Jump to content
POLITISTI.ro

Postare recomandată

  • Moderator
Publicat

Punerea în circulaţie sau conducerea unui autovehicul sau tramvai cu număr fals de înmatriculare sau înregistrare

Conținutul legal

Conform art. 85 alin. 2 constituie infracţiune punerea în circulaţie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai cu număr fals de înmatriculare sau de înregistrare.

Condiţii preexistente

Obiectul infracţiunii

1) Obiectul juridic generic este constituit din relaţii sociale privind circulaţia pe drumurile publice.

2) Obiectul juridic specific este reprezentat de acele relaţii sociale care apar în legătură cu conducerea autovehiculelor pe drumurile publice. Protejarea acestor relaţii poate avea loc numai dacă autovehiculele sunt înmatriculate sau tramvaiele sunt înregistrate conform legii.

3) Obiectul material este reprezentat de autovehiculul cu număr fals de înmatriculare sau de tramvaiul cu număr fals de înregistrare.

În ceea ce priveşte explicaţiile noţiunilor „autovehicul” şi „tramvai” am specificat în postul anterior la analiza infracţiunii prevăzută în art. 85 alin. 1 privind punerea în circulaţie sau conducerea unui autovehicul ori tramvai neînmatriculat sau neînregistrat.

Subiecţii infracţiunii

1) Subiectul activ poate fi orice persoană care conduce ori pune în circulaţie un autovehicul cu număr fals de înmatriculare ori un tramvai cu număr fals de înregistrare.

Dacă persoana nu posedă permis de conducere corespunzător sau are în sânge o îmbibaţie alcoolică ce depăşeşte 0,80g/l alcool pur în sânge, se vor aplica regulile concursului de infracţiuni.

2) Subiectul pasiv al infracţiunii este autoritatea care supraveghează, dirijează şi controlează circulaţia pe drumurile publice, adică poliţia.

Conţinutul constitutiv

Latura obiectivă

1) Elementul material al infracţiunii se prezintă sub forma unei acţiuni.

Acţiunea cunoaşte două modalităţi alternative, şi anume, punerea în circulaţie şi conducerea. Aceste noţiuni sunt explicate la analiza infracţiunii de la art. 85 alin. 1 din postarea anterioară.

O cerinţă esenţială pentru existenţa acestei infracţiuni este ca autovehiculul sau tramvaiul să aibă număr fals de înmatriculare sau de înregistrare.

Un autovehicul este considerat că are număr de înmatriculare fals atunci când numărul afişat pe caroseria acestuia nu a fost atribuit de autoritatea competentă acelui autovehicul.

Nu prezintă relevanţă dacă autovehiculul era înmatriculat sau nu, simpla montare a plăcuţelor de înmatriculare cu numărul fals pe acesta, atunci când se deplasează pe drumul public, întruneşte elementele constitutive ale infracţiunii analizate.

Numărul de înmatriculare fals se poate prezenta sub forma unui înscris care este confecţionat de autor sau poate fi chiar un număr care a fost atribuit altui autovehicul. Acesta poate fi confecţionat în ateliere clandestine, combinaţiile de litere şi cifre fiind alese la întâmplare.

Se consideră că un autovehiculul are număr fals de înmatriculare şi atunci când numărul de înmatriculare a fost atribuit în condiţii legale unui anume autovehicul dar a fost furat de pe acesta fiind folosit de autorul furtului la un alt autovehicul. În această situaţie numărul corespunde unui autovehicul legal înmatriculat, dar este folosit pentru un alt autovehicul neînmatriculat, la un autovehicul înmatriculat dar care pe o anumită perioadă nu are drept de circulaţie sau la un autovehicul cumpărat din străinătate care nu are drept de circulaţie în România. Dacă autovehiculul adus din străinătate nu avea dreptul de circulaţie în România şi în plus el are numere false, se vor aplica regulile concursului de infracţiuni.

Aşadar, se poate vorbi de număr fals de înmatriculare în următoarele două ipoteze:

-ipoteza autovehiculului înmatriculat în condiţiile legii, dar care poartă un alt număr de înmatriculare decât cel înscris în certificatul de înmatriculare

-ipoteza autovehiculului cu privire la care deţinătorul (proprietarul) său nu şi-a îndeplinit obligaţia de înmatriculare, dar care poartă un număr de înmatriculare oarecare sau chiar numărul avut anterior radierii sale din circulaţie.

Nu se consideră număr fals de înmatriculare cel inscripţionat pe o bucată de carton, în situaţia în care înmatricularea a fost legal făcută, dar, din diferite motive nu s-au putut confecţiona şi elibera aceste numere (adică plăcuţele de înmatriculare).

După cum se ştie pe lângă numărul de înmatriculare mai există şi alte categorii de numere pe care le pot purta autovehiculele şi anume numărul de înmatriculare temporară şi numărul provizoriu, acestea din urmă neavând caracterul de numere de înmatriculare.

Potrivit Codului rutier în vigoare, până la înmatriculare, vehiculele susceptibile de a fi înmatriculate permanent, pot circula cu numere provizorii, pe baza unei autorizaţii speciale eliberate de autoritatea competentă.

De asemenea, la cerere, persoanelor juridice care fabrică, asamblează, carosează ori testează autovehicule sau remorci li se pot elibera pentru acestea autorizaţii şi numere pentru probă (art. 13, alin 3 şi 4). Ca urmare în cazul montării pe autovehicule a unor numere provizorii false sau a unor numere de probă false faptele nu pot fi încadrate în dispoziţiile art. 85 alin. (2). Dacă se circulă pe drumul public cu un autovehicul având numărul provizoriu expirat se va reţine o singură infracţiune şi anume conducerea unui autovehicul neînmatriculat (art. 85 alin.1).

