Jump to content
POLITISTI.ro

  • -3
MariaToma29

Drepturi/obligatii in relatia cu Politia Rutiera

Question

MariaToma29

Buna ziua,

Scriu aici pt a obtine mai multa claritate in ceea priveste dreptul politistilor de la Politia Rutiera de a opri o masina in trafic. Stiu ca legile intre timp s-au modificat, insa nu stiu exact in ce sens.

1. Au dreptul sa ma opreasca fara un motiv intemeiat? (ex: viteza, far nefunctional, etc). Sau este suficienta o minima suspiciune si gata, pot opri pe oricine, si pot pretinde acte si toate cele?

2. Daca agentul nu-mi precizeaza un motiv intemeiat pt care m-a oprit, am dreptul sa nu ii prezint actele?

Multumesc

 

 

 

Edited by CITADELA
titlul avea greseli de ortografie
  • Downvote 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts


Această publicitate este afişată doar vizitatorilor. - Click aici pentru înregistrare

  • 1
Catalin

Indiferent dacă crezi că politistul are sau nu dreptate, legea te obligă să îi înmânezi documentele și să te supui indicatiilor acestuia. Orice nemultumire, contestare a măsurii, etc se face ulterior, NU acolo în stradă. Si da, te poate opri în orice situatie (dacă cunosteai prevederile codului rutier ar fi trebuit să stii acest lucru).

  • Upvote 6

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1
pashaman

Dreptul de a opri si controla autovehicule aflate in trafic si nu numai, îl are politistul rutier atât cel din cadrul serviciilor/birourilor/compartimentelor rutiere cat si cel din cadrul altor structuri. Nu exista pentru acel politist notiunea de motiv neintemeiat, pentru ca legiuitorul specifica clar situatiile in care politistul rutier are destul de a opri si controla autovehicule. Totodată, una din obligatiile conducătorului auto este de a prezenta documentele solicitate, si nu pretinse, fără a fi conditionat acest aspect de prezentarea motivului care va fi oricum adus la cunostinta ulterior.

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1
genessys30

Stimată doamnă, vă recomand să citiți art. 182 alin. (1) din HG 1391/2006 (RAOUG 195/2002) unde se stipulează că polițistul  rutier poate opri autovehicule și pentru verificarea deținerii de către conducătorii acestora a documentelor prevăzute de lege.  Niciodată poliția nu va opri mașini fără motiv. Întotdeauna există unul. Plauzibil și legal. Eu ca polițist rutier vă pot opri oriunde și oricând, chiar dacă nu ați făcut nimic, pentru a verifica dacă aveți documentele, ale dumneavoastră și ale mașinii, asupra dumneavoastră, dacă sunt valabile sau dacă le dețineți legal pentru că dreptul de a face asta mi-l conferă articolul mai sus menționat.

Dumneavoastră, ca și conducător auto, aveți OBLIGAȚIA, conform art. 147 alin. (1) din HG 1391/2006, să aveți asupra dumneavoastră documentele prevăzute de lege. Nerespectând aceste prevederi puteți fi sancționată cu amendă contravențională în cuantum de 630 lei conform art. 101 alin. (1) pct. 18 din OUG 195/2002.

Mai mult decât atât, refuzul de a înmâna documentele polițistului rutier la solicitarea acestuia este contravenție, conform art. 35 alin. (2) din OUG 195/2002 și se sancționează cu amendă în valoare de 630 de lei, conform art. 101 alin. (2) și 4 puncte de penalizare potrivit art. 108 alin. (1) lit. c) pct. 2, toate din OUG 195/2002.

Refuzul de a te legitima ori de a da relații polițiștilor, la solicitarea acestora, pentru stabilirea identității tale este reglementat de art. 2 pct. 31 din Legea 61/1991 privind sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice, și sancționat de art. 3 pct. 1 lit. a) din aceiași lege, cu amendă de la 100 la 500 lei.

Potrivit DEX: POLÍȚIE, poliții, s. f. 1. Organ de stat însărcinat cu menținerea ordinii publice și cu reprimarea infracțiunilor.  ♦ Atribuția de control și de supraveghere a ordinii publice.

Ca atare nu cred că trebuie să ne îndoim de dreptul acesteia de a opri autovehicule indiferent de condiții.

V-aș recomanda ca de fiecare dată când sunteți oprită de poliție să colaborați, să dați dovadă de politețe și respect și veți avea parte de experiențe plăcute în contactul cu aceasta. Vi se va răspunde cu aceiași politețe și respect.

