Jump to content
POLITISTI.ro

Postare recomandată

  • Moderator
Publicat

Dronele sunt dispozitive sau aparate de zbor cărora le lipsește pilotul uman, în limba engleză fiind cunoscute ca: unmanned aerial vehicle - UAV

 

Prin luna aprilie a acestui an, şeful de la Google, Eric Schmidt, a solicitat autorităţilor reglementarea prin lege a utilizării dronelor de către civili, asta după ce Obama a semnat un decret prin care permite zborul acestora. Anterior acestui decret, legislatia americană interzicea zborul dronelor pe considerentul că acestea pot afecta traficul aerian.Însă din 30 septembrie 2015, în spaţiul aerian american va avea acces liber orice dronă.

 

Am citit la aceea vreme ştirea respectivă, iar azi am găsit un clip interesant care confirmă temerile şefului de la Google. O astfel de dronă este echipată cu o armă şi testată. Priviţi aici:

 

 

Am căutat pe net, de curiozitate să văd dacă în România există o lege care să reglementeze folosirea acestor dispozitive de zbor, dar nu am găsit nimic. Bine nici nu am avut răbdarea să caut amănunţit.

 

Voi ce ştiţi există o astfel de reglementare legală în România privind folosirea dronelor?

  • Membru
Publicat (modificat)

Cata nici eu nu am gasit nimic despre vreo reglementare privind dronele la noi in tara,doar un titlu de ziar de anul trecut in care se precizeaza ca Basescu spunea ca Romania are 5 drone insa impreuna cu alte state se vor achizitiona inca 5. http://www.ziare.com/basescu/presedinte/basescu-spune-ca-romania-are-drone-dar-ne-unim-sa-mai-cumparam-5-1168670

 

Insa am gasit niste gadgeturi asemanatoare :)

 

 

 

O gasesti si pe okazii la 150 euro! http://www.okazii.ro/jucarii-pentru-baieti/masinute-cu-telecomanda/ar-drone-parrot-a127275142

Modificat de cipri83
  • Moderator
Publicat

Băsescu vorbeşte acolo despre avioanele fără pilot (dronele) ce se folosesc de mulţi ani de către armatele din lume. E altă treabă, eu mă refeream la dronele de mici dimensiuni ce au început să apară în ultimii ani şi pot fi cumpărate şi folosite de oricine.

Chiar şi poliţia americană a început să folosească drone în ultimii ani, în special echipele SWAT au fost dotate cu astfel de dispozitive echipate cu camere video pe care la nevoie le folosesc pentru recunoaştere sau alte treburi de acest gen.

Aşa internetul şi youtube-ul sunt pline de clipuri cu astfel de drăcovenii. O să găsiţi unele de dimensiuni foarte mici, ce arată aproape la fel ca o pasăre şi care au fost dezvoltate de americani, fiind folosite în tehnici de spionaj.

 

Întrebarea era dacă minţile luminate de la noi s-au trezit din obsesia pentru funcţii, scaune şi a se îmbogăţi şi au emis o lege care să reglementeze joaca cu aşa ceva în cazul persoanelor private, deoarece dacă astfel de drone pot fi achiziţionate de către oricine, există riscul să pună acolo o armă, un dispozitiv exploziv artizanal sau chiar şi echipat cu o cameră video poate spiona în voie, încălcând dreptul la viaţă privată al altora.

Publicat (modificat)

Chiar și fără armă, drona în sine poate fi foarte periculoasă. Nu vrei să-ți cadă în cap o chestie din aia scăpată de sub control. Sau să-ți cadă pe parbriz cand ai 130 la oră pe autostradă. Dacă orice puștan de liceu își cumpără o drăcovenie din asta cu banii de-o înghețată și se apucă s-o trimită în zbor pe unde are el chef, poate să iasă foarte urît.  :unsure:

Pe de altă parte, poate că odată cu dronele se dă liber și la puști de vînătoare. Iei una cu două țevi, te așezi în grădină și tragi în tot ce trece pe deasupra capului... Ar fi mai distractiv decît la talere... :))

Glumă, glumă, dar treaba mi se pare foarte serioasă. Iar reglementarea nu-i decît primul pas. Rămîne de văzut dacă vor putea s-o și controleze. Legea n-are nici o valoare dacă n-o poți impune, și tare mi-e teamă că jucăriile astea pot scăpa ușor de sub controlul legii...  :unsure:

