Jump to content
POLITISTI.ro

Modificarea legii privind funcţionarea poliţiei judiciare


Recommended Posts

  • Moderator

Extras din expunerea de motive:

Citat:

Astfel, pentru acordarea avizului de desemnare în poliția judiciară, sunt propuse următoarele condiții specifice:
1. prima condiție se referă la aspecte ce țin de postul ocupat, fiind necesar ca polițistul să ocupe o funcție care presupune necesitatea deținerii sau obținerii avizului de desemnare în poliția judiciară. În acest sens, se va solicita/acorda aviz doar pentru polițiștii care ocupă posturi/funcții ce presupundesfășurarea unor activități specializate de constatare a infracțiunilor, de strângere a datelor în vederea începerii urmăririi penale și de cercetare penală.
În cazul polițiștilor care nu ocupă asemenea posturi (exemplu: criminaliști, suport operativ și managerial) un asemenea aviz nu va fi acordat, ei nefiind îndrituiți potrivit fișei postului să desfășoare activități circumscrise conceptului de poliție judiciară.
Necesitatea deținerii sau obținerii avizului de desemnare în poliția judiciară trebuie prevăzut în fișa postului, ca o condiție necesară ocupării acestuia.
2.cea de a doua condiție vizează aspecte referitoare la pregătirea profesională a polițiștilor (specializarea acestora). Norma abordează diferit situația polițiștilor în funcție de studiile absolvite și modalitatea de dobândire a calității de polițist.
2.1. o primă categorie este reprezentată de absolvenții cu diplomă de licență a unei facultăți cu specializarea „drept”;
2.2. cea de a doua categorie este cea a absolvenților unei instituții de învățământ a Ministerului Afacerilor Interne care pregătește polițiști, instituție în cadrul căreia se realizează specializarea personalului pentru constatarea infracțiunilor, strângerea datelor în vederea începerii urmăririi penale și cercetării penale.
În concret, este vorba despre ofițerii de poliție absolvenți ai Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” București și de agenții de poliție absolvenți ai școlilor postliceale ale Poliției Române și Poliției de Frontieră Române.
2.3. cea de a treia categorie se referă la cei care au dobândit calitatea de polițist, prin examen sau concurs, în condițiile art. 9 alin. (21), (22) și (3) din Legea nr. 360/2002. Potrivit alin. (2) al aceluiași articol, acești polițiști (încadrați direct sau transferați) trebuie să urmeze un curs pentru inițierea în carieră în instituțiile de formare profesională ale Ministerului Afacerilor Interne. În consecință, abia după specializarea prin acest curs, pentru aceastăcategorie de polițiști se va putea solicita/acorda avizul de desemnare înstructurile de poliție judiciară.

Se legiferează impostura prin aceste prevederi de la punctul 2.3, prin care se pune un semn de egalitate între un absolvent cu diplomă de licenţă al Academiei de Poliție ori a unei facultăţi de drept şi un inginer/contabil/soldăţoi încadrat direct sau transferat care face un curs de iniţiere timp de doar 3 luni. BRAVO impostorilor din MAI ce redactează/propun şi legiferează asemenea idioţenii! Datorită acestor impostori ce legiferează asemenea tâmpenii a fost deprofesionalizată Poliţia Română. 

Propunerea legislativă se află în dezbatere publică pe pagina Transparenţă decizională a ministerului, iar eventualele propuneri şi sugestii pot fi transmise în termen de 10 zile calendaristice, calculate de la data 11.09.2019, pe adresa de e-mail dgj_transparenta@mai.gov.ro

  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites
  • Membru

Era necesară această propunere legislativă având în vedere blocajul în obținerea avizului de poliție judiciară. În ceea ce privește acordarea avizului de poliție judiciară celor încadrați direct, sper să existe o practică unitară prin care să fie chemați la un interviu și abia după ce un magistrat se convinge că are cunoștințe în materie de drept penal și procesual penal să înainteze actele în vederea acordării avizului.

Oricum, reglementând astfel condițiile de acordare a avizului, cred că s-au gândit și la deficitul de personal existent la nivelul structurilor de poliție judiciară, deficit care va rămâne în continuare dacă legiuitorul nu găsește o cale de a motiva polițiștii din aceste structuri ca să rămână în continuare și totodată de a-i încuraja pe anumiți polițiști cu  studii în domeniu să acceadă în structurile de poliție judiciară. 