Pentru a se putea reţine şi infracţiunea de la alin. 2, textul de lege ar trebui modificat folosindu-se formularea "număr fals" în această situaţie încadrându-se şi numerele de înmatriculare temporară şi numerele provizorii.

Se mai consideră infracţiune fapta unei persoane de a circula pe drumurile publice cu un autoturism având numerele de înmatriculare care fuseseră radiate. În aceste condiţii, numerele de înmatriculare devin numere false din momentul radierii din circulaţie, întrucât trebuie considerat fals orice număr înscris pe tăbliţele montate la autovehicole care nu au corespondent într-o înscriere reală în evidenţele autorităţii competente să opereze înmatricularea.

Ce se întâmplă dacă autovehiculul are falsificată seria şasiului?

În acest caz trebuie să se aplice art. 288 alin. 1 Cod penal - falsul material în înscrisuri oficiale. Suportul pe care era inscripţionată o anumită serie, prin interpretarea noţiunii de "înscris oficial" este considerat în cele din urmă şi el înscris oficial conform art. 150 alin. 2 şi conform art. 288 alin. 3 Cod penal (orice alt înscris producător de efecte juridice).

O altă cerinţă esenţială este aceea ca fapta să se comită pe drumul public.

2) Urmarea socialmente periculoasă constă în starea de pericol creată regimului circulaţiei pe drumurile publice prin săvârşirea faptei.

3) Legătura de cauzalitate dintre elementul material şi urmarea socialmente periculoasă rezultă din materialitatea faptei, infracţiunea pe fiind una de pericol. Urmarea se produce dacă, spre exemplu, autorul conduce pe drumul public un autoturism cu număr fals de înmatriculare. În momentul conducerii autoturismului pe drumul public se produce şi urmarea socialmente periculoasă.

4) Fapta trebuie săvârşită pe un drum public, în felul acesta evidenţiindu-se şi o condiţie referitoare la locul săvârşirii infracţiunii.

Latura subiectivă

1) Vinovăţia

Forma de vinovăţie cu care se săvârşeşte această infracţiune este intenţia directă. Autorul ştie că autoturismul pe care îl conduce are un număr fals de înmatriculare şi totuşi îl conduce pe drumul public.

Dacă infractorul nu a avut de unde să ştie că autoturismul are număr fals de înmatriculare (a împrumutat autovehiculul de la un prieten să ducă o rudă apropiată la spital) fapta nu va constitui infracţiune, fiind aplicabile dispoziţiile art. 51 Cod penal privind eroarea de fapt.

2) Mobilul şi scopul

Mobilul şi scopul nu trebuie să se evidenţieze în mod deosebit.

Forme, modalităţi, sancţiuni

Forme

Actele de pregătire şi tentativa sunt posibile dar nu se pedepsesc. Celelalte explicaţii suplimentare sunt identice cu cele precizate la infracţiunea anterioară.

Modalităţi

Infracţiunea se prezintă sub forma a două modalităţi:

- conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul cu număr fals de înmatriculare sau a unui tramvai cu număr fals de înregistrare;

- punerea în circulaţie pe drumurile publice a unui autovehicul cu număr fals de înmatriculare sau a unui tramvai cu număr fals de înregistrare;

Sancţiuni

Pedeapsa pentru această infracţiune este închisoarea de la 1 la 5 ani.

  • Apreciez 4
  • Membru
Publicat

O intrebare:

Cand o persoana conduce pe un drum public un autovehicul cu numere rosii expirate, cate infractiuni se retin?

Una sau doua?

Adica auto neinmatriculat sau auto neinmatriculat si numere false?

Multumesc. :emo-yessir:

  • Moderator
Publicat

Una singură, pentru conducerea unui autovehicul neînmatriculat (art. 85 alin.1).

Dacă citeai cu atenție, am scris despre situația asta:

După cum se ştie pe lângă numărul de înmatriculare mai există şi alte categorii de numere pe care le pot purta autovehiculele şi anume numărul de înmatriculare temporară şi numărul provizoriu, acestea din urmă neavând caracterul de numere de înmatriculare.

Potrivit Codului rutier în vigoare, până la înmatriculare, vehiculele susceptibile de a fi înmatriculate permanent, pot circula cu numere provizorii, pe baza unei autorizaţii speciale eliberate de autoritatea competentă.

De asemenea, la cerere, persoanelor juridice care fabrică, asamblează, carosează ori testează autovehicule sau remorci li se pot elibera pentru acestea autorizaţii şi numere pentru probă (art. 13, alin 3 şi 4). Ca urmare în cazul montării pe autovehicule a unor numere provizorii false sau a unor numere de probă false faptele nu pot fi încadrate în dispoziţiile art. 85 alin. (2). Dacă se circulă pe drumul public cu un autovehicul având numărul provizoriu expirat se va reţine o singură infracţiune şi anume conducerea unui autovehicul neînmatriculat (art. 85 alin.1).

Pentru a se putea reţine şi infracţiunea de la alin. 2, textul de lege ar trebui modificat folosindu-se formularea "număr fals" în această situaţie încadrându-se şi numerele de înmatriculare temporară şi numerele provizorii.

  • Apreciez 1
  • Membru
Publicat

yes yes ( :slapb: mie) ms marius;) pana anul trecut, la post retineam 2 infr dar de anul acesta retinem si noi tot una si existau unele nelamuriri intre noi;)

Publicat

"pune miscare" - insemind ca masina se misca prin forte proprii, excluzind tractarea sau impingerea.