Modificat de VladSoare
  • Apreciez 1
  • Displace 1
Publicat

Nu stiu cum e la noi cu spatiul aerian si cu dronele astea de jucarie care oricum mi se pare ca urca maxim 100 m altitudine, dar stiu ca la cele doua experimente Stratospherium realizate de revista Stiinta si Tehnica la care au participat si radioamatorii si unde s-au inaltat baloane cu heliu pana la aproximativ 30.000 m s-a tinut legatura cu autoritatea aeronautica de la noi si stiu sigur ca au fost deviate avioanele pe o raza de 5 km sau 5 mile in jurul lui

Publicat (modificat)

Cred că trebuie făcută o diferenţiere între aeromodelele pe care le ştim şi cu care ne-am jucat poate şi noi în copilărie, sau chiar la maturitate, şi aceste drone. Nu zice nimeni că ar trebui restricţionate aeromodelele "obişnuite".

Una este un aeromodel care zboară undeva pe la treizeci de metri şi se poate controla pe o rază de două-trei sute de metri, şi cu totul altceva este o dronă care zboară la înălţimi mari şi se poate controla de la distanţe foarte mari, chiar şi fără contact vizual. Cu un aeromodel nu poţi face pagube decît la un nivel neglijabil. N-ai ce să strici cu el, nu e un pericol pentru nimeni. O dronă scăpată de sub control poate face ravagii dacă ajunge unde nu trebuie. Nu vreau să mă gîndesc ce s-ar întîmpla dacă ar ajunge din greşeală (sau, doamne fereşte, chiar intenţionat) deasupra pistelor unui aeroport. Cu un aeromodel obişnuit nu poţi face asta, dar dronele despre care vorbim o pot face uşor.

 

Şi eu sînt împotriva excesului de legi şi de restricţii. Dar aici nu-i vorba numai despre jucării inofensive, ci despre jucării care pot deveni periculoase în mîini nepotrivite. Nu zic că ar trebui interzise (nici nu cred că s-ar putea face asta), dar nici să le dai libertate deplină nu e o soluţie. Trebuie găsită o cale de mijloc.

 

Nu cred că se îndoieşte cineva de utilitatea dronelor. E clar că se pot face multe lucruri utile cu ele.

Totuşi, atîta timp cît pot fi periculoase în anumite condiţii, cred că acele condiţii trebuie cumva reglementate. Cam la fel ca în cazul maşinilor, care sînt foarte utile dar nu laşi pe oricine să le conducă. Sau armele, care sînt foarte utile, dar nu laşi pe oricine să le poarte.

Modificat de VladSoare
  • Moderator
Publicat

Trebuie reglementat prin lege, pentru că vidul legislativ întodeauna naşte haos.

  • Moderator
Publicat

Am găsit Reglementarea aeronautică civilă română RACR-47 "Înmatricularea aeronavelor civile", ediţia 3/2007 din 18/07/2007
Publicată in Monitorul Oficial, Partea I nr. 558 din 15/08/2007

 

Iar la CAPITOLUL I - Prevederi generale
RACR 47.01 Aplicabilitate:
b) Prezenta reglementare nu se aplică baloanelor utilizate exclusiv în scopuri meteorologice, baloanelor libere nepilotate, fără încărcătură utilă, şi nici vehiculelor aeriene fără pilot la bord, cu masa mai mică de 25 kg.

  • Apreciez 3
  • 2 săptămâni mai târziu...
Publicat

Un articol foarte interesant, în opinia mea, referitor la drone și utilizarea practică în domeniul criminalistic am găsit pe site-ul www.criminalistic.ro

 

Fotografia aeriană efectuată cu ajutorul mijloacelor de zbor U.A.V

 

 

Echipamentul şi tehnicile de fotografiere s-au schimbat, dar nevoia de adevăr şi acurateţe în înregistrarea documentară a locului faptei a rămas şi va rămâne aceeaşi.Evoluţia tehnicii şi perfecționareamijloacelor moderne de punere în practică, fac din criminalistică o ştiinţă care se perfecţionează continuu. Din vremea profesorului R.A. Reiss (1875-1929), fondatorul Institutului de poliţie ştiinţifică de la Universitatea din Lousanne, care a pus bazele fotografiei judiciare în anul 1903, și până în zilele noastre, când aparatele foto conţin doar circuite electrice, senzori şi medii de stocare digitale, tehnica criminalistică a trecut printr-un proces tehnologic revoluţionar.