În acest moment, un polițist de la Ordine Publică, lucrând câteva nopți și weekend-uri, este mai bine remunerat decât un “judiciarist”. Nu contest pericolul la care sunt expuși cei de la ordine publică și nici nu zic ca cei de la OP să fie remunerați mai slab ci doar să fie recompensată pe măsură și munca judiciariștilor.

  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
  • Membru
Michelangelo

"În cazul polițiștilor care nu ocupă asemenea posturi (exemplu: criminaliști, suport operativ și managerial) un asemenea aviz nu va fi acordat, ei nefiind îndrituiți potrivit fișei postului să desfășoare activități circumscrise conceptului de poliție judiciară."

Asta imi pare a fi un lucru bun, nu ar mai lua toti sefii sporul de judiciar. 😅

Link to post
Share on other sites
  • Membru

De aia nu mai respiri tu noaptea, ca iau șefii sporul de politie judiciara. Probabil ii plătești din buzunarul tău. 

Sporul "de judiciar" se numește spor de solicitare neuropsihica pe care îl primesc și unii care nu au calitatea de politie judiciara, asa ca visul tău nu o sa se îndeplinească. 

Edited by Ben
Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...
  • Moderator
Marius

Cu siguranţă aţi remarcat şi voi că după modificarea legii poliţiei judiciare, sindicaliştii din poliţie au sărit de cur în sus fiind deranjaţi de incompatibilitatea prevăzută în lege referitor la poliţiştii ce au calitatea de organe de cercetare penală ale poliţiei judiciare. Mai exact art. 2 alin (4) ce stipulează: "Calitatea de organ de cercetare penală al poliției judiciare este incompatibilă cu orice altă funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior.".
Disperarea şi supărarea sindicaliştilor nu izvorăşte dintr-o grijă pentru interesele acestei categorii profesionale pe care teoretic ar trebuii să le apere, ci doar pentru protejarea interesele personale ale lor, pentru că îşi apără poziţiile ameninţate de această incompatibilitate, existând riscul ca legea să nu le mai permită liderilor de sindicate ce îşi desfăşoară activitatea în funcţii ce necesită avizul de poliţie judiciară să-şi păstreze poziţiile. 
Am văzut tot felul de aberaţii invocate de sindicalişti, care susţin că această incompatibilitate este mai restrictivă decât cea a magistraţilor, iar asta dovedeşte doar cât de limitaţi sunt. În statutul magistraţilor (Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor) există o prevedere similară la art. 5 alin. (1):
"Funcțiile de judecător, procuror, magistrat-asistent și asistent judiciar sunt incompatibile cu orice alte funcții publice sau private, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior, precum și a celor de instruire din cadrul Institutului Național al Magistraturii și al Școlii Naționale de Grefieri, în condițiile legii."

Trist pentru noi e că aceşti sindicalişti din poliţie nu au capacitatea intelectuală şi nici acum nu au realizat că magistraţii au obţinut salarizarea pe care o au, tocmai datorită acestor limitări şi incompatibilităţi, întrucât au motivat foarte simplu că din moment ce statutul lor nu le permite să aibă alte venituri din alte surse şi sunt limitaţi să trăiască doar din salariu, statul nu îi poate condamna la sărăcie şi este obligat să le compenseze lipsa acestor drepturi cetăţeneşti prevăzute de Constituţie cu drepturi salariale corespunzătoare. Drept urmare, în loc să solicite alinierea salarizării la nivelul salariilor din justiţie, sindicaliştii noştrii se zbat să obţină "aşa-zis drepturi" pentru un număr foarte redus de poliţişti - liderii de sindicate şi poliţiştii afacerişti.

  • Upvote 4
Link to post
Share on other sites
  • Membru
Ben

Pe lângă cele de mai sus, mai e vorba și de pensia de serviciu, unul dintre argumentele pro astfel de pensie fiind chiar faptul ca din cauza unei vieți profesionale plina de restrictii, la sfârșit de cariera ești recompensat sau sunt compensate aceste restricții (care nu ti-au permis sa-ti mărești venitul și, implicit, contribuția la asigurările sociale) printr-o pensie "speciala". Or, dacă tu nu mai ai aceste incompatibilități, tu cum mai justifici avantajele (atât cât sunt ele)? 