  • Membru
Publicat

??

m am grabit era ,, pune in miscare,, sau conduce....sau alta era ideea? nu mi dau seama ....

  • Moderator
Publicat

maxu ne testezi, sau cum? :P

:naughty:

Pentru remorcă există alin. 3 al art. 85 - Tractarea unei remorci neînmatriculate sau neînregistrateori cu număr fals de înmatriculare sau înregistrare

Publicat

nu testam nimic. MI-am adus aminte de o speta in care se facuse dosar penal desi masina - avea nr rosii expirate - era tractata de o alta masina fiind defecta (nu remorca).

Instanta a decis ca nu era infractiune deoarece masina nu se misca prin forte proprii, adica rotile nu erau puse in miscare de catre motorul propriu.

  • Moderator
Publicat

Tractarea unei remorci neînmatriculate sau neînregistrateori cu număr fals de înmatriculare sau înregistrare

Conținutul legal

Potrivit art. 85 alin. 3 constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2ani sau cu amendă tractarea unei remorci neînmatriculate sau neînregistrate ori cu număr fals deînmatriculare sau de înregistrare.

Condiţii preexistente

Obiectul infracţiunii

1) Obiectul juridic generic este reprezentat de relaţiile sociale, referitoare la siguranţa traficului rutier.

2) Obiectul juridic specific este reprezentat de relaţiile sociale privind obligativitatea înmatriculării sau a înregistrării, conform prevederilor legale, a remorcilor atunci când acestea sedeplasează pe drumurile publice.

3) Obiectul material al aceste infracţiuni îl constituie o remorcă neînmatriculată ori neînregistrată sau care are număr de înmatriculare ori înregistrare fals.

În OUG nr. 195/2002 se prevede la art. 6, pct. 27 că prin remorcă se înţelege acel vehiculul fără motor destinat a fi tractat de un autovehicul sau de un tractor.

La pct. 28 vom afla că prin remorca uşoară vom avea în vedere acea remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg, iar la pct. 29 este defintiă semiremorca, ca fiind remorca a cărei masă totală maximă autorizată este preluată în parte de către un autovehicul sau de către un tractor.

Astfel, vom avea în vedere, la analiza acestei infracţiuni, trei tipuri de remorci, fiecare având o destinaţie diferită.

Subiecţii infracţiunii

1) Subiectul activ poate fi orice persoană care tractează cu autovehiculul o remorcă, din cele arătate la art. 6 din Ordonanţă, care nu este înmatriculată sau înregistrată ori are montat un număr fals de înmatriculare.

De precizat este faptul că autorul acestei infracţiuni trebuie să fie titularul unui permis de conducere valabil şi potrivit ansamblului de vehicule pe care le conduce.

2) Subiectul pasiv al infracţiunii este în principal statul în calitatea sa de garant al tuturor valorilor sociale, iar în subsidiar, autorităţile competente care au atribuţii privind asigurarea desfăşurării în bune condiţii a circulaţiei pe drumurile publice, ţinerea evidenţei precum şi înmatricularea sau înregistrarea vehiculelor.

Conţinutul constitutiv

Latura obiectivă

1) Elementul material al infracţiunii constă într-o acţiune, aceea de a tracta o remorcă neînmatriculată sau neînregistrată ori cu număr fals de înmatriculare. Astfel, activitatea incriminată este aceea de tractare.

Prin tractare se va înţelege acea activitate prin care se exercită o forţă de tracţiune asupra unui vehicul, prin tragerea după sine. Această activitate de tractare trebuie să privească o remorcă.

Remorca este definită în Dicţionrul explicativ al limbii române ca fiind acel vehicul fără autopropulsie, tras de un vehicul cu motor şi destinat transportului de mărfuri.

Conform Codului rutier, remorca este un termen general pentru vehiculele care sunt tractate, acestea putând fi de mai multe tipuri, în funcţie de destinaţia pe care o au şi autovehiculele ce pot tracta asemenea remorci. Astfel, facem diferenţa între remorci uşoare, care au o masă proprie de până în 750 kg., remorci, care au o masă proprie de peste 750 de kg. însă nu depîşesc 3500 kg. şi semiremorci, care au o masă totală ce este preluată de autovehicul (cum e cazul camioanelor de mari dimensiuni, TIR- în termeni populari).

Această clasificare se face şi datorită reglementărilor diferenţiate privind categoriile permisului de conducere:

- CATEGORIA B+E ansamblul de vehicule format dintr-un autovehicul din categoria B şi remorcă, în cazul în care masa totală maximă autorizată a ansamblului nu depăşeşte 3.500 kg, iar masa totală maximă autorizată a remorcii nu depăşeşte masa proprie a autovehiculului trăgător.

- CATEGORIA C+E - ansamblul de vehicule constând dintr-un vehicul trăgător din categoria C şi o remorcă, a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750kg.

- CATEGORIA D+E - ansamblul de vehicule constând dintr-un vehicul trăgător din categoria D şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750kg. Remorca nu trebuie să fie destinată transportului de persoane.

Impunerea acestui text de lege se bazează pe necesitatea organelor de poliţie de a asigura identificarea persoanelor care au comis infracţiuni sau contravenţii privind circulaţia pe drumurile publice.

O condiţie esenţială pentru întregirea laturii obiective o reprezintă cea referitoare la locul comiterii infracţiunii. Astfel, activitatea de tractare a unei remorci trebuie să se desfăşoare pe un drum deschis circulaţiei publice.

2) Urmarea socialmente periculoasă este starea de pericol ce se creează pentru regimul circulaţiei pe drumurile publice.