           Dacă acum două decenii foloseam aparatele foto analogice, acum avem posibilitatea să manevrăm de la distanţă aceste mijloace tehnice sau chiar să le adaptăm la alte dispozitive, care, prin intermediul tehnologiei, pot chiar zbura. În acest fel s-a dezvoltat şi s-a preluat cu success de către toate ţările occidentale şi de peste ocean aşa numita fotografie aeriană.

           Plecând de la simpla vizualizare  a câmpului infracţional, care poate fi făcută printr-o singură fotografie aeriană, ce ţine loc de fotografie de orientare sau schiţă, până la transformarea acesteia în mijloc principal de fotogrammetrie, necesar în întocmirea schiţei locului faptei, fotografia aeriană constituie un mijloc inovator de examinare criminalistică şi de ce nu de supraveghere, căutare şi descoperire aeriană.

          Perspectiva amplă a cadrelor foto sau video vizate din aer îmbinată cu costul relativ mic de achiziţionare a unor mijloace de zbor U.A.V. (unmanned aerial vehicles, denumirea oficială a dronelor) fac din aceste “mini-elicoptere” un aliat permanent al organelor de poliţie, şi nu doar în lupta cu infracţionalitatea, ci și cu terorismul.

          Trecând de faza de testare, aproximativ 5.000 de astfel de drone sunt folosite de unităţile de poliţie din S.U.A.. Belgia şi Marea Britanie și alte state care folosesc cu succes, în investigarea criminalistică, astfel de aparate de zbor.

          Cel puţin alte 50 de ţări au drone, iar unele, inclusiv China, Israelul şi Iranul, au proprii producători. Companiile de aviaţie, dar şi univer­sităţile şi cercetătorii guvernamentali proiectează o armată întreagă de aeronave ale viitorului, vari­ind ca dimensiuni de la colibri şi libelule robotizate, până la Phantom Eye, creat de Boeing, un gigant cu anvergura aripilor de 45 de metri.[1]

          Când vine vorba despre fotografia judiciară operativă de orientare a locului faptei, fotografiile aeriene sunt cele mai potrivite pentru a fi realizate. Imagini ale zonelor înconjurătoare, ale drumurilor, potecilor şi cursurilor de apă şi poziţia lor la faţa locului pot fi surprinse prin fotografia aeriană. Din păcate, nu orice echipă de cercetare la faţa locului are la dispoziţie un elicopter sau un avion pentru a putea efectua fotografii aeriene.[2]

          Fotografiile aeriene trebuie făcute cât de repede posibil, pentru a putea surprinde locul faptei nealterat de vreme (condiţii nefavorabile, ploaie) şi alţi factori de mediu, naturali sau produşi de om.

          Pentru efectuarea fotografiilor aeriene la faţa locului cu ajutorul unei drone este necesar, în primul rând, ca persoana care ghidează dispozitivul de la sol să aibă cunoştinţe în acest domeniu, deoarece manevrarea acestuia nu este un lucru tocmai simplu. Există sisteme de vizualizare de la sol, în timp real, a imaginilor surprinse de camera sau camerele video instalate pe drona. Acest sistem numit şi FPV (First-person view) permite utilizatorului poziţionarea camerei de pe dronă astfel încât să fie surprinse cadrele de interes. De asemenea, există şi ochelari FPV speciali pentru ca „pilotul” dronei să vadă exact ceea ce surprinde obiectivul camerei foto instalate la bordul UAV-ului.

          Imaginea unui autovehicul privit din aer poate lămuri aspecte cu privire la poziţia acestuia în dinamica producerii unui accident rutier, comparativ cu celelalte vehicule sau urmele formă cu aspect de rulare-frânare.

           Ataşez în cele ce urmează astfel de fotografii care să reliefeze beneficiile vizuale create cu ajutorul acestui mijloc tehnic de fotografiere.

G0010016.jpg

G0020119-300x225.jpg

Fotografii aeriane efectuate în curtea Inspectoratului de Poliţie Judeţean Timiş, cu ajutorul unei drone quadkopter, echipată cu o cameră foto-video GoPro Hero3.  Cu ajutorul programelor Lucia Forensic sau Crime Zone se pot efectua măsurători direct pe fotografia în cauză, dacă sunt utilizate unităţi de măsură convenţionale şi vizibile. Pe lângă banda metrică, unitate de măsură ce este folosită în mod curent de către criminalişti în investigarea locului faptei, se poate utiliza şi o altă unitate de măsură, mult mai vizibilă de la înălţime şi anume un pătrat cu latura de 1 metru aşezat pe sol.