Mai poți sa vii cu astfel de argumente într-o comisie de dialog social în Parlament, cum a fost cea din ianuarie, când se pune în discuție trecerea politistilor la pensia pe contributivitate!? Nu. 

Toată lumea s-a basicat ca militarii rămâneau cu pensie de serviciu și polițiștii nu, dar când vine vorba de restricțiile carierei care justifica o pensie militara, dacă s-ar putea sa fim mai cu mot și sa fim și cu **** în *** și cu sufletul în Rai. 

Sindicatele tre sa înțeleagă ca nu suntem niște funcționari publici ca oricare alții. 

  • Upvote 4
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • Elvis
      By Elvis
      LEGEA 364 din 15 septembrie 2004 (republicată)
      privind organizarea și funcționarea poliției judiciare
      (Actualizată - 11.02.2020)
      Articolul 1
      Poliția judiciară este organizată și funcționează în cadrul structurilor specializate ale Ministerului Afacerilor Interne.
      Articolul 2
      (1) Poliția judiciară este constituită din ofițeri și agenți de poliție, care au dobândit statutul de polițist în condițiile Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare, desemnați prin act administrativ de către persoana care are competența de numire în funcție a acestora, după obținerea avizului de desemnare în poliția judiciară prevăzut de art. 55 alin. (4) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare, sau sunt desemnați și funcționează în alt mod, potrivit unor legi speciale.
      (2) Ofițerii și agenții de poliție prevăzuți la alin. (1) au calitatea de organe de cercetare penală ale poliției judiciare.
      (3) Numirea și eliberarea din funcție, precum și modificarea raporturilor de serviciu ale polițiștilor prevăzuți la alin. (2) se face în condițiile Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare.
      (4) Calitatea de organ de cercetare penală al poliției judiciare este incompatibilă cu orice altă funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior.
      (5) Poliția judiciară a Direcției Naționale Anticorupție se organizează și funcționează potrivit legii speciale a Direcției Naționale Anticorupție (Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcția Națională Anticorupție).
      Notă 
      Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 20 din 4 februarie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 103 din 11 februarie 2020 prevede:
      Articolul II
      (1) Avizele de desemnare în poliția judiciară emise anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență își păstrează valabilitatea. Dispozițiile Legii nr. 364/2004 privind organizarea și funcționarea poliției judiciare, republicată, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, referitoare la retragerea avizului și încetarea calității de organ de cercetare penală al poliției judiciare sunt aplicabile.
      (2) În cazul polițiștilor care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, au calitatea de organe de cercetare penală ale poliției judiciare, dispozițiile art. 2 alin. (4) și art. 6 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 364/2004 privind organizarea și funcționarea poliției judiciare, republicată, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se aplică după 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
      Articolul 21
      (1) Avizul de desemnare în poliția judiciară se acordă dacă polițistul îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
      a) ocupă sau urmează să ocupe o funcție prevăzută cu atribuții specializate în activitățile de constatare a infracțiunilor, de strângere a datelor în vederea începerii urmăririi penale și de urmărire penală;
      b) este licențiat în drept sau este absolventul unei instituții de învățământ a Ministerului Afacerilor Interne care pregătește polițiști ori al unui program de formare profesională organizat, în instituțiile de formare profesională ale Ministerului Afacerilor Interne, potrivit specificului activităților poliției judiciare;
      c) nu se află într-o situație de incompatibilitate potrivit art. 2 alin. (4);
      d) a obținut calificativul de cel puțin «bine» la ultimele trei evaluări anuale de serviciu;
      e) nu se află sub efectul unei sancțiuni disciplinare;
      f) față de acesta nu s-a pus în mișcare acțiunea penală.
      (2) În situația în care s-a dispus condamnarea polițistului prin hotărâre judecătorească definitivă, la pedeapsa închisorii cu suspendarea executării pedepsei sau amenzii penale pentru o infracțiune săvârșită din culpă care nu este în legătură cu serviciul, avizul de desemnare în poliția judiciară se acordă dacă polițistul îndeplinește cumulativ condițiile prevăzute la alin. (1) și s-au împlinit 3 ani de la aprobarea menținerii în activitate.
