiere de delimitare a benzilor de circulaţie care au formă circulară.

Părăsirea / ieşirea din sensul giratoriu.

Pentru a ieşi / a părăsi sensul giratoriu, vehiculul trebuie să execute o manevră de viraj spre dreapta, iar pentru a efectua această manevră este necesar să fie încadrat obligatoriu pe banda 1, pe banda din dreapta (de lângă bordură), conform regulilor privind încadrarea pe benzi.

Folosirea benzilor de circulaţie din sensul giratoriu.

Când sensul giratoriu are mai multe benzi de circulaţie, acestea se folosesc conform prevederilor general aplicabile în legislaţia rutieră, respectiv art. 101 - "Când drumul are două sau mai multe benzi pe sensul de mers, vehiculele se conduc pe banda situată lângă acostament sau bordura. Celelalte benzi pot fi folosite succesiv, de la dreapta spre stânga, dacă banda de circulație utilizată este ocupată, cu obligația de a reveni pe banda din dreapta atunci când acest lucru este posibil."

În situaţia în care un vehicul se află pe banda 2 sau 3 şi intenţionează să părăsească sensul giratoriu prin efectuarea unui viraj spre dreapta, trebuie să treacă succesiv de pe banda a 3 pe a 2 (după caz)) şi de pe a 2 pe banda 1, urmând ca abia atunci când se află pe banda din dreapta, de lângă bordură să părăsească sensul giratoriu efectuând manevra de viraj la dreapta.

Dacă vehiculul aflat pe banda 2 sau 3 din sensul giratoriu, nu se asigură şi prin asta nu permite deplasarea celor aflaţi pe prima bandă (banda din dreapta, de lângă bordură), acesta încalcă prevederile art. 54 din OUG 195/2002, care precizează: "(1) Conducătorul de vehicul care execută o manevră de schimbare a direcţiei de mers, de ieşire dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulaţie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic."

Aceste aspecte nu sunt noi, au existat şi înainte de ultimele completări ale legislaţiei rutiere. Interpretarea eronată pe care mulţi indivizi o susţineau anterior se datora faptului că aceştia făceau confuzie între două situaţii distincte, mai exact se făcea confuzie între intersecţiile cu sens giratoriu şi intersecţiile care au în zona mediană amenajări rutiere ori obstacole. Cele două situaţii sunt semnalizate diferit, una cu indicatorul "circulaţie în sens giratoriu", iar intersecţia cu obstacol în zona mediană cu indicatorul "ocolire prin partea dreaptă".

Intersectie-sens-giratoriu.PNGOcolire-prin-dreapta.PNG

Pentru exemplificare se pot studia anumite intersecţii mari şi cunoscute din Bucureşti: intersecţiile de la Arcul de Triumf, Piaţa Presei Libere, Piața Charles de Gaulle, Aviatorilor etc. Niciuna dintre acestea NU este sens giratoriu, sunt doar intersecţii cu amenajări ori obstacole în zona mediană, unde circulaţia este reglementată prin indicatoare, marcaje şi/sau semnale luminoase, după caz

User Feedback

Recommended Comments

  • Membru
Roby

Posted (edited)

Foarte bune interpretarea și explicația 👍

Se pune întrebarea...ce se va întâmpla cu marcajele de pe asfalt?

Săgețile alea, care, în unele cazuri se cam contrazic cu regulile de circulație aplicabile în giratoriu...

Logic ar fi ca, acolo unde e cazul și spre exemplu, pe banda 1 întâlnim "înainte sau la dreapta", iar pe banda doi avem "înainte sau la stanga" (ori întoarcere) sa fie șterse și modificate in consecință.

Edited by Roby
Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Marius

Posted

Semnalizarea rutieră se stabileşte de administratorul drumului (primăria, CNAIR etc.) cu avizul poliţiei rutiere. În situaţia în care cei responsabili sunt nişte indivizi de genul celor care postează pe pagina oficială a Poliţiei Române de Facebook, nu putem avea niciun fel de pretenţii. 
Marcajele despre care vorbeşti au relevanţă şi utilitate în special în intersecţiile cu amenajări ori obstacole în zona mediană.

Link to comment
Share on other sites

Hopa! Păi domnu' Tavi Pârţea spunea într-un video că au fost modificate complet regulile de circulaţie în sensul giratoriu ... Păi ce ai făcut cumetre?! Din ce se vede, marele "influencer" bate câmpii rău de tot!

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Roby said:

Foarte bune interpretarea și explicația 👍

Nu sunt specialist în domeniul rutier dar din punctul meu de vedere, @Roby, m-aș oprim aici... 

