Jump to content
POLITISTI.ro

lancelot

Actele de constatare întocmite de poliţiştii de ordine publică din mediul urban

Recommended Posts

lancelot

Vreau si eu sa intreb despre dispozitia care reglementeaza ce acte premergatoare are obligatia sa intocmeasca un agent de siguranta publica. Scz daca sunt off-topic sau daca s-a mai discutat in alta parte, eu nu am gasit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Această publicitate este afişată doar vizitatorilor. - Click aici pentru înregistrare

lancelot

in speta, a fost o discutie intre 2-3 colegi ca agentul de siguranta publica poate si trebuie sa ia declaratii olografe dar i se interzice sa ia declaratii pe formular tipizat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
drAGO5

Păi cine te opreste sa audiezi persoane cu privire la anumite fapte sau imprejurari. Acte premergatoare poate si trebuie sa faca orice politist.Faptul ca nu ai calitatea de organ de politie juidiciara te impiedica doar sa intocmesti referatul cu propunere procedurala si sa intocmesti acte dupa inceperea urmaririi penale. Nu inteleg de unde a pornit aceasta idee, ca anumiti politisti nu pot audia persoane. Atunci ce poate face? De ce este necesara o scoala de politie? Care ar fi diferenta fata de un agent de paza, pentru ca si jandarmii intocmesc acte premergatoare. Au mai fost discutii pe aceasta tema, anumiti politisti nu iau declaratii zicand ca nu au voie, insa intocmesc procese-verbale cu situatia de fapt.Pai aceste procese-verbale nu constituie tot acte premergatoare? Declaratiile luate cu ocazia solutionarii unor petitii nu inseamna acelasi lucru? Sau nu are voie sa solutioneze nici petitii?

Edited by drAGO5
  • Upvote 4
  • Downvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan

Sper să nu mă înșel dar este prevăzut în anexa la dispoziția 7.

Art.18. Agenţii de siguranţă publică au în principal următoarele atribuţii:

a) acţionează în zona de patrulare pentru prevenirea şi combaterea faptelor antisociale, infracţiunilor stradale cât şi pentru menţinerea ordinii şi liniştii publice;

b ) intervin la solicitările dispeceratului sau ofiţerului de serviciu pe unitate pentru intervenţia la evenimentele semnalate prin SNUAU 112, pe principiul cel mai apropiat poliţist de locul evenimentului intervine, indiferent de natura acestora şi competenţa teritorială;

c) participă la prinderea persoanelor suspecte de comiterea unor infracţiuni în cadrul acţiunii NĂVODUL, deplasându-se în locurile prestabilite şi acţionând conform prevederilor planului de acţiune;

d) culeg informaţii de la surse ocazionale, utile muncii de poliţie şi relaţionează cu cetăţenii în vederea asigurării unui climat corespunzător de siguranţă publică;

e) acţionează pentru depistarea persoanelor şi bunurilor urmărite în temeiul legii;

f) participă la executarea măsurilor stabilite în situaţii de urgenţă;

g) întocmesc actele de constatare, în cazul constatării în flagrant a unei fapte penale, după care îl predau pe făptuitor împreună cu aceste documente, organului de poliţie judiciară competent;

h) execută primele măsuri prevăzute de cadrul legal intern referitoare la efectuarea cercetării la faţa locului, iar după sosirea echipei de cercetare îşi continuă activităţile specifice în teren;

i) conduc la sediul poliţiei persoanele suspecte identificate pe timpul patrulării, în vederea luării măsurilor ce se impun.

P.S. O să revin să arăt și ce înseamnă întocmirea actelor de constatare și actelor premergătoare. Este o diferență pe care trebuie să o distingem.