      (3) În situația în care față de polițist s-a pronunțat o hotărâre judecătorească definitivă de renunțare la aplicarea pedepsei sau de amânare a aplicării pedepsei, avizul se acordă numai în situația în care polițistul îndeplinește cumulativ condițiile prevăzute la alin. (1) și hotărârea privește o infracțiune săvârșită din culpă care nu este în legătură cu serviciul.
      (4) În situația în care polițistului i s-a retras avizul de desemnare în poliția judiciară un nou aviz se acordă dacă polițistul îndeplinește cumulativ condițiile prevăzute la alin. (1) și au trecut cel puțin 2 ani de la data retragerii avizului.
      (5) Condiția prevăzută la lit. b) a alin. (1) nu se aplică polițistului care pe parcursul carierei a deținut minimum 3 ani calitatea de organ de cercetare penală al poliției judiciare.
      (6) Condiția prevăzută la lit. d) a alin. (1) nu se aplică la numirea în prima funcție de polițist. Pentru polițistul care nu are 3 ani de activitate în Ministerul Afacerilor Interne, condiția prevăzută la lit. d) a alin. (1) se aplică pentru evaluările de serviciu întocmite.
      (7) De la data numirii în funcție potrivit Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare, și până la data desemnării ca organ de cercetare penală al poliției judiciare, polițistul nu desfășoară activități specifice urmăririi penale.
      (8) Necesitatea deținerii sau obținerii avizului de desemnare în poliția judiciară se prevede în fișa postului ca o condiție necesară ocupării acestuia.
      Articolul 3
      (1) Solicitarea privind acordarea avizului de desemnare în poliția judiciară, formulată de persoana care are competența de numire în funcție, este însoțită de o notă de fundamentare care justifică acordarea avizului și conține referiri cel puțin cu privire la:
      a) îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 21 alin. (1);
      b) atribuțiile din fișa postului.
      (2) În cazul respingerii propunerii privind acordarea avizului de desemnare în poliția judiciară, o nouă solicitare poate fi formulată atunci când sunt îndeplinite condițiile privind acordarea acestuia.
      Articolul 4
      (1) În statele de organizare ale unităților din structura aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne, din structura Inspectoratului General al Poliției Române, Inspectoratului General al Poliției de Frontieră Române, Direcției Generale Anticorupție, precum și din structurile subordonate acestora, sunt prevăzute posturile cu atribuții specifice organelor de cercetare penală ale poliției judiciare.
      (2) Dispozițiile alin. (1) nu aduc atingere competențelor privind efectuarea urmăririi penale stabilite de lege pentru structurile Ministerului Afacerilor Interne prevăzute la alin. (1).
      Articolul 5
      (1) Procurorul conduce, supraveghează și controlează nemijlocit activitatea de urmărire penală desfășurată de organele de cercetare penală ale poliției judiciare.
      (2) În desfășurarea altor activități profesionale decât cele conduse și supravegheate, potrivit legii, de către procuror, polițiștii care au calitatea de organe de cercetare penală ale poliției judiciare se subordonează șefilor ierarhici.
      Articolul 6
      (1) Avizul de desemnare în poliția judiciară se retrage de către procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție ori procurorul desemnat în acest sens, atunci când se constată, după caz:
      a) neîndeplinirea sau îndeplinirea în mod defectuos și repetat de către organul de cercetare penală al poliției judiciare a dispozițiilor scrise date de procuror;
      b) existența unei stări de incompatibilitate potrivit art. 2 alin. (4);
      c) față de polițist a fost pusă în mișcare acțiunea penală.
      (2) Retragerea avizului de desemnare în poliția judiciară în condițiile alin. (1) lit. a) se face la solicitarea procurorului care conduce și supraveghează activitatea de urmărire penală desfășurată de organul de cercetare penală al poliției judiciare, cu avizul consultativ al procurorului superior ierarhic și al șefului unității în care este încadrat polițistul.
      (21) Retragerea avizului de desemnare în poliția judiciară în condițiile alin. (1) lit. b) și c) se face la propunerea procurorului care conduce și supraveghează activitatea de urmărire penală desfășurată de organul de cercetare penală al poliției judiciare, din oficiu sau în urma sesizării formulate de șeful unității în care este încadrat polițistul.
      (22) Calitatea de organ de cercetare penală al poliției judiciare încetează, după caz: 
      a) la data încetării raporturilor de serviciu ale polițistului;
      b) la data numirii polițistului într-o funcție care nu presupune existența avizului de desemnare în poliția judiciară;
      c) la data transferului polițistului;
      d) la data suspendării raporturilor de serviciu, cu excepția situației de suspendare pentru efectuarea concediului de creștere a copilului;
      e) la retragerea avizului de desemnare în poliția judiciară.