Consider că explicația textului legal este una corect făcută, în acord cu reglementarile în domeniu, însă ca opinie personală și vreau să întăresc acest lucru, să nu supăr persoanele sensibile cu păreri diferite, această "clarificare" a legiuitorului nu urmărește scopul existenței acestor intersecții (cu sens giratoriu), acela de defluire/decogestionare a traficului. 

"Pentru a ieşi / a părăsi sensul giratoriu, vehiculul trebuie să execute o manevră de viraj spre dreapta, iar pentru a efectua această manevră este necesar să fie încadrat obligatoriu pe banda 1, pe banda din dreapta (de lângă bordură), conform regulilor privind încadrarea pe benzi."

Intrebarea 1: de ce la ieșirile din sensul giratoriu sunt (in majoritatea cazurilor) mai multe benzi de circulație? Care este rostul lor? (din moment ce ești obligat să ieși de pe banda 1)

2: ca să poți ieși din sensul giratoriu aflându-te pe banda 2,3... Trebuie să treci succesiv benzile iar in final trebuie să te încadrezi pe banda 1 (fiind obligatoriu) și la incadrare să acorzi prioritate celor incadrați deja pe aceasta (lucru firesc) însă în acel moment blochezi banda 2 și... aștepți să se elibereze banda 1... Doar că în unele intersecții aglomerate nu prea se întâmplă asta în urma ta fiind formată o coloană de mașini în așteptare.. Este respectat oare scopul intersecției cu sens giratoriu? 

Pe acest principiu, in absența unei "dirijari a traficului" prin reguli pertinente și adaptate /pliate pentru realizarea fluenței traficului, cum spunea @Roby și ce știam și eu referitor la sensul giratoriu, in speță marcaje, indicatoare de direcții pe benzi, regula de "stânga", etc, nici nu ar trebui să existe în sensul giratoriu mai multe benzi, doar una și bună, toți  pe acolo, pentru că doar aceea are de fapt prioritate în sensul părăsirii sensului giratoriu... Sau de ce nu, realizarea unui alt tip de intersecție dirijată, nu intersecție cu sens giratoriu. 

Eram atent și până acum dar pe viitor voi fi foarte atent în aceste minunate intersecții. 

Salutări! 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Membru

Daca nu esti in stare sa te incadrezi din timp, faci giratoriul de mai multe ori :))

Iesi de pe ce banda vrei, dar te asiguri ca nu lovesti pe cineva cand schimbi benzile, e simplu. Ca sa iesi de pe banda 2, 3, 4, etc e clar ca patrunzi pe banda 1, nu?

 Mie unul mi se parea clar si pana acum. Prin modificari, legiuitorul nu a mai lasat loc interpretarilor unora.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Marius

Posted

@neptune, când sunt mai multe benzi trebuie respectate şi prevederile art. 101 - "Când drumul are două sau mai multe benzi pe sensul de mers, vehiculele se conduc pe banda situată lângă acostament sau bordura. Celelalte benzi pot fi folosite succesiv, de la dreapta spre stânga, dacă banda de circulație utilizată este ocupată, cu obligația de a reveni pe banda din dreapta atunci când acest lucru este posibil".

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Catalin

Posted

Dacă s-ar circula corect, nu este afectată absolut deloc fluenţa traficului. Dacă eşti pe banda a doua, în momentul în care ai ajuns în dreptul penultimei ieşiri sau ai trecut de aceasta (ieşirea situată înaintea ieşirii pe unde vrei să ieşi) te asiguri şi treci pe prima bandă, după care ieşi frumos din sensul giratoriu. E simplu. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, bozo said:

 

Iesi de pe ce banda vrei, dar te asiguri ca nu lovesti pe cineva cand schimbi benzile, e simplu. Ca sa iesi de pe banda 2, 3, 4, etc e clar ca patrunzi pe banda 1, nu?

 

Nu prea ieși de pe ce bandă vrei, asta din ce se intelege din textul postat de @marius, e clar că ieșirea o faci pe banda 1 (cea de lângă bordură, acostament). Dacă era să fie vorba de ieși de pe orice bandă ar fi fost altfel exprimarea. ( se întărește ideea prin identificarea benzii ca cea de lângă bordură /acostament). De fapt când ieși de pe altă bandă decât 1, nu circuli pe banda 1 ci o intersectezi. Dacă era să fie altfel (cum spui dumneata) nu avea rost să se spună că ieșirea se face pe banda 1... era logic, doar nu rămâneai permanent să faci ture... 

 

Link to comment
Share on other sites



Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.