Starea de normalitate şi legalitate fiind tractarea unei remorci înmatriculate, iar prin săvârşirea acestei infracţiuni se aduce atingere relaţiilor sociale ocrotite de lege.

3) Legătura de cauzalitate între elementul material şi urmarea socialmente periculoasă rezultă din materialitatea faptei, aceasta fiind o infracţiune de pericol.

Latura subiectivă

1) Vinovăţia

Forma de vinovăţie cu care se săvârşeşte această infracţiune este intenţia directă.

Autorul efectuează activitatea de tractare a unei remorci pe drumurile publice cunoscând faptul că aceasta este neînmatriculată, neînregistrată sau cu număr fals de înmatriculare.

2) Mobilul şi scopul

Mobilul şi scopul nu trebuie evidenţiat în mod deosebit, acestea fiind semnificative la individualizarea pedepsei.

Forme, modalităţi, sancţiuni

Forme

Actele de pregătire şi tentativa, deşi posibile nu sunt pedepsite de lege.

Infracţiunea se consumă în momentul în care o remorca neînmatriculată sau neînregistrată, ori cu număr fals de înmatriculare este tractată pe drumul public. În ceea ce priveşte tractarea trebuie precizat că infracţiunea se consumă după ce ansamblul de vehicule (autovehicul şi remorcă) a fost pus în mişcare pe drumul public.

Modalităţi

Sunt două modalităţi în care se poate săvârşi această infracţiune:

- tractarea unei remorci neînmatriculate sau neinregistrate.

- tractarea unei remorci cu număr fals de înmatriculare sau de înregistrare.

Sancţiuni

Pentru această infracţiune este prevăzută pedeapsa cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.

  • Apreciez 2
  • Moderator
Publicat

Conducerea unui autovehicul sau tractarea unei remorci având numărul de înmatriculare ori înregistrare retras sau a unui vehicul înmatriculat în alt stat, care nu are drept de circulaţie în România

Conținutul legal

Potrivit art. 85 alin. 4, conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tractarea unei remorci ale cărei plăcuţe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare au fost retrase sau a unui vehicul înmatriculat în alt stat, care nu are drept de circulaţie în România, se pedepseşte cuînchisoare de la 6 luni la 2 ani

Condiţii preexistente

Obiectul infracţiunii

1) Obiectul juridic generic este constituit din relaţii sociale privind circulaţia pe drumurile publice.

2) Obiectul juridic specific este reprezentat de acele relaţii sociale care sunt în legătură cu conducerea autovehiculelor, respectiv tractarea de remorci pe drumurile publice. Protejarea acestor relaţii poate avea loc numai dacă autovehiculele sunt înmatriculate sau remorcile sunt înmatriculate ori înregistrate conform legii.

3) Obiectul material îl constituie în primul rând autovehiculul sau remorca ale cărei plăcuţe de înmatriculare sau înregistrare au fost retrase, iar în al doi-lea rând, vehiculul înmatriculat într-un stat străin care nu are drept de circulaţie pe drumurile publice din România.

Subiecţii infracţiunii

1) Subiectul activ poate fi orice persoană, de naţionalitate română sau străină care conduce sau tractează pe drumurile publice ale României un autovehicul, respectiv tractează o remorcă, cu numărul de înmatriculare sau înregistrare retras sau înmatriculat în alt stat şi care nu are drept de a circula în România

2) Subiectul pasiv al infracţiunii este autoritatea care supraveghează, dirijează şi controlează circulaţia pe drumurile publice, adică poliţia rutieră.

Conţinutul constitutiv

Latura obiectivă

1) Elementul material al infracţiunii al acestei infracţiuni este reprezentat de o acţiune, care poate fi săvârşită în două modalităţi:

a. Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tractarea unei remorci ale cărei plăcuțe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare au fost retrase;

b. Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul înmatriculat în alt stat care nu aredrept de circulaţie în România.

În cazul primei variante conducerea trebuie să privească un autovehicul, iar tractarea să privească o remorcă. De asemenea, în cazul autovehicului trebuie să avem în vedere faptul că plăcuţele cu numărul de înmatriculare au fost retrase, iar în cazul remorcii, că placuţele cu numărulde înmatriculare sau înregistrare au fost retrase.

Se observă noţiunile diferite folosite de legiuitor, înmatriculare în cazul autovehiculelor şi înregistrare ori înmatriculare în cazul remorcilor. Activităţile incriminate,

conducere şi tractare trebuie să se realizeze pe drumul public.

Potrivit dispoziţiilor legale retragerea plăcuţelor cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, ca măsură tehnico-administrativă, este dispusă de poliţia rutieră şi constă în demontarea plăcuţelor de pe vehicul şi păstrarea lor la sediul poliţiei rutiere până la încetarea cauzelor care au dus la aplicarea acestei măsuri. Această măsură contravenţională poate interveni în momentul în care se constată că:

  • Nu sunt respectate normele tehnice constructive referitoare la transportul produselor periculoase;
  • Plăcuţele cu numărul de înmatriculare ori înregistrare nu sunt conforme cu standardul ori au aplicate dispozitive de iluminare, altele decât cele omologate;
  • Datele din certificatul de înmatriculare sau înregistrare nu concordă cu carcacteristicile tehnice ale vehiculului;
  • Vehiculul nu a fost radiat din circulaţie în cazurile prevăzute în O.U.G.nr.195/2002;
  • Vehiculul nu este asigurat de răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie, conform legii.