Nu vă mai lăsați manipulată de toți ”zvonacii” care postează tot felul de aberații cu privire la faptul că polițistului îi este condiționat dreptul de a opri mașini, ori de sancționa, sau că poți condiționa legitimarea în fața acestuia în funcție de ce-ți convine ție sau nu ori dacă ți se pare ca n-ai greșit. ”Ordinul de serviciu, certificat metrologic, autorizație de zonă, caiet de legislație”, etc, sunt inepții care n-au niciun suport legal și ca atare nu restrâng atribuțiile polițistului în niciun fel.

Vă mai recomand art. 31 lit. a) din OUG 195/2002 care face referire la faptul că nerespectând semnalele, indicațiile ori dispozițiile polițistului rutier aflat în exercitarea atribuțiilor de serviciu, atrage după sine amendă contravențională în valoare de 420 lei și reținerea permisului de conducere în vederea suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru 30 de zile potrivit art. 100 alin. (3) lit. f) din OUG 195/2002.

Sper că am fost destul de concis sfătuindu-vă să vă conformați pentru a nu suporta, pe propria piele, rigorile legii.

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1
Cezar

Pe specia asta de romani i-as invita un pic in State si sa refuze cooperarea cand sunt opriti, :lol:

Ar fi show!

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1
Horia

Stimata doamna/domnisoara, cetatean european cu drepturi, incearca sa citesti:

OFF TOPIC: Trebuie sa marturisesc ca pana acum cativa ani, aveam o parere complet gresita despre nivelul de inteligenta din această tara. Parerea mea se baza cel mai probabil pe anturaj, pe oamenii cu care interactionam direct. Abia dupa ce am citit si vazut cam ce intrebari ne sunt adresate in aceasta sectiune aproape in fiecare zi, mi-am dat seama ca numarul de idioti si prosti de pe meleagurile acestei tari e alarmant. Iar asa cum spune si proverbul, prostul e obligatoriu si fudul. Pe ala care nu-i si fudul nu prea ajungem sa-l cunoastem, fiindca tace din gura si nu aflam ca exista. Insa prostul fudul nu poate sa taca, pe el il chinuie permanent talentul si trebuie sa isi etaleze ifosele.

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1
Elvis

Maria incearca sa privesti mai putin la emisiuni gen in ,,gaura" presei, un show pacatos, cronica carcotasilor ori seriale ...trasniti in NATO sau las fierbinti. Oare de ce cand iesiti din Romania va puneti centura de siguranta si conduceti astfel incat sa nu cumva sa depasiti sub nicio forma viteza legala, iar ochisorii vostri sunt precum dispozitivele radar sa nu cumva sa deranjati vreun politist? Cred ca au tinutele altfel.....sau acolo, in alte tari, se respecta legea cu strictete, unde-i lege nu-i tocmela. Toti vrem sa se respecte legea in tarisoara noastra dar nu incepand cu noi....incepand cu urmatorul !!!!

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Petre123

Buna ziua ! As dori sa stiu daca politistul are voie sa opreasca o masina din trafic prin ridicarea bratului in momentul in care masina e trecuta de el. Presupun ca el trebuie sa ridice bratul in fata masinii cu o distana de minim 5-10 metri inainte fata de masina ?
Am avut aceasta intamplare ieri. Ma apropiam de iesirea unei localitati. Circulam regulamentar. In fata iese un politist umpic grabit sa isi ia cascheta de pe bancheta din spate a masinii. Am trecut pe langa el, inca nu era ajuns la sosea. Nu eram singuru de pe sosea, mai aveam masini in fata si in spate. Dupa vreo 100 de metri m-am uitat prin oglinda in spate . L-am vazut cu bratu ridicat si nu inteleg daca se uita spre directia in care eram eu sau in alta parte. A traversat soseaua dupa si parca tot spre directia in care eram eu se uita.
Nu-mi place sa fiu nici paranoic sa-mi fac griji pe degeaba, din cauza asta as vrea sa stiu daca are voie sa ridice bratul dupa ce a trecut masina respectiva.

Multumesc pentru timpul acordat.

Edited by Petre123

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
iav

Ești sigur că a ridicat brațul ca să te oprească? poate doar se scărpina după ureche. Și nu am să înțeleg niciodată de ce băgați motivul că polițistul nu a avut cascheta pe cap. Ca să fii sigur, studiază art.88 din Regulament pentru aplicarea OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Similar Content

    • andydincluj
      By andydincluj
      Nu stiti unde gasesc carticica de legislatie rutiera cu forma consolidata incepand cu data de 21.01.2017 (cea care la articole te trimite din oug in hg si invers prevazut/sanctionat)?