          Acest element reprezintă o dimensiune – etalon în fotografia digitală, dimensiune care este recunoscută de majoritatea programelor tip C.A.D.  şi faţă de care se calculează apoi toate dimensiunile care interesează pentru locul accidentului.

          Caracteristicile elementului de etalonare:

- amplasare pe carosabil, la locul faptei, într-o poziţie optimă faţă de vehiculele implicate;

- etalonul trebuie să aibe laturile rigide, astfel încât poziţa sa să fie perfect orizontală pe carosabil;

- dacă suprafaţa locului faptei este extinsă, elementul de etalonare va fi aşezat de două ori, în două poziţii diferite;

- fotografierea locului faptei împreună cu elementul de etalonare se va realiza de la o înălţime de aproximativ 10-15 metri, în funcție de aria câmpului infracțional,  si perpendicular pe sol.

          Timpul petrecut în aer de un astfel de echipament nu depăşeşte 20 minute în condiţii normale de exploatare, din acest motiv persoana care o dirijează trebuie să manifeste mult tact şi pricepere în manevrabilitatea acesteia. Fotografiile se vor efectua la o rezoluţie cât mai mare, care să permită ulterior examinarea obiectelor de la sol fără a avea defragmentări ale imaginii.

Legislație națională privind vehiculele aeriene fără pilot la bord

          Legislația națională ce reglementează zborul unor astfel de drone în spațiul aerian al României este deficitară. În cursul acestui an s-a demarat o inițiativă legislativă ce vizează completarea și reglementarea activităților aeronautice naționale, privind zborul aeronavelor fără pilot în spațiul aerian al României.

            Admisibilitatea la zbor a unor astfel de echipamente UAV având masa de operare mai mică de 150 Kg este permisul de zbor naţional.

          În conformitate cu paragraful RACR-AZAC.610 (Reglementare Aeronautica Civila Romana “Admisibilitatea la zbor a unor categorii de aeronave civile”), aliniatul (1), pentru UAV de categoria A (aşa cum sunt definite în paragraful RACR-AZAC. 105 articolul (4) aliniatul (i) nu este necesar nici un document de admisibilitate la zbor, cu excepţia celor a căror masă maximă la decolare depăşeşte 15 Kg şi sunt destinate operaţiunilor de lucru aerian.

       La momentul actual, cerinţele referitoare la operarea aeronavelor civile, inclusiv a UAV-urilor, sunt continute în următoarele acte normative:

  1. Codul Aerian al României( Legea nr. 399/2005 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 22 din 10/01/2006, modificată şi completată);
  2. HG 912/2010 „Procedura de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional precum şi condiţiile în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate” cu toate modificările şi completările ulterioare;
  3. Reglementarea Aeronautică Civilă Română -RACR-RA „Regulile aerului”, ed. 2/2006, amendată şi modificată.
  • 3 luni mai târziu...
Publicat

Domnule Catalin, o lege special pentru drone nu exista, dar reglementarile aeronautice existente, in ce priveste activitatea aeronautica din spatiul aerian romanesc, sunt suficiente si aici nu ma refer doar la  Codul Aerian, HG 912/2010 si RACR-RA.

Dar daca tot a venit vorba de Codul Aerian, atrag atentia in mod special asupra Art. 113:

"(1) Orice activitate care nu intra in categoria activitatilor aeronautice civile, avand drept efect ajungerea in spatiul aerian a diverselor corpuri materiale care pot constitui un pericol pentru siguranta zborurilor aeronavelor, poate fi efectuata numai in conditiile autorizarii. 
(2) Activitatile prevazute la alin. (1) si modul de autorizare a acestora se stabilesc prin reglementari specifice comune ale Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si Ministerului Apararii Nationale
." 

 

Recomand amatorilor care doresc sa achizitioneze astfel de aparate, sa se orienteze spre aparate usoare (15 kg maxim), cu o limitare de zbor de maxim 150 metri pe verticala. Chiar si in aceste conditii, operarea unor astfel de aparate sa nu se faca in zone cu servituti aeronautice ale aeroporturilor (la mai putin de 8,5 km in jurul acestora si 15 km pe lungimea suprafetei de urcare la decolare pentru aeroporturi cu cifra de cod 4), aerodromurilor sau heliporturilor...sau sa se faca, dar cu avizul Autoritatii Aeronautice Civile Romane !