      (23) Încetarea calității de organ de cercetare penală al poliției judiciare se constată, prin act administrativ, de către persoana care are competența de numire a polițistului.
      (24) Avizul de desemnare în poliția judiciară încetează de drept în situațiile prevăzute la alin. (22) lit. a)-d). Persoana cu competență de numire a polițistului informează procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, în maximum 5 zile de la ivirea situației, despre intervenirea acesteia.
      (3) La evaluarea profesională a polițiștilor din cadrul poliției judiciare care se realizează de către șeful nemijlocit se va ține cont și de referatul conducătorului parchetului sub coordonarea, controlul și conducerea căruia își desfășoară activitatea aceștia.
      (4) Regulamentul privind întocmirea și comunicarea referatului prevăzut la alin. (3) se aprobă prin ordin comun al ministrului afacerilor interne și al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
      Notă 
      Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 20 din 4 februarie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 103 din 11 februarie 2020 prevede:
      Articolul II
      (1) Avizele de desemnare în poliția judiciară emise anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență își păstrează valabilitatea. Dispozițiile Legii nr. 364/2004 privind organizarea și funcționarea poliției judiciare, republicată, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, referitoare la retragerea avizului și încetarea calității de organ de cercetare penală al poliției judiciare sunt aplicabile.
      (2) În cazul polițiștilor care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, au calitatea de organe de cercetare penală ale poliției judiciare, dispozițiile art. 2 alin. (4) și art. 6 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 364/2004 privind organizarea și funcționarea poliției judiciare, republicată, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se aplică după 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
      Articolul 7
      (1) Pentru faptele de indisciplină săvârșite de organele de cercetare penală ale poliției judiciare, procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție poate solicita ministrului afacerilor interne declanșarea cercetării prealabile pentru angajarea răspunderii disciplinare.
      (2) Răspunderea disciplinară se stabilește în condițiile Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare.
      Articolul 8
      (1) Organele de cercetare penală ale poliției judiciare își desfășoară activitatea sub conducerea, supravegherea și controlul procurorului, fiind obligate să ducă la îndeplinire dispozițiile acestuia.
      (2) Șefii ierarhici pot da polițiștilor care fac parte din poliția judiciară dispoziții și îndrumări în efectuarea activităților de constatare a infracțiunilor și de strângere a datelor în vederea identificării autorilor infracțiunilor și începerii urmăririi penale.
      (3) Organele ierarhic superioare ale polițiștilor care fac parte din poliția judiciară nu pot să dea îndrumări sau dispoziții privind cercetarea penală, procurorul fiind singurul competent în acest sens.
      Articolul 9
      (1) Lucrătorii de poliție judiciară din structurile teritoriale își îndeplinesc atribuțiile, în mod nemijlocit, sub autoritatea și controlul prim-procurorilor parchetelor de pe lângă judecătorii și tribunale, corespunzător arondării acestora.
      (2) Procurorii generali ai parchetelor de pe lângă curțile de apel își exercită autoritatea și controlul nemijlocit asupra lucrătorilor de poliție judiciară din circumscripția curții de apel.
      (3) Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție își exercită autoritatea și controlul direct sau prin procurori desemnați asupra organelor de poliție judiciară din întregul teritoriu.
      Articolul 10
      Lucrătorilor poliției judiciare li se aplică prevederile Statutului polițistului și ale celorlalte acte normative în vigoare care reglementează activitatea structurilor din care fac parte.
    • fiatjustitia
      By fiatjustitia
      Salut. Sunt nou intrat in cadrul acestui forum , asa ca imi cer scuze daca intrebarea pe care o voi adresa a mai facut deja subiectul unor topice anterioare. 
      Intentionez  anul viitor sa ma inscriu pentru concursul de admitere in cadrul unei scoli de agenti de politie. Din ce am citit si din raspunsurile care mi-au fost oferite, specializarea dobandita in urma absolvirii unei scoli de agenti de politie este Ordine publica.
      Care sunt posibilitatile ca, in urma absolvirii scolii de agenti de politie, sa devin organ de cercetare penala a politiei judiciare ? Am absolvit Facultatea de Drept , iar stiintele penale m-au atras mai mult decat orice alta ramura a dreptului , asa ca politia judiciara ar fi exact ceea ce mi s-ar potrivi. Desigur, sunt constient