    • Tournique
      By Tournique
      Buna ziua,
      Dupa cat timp se inregistreaza in sistem o amenda? 
      In cazul meu, am parcat masina la 1m de stalpul unde se termina, legal, parcarea (mai erau masini multe parcate dupa semn). Nu am incurcat trotuarul sau traficul, doar acolo am avut ghinionul sa gasesc loc.
      Am plecat din Bucuresti sambata, intre timp am fost sunat de cineva care mi-a spus ca sunt niste politisti ce se uita (sau fac poze?) masinilor parcate acolo. 
      Nu am gasit un fluturat in geam si din pacate nu am acces la cutia postala prea curand. Am dat un telefon la taxe si impozite si mi s-a comunicat ca nu este o amenda pe CNP-ul meu.

      In cat timp se inregistreaza in sistem amenzile? 
      Multumesc,
    • Marius
      By Marius
      TEMATICA ŞI BIBLIOGRAFIA
      recomandate candidaţilor înscrişi la concursurile organizate pentru ocuparea unor funcţii de ofiţeri de poliţie, specialitatea „Poliţie rutieră”, prin trecerea agenţilor de poliţie în corpul ofiţerilor de poliţie
       
      Capitolul I - NOŢIUNI GENERALE
      TEMATICĂ:
      - organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Poliţiei Române; - drepturile, îndatoririle şi restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi ale poliţistului; - acordarea recompenselor, răspunderea disciplinară şi sancţiunile aplicabile poliţiştilor; - încetarea raporturilor de serviciu ale poliţiştilor; - regimul disciplinar al personalului MAI; - etica şi deontologia poliţienească; - regimul juridic al contravenţiilor; - revocarea şi suspendarea actelor administrative; - reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor; - modul de acţiune al efectivelor de poliţie pentru soluţionarea evenimentului sesizat prin SNUAU 112 şi cooperarea acestora cu celelalte structuri competente în cazul evenimentelor complexe; - protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date; - categoriile de informaţii care sunt exceptate de la accesul liber al cetăţenilor; BIBLIOGRAFIE*:
      Legea nr. 218/23.04.2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; Legea nr. 360/06.06.2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare; Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificările şi completările ulterioare; Legea nr. 677/21.11.2001, pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare; Legea nr. 544/12.10.2001, privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare; Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată prin Legea nr. 180/2002, actualizată, cu modificările şi completările ulterioare; Ordonanţa Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, cu modificările şi completările ulterioare; Hotărârea Guvernului nr. 991/25.08.2005 pentru aprobarea Codului de etică şi deontologie al poliţistului; Hotărârea Guvernului nr. 725/02.09.2015, pentru stabilirea normelor de aplicare a cap. IV din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, referitoare la acordarea recompenselor şi răspunderea disciplinară a poliţiştilor; Dispoziţia I.G.P.R. nr. 207/10.04.2006, pentru punerea în aplicare a Concepţiei unitare privind modul de acţiune al efectivelor de poliţie pentru preluarea şi rezolvarea evenimentelor semnalate prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă. *Se va studia legislaţia actualizată, cu modificările şi completările la zi
      Capitolul II – COOPERARE POLIŢIENEASCĂ INTERNAŢIONALĂ 
      TEMATICĂ:
      Tipurile de semnalări şi categoriile de date care se introduc în Sistemul Informatic Naţional de Semnalări; Biroul  SIRENE; Principiile cooperării poliţieneşti internaţionale; Urmărirea transfrontalieră. BIBLIOGRAFIE*
      Legea nr. 141/12.07.2010 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Sistemului Informatic Naţional de Semnalări şi participarea României la Sistemul de Informaţii Schengen, republicată; Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.103/13.12.2006 (aprobată prin Legea nr. 104/19.04.2007), privind unele măsuri pentru facilitarea cooperării poliţieneşti internaţionale, republicată. *Se va studia legislaţia actualizată, cu modificările şi completările la zi
      Capitolul III – PROTECŢIA INFORMAŢIILOR CLASIFICATE
      TEMATICA:
      Informaţii secrete de stat; Informaţii secrete de serviciu; Clasificarea informaţiilor; Declasificarea şi trecerea informaţiilor clasificate la un nivel inferior de secretizare; Modalitatea de eliberare/retragere a autorizaţiei de acces la informaţii secrete de serviciu; Accesul la informaţii clasificate; Reguli generale privind evidenţa, întocmirea, păstrarea, procesarea, multiplicarea, manipularea, transportul, transmiterea şi distrugerea informaţiilor clasificate; Manipularea şi controlul mediilor de stocare a informaţiilor clasificate în format electronic. BIBLIOGRAFIE*:
      Legea nr. 182/12.04.2002, privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare; H.G. nr. 781/25.07.2002, privind protecţia informaţiilor secret de serviciu, actualizată. H.G. nr. 585/13.06.2002, pentru aprobarea standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor  clasificate în România, cu modificările şi completările ulterioare. *Se va studia legislaţia actualizată, cu modificările şi completările la zi
      Capitolul IV- PROFILUL DE SPECIALITATE – POLIŢIE RUTIERĂ
      A. CIRCULAŢIA PE DRUMURILE PUBLICE
      TEMATICA:
      - condiţiile privind circulaţia vehiculelor şi controlul acestora; - conducătorii de vehicule; - semnalizarea rutieră; - reguli de circulaţie; - răspunderea contravenţională; - căile de atac împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei; - categorii de vehicule pentru care se eliberează permisul de conducere; - vehiculele; - permisul de conducere; - circulaţia autovehiculelor cu mase şi/sau gabarite depăşite ori care transporta mărfuri sau produse periculoase; - sancţiuni contravenţionale şi măsuri tehnico-administrative; - însoţirea coloanelor oficiale; - clasificarea, reglementările privind standardele de omologare şi utilizarea dispozitivelor de fixare în scaun pentru copii în funcţie de grupele de masă şi componenţa sistemelor; - asigurarea vehiculelor pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie; - clasificarea şi încadrarea drumurilor; - administrarea drumurilor. BIBLIOGRAFIE*:
      - Legea nr. 136/29.12.1995 privind asigurările şi reasigurările în România, cu modificările şi completările ulterioare;
      - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
      - Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002, aprobat prin H.G. nr. 1391/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
      - Ordonanţa Guvernului nr. 43/28.08.1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
      *Se va studia legislaţia actualizată, cu modificările şi completările la zi
      B. LEGALITATE TRANSPORTURI
      TEMATICĂ:
      - autorizarea şi efectuarea transportului în regim de taxi sau în regim de închiriere; - sancţiuni şi contravenţii pentru nerespectarea normelor privind transportul în regim de taxi sau în regim de închiriere; - accesul la activităţile de transport rutier; - accesul la piaţa transportului rutier; - activităţi conexe transportului rutier; - serviciile de transport public de persoane; - dreptul de utilizare şi trecere pe reţeaua de drumuri publice. BIBLIOGRAFIE*:
      Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, cu modificările şi completările ulterioare;
      Legea nr. 92/10.04.2007 serviciilor de transport public local, actualizată, cu modificările şi completările ulterioare;
      Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare;
      Ordonanţa Guvernului nr. 15/24.01.2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România.
      *Se va studia legislaţia actualizată, cu modificările şi completările la zi
      Capitolul V - CERCETARE PENALĂ
      TEMATICĂ:
      - participanţii în procesul penal; - competenţa pentru infracţiunile comise pe teritoriul României; - subiecţii procesuali principali şi drepturile acestora; - inculpatul şi drepturile acestuia; - partea civilă şi partea responsabilă civilmente, precum şi drepturile acestora; - reţinerea; - cazurile care împiedică punerea în mişcare şi exercitarea acţiunii penale; - citarea, comunicarea actelor procedurale şi mandatul de aducere; - cauzele justificative şi condiţiile de neimputabilitate; - minoritatea; - infracţiuni contra siguranţei circulaţiei pe drumurile publice; - înregistrarea şi soluţionarea dosarelor penale; - înregistrarea şi evidenţa cauzelor penale cu autori neidentificaţi; - urmărirea la nivel naţional. Cazuri în care se dispune urmărirea la nivel naţional. Activităţi ce pot fi executate în procedura urmăririi; - înregistrarea, evidenţa unitară, circuitul sesizărilor penale şi coordonarea administrativă a activităţilor dispuse organelor de poliţie de către procuror; - procedura cercetării la faţa locului. BIBLIOGRAFIE*:
      Noul Cod penal - Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare; Noul Cod de procedură penală – Legea nr.135/2010 privind Codul de procedură penală cu modificările şi completările ulterioare; Ordinul comun M.A.I.- P.Î.C.C.J. nr.182-1754/C/2009 privind procedura cercetării la faţa locului; Ordinul comun al M.A.I. şi P.Î.C.C.J. nr. 56/2014, nr.12/C/2014 pentru aprobarea normelor metodologice privind înregistrarea, evidenţa unitară, circuitul sesizărilor penale şi coordonarea administrativă a activităţilor dispuse organelor de poliţie de către procuror.  *Se va studia legislaţia actualizată, cu modificările şi completările la zi
      Comisia Centrală de Concurs.
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.