    De asemenea, retragerea numerelor mai operează şi în cazul radierii care poate fi efectuată de către autoritatea care a efectuat înmatricularea sau înregistrarea, în anumte cazuri:

    • Proprietarul sau mandatarul accestuia doreşte retragerea din circulaţie a vehiculului si face dovada depozitării acestuia într-un spaţiu adecvat;
    • La trecerea vehiculului în proprietatea altei persoane;
    • În cazul dezmembrării;
    • La schimbarea domiciliului, reşedinţei sau sediului proprietarului;
    • La scoaterea definitivă din România;
    • În baza unei hotărâri judecătoreşti;
    • In termen de 30 de zile de la decizia autorităţii publice locale, referitoare la declararea vehiculului ca fiind fără proprietar.
    • În al doilea caz, pentru reţinerea infracţiunii în această variantă este necesar ca autovehiculul să nu aibă drept de circulaţie în România. Prin aceasta înţelegem că este vorba de un autovehicul înmatriculat în străinătate şi adus în România, pentru care a expirat acea perioadă de trei luni în care poate circula pe teritoriul României fără a se face formalităţi suplimentare. Pentru a exista infracţiunea, dreptul de circulaţie în România trebuie să nu existe înmomentul conducerii autovehiculului pe drumurile publice.

      Fapta va fi infracţiune chiar dacă acest drept a existat înainte sau a fost dobândit după comiterea infracţiunii.

      Dacă autovehiculul are un drept de circulaţie temporar, atunci când intră prima dată în ţară, fapta nu va fi infracţiune, decât după expirarea perioadei de trei luni prevăzută de lege şi dacă autovehiculul va fi condus pe drumul public.

      2) Urmarea socialmente periculoasă constă în starea de pericol creată pentru desfăşurarea traficului rutier pe drumurile publice din România prin săvârşirea faptei.

      Astfel, suntem în prezenţa urmării periculoase ce o presupune săvârşirea acestei infracţiuni în momentul în care un făptuitor conduce pe drumurile publice un vehicul cu numerele de înmatriculare ori înregistrare retrase, un autovehicul înmatrculat în alt stat, dar care nu are dreptul de a circula în România, respectiv de a tracta o remorcă cu numărul retras.

      3) Legătura de cauzalitate dintre elementul material şi urmarea socialmente periculoasă rezultă din materialitatea faptei, întrucât infracţiunea pe care o analizăm aici este una prin care se creează un pericol.

      4) O altă cerinţă esenţială este aceea ca efectiva conducere sau tractare a vehiculelor, autovehiculelor sau remorcilor despre care am vorbit să se realizeze pe un drum din România deschis circulţiei publice.

      Latura subiectivă

      1) Vinovăţia Forma de vinovăţie sub care poate fi săvârşită fapta prevăzută în acest alineat, este intenţia directă, întrucât autorul cunoaşte faptul că placuţele cu numerele de înmatriculare au fost anterior retrase de organele de poliţie rutieră pentru un anumit motiv, ori că autovehiculul nu are drept de circulaţie, dar totuşi acesta îl conduce.

      Însă, în situaţia în care autorul nu a avut de unde să ştie că autovehiculul are numerele retrase, luându-l cu împrumut de la o altă persoană care i-a spus că a pierdut respectivele numere, fapta nu va constitui infracţiune, conducătorul fiind în cazul unei erori de fapt

      2) Mobilul şi scopul nu prezintă interes, şi deci, nu trebuie evidenţiate în mod deosebit

      Forme, modalităţi, sancţiuni

      Forme

      Actele de pregătire şi tentativa deşi posibile nu sunt pedepsite de lege.

      Consumarea infracţiunii are loc în momentul când un autovehicul, cu numerele de înmatriculare retrase, sau înmatriculat în alt stat si fără a avea dreptul de a circula în România, este condus pe drumurile publice, respectiv când o remorcă cu numerele de înmatriculare / înregistrare este tractată.

      Fiind o infracţiune continuă, ea cunoaşte si un moment al epuizării, respectiv când autorul încetează conducere sau tractarea din proprie iniţiativă sau când este oprit de o persoană ce are acest drept (polițist).

      Modalităţi

      Infracţiunea analizată se poate prezenta sub forma a două modalităţi:

      - Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tractarea unei remorci ale carei placuţe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare au fost retrase;

      - Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul înmatriculat în alt stat care nu aredrept de circulaţie în România.

      Sancţiuni

      Pentru săvârşirea acestei fapte, legea prevede sancţiunea cu închisoare de la 6 luni la 2 ani.

  • Apreciez 2
  • Membru
Publicat

Bravo Marius! Excelent material. O sa fac un efort sa postez analiza noii incriminari a contraventiilor si infractiunilor de la Lg. 123/2012, printre care si furtul de curent electric ;)

Publicat

Ecou în legătură cu furtul de curent electric poți să mai faci niște completări sau corectări unde este cazul în topicul :clip:

  • Apreciez 1
  • 2 săptămâni mai târziu...
Publicat (modificat)

Nu vreau sa fiu nici Gica Contra si nici sa vand castraveti la gradinar dar cautand pe net am dat peste urmatoarea Decizie a Curtii de Apel Timisoara :

http://www.jurisprud...rculaţiei-7m6m/

Pe scurt :

" Interpretarea data de instantele precedente, Judecatoria si Tribunalul, conform careia aceeasi fapta nu poate întruni elementele constitutive a doua infractiuni distincte si, deci, nu poate fi sanctionata de doua ori, este gresita.

Astfel, art. 85 alin. (1) din O.U.G. nr. 195/2002 încrimineaza fapta de a conduce pe drumurile publice un autovehicul neînmatriculat în circulatie, iar art. 85 alin. (2) din O.U.G. nr. 195/2002 încrimineaza fapta de a conduce pe drumurile publice un autovehicul având numere false de înmatriculare.

Nu este exclusa, sub aspectul starii de fapt, ca printr-o singura actiune, aceea de a conduce pe drumurile publice un autovehicul, sa fie întrunite elementele constitutive ale ambelor infractiuni, iar faptele astfel savârsite se afla în concurs ideal, conform art. 33 lit. a) C.pen."

"Fata de cele mentionate, instanta de recurs a apreciat ca faptele comise de inculpati sunt în concurs ideal..."

Ma repet spunand ca nu am pus aici link-ul de mai sus pentru a contrazice pe cineva care lucreaza in domeniu (bine ca esti tu destept ba asta de la frontiera sa ne inveti pe noi cum se procedeaza la o speta pe rutiera) ci doar de dragul unei dezbateri constructive.

P.S. Am gasit si o decizie mai noua decat cea de la Timisoara, de aceasta data a Curtii de Apel Iasi

http://www.jurisprudenta.com/speta/infrac%C5%A3iunea-de-punere-%C3%AEn-circula%C5%A3ie-sau-conducere-pe-drumurile-publice-a-unui-autovehicul-cu-num%C4%83r-fals-qvm21/

Pe scurt:

"În speta, inculpatul a pus în circulatie si a condus pe drumurile publice un autovehicul cu numere provizorii expirate, actiune ce se circumscrie dispozitiilor art. 85 alin. 2 din O.U.G. nr. 195/2002, astfel ca în mod corect instanta de apel a retinut vinovatia inculpatului în comiterea acestei fapte, comisa în concurs cu infractiunea de conducere pe drumurile publice a unui autovehicul neînmatriculat prevazuta de art. 85 alin. 1 din O.U.G. nr. 195/2002."

Modificat de Autolycus
  • Moderator
Publicat

Autolycus la noi în România, judecătorul nu este obligat să ia în considerare pronunțările altor instante, cu excepția recursurilor în interesul legii pronunțat de către I.C.C.J.

Există și găsim pe internet alte pronunțări ale instanțelor total opuse celei expuse de tine.

Exemplu:

Prin decizia penală nr. 468/22.06.2010 Curtea de Apel Alba Iulia a admis recursul inculpatului şi în rejudecare, a dispus achitarea acestuia pentru infracţiunea prev. de art.85 alin.2 OUG nr.195/2002, în conformitate cu prevederile art. 10 lit. d C.pr.pen.

Pentru a dispune astfel, Curtea de Apel a reţinut că infracţiunea de conducere pe drumurile publice a unui autoturism cu nr. de înmatriculare fals, prev. de art.85 alin.2 OUG nr.195/2002 nu subzistă, având în vedere că din probele administrate în cauză a rezultat că autoturismul marca Ford Mondeo aparţinând inculpatului a fost înmatriculat provizoriu sub nr. HD- XXXXXX în baza autorizaţiei de circulaţie provizorie emisă la 17.11.2008 cu valabilitate până la 16.12.2008. Inculpatul din neglijenţă nu s-a prezentat pentru prelungirea autorizaţiei de circulaţie a aceluiaşi număr care i-a fost atribuit.

Ori, faţă de această situaţie Curtea a constatat că autoturismul avea un număr de înmatriculare, care însă era expirat, fără a prezenta însă elemente false, astfel că sub aspectul încadrării juridice această faptă este incriminată doar de art.85 alin.1 OUG nr.195/2002.

S-a observat că infracţiunii prev. de art.85 alin.2 din OUG nr.195/2002 îi lipseşte unul din elementele constitutive, cât timp nu au fost efectuate manopere de falsificare a numerelor de înmatriculare ale autoturismului în litigiu, astfel că s-a adoptat o soluţie de achitare, în temeiul art.11 pct.2 lit. a raportat la art.10 lit. d Cod procedură penală.

Publicat

in cazul numerelor de inmatriculare provizorii (rosii) expirate eliberate de autoritatile din Romania se retine doar infractiunea prev. de art. 85 alin 1 din OUG 195/02 iar conducatorului auto ii este eliberata dovada inlocuitoare a permisului de conducere valabila 15 zile. In acest caz nu se poate retine si infractiunea prev de art 85 alin 2 deoarece este vorba despre o inmatriculare provizorie a autoturismului.

Se poate retine infractiunea prev de art 85 alin 2 daca autoturismul a fost radiat din circulatie si este din nou gasit circuland pe drumurile publice indiferent daca placutele de inmatriculare sunt cele care au fost atribuite anterior la inmatriculare sau altele.

  • Apreciez 2
  • Membru
Publicat

la naiba...incurcat mai este si codul asta rutier. Eu, spre exemplu, cand i am dat la unu dovada 15 zile pt nr rosii expirate am luat o in freza de la seful de la rutiera. zilele trecute am facut iar un flagrant la circulatie si de data asta i am dat dovada fara drept de condus. procuroarea zice sa i retin 2 infractiuni: neinmatriculata si nr false...sper sa ies bine pana la final:)))

  • Moderator
Publicat

Dacă procurorul zice așa, atunci așa faci. Pentru că el este cel care îți începe urm. pen. în dosar.

Publicat

Pai cred ca procuroarea a spus sa-i retii ambele infractiuni pentru ca si instantele oscileaza in luarea deciziilor. Mai bine le retii pe ambele si apoi daca instanta considera ca este vorba de o singura infractiune atunci il achita pe faptuitor de cea de-a doua.

Daca retii doua si iti primesti suturi la usa din dos macar stii un lucru si bun - invatatura de minte pe viitor.

  • Apreciez 1
  • Membru
Publicat

am retinut doua si i am luat si PC eliberandu i in schimb dovada dar fara drept de condus;)

Publicat

Conducerea unui autovehicul sau tractarea unei remorci având numărul de înmatriculare ori înregistrare retras sau a unui vehicul înmatriculat în alt stat, care nu are drept de circulaţie în România

Conținutul legal

Potrivit art. 85 alin. 4, conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tractarea unei remorci ale cărei plăcuţe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare au fost retrase sau a unui vehicul înmatriculat în alt stat, care nu are drept de circulaţie în România, se pedepseşte cuînchisoare de la 6 luni la 2 ani

Condiţii preexistente

Obiectul infracţiunii

1) Obiectul juridic generic este constituit din relaţii sociale privind circulaţia pe drumurile publice.

2) Obiectul juridic specific este reprezentat de acele relaţii sociale care sunt în legătură cu conducerea autovehiculelor, respectiv tractarea de remorci pe drumurile publice. Protejarea acestor relaţii poate avea loc numai dacă autovehiculele sunt înmatriculate sau remorcile sunt înmatriculate ori înregistrate conform legii.

3) Obiectul material îl constituie în primul rând autovehiculul sau remorca ale cărei plăcuţe de înmatriculare sau înregistrare au fost retrase, iar în al doi-lea rând, vehiculul înmatriculat într-un stat străin care nu are drept de circulaţie pe drumurile publice din România.

Subiecţii infracţiunii

1) Subiectul activ poate fi orice persoană, de naţionalitate română sau străină care conduce sau tractează pe drumurile publice ale României un autovehicul, respectiv tractează o remorcă, cu numărul de înmatriculare sau înregistrare retras sau înmatriculat în alt stat şi care nu are drept de a circula în România

2) Subiectul pasiv al infracţiunii este autoritatea care supraveghează, dirijează şi controlează circulaţia pe drumurile publice, adică poliţia rutieră.

Conţinutul constitutiv

Latura obiectivă

1) Elementul material al infracţiunii al acestei infracţiuni este reprezentat de o acţiune, care poate fi săvârşită în două modalităţi:

a. Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tractarea unei remorci ale cărei plăcuțe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare au fost retrase;

b. Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul înmatriculat în alt stat care nu aredrept de circulaţie în România.

În cazul primei variante conducerea trebuie să privească un autovehicul, iar tractarea să privească o remorcă. De asemenea, în cazul autovehicului trebuie să avem în vedere faptul că plăcuţele cu numărul de înmatriculare au fost retrase, iar în cazul remorcii, că placuţele cu numărulde înmatriculare sau înregistrare au fost retrase.

Se observă noţiunile diferite folosite de legiuitor, înmatriculare în cazul autovehiculelor şi înregistrare ori înmatriculare în cazul remorcilor. Activităţile incriminate,

conducere şi tractare trebuie să se realizeze pe drumul public.

Potrivit dispoziţiilor legale retragerea plăcuţelor cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, ca măsură tehnico-administrativă, este dispusă de poliţia rutieră şi constă în demontarea plăcuţelor de pe vehicul şi păstrarea lor la sediul poliţiei rutiere până la încetarea cauzelor care au dus la aplicarea acestei măsuri. Această măsură contravenţională poate interveni în momentul în care se constată că:

  • Nu sunt respectate normele tehnice constructive referitoare la transportul produselor periculoase;
  • Plăcuţele cu numărul de înmatriculare ori înregistrare nu sunt conforme cu standardul ori au aplicate dispozitive de iluminare, altele decât cele omologate;
  • Datele din certificatul de înmatriculare sau înregistrare nu concordă cu carcacteristicile tehnice ale vehiculului;
  • Vehiculul nu a fost radiat din circulaţie în cazurile prevăzute în O.U.G.nr.195/2002;
  • Vehiculul nu este asigurat de răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie, conform legii.

    De asemenea, retragerea numerelor mai operează şi în cazul radierii care poate fi efectuată de către autoritatea care a efectuat înmatricularea sau înregistrarea, în anumte cazuri:

    • Proprietarul sau mandatarul accestuia doreşte retragerea din circulaţie a vehiculului si face dovada depozitării acestuia într-un spaţiu adecvat;
    • La trecerea vehiculului în proprietatea altei persoane;
    • În cazul dezmembrării;
    • La schimbarea domiciliului, reşedinţei sau sediului proprietarului;
    • La scoaterea definitivă din România;
    • În baza unei hotărâri judecătoreşti;
    • In termen de 30 de zile de la decizia autorităţii publice locale, referitoare la declararea vehiculului ca fiind fără proprietar.

    În al doilea caz, pentru reţinerea infracţiunii în această variantă este necesar ca autovehiculul să nu aibă drept de circulaţie în România. Prin aceasta înţelegem că este vorba de un autovehicul înmatriculat în străinătate şi adus în România, pentru care a expirat acea perioadă de trei luni în care poate circula pe teritoriul României fără a se face formalităţi suplimentare. Pentru a exista infracţiunea, dreptul de circulaţie în România trebuie să nu existe înmomentul conducerii autovehiculului pe drumurile publice.

    Fapta va fi infracţiune chiar dacă acest drept a existat înainte sau a fost dobândit după comiterea infracţiunii.

    Dacă autovehiculul are un drept de circulaţie temporar, atunci când intră prima dată în ţară, fapta nu va fi infracţiune, decât după expirarea perioadei de trei luni prevăzută de lege şi dacă autovehiculul va fi condus pe drumul public.