Pentru conformitate, celor interesati, recomand consultarea Reglementarii Aeronautice Civile Romane privind stabilirea servitutilor aeronautice civile si a zonelor cu servituti aeronautice RACR-SACZ, editia 3/2007, a Reglementarii Aeronautice Civile Romane privind proiectarea si exploatarea tehnica a aerodromurilor RACR-AD-PETA, editia 1/2008 si a Reglementarii Aeronautice Civile Romane privind proiectarea si exploatarea tehnica a heliporturilor RACR-AD-PETH, editia 2/2012.

Institutiilor publice (gen politie, pompieri samd) care doresc sa foloseasca astfel de aparate in diverse scopuri, le recomand sa solicite un punct de vedere oficial de la Autoritatea Aeronautica Civila Romana si in cazul in care vor obtine acordul de principiu, atunci sa-si stabileasca niste proceduri de lucru clare avand la baza si reglementarile mentionate anterior.

Cred ca nimeni nu doreste sa puna in pericol siguranta pasagerilor si a aeronavelor, mai ales ca pentru aceasta fapta exista pedeapsa cu inchisoarea, vezi art. 103, alin. 1 lit. b) si art. 108 alin (3) din Codul Aerian.

  • Apreciez 1
  • 3 luni mai târziu...
  • Moderator
Publicat

În urmă cu câteva zile a apărut şi un ordin al ministrului transporturilor ce se adresează acestor aparate.

 

 

Ministerul Transporturilor

Ordinul nr. 8/2014

pentru stabilirea condiţiilor de operare în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord

 

În vigoare de la 21.01.2014

Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 50 din 21.01.2014.

 

Având în vedere dezvoltarea continuă a industriei aeronautice în ceea ce priveşte fabricaţia şi utilizarea aeronavelor fără pilot la bord,

luând în considerare faptul că pe plan internaţional nu au fost stabilite încă standarde comune de certificare şi operare a aeronavelor civile fără pilot la bord,

ţinând cont de faptul că la nivelul Uniunii Europene pachetul de reglementări în domeniului aeronavelor civile fără pilot la bord, cu masa maximă la decolare mai mare de 150 kg, urmează să fie finalizat până în anul 2016, în timp ce aeronavele civile fără pilot la bord, cu masa maximă la decolare mai mică de 150 kg, rămân sub incidenţa reglementărilor naţionale emise de statele membre ale Uniunii Europene,

pentru a permite operarea în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord, până la emiterea pachetului de reglementări europene şi naţionale specifice care să acopere atât domeniul certificării, cât şi domeniul operării acestor aeronave,

în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 24/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările şi completările ulterioare,

 

ministrul transporturilor emite următorul ordin:

Art. 1.

(1) Operarea aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord în spaţiul aerian naţional este permisă numai în zone de spaţiu aerian segregat temporar, înfiinţate, alocate şi activate conform reglementărilor aplicabile în vigoare.

(2) Zonele prevăzute la alin. (1) se stabilesc în întregime în spaţiul aerian de clasă G, iar limita verticală superioară a acestora trebuie să fie cu cel puţin 150 m sub limita minimă a spaţiului aerian controlat.

(3) Cererea pentru înfiinţarea zonei prevăzute la alin. (1) se transmite de către operatorul aeronavei Autorităţii Aeronautice Civile Române cu cel puţin 45 de zile înainte de data prevăzută pentru începerea activităţii. Modelul cererii şi informaţii privind documentele-suport care trebuie anexate acesteia se publică pe pagina proprie de internet a Autorităţii Aeronautice Civile Române www.caa.ro.

(4) Alocarea şi activarea zonelor prevăzute la alin. (1) se efectuează în conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile.

Art. 2.

În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) operator al aeronavei - persoană fizică sau juridică care efectuează operaţiuni aeriene cu o aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi care solicită în acest scop înfiinţarea unei zone de spaţiu aerian segregat temporar conform prevederilor prezentului ordin;

b) spaţiu aerian de clasă G - zonă delimitată de spaţiu aerian în care nu sunt furnizate servicii de control al traficului aerian.

Art. 3.

O aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mare de 150 kg poate fi operată în spaţiul aerian naţional, în condiţiile respectării cerinţei prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2), numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

a) deţine un certificat de înmatriculare;

b) deţine un certificat de tip şi un certificat de navigabilitate, conform cu reglementările europene emise în aplicarea Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 februarie 2008 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi instituirea unei Agenţii Europene de Siguranţă a Aviaţiei şi de abrogare a Directivei 91/670/CEE a Consiliului, a Regulamentului (CE) nr. 1.592/2002 şi a Directivei 2004/36/CE;

c) operatorul aeronavei este certificat, după caz, în funcţie de operaţiunile aeriene civile desfăşurate, în conformitate cu reglementările aeronautice aplicabile emise la nivel naţional sau cu cele emise la nivelul Uniunii Europene;

d) aeronava este asigurată, conform legii, pentru daune produse terţilor.

Art. 4.

O aeronavă civilă motorizată fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 150 kg poate fi operată în spaţiul aerian naţional, în condiţiile respectării cerinţei prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2), numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

a) deţine un certificat de identificare emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau un certificat de înmatriculare ori un document echivalent emis de alt stat;

b) în cazul în care aeronava are o masă maximă la decolare mai mare de 15 kg, deţine un permis de zbor naţional emis de Autoritatea Aeronautică Civilă Română sau un document de certificare tehnică echivalent emis de alt stat, recunoscut de Autoritatea Aeronautică Civilă Română;

c) aeronava este asigurată, după caz, conform legii, pentru daune produse terţilor.

Art. 5.

(1) Nicio prevedere a prezentului ordin nu exonerează operatorul unei aeronave civile motorizate fără pilot la bord de obligaţia respectării prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 912/2010 pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi a condiţiilor în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate, cu modificările şi completările ulterioare, atunci când efectuează operaţiuni aeriene civile în spaţiul aerian naţional.

(2) Prezentul ordin nu se aplică:

a) aeromodelelor, aşa cum acestea sunt definite şi clasificate de către Federaţia Internaţională de Aeromodelism şi de către Federaţia Română de Modelism, atunci când sunt utilizate în cadrul competiţiilor, demonstraţiilor aeriene sau al altor manifestaţii oficiale organizate de Federaţia Română de Modelism;

b) aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 1 kg, atât timp cât:

- sunt operate într-o zonă deschisă, fără construcţii cu destinaţia de locuinţă;

- sunt operate fără depăşirea câmpului vizual al persoanei care asigură comanda aeronavei de la sol, dar nu mai mult de 150 m distanţă pe orizontală şi de 100 m distanţă pe înălţime faţă de această persoană;

- nu au montate pe ele aparatură pentru filmare sau transmisie de date.

(3) Răspunderea pentru eventuale daune provocate ca urmare a operării aeromodelelor şi aeronavelor prevăzute la alin. (2) revine în totalitate persoanelor care asigură comanda acestora de la sol.

Art. 6.

(1) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, Autoritatea Aeronautică Civilă Română publică pe propria pagină de internet, www.caa.ro, documentele şi informaţiile prevăzute la art. 1 alin. (3).

(2) Până la data de 30 iunie 2015, Autoritatea Aeronautică Civilă Română va elabora şi va supune aprobării ministrului transporturilor proiectele reglementărilor aeronautice civile naţionale privind operarea în spaţiul aerian naţional a aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi care au masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 150 kg.

Art. 7.

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.

Art. 8.

Prezentul ordin se aplică până la data de 30 ianuarie 2016.

p. Ministrul transporturilor,

Constantin Matei,

subsecretar de stat

Bucureşti, 13 ianuarie 2014.

Nr. 8.

  • Apreciez 2
  • Moderator
Publicat

Prezentul ordin nu se aplică:

[...]

b) aeronavelor civile motorizate fără pilot la bord şi cu masa maximă la decolare mai mică sau egală cu 1 kg, atât timp cât:

- sunt operate într-o zonă deschisă, fără construcţii cu destinaţia de locuinţă;

- sunt operate fără depăşirea câmpului vizual al persoanei care asigură comanda aeronavei de la sol, dar nu mai mult de 150 m distanţă pe orizontală şi de 100 m distanţă pe înălţime faţă de această persoană;

- nu au montate pe ele aparatură pentru filmare sau transmisie de date.

  • Moderator
Publicat

@Marius: tocmai aici este buba; cei care isi doresc astfel de drone nu o fac din pasiune pentru aeromodelism, ci tocmai cu intentia de a monta o camera foto / video pe ele si a le folosii in mediul urban

 

Deja am vazut la cateva posturi TV imagini obtinute cu astfel de drone. Nu am nimic impotriva daca sunt in scop nobil (ex: accidentul aviatic), insa s-au prins si paparazzi cum sta treaba! Este bine de stiut legislatia in materie daca apare cate un apel la 112 in legatura cu hartuirea vreunui VIP cu astfel de dispozitive!

  • 4 luni mai târziu...
  • Moderator
Publicat

Camera Deputaţilor a adoptat azi un proiect de lege prin care se permite operarea dronelor în spaţiul aerian naţional.

 

Potrivit raportului Comisiei pentru transporturi și infrastructură, proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru a permite operarea avioanelor fără pilot (UAV — unmanned aerial vehicle) sau drone, cum mai sunt cunoscute, în spațiul aerian național.
 
Deputații au aprobat proiectul de lege cu 311 voturi pentru. Proiectul de a fost adoptat și de Senat pe 28 noiembrie 2013, Camera Deputaților fiind for decizional.
 
După ce va fi promulgată şi o să intre în vigoare, legea va anula ordinul ministrului transporturilor, publicat în ianuarie în Monitorul Oficial, postat de mine mai sus.
Publicat

o singura observatie referitor la filmele cu dronele "armate". cu totii am tras cu diferite arme si cunoastem acel efect numit recul. cunoastem forta lui. am urmarit cu atentie filmele si in nici unul nu am vazut explicit drona in momentul tragerii, sau foarte putin in filmul cu tipul cu accent rusesc. nu am vazut sa "compenseze" din sistemul de elici, acest efect. dati-mi voie sa cred ca este "putintel de fake" ;)  arma de pe drona sa fie ceva cu aer comprimat (airsoft) sau poate un 5.6 (cal .22LR).

poate ma insel .. dar am unele dubii.

  • 3 săptămâni mai târziu...
Publicat

Salut,

Am citit codul aerian civil in vigoare, ordinul ministrului nr 8/2014 si legea trimisa spre promulgare care modifica ordonanta 29/1997 si nu am inteles cum se anuleaza ordinul nr 8/2014 dupa promilgarea legii adoptate de camera deputaților. Ma puteți ajuta va rog, sunt direct interesat de subiect.

Mulțumesc

  • 4 săptămâni mai târziu...
Publicat

Ordinul nr.8/2014 a fost emis pe o perioada determinata, pana la data de 30.06.2016.

In alta ordine de idei, AACR a emis directiva care reglementeaza modul de de obtinere a certificatelor de autorizare pentru uav.

  • 2 săptămâni mai târziu...
  • Membru
Publicat

A aparut Legea nr. 98/2014

În vigoare de la 11 iulie 2014. Publicată în M. Of. nr. 506 din 8 iulie 2014.

Modifica Codul aerian civil...care va fi si republicat ulterior...

Art. I

Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 26 ianuarie 2001, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. La articolul 3, punctul 3.8 se modifică şi va avea următorul cuprins:

“3.8. aeronave de stat - aeronavele folosite de instituţiile statului pentru servicii în domeniile apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale, precum şi pentru servicii vamale;”

2. La articolul 3, după punctul 3.8 se introduce un nou punct, punctul 3.81, cu următorul cuprins:

“3.81. aeronave fără pilot - aeronavele ghidate fie de către un pilot automat de la bordul lor, fie prin telecomandă de la un centru de control de la sol sau dintr-o altă aeronavă pilotată de echipaj uman;”

3. La articolul 17, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:

“(21) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), certificatul de înmatriculare trebuie să se afle în permanenţă la persoana care asigură pilotarea aeronavei fără echipaj de conducere la bord.”

4. La articolul 31 alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:

“a) aeronavele de stat româneşti;”

5. La articolul 34 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:

“(2) Din categoria personalului aeronautic civil navigant face parte şi personalul care asigură pilotarea aeronavelor fără echipaj de conducere la bord.”

6. După articolul 43 se introduce un nou articol, articolul 431, cu următorul cuprins:

“ART. 431

În cazul aeronavelor fără echipaj de conducere la bord, personalul care asigură pilotarea acestor aeronave răspunde de la începerea şi până la terminarea operaţiunii de zbor cu aeronava civilă de conducerea tehnică şi de siguranţa aeronavei, putând lua orice măsuri pentru realizarea siguranţei zborului.”

7. La articolul 73, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:

“(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), în cazul aeronavelor fără echipaj de conducere la bord, certificatul de navigabilitate trebuie să se afle în permanenţă asupra persoanei care asigură pilotarea acesteia.”

8. La articolul 93 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:

“b) refuzul comandantului unei aeronave civile, respectiv al persoanei care asigură pilotarea unei aeronave fără echipaj de conducere la bord de a prezenta persoanelor împuternicite, în condiţiile legii, documentele obligatorii prevăzute, după caz, la art. 17 alin. (2) şi (21), art. 36 alin. (2) şi art. 73 alin. (2) şi (3);”

  • Apreciez 1
  • 6 luni mai târziu...
Publicat

Filmul prezentat de rus e o făcătură.

Din experiența de zeci de ani în domeniu, vă spun că configurația quadrocopterului din film nu permite ridicarea de la sol cu arma montată și impresionanta cantitate de muniție folosită la demonstrație. Să nu mai vorbim de materialul exploziv. 

Pe langa asta, manevrele incredibil de precise ale dronei sunt ireale, raportate la faptul că rusul nostru e expert in arme nu în drone.

Precizari:

toate aeromodelele sunt drone sau UAV - studiați cu atenție definițiile

toate aeromodelele, indiferent de dimensiune si configuratie, pot fi dotate cu camera - FPV (miniaturizarea a ajuns la performațe greu de imaginat)

toate aeromodelele pot fi operate la distanțe foarte mari si pot fi dotate sisteme de zbor autonom

un copter dotat cu sistem de navigatie, stabilizare, pilot automat, sistem de siguranță (fail safe), poate fi mai sigur decat un aeromodel clasic. 

Aeromodelismul si filmarea aeriană sunt activități recreative, creative, pasnice, care implică pasiune, cunostinte temeinice de zbor mecanica, electronică, fotografie, mecatronica, cibernetica, informatica toate îngemanate cu indemanere si rabdare.

Este foarte adevarat ca toate acestea pot fi utilizate in scopuri obscure, însă omul rău nu va fi oprit de nicio lege.

 

Cum spunea un coleg aeromodelist, cuțitele de bucatarie fac mai multe victime decat dronele, si ar trebui interzise prin lege.

Pana acum, la nivel mondial au fost semnalate extrem de puține incidente produse de aeromodele, fie coptere sau cu aripa fixa.

 

Astfel ca, dragi colegi, cu tot respectul, consider ca interzicerea unei pasiuni si paranoia creata de drone nu au justificare. 

Nu poate fi invocata nici macar siguranta zborului.  Aeromodelele zboară de mii de ani, (dovada stau modele inca functionale de zbor liber, descoperite in morminte egiptene, fabricate chiar si in zilele noastre - vezi modelul Elula), iar in ultima suta de ani evoultia lor a fost in paralel cu aviatia mare si nimeni nu s-a plans pana acum. Nici macar in perioada cand modele motorizate zburau liber, fara nici o comanda sau sistem autonom, la zeci de kilometri de locul de decolare. 

  • Displace 2
  • Moderator
Publicat

Aici se discută despre altceva, dar n-ai prins ideea. Se discută despre existenţa cadrului legislativ ce reglementează utilizarea acestor drone. Nu a spus nimeni că trebuie interzise sau alte asemenea concluzii măreţe. E treaba altora să stabilească cadrul legal şi regulile, noi aici discutam dacă există şi care sunt ele. Aşa că polologia ta de mare specialist demonstrează că deşi ai citit, n-ai priceput nimic şi doar baţi câmpii. În concluzie, ce consideri tu este complet pe lângă subiectul topicului.

Îţi recomand să citeşti cu atenţie regulamentul forumului şi să-l respecţi, în caz contrar, dacă vei mai posta offtopic în secţiunile dedicate poliţiştilor, te asigur că vei pierde privilegiul de a avea un cont de membru pe acest forum. 

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
×
×
  • Adaugă...

Informaţii importante

Am plasat cookie-uri strict necesare pe dispozitivul dvs. pentru afişarea optimă a paginilor. Puteţi în orice moment să modificaţi setările cookie-urilor, altfel vom presupune că sunteţi de acord să continuaţi. Utilizând acest site, sunteţi de acord cu Termenii şi condiţiile de înregistrare şi Politica de confidenţialitate.