Jump to content
POLITISTI.ro

  • 0
kimo

Proceduri omologare RAR

Întrebare

kimo

Buna ziua,

Dupa cum bine stiti, legile sunt facute cu aplicare generala, si care orice regulament sau legislatie, exista situatii exceptionale, cand din varii motive (mai mult sau mai putin justificate) se impun derogari, care in cazul Codului Rutier se traduc prin aceste omologari individuale la RAR.

Eu personal m-am lovit de-o astfel de procedura cand am vrut sa imi omologhez la RAR o noua dimensiune a anvelopelor (practic sa trec, de la 215/45R18, la 225/45R18). Si nu, nu o fac fiindca-s "tuner", ci pur si simplu fiindca gama de anvelope disponibile pe 225 este mult mai satisfacatoare decat cea pe 215. La un calcul simplu reiese o diferenta foarte mica de comportament, care impact concret cred ca are doar asupra vitezometrului, fiindca centimetrul ala in plus (care nu e nici macar 1cm) se compenseaza automat din suspensie. In fine, am sunat la RAR, si omologarea unei dimensiuni noi a anvelopelor (diferite de cele ale producatorului) se poate realiza in urmatorul mod:

Locatie: doar in Bucuresti (este singurul centru dotat tehnic pentru asa ceva)

Durata: 1-3 zile, in functie de disponibilitate

Pret: aproximativ 10.000 de lei (informatiile le am de la un inginer RAR din Cluj, si bineinteles aceasta procedura nu garanteaza ca dimensiunile care se intentioneaza a fi omologate vor si trece testul).

Acum, deoarece pe masina am bi-xenon din fabrica, si in 80% din timp circul in oras, ziua, nu mi se pare ok sa merg cu farurile aprinse si tot la 2-3 ani sa schimb becurile (care ma costa pe putin 700-800 de lei), asa ca ma gandeam sa imi instalez un sistem DRL, drept urmare, sun iar la RAR. Domnul de-acolo imi spune ca daca masina nu a fost dotata din fabrica, si, daca producatorul nu imi da omologare pt modelul respectiv, nu am nicio sansa sa imi instalez un astfel de sistem. Dar pe site la OSRAM de exemplu, la achizitionarea unor DRL-uri, ei ofera si omologare pentru ele (atasata topicului), si probabil ca ar mai trebui emisa inca una de la service-ul care a facut instalarea. In concluzie, pana la urma se pot pune (legal) DRL-uri pe-o masina care nu le are din fabrica, sau nu? Daca da, care este procedura de omologare a luminilor de zi, sau care sunt conditiile ce trebuie indeplinite?

Multumesc!

 

omologare-RAR-lumini-zi-OSRAM.pdf

Modificat de kimo

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

6 răspunsuri la această întrebare

Postare recomandată

  • 0
Marius

Faci o confuzie între omologarea unui produs pentru comercializare şi omologarea individuală - procedura prin care RAR certifică faptul că un vehicul rutier îndeplineşte individual cerinţele prevăzute de legislaţie pentru a putea circula pe drumurile publice.

Omologarea ataşată de tine se referă la comercializarea unui produs (faptul că acesta îndeplineşte condiţiile legale să poată fi comercializat). Acest produs poate fi montat pe un autovehicul care a fost echipat şi omologat de producător cu DRL. Faptul că tu vrei să-l montezi pe un alt model de autovehicul, care nu a fost echipat din fabrică şi omologat cu astfel de lumini e altă mâncare de peşte şi necesită omologare individuală, la fel cum e şi în situaţia anvelopelor de alte dimensiuni decât cele cu care a fost omologată maşina.

Din moment ce un inginer de la RAR ţi-a spus că dacă maşina nu a fost dotata din fabrică iar dacă producatorul nu oferă omologare pentru modelul respectiv, nu înţeleg de ce te aştepţi să primeşti alte răspunsuri.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Această publicitate este afişată doar vizitatorilor. - Click aici pentru înregistrare

  • 0
Catalin

La toate nelămuririle tale îţi pot da un răspuns numai inginerii specializaţi de la RAR.
Poliţia sau poliţiştii nu au competenţe privind procedurile de omologări. 

Sfatul meu în schimb, este să schimbi maşina. Şi eu deţin o maşină cu faruri bi-xenon din fabrică şi deşi se apropie de vârsta de zece ani, nu am schimbat niciun bec de xenon. E posibil să ai ceva probleme la maşină dacă ţi le arde atât de des.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
  • 0
kimo

Marius, omologarea atasata e emisa de RAR, si dupa cum poti vedea aici (de exemplu) ***link-reclamă-eliminat*** produsul nu e destinat unui model anume de autovehicul, ci ar putea fi instalat pe orice vehicul. Si atunci nu pot sa nu ma intreb, de ce si-ar mai fi pus RAR-ul parafa de conformitate pe-un produs pe care teoretic tot ei refuza sa-l omologheze la instalarea pe masina? Nu are nicio logica. In plus, un sistem DRL nu este in niciun fel dependent de un model anume de vehicul (cum sunt anvelopele, daca tot am pomenit), ci el trebuie doar sa se incadreze intre anumiti parametri (luminozitate, focalizare, culoare etc) ca sa fie conform. De aceea nu vad de ce nu astfel de sistem instalat ulterior nu ar putea fi omologat daca el functioneaza in exact acelasi regim ca unul ce vine echipat din fabrica. Si ca sa te ajut sa intelegi, ma asteptam la alte raspunsuri pentru ca cel primit nu prea are logica, si nu pot fi sigur de competenta inginerului care mi-a spus asta. Pana la urma nu asta-i scopul forumului, sa ceri o parere de la altii?

Catalin, poate ca intr-adevar, 2 ani e o perioada un pic exagerata, dar totusi, daca tu de 10 ani nu ai schimbat niciun bec inseamna ca nu le-ai folosit foarte mult, fiindca un bec xenon are o durata de viata de maxim 2000-2500 de ore, aceasta scazand si mai mult daca sunt supra-alimentate (ex. super-white-uri). Si in cazul meu, gandeste-te cu cat le-as prelungi durata de viata, avand in vedere ca circul foarte putin noaptea sau in afara orasului, conditii care sa necesite folosirea lor. Si pana la urma nu asta-i ideea, ci faptul ca ai la dispozitie un sistem modern, care iti aduce doar beneficii, neafectandu-i pe ceilalti participanti la trafic, si uite ca "sistemul" iti pune bete in roate.

Modificat de Marius
Eliminare link către magazin online.
  • Displace 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
  • 0
Marius

@kimo nu ai priceput nimic şi baţi câmpii cu voioşie. Dar fiecare înţelege doar atât cât poate. 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
  • 0
gclaudiu26

Buna ziua! As dori sa stiu daca la categoria de omologare N1 la autoutilitare intra toate tipurile de bene, ( izotermica, basculabila, fixa cu obloane etc). Si daca da , Cat. N1 reprezinta tipul de omologare pe autoutilitara sau mai este nevoie de o omologare secundara ?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
  • 0
Marius

Trebuie să te adresezi inginerilor specializaţi de la RAR. Poliţia sau poliţiştii nu au competenţe privind procedurile de omologări. 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont

  • Conţinut similar

    • wh1plash
      de wh1plash
      Bună seara!
      Am o mașină înmatriculată în Austria pe numele meu. Toate actele sunt în regulă, însă mașina are starea tehnică expirată. Urmează s-o vând în câteva zile și o să merg cu numerele în Austria s-o radiez acolo. Întrebarea mea este: Trebuie să îi fac ITP aici? Am văzut că ar fi posibil, însă costurile sunt destul de mari (punând la calcul și drumul de 100km pe platformă până la R.A.R.) . Este valabil și după ce mașina se înscrie pe numere românești?
      Știu că invers, o mașină de România, cu ITP expirat, poate circula în afara țării fără probleme.
    • Iris
      de Iris
      Salutare. Am un Fiat Grande Punto si aveam in minte sa imi schimb farurile, am vazut ca pentru xenon trebuie omologare rar (ceea ce e foarte greu de obtinut, tot pe aici am citit) dar farurile la care ma uit eu, sunt cu halogen, si probabil led-uri, si am mai vazut ca au omologare E-mark. (mai jos va las si un link catre faruri). Intrebarea mea este daca sunt ok aceste faruri in Romania, si daca sunt "plug and play" sau trebuie sa umblu la rar si chestii? Va rog fara raspunsuri gen "lasa-le cu alea din fabrica" sau "nu ai ce face cu rabla aia". Multumesc anticipat!
      P.S. Scuze daca am gresit locul de post, sunt nou aici
      [link eliminat]
  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.

×

Informaţii importante

Acest website foloseşte cookie-uri. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii lor. Mai multe informaţii în Politica de confidenţialitate.