    2) Urmarea socialmente periculoasă constă în starea de pericol creată pentru desfăşurarea traficului rutier pe drumurile publice din România prin săvârşirea faptei.

    Astfel, suntem în prezenţa urmării periculoase ce o presupune săvârşirea acestei infracţiuni în momentul în care un făptuitor conduce pe drumurile publice un vehicul cu numerele de înmatriculare ori înregistrare retrase, un autovehicul înmatrculat în alt stat, dar care nu are dreptul de a circula în România, respectiv de a tracta o remorcă cu numărul retras.

    3) Legătura de cauzalitate dintre elementul material şi urmarea socialmente periculoasă rezultă din materialitatea faptei, întrucât infracţiunea pe care o analizăm aici este una prin care se creează un pericol.

    4) O altă cerinţă esenţială este aceea ca efectiva conducere sau tractare a vehiculelor, autovehiculelor sau remorcilor despre care am vorbit să se realizeze pe un drum din România deschis circulţiei publice.

    Latura subiectivă

    1) Vinovăţia Forma de vinovăţie sub care poate fi săvârşită fapta prevăzută în acest alineat, este intenţia directă, întrucât autorul cunoaşte faptul că placuţele cu numerele de înmatriculare au fost anterior retrase de organele de poliţie rutieră pentru un anumit motiv, ori că autovehiculul nu are drept de circulaţie, dar totuşi acesta îl conduce.

    Însă, în situaţia în care autorul nu a avut de unde să ştie că autovehiculul are numerele retrase, luându-l cu împrumut de la o altă persoană care i-a spus că a pierdut respectivele numere, fapta nu va constitui infracţiune, conducătorul fiind în cazul unei erori de fapt

    2) Mobilul şi scopul nu prezintă interes, şi deci, nu trebuie evidenţiate în mod deosebit

    Forme, modalităţi, sancţiuni

    Forme

    Actele de pregătire şi tentativa deşi posibile nu sunt pedepsite de lege.

    Consumarea infracţiunii are loc în momentul când un autovehicul, cu numerele de înmatriculare retrase, sau înmatriculat în alt stat si fără a avea dreptul de a circula în România, este condus pe drumurile publice, respectiv când o remorcă cu numerele de înmatriculare / înregistrare este tractată.

    Fiind o infracţiune continuă, ea cunoaşte si un moment al epuizării, respectiv când autorul încetează conducere sau tractarea din proprie iniţiativă sau când este oprit de o persoană ce are acest drept (polițist).

    Modalităţi

    Infracţiunea analizată se poate prezenta sub forma a două modalităţi:

    - Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tractarea unei remorci ale carei placuţe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare au fost retrase;

    - Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul înmatriculat în alt stat care nu aredrept de circulaţie în România.

    Sancţiuni

    Pentru săvârşirea acestei fapte, legea prevede sancţiunea cu închisoare de la 6 luni la 2 ani.

    Salut!

    o observatie referitor la infractiunea de Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul înmatriculat în alt stat care nu aredrept de circulaţie în România:

    nu cred ca se refera la termenul de trei luni. oricum nu se paote calcula acel termen cel putin pt cetatenii UE pentru ca la frontiera nu se mai tine evidenta intrarilor iesirilor in din RO.\

    avem prevedere legala care ne spune ce conditii tre sa fie indeplinite pt ca un auto inmatric in strainatate sa aiba drept de circulatie in RO:

    "Autovehiculele si remorcile inmatriculate in alte state pot trece frontiera de stat si pot circula pe drumurile publice din Romania, daca indeplinesc conditiile tehnice prevazute in Conventia asupra circulatiei rutiere, incheiata la Viena la 8 noiembrie 1968 si ratificata de Romania prin Decretul nr. 318/1980 , dar numai pe perioada cat sunt asigurate pentru cazurile de raspundere civila ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de autovehicule"

    Avem ce-i drept si prevederea conform careia "

    Autovehiculele si remorcile inmatriculate in alte state, detinute de persoane care au sediul sau domiciliul in Romania, pot fi conduse pe drumurile publice pe o perioada de maximum 90 de zile de la introducerea acestora in tara, daca sunt asigurate pentru cazurile de raspundere civila ca urmare a pagubelor produse prin accidente de circulatie."

    Dar insist asupra faptului ca nu prea se poate demonstra ca au depasit cele 90 de zile.

    In schimb, daca cineva conduce un auto inmatric in alt stat fara a avea RCA eu consider ca este infractiunea de Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul înmatriculat în alt stat care nu aredrept de circulaţie în România:

    Ce ziceti?

  • Moderator
Publicat

In schimb, daca cineva conduce un auto inmatric in alt stat fara a avea RCA eu consider ca este infractiunea de Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul înmatriculat în alt stat care nu aredrept de circulaţie în România:

Ce ziceti?

Ce profesie ai tu, daca nu sunt prea indiscret?

Publicat

da pesci eu sunt de acord cu tine in cazul unui autoturism inmatriculat in strainatate fara polita RCA poti merge si pe dosar penal pentru art 85 alin 4 dar si pe sanctiune contraventionala cu amenda de la 1000 la 2000 ron fapta fiind prevazuta de art 56 si sanctionata de art 64 din legea 136/1995.

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont
×
×
  • Adaugă...

Informaţii importante

Am plasat cookie-uri strict necesare pe dispozitivul dvs. pentru afişarea optimă a paginilor. Puteţi în orice moment să modificaţi setările cookie-urilor, altfel vom presupune că sunteţi de acord să continuaţi. Utilizând acest site, sunteţi de acord cu Termenii şi condiţiile de înregistrare şi Politica de confidenţialitate.