  • Upvote 1
  • Downvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
drAGO5

Dispozitia 7 nu mai exista. Acum ne referim la Disp IGPR nr.123/2012 si anexa nr.1 , precum si Normele metodologice intocmite la nivel de subunitate,unde sunt prevazute atributiile pentru fiecare compartiment in parte. Adevarat, in mare parte aceleasi.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
coosstti

”Poate” dar nu ”trebuie” sa ia declaratii olografe.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan

Dispozitia 7 nu mai exista. Acum ne referim la Disp IGPR nr.123/2012 si anexa nr.1 , precum si Normele metodologice intocmite la nivel de subunitate,unde sunt prevazute atributiile pentru fiecare compartiment in parte. Adevarat, in mare parte aceleasi.

Da, mea culpa. Așa este, este vorba de dispoziția 123. Am rămas cu mintea la cea veche.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius

Subscriu

Acte premergatoare poate si trebuie sa faca orice politist. Faptul ca nu ai calitatea de organ de politie juidiciara te impiedica doar sa intocmesti referatul cu propunere procedurala si sa intocmesti acte dupa inceperea urmaririi penale.

Corect! :good:

Declarațiile oferite la puțin timp după orice eveniment, au o importanță foarte mare și o influență deosebită asupra lucrării penale.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
lancelot

Multumesc mult! Cred ca e suficient de clar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
romanianbpo

in speta, a fost o discutie intre 2-3 colegi ca agentul de siguranta publica poate si trebuie sa ia declaratii olografe dar i se interzice sa ia declaratii pe formular tipizat.

Foarte adevarat. Declaratii olografe atat a faptuitorilor cat si a martorilor oculari daca acestia exista sau a martorilor asistenti, poate lua orice lucrator care a constatat o fapta. Declaratiile pe formular tipizat se iau dupa inceperea UP deci, acestea vor fi luate de catre lucratorii care au aviz de politie judiciara.

Share this post


Link to post
Share on other sites
lurker31

unde pot gasi Disp IGPR nr.123/2012 si anexa 1 despre care este vorba ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan

Așa cum v-am promis, am să postez aspectele care fac diferența între actele de constatare și actele premergătoare. Pentru a înțelege mai bine aceste lucruri trebuie să ne reamintim faptul că urmărirea penală reprezintă prima fază a procesului penal, cu scopul de a strânge probele necesare identificării și tragere la răspundere a autorilor. Deoarece cele mai multe fapte comise sunt înregistrate inițial cu autori necunoscuți, a fost necesară înființarea organelor judiciare care desfășoară activități specifice pentru strângerea acestor probe, pentru identificarea și tragerea la răspundere a autorilor.

Conform art. 201 din Codul de Procedură Penală, organele judiciare, denumite organe de urmărire sau cercetare penală sunt:

  • procurori, care își desfășoară activitatea în cadrul Parchetelor și instanțelor judecătorești și care și au ca atribuţii efectuarea urmăririi penale în cazurile şi condiţiile prevăzute de lege precum şi supravegherea activităţii de cercetare penală efectuată de poliţie şi de alte organe de cercetare speciale
  • organele de cercetare ale poliției judiciare, care sunt polițiștii specializaţi din Ministerul Afacerilor Interne, desemnaţi nominal de ministrul MAI, cu avizul conform al procurorului general al Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casaţie şi Justiţie

  • organele de cercetare speciale, respectiv ofițerii militari anume desemnați de către comandanții unităților militare, ofițerii anume desemnați de către șefii comenduirilor de garnizoană, ofițeri anume desemnați de către șefii centrelor militare, ofițerii poliției de frontieră desemnați să cerceteze infracțiunile de frontieră, căpitanii porturilor

    Pentru a lămuri problema organelor de constatare dacă veți studia art.214 și 215 din Codul de Procedură Penală veți observa ușor că organele de constatare nu sunt asimilate organelor de cercetare penală. Însă întocmirea proceselor verbale încheiate de organele de constatare constituie mijloace de probă în procesul penal. Organele de constatare sunt:
    1. organele inspecțiilor de stat și alte organe de stat pentru infracțiunile care constituie încălcări ale dispozițiilor și obligațiilor a căror respectare, o controlează potrivit legii
    2. organele de control și conducere ale administrației publice sau ale unor unități la care se referă art.145 din Cod Penal
    3. ofițerii și subofițerii jandarmeriei
    4. comandanții de nave și aeronave
    5. agenții de poliție de frontieră

