Jump to content
POLITISTI.ro

Regimul armelor şi muniţiilor


VladSoare

Recommended Posts

Salut,

 

Aş vrea să studiez cu atenţie legislaţia în vigoare referitoare la regimul armelor şi muniţiilor. La noi se obişnuieşte ca legile să se modifice puţin cîte puţin, ajungîndu-se ca după un timp să nu mai existe o singură lege clară şi unitară, ci un ghiveci de corecţii şi adăugiri, care trebuie citite în ordine.

Ştiţi cumva care sînt toate actele normative care reglementează în momentul de faţă regimul armelor şi muniţiilor?

Ştiu că baza este legea 295/2004. Apoi, căutînd pe net, am găsit că această lege s-a mai modificat în 2011 prin legile 117 şi 288. Ştiţi cumva dacă astea sînt toate? Apoi, în afară de legi, mai există şi alte acte normative conexe, cum ar fi regulamente de aplicare, sau altceva de genul ăsta?

 

Mulţumesc.

Edited by VladSoare
Link to comment
Share on other sites

Super, nu știam că au publicat și textul actualizat complet.

Mulțumesc!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Am citit între timp textul actualizat, din linkul de mai sus. Unele paragrafe fac referire la normele metodologice de aplicare, prin care se stabilesc anumite detalii (de exemplu spune la modul general că armele trebuie păstrate în condiţii de securitate, dar condiţiile exacte se vor stabili prin norme metodologice).

Ştiţi cumva unde pot găsi aceste norme de aplicare?

 

Mulţumesc.

Edited by VladSoare
Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Nu au apărut încă normele metodologice de aplicare după modificarea Legii 295, se aplică încă vechile norme.

Caută pe internet Hotărârea Guvernului nr. 130/2005 pentru aprobarea Normei metodologice din 24 februarie 2005 de aplicare a Legii nr. 295/2004 privind regimul armelor si al munitiilor, publicata in Monitorul Oficial 241 din 23 martie 2005.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Art. 27. - (1) Titularul dreptului de detinere a unei arme letale poate fi autorizat, la cerere, de către structura de politie competentă în a cărei rază teritorială îsi are domiciliul sau, după caz, resedinta să folosească într-un poligon autorizat, în conditiile legii, armele de vânătoare, de tir ori de colectie.

 

Articolul face referire la orice armă letală, de orice fel. Să înţeleg deci că dacă-mi iau o armă letală de tir, va trebui să cer autorizaţie de la poliţie de fiecare dată cînd vreau să merg în poligon? :unsure:

 

Mai există însă şi articolul 40, referitor la transportul armelor de tir:

 

Art. 40. - (1) Transportul armelor de tir pentru care s-a acordat detinătorului dreptul de a le purta si folosi, de la domiciliul sau resedinta acestuia la locurile de antrenament sau unde urmează sa se desfăsoare concursul de tir, se face în următoarele conditii:

a) armele trebuie tinute în husă sau, după caz, în cutie, neîncărcate cu munitie si asigurate împotriva pierderii ori sustragerii;

b) să fie îndeplinite conditiile prevăzute la art. 31 alin. ( 3) lit. b), d) si e).

 

Articolul 40 enumeră condiţiile necesare transportului armelor de tir între reşedinţă şi poligon, iar printre ele nu se află şi necesitatea unei autorizări prealabile.

Dar pe de altă parte, nu scrie nicăieri explicit cum că articolul 27 nu s-ar aplica în cazul armelor de tir. Asta pare să indice că articolul 40 ar trebui înţeles ca o completare la 27 şi nu ca o înlocuire a acestuia, nu? :unsure:

 

Sau poate că dacă am dreptul de a folosi arma pot s-o transport la poligon cînd vreau, pe cînd articolul 27 se referă la cei care au drept doar de deţinere, nu şi de folosire? :hmmmt:

Edited by VladSoare
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Am găsit! :D

 

Art. 39. - (1) Dreptul de a purta si folosi arme de tir se acordă, în conditiile prezentei legi, numai sportivilor de tir categoria I ori membri ai loturilor nationale sau olimpice, pe perioada cât sunt în activitate, precum si antrenorilor si instructorilor în poligonul de tragere.

Articolul 27 se referă la cei care au numai drept de deţinere. Or sportivii şi instructorii au în plus şi dreptul de a folosi arma, deci se încadrează la articolul 40, nu la 27. Adică voi putea să merg în poligon oricînd, fără să cer voie înainte.

Bun, deci m-am lămurit. Mă cam speriasem - credeam că va trebui să cer aprobare pentru fiecare ieşire. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bună ziua,

Sunt fost polițist, am demisionat anul trecut, iar conform art. 13, alin. 2, lit. a, din Legea 295/2004 aș avea dreptul să solicit un permis de port armă letală. Ce cauze m-ar putea împiedica să primesc avizul poliției, în condițiile în care sunt apt medical și psihologic, iar cazierul este limpede? 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...
  • Moderator

În noiembrie 2023, ÎCCJ a decis că: “În interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 13 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor și munițiilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prin termenul de "militar” se înțelege și noțiunea de "soldați și gradați profesioniști” din Legea nr. 384/2006 privind statutul soldaților și gradaților profesioniști, cu modificările și completările ulterioare." Decizie obligatorie, potrivit art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.

M.Of. Decizie ICCJ militarii.pdf

Astăzi a fost publicată în Monitorul Oficial Decizia CCR nr. 388 din 14.02.2024, prin care Curtea a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. 14 alin. (1), lit. d) și art. 57 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor și al munițiilor sunt neconstituționale.

"În esență, măsura restrângerii exercițiului dreptului de port armă, ca efect al punerii în mișcare a acțiunii penale împotriva oricărei persoane acuzate că a săvârșit o infracțiune cu intenție, este o măsură care nu întrunește condiția caracterului proporțional, fiind excesivă în raport cu obiectivul ce trebuie atins, ceea ce încalcă prevederile constituționale referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi. 
Curtea a reținut că neacordarea şi retragerea autorizației de port armă atunci când există temeiuri pentru a aprecia că activitatea ilicită a persoanei ar periclita securitatea persoanelor din preajma sa trebuie să se supună unor condiții care să asigure că această măsură nu are un caracter arbitrar. O astfel de măsură trebuie însoțită de garanția unei decizii obiective şi temeinic fundamentate din partea autorității administrative, ori necircumstanțierea expresă a infracțiunilor a căror săvârșire este de natură să atragă sancțiunea administrativă lasă loc arbitrariului, făcând posibilă aplicarea nediferențiată a sancțiunii.
Prin urmare, Curtea a constatat că legiuitorul are obligația de a reglementa un text de lege cu un conținut normativ care să-i asigure efectivitate, proporționalitate și caracter disuasiv şi un cadru legislativ stabil și coerent cu privire la condițiile concrete în care intervine autorizarea şi suspendarea dreptului de port şi folosire a armelor letale, în acord cu prevederile art.1 alin.(5) din Constituție."

Decizia CCR 388 Legea 295 arme inculpat.pdf

  • Upvote 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.