    Toate aceste categorii de organe de constatare au obligația de a lua declarații de la făptuitori și de la martorii care au fost de față la săvârșirea infracțiunii, precum și de a întocmi procesul verbal de constatare despre împrejurările concrete ale săvârșirii acesteia. Revin și arăt încă odată că organele de constatare nu sunt organe de cercetare penală. Luarea declarațiilor olografe de la făptuitori și de la martori, reținerea corpurilor delicte, prinderea făptuitorului nu sunt acte de cercetare penală. Aceste activități efectuate de organele de constatare au rolul de a constata împrejurările concrete în care s-a comisa fapta sau faptele, conservarea mijloacelor de probă în vederea folosirii acestora în procesul penal.

    Actele premergătoare- sunt acele activități desfășurate, în anumite situații, înaintea de declanșarea procesului penal, pentru culegerea de date și informații pentru a se constata, dacă este cazul să se dispună începerea urmăririi penale. Actele premergătoare nu au caracterul obligatoriu cum este în cazul celor de constatare, ele se efectuează numai atunci când din cuprinsul actului de sesizare nu reiese că există suficiente date care să justifice Î.U.P.

    Conform art. 224/alin.1 și 2 din CPP organele competente să efectueze acte premergătoare:

    • organele de urmărire penală
    • lucrătorii operativi anume desemnați de către MAI, alții decât cei care fac parte din organele de cerectare penală
    • lucrătorii operativi anume desemnați din celelalte organe de stat cu atribuții în domeniul siguranței naționale, MAPN, SRI, SIE, STS

      Din această cauză nu confundați actele de constatare cu cele premergătoare. Iată pe scurt diferențele dintre acestea:

      • actele de constatare se efectuează de organele de constatare prev. de art.214 și 215 din CPP
      • actele premergătoare se efectuează de către organele de urmărire penală și lucrători operativi anume desemnați din MAI și din celelalte organe de stat cu atribuții în domeniul siguranței naționale

      [*]actele de constatare se efectuează în vederea sesizării din oficiu a organelor de urmărire penală

      [*]actele premergătoare se efectuează în vederea Î.U.P. de către organul competent deja sesizat

  • Upvote 7

Share this post


Link to post
Share on other sites
drAGO5
lurker31 , daca esti politist, gasesti Disp.IGPR nr.123/2012 si cele trei anexe, precum si normele metodologige de aplicare a dispozitiei respective, care au fost intocmite de fiecare IPJ in parte, pe INTRAPOL si pe INTRANET. Mai mult, exista o obligatie ca acestea sa fie aduse la cunostinta tuturor politistilor din domeniul ordinii publice pe baza de semnatura. Reprezinta "abecedarul" politistului de ordine publica. Spor la studiat, sunt destul de vaste.

Share this post


Link to post
Share on other sites
lurker31

Ms. le caut maine pe intrapol, probabil nu au fost aduse la cunostiinta la toata lumea asa cum ar fi trebui..

Share this post


Link to post
Share on other sites
lancelot

Dragos, tu sigur esti de la judiciar! Glumesc:). Totusi nu mi se pare normal sa raman peste program si in loc sa-mi fac p.v.-ul de constatare, fisele de interventie, raportul de activitate, sa mi se impuna de catre judiciarist sa audiez trei martori pe motiv ca el are de audiat persoana vatamata si trebuie sa intocmeasca cfl-ul, pentru ca de aici a plecat de fapt discutia; eu am audiat martorii cu placere pentru ca mi-am adus aminte de activitatile de la post, doar ca nu mi s-a parut ok atitudinea judiciaristului, el fiind inca la serviciu, practic s-a asigurat ca nu va ramane peste program responsabilizandu-ma pe mine :P.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Julius

Rusii au o vorba: "c'est la vie toujours parchive".

Share this post


Link to post
Share on other sites
drAGO5

Lancelot, chiar nu lucrez la judiciar, insa ce am spus este firesc sa se intample asa. Nu sunt de acord in schimb cu atitudinea colegului tau. Trebuie sa lucram in echipa, dar nu fara respectarea drepturilor, referindu-ma in primul rand la programul de lucru. Exista situatii care impun acest lucru si pe care le acceptam si noi, insa acestea trebuie sa fie exceptii si nu sa devina regula. Deranjanta a fost motivatia colegului tau, daca stia cum sa puna problema, sunt convins ca audiai persoanele respective fara sa mai ai reprosuri. Din pacate "munca in retea la noi inca nu functioneaza", unii suntem mai politisti decat altii si de fiecare data altcineva trebuia sa faca ceea ce facem noi. :good:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Andrew85

pentru a se evita discutiile contradictorii dintre OP si judiciar la Hunedoara am fost invatat ca in cuprinsul pv-ului de constatare sa fie un alineat de genul: " Numitul X fiind intrebat despre prezenta in acel loc si rolul in comiterea faptei declara verbal... " se pun 2 puncte, ghilimele, si se scriu 3-4 randuri la persoana 1 cu ce declara individul. asa ai in cuprinsul pv-ului si actul de constatare si declaratii.

astfel se evita a se sta cel putin jumatate de ora langa persoana pentru a-i dicta inceputul de declaratie si apoi sa fi atent la ce scrie.

ca o paranteza, pentru a se evita intocmirea dovezilor de predare primire se face mentiune in pv de la cine au fost luate bunurile, ce bunuri si predate cui. La final, un PV de constatare de 2 pagini A4 cuprinde absolut tot intr-un stil concis cu maximizarea eficienta a timpului.

  • Upvote 1
  • Downvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
bozo

Gresit!

In procesul verbal oricum trebuie sa mentionezi ce a declarat fiecare parte, in momentul sau imediat dupa depistare.

Declaratia olografa e alta proba, si e foarte important sa cuprinda cat mai multe detalii, si iar e foarte important sa fie luata prima declaratie de cei care au facut depistarea, pentru ca cel de la judiciar nu cunoaste toate detaliile.

Cu un proces-verbal de doua pagini care cuprinde tot de fac altii in 7-8 pagini cel putin ai mari sanse ca infractorul sa scape nepedepsit.

Propun mutarea in aria privata.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius

bozo are dreptate. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Andrew85

Declaratia olografa e alta proba, si e foarte important sa cuprinda cat mai multe detalii, si iar e foarte important sa fie luata prima declaratie de cei care au facut depistarea, pentru ca cel de la judiciar nu cunoaste toate detaliile.

avand in vedere ca nu poti obliga pe un oarecare sa scrie ce vrei tu in declaratie care e diferenta intre faptul ca ii dictez eu sau judiciaristul inceputul de declaratie?

  • Downvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius

Un suspect poate minţi mai greu poliţistul care a fost la faţa locului şi/sau l-a prins în flagrant, decât pe cel care nu a fost acolo şi nu are o imagine clară a celor întâmplate. De ce te-ai făcut poliţist? La fel de bine puteai să te faci gardian sau jandarm, pentru că ăia nu au pregătirea şi nici nu sunt în stare să ia o declaraţie.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan

avand in vedere ca nu poti obliga pe un oarecare sa scrie ce vrei tu in declaratie care e diferenta intre faptul ca ii dictez eu sau judiciaristul inceputul de declaratie?

Este adevărat ce spui tu dar, tocmai în asta stă frumusețea și complexitatea muncii de poliție. Lucruri pe care un jandarm nu va ști niciodată să le folosească. Păi cine te oprește să îl întrebi chiar tu pe suspect ceea ce vrei să îți răspundă și implicit să scrie în declarația olografă ? Dragi colegi am explicat pe larg în ce constau actele de constare și cele premergătoare în acest topic, precum și ce acte aveți voie să încheiați. Nu vă lăsați influențați de tot felul de neaveniți și habarniști care din neștiință, ce duce implicit la frică de a nu greși, vă sfătuiesc să nu scrieți prea mult, să nu faceți nu știu ce acte, să nu ridicați nu știu ce corp delict, etc. Dacă nu veți lua atitudine, în curând veți ajunge mai rău decât jandarmii sau gardienii, pentru că nu veți mai face altceva decât să plimbați bastonul și vă veți deprofesionaliza total. Și este păcat, mai ales că majoritatea ați absolvit o instituție de profil în care ați învățat lucruri la care jandarmii și gardienii doar visează.

Munca polițiștilor de la OP este și așa limitată nejustificat din punct de vedere al CP. Din punctul meu de vedere toți polițiștii ar trebui să aibă calitatea de organ de cercetare al poliției judiciare. În acest mod s-ar ușura semnificativ munca celor de la judiciar, iar polițiștii de la OP și-ar perfecționa permanent pregătirea profesională. În plus de asta ar crește semnificativ și respectul în stradă. Gândiți-vă că una este să îi facă un dosar unui hoț un judiciarist care nu este la fața locului, nu are totul ”la cald” cum se spune și una este ca cel care face treaba să fii chiar tu, iar hoțul să știe caest lucru. Cu cât vă veți delăsa mai mult, cu atât veți observa în timp că veți pierde contactul cu această muncă. Citiți cât mai mult, cereți sfaturi, întrebați aici sau colegii mai în vârstă și nu uitați că un polițist puternic este cel care are cât mai multe cunoștințe. Nimeni nu s-a născut învățat.

Edited by Dan
  • Upvote 6

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lex30

In cazul unei infractiuni cu AN, este legal ca agentul de siguranta publica din mediul urban sa intocmeasca actele premergatoare inceperii UP in rem?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ben

Citeste Codul de procedura penala ca sa vezi ce poti tu sa faci ca organ de constatare, in cazul in care nu ai acel aviz de politie judiciara:

 

Art. 214 - Actele incheiate de unele organe de constatare
Sunt obligate sa procedeze la luarea de declaratii de la faptuitor si de la martorii care au fost de fata la savarsirea unei infractiuni si sa intocmeasca proces-verbal despre imprejurarile concrete ale savarsirii acesteia:
a) organele inspectiilor de stat, alte organe de stat, precum si ale unitatilor la care se refera art. 145 din Codul penal, pentru infractiunile care constituie incalcari ale dispozitiilor si obligatiilor a caror respectare o controleaza potrivit legii;
b) organele de control si cele de conducere ale administratiei publice, ale altor unitati la care se refera art. 145 din Codul penal, pentru infractiunile savarsite in legatura cu serviciul de cei aflati in subordine ori sub controlul lor;
c) ofiterii si subofiterii din cadrul Jandarmeriei Romane pentru infractiunile constatate pe timpul executarii misiunilor specifice.
Organele aratate mai sus au dreptul sa retina corpurile delicte, sa procedeze la evaluarea pagubelor, precum si sa efectueze orice alte acte, cand legea prevede aceasta.
Actele incheiate se inainteaza procurorului in cel mult 3 zile de la descoperirea faptei ce constituie infractiune, afara de cazul cand legea dispune altfel.
In caz de infractiuni flagrante, aceleasi organe au obligatia sa inainteze de indata procurorului pe faptuitor, impreuna cu lucrarile efectuate si cu mijloacele materiale de proba.
Procesele-verbale incheiate de aceste organe constituie mijloace de proba.

 

Se aplica la fel si in cazul faptelor cu AN si in cele cu AC.

Edited by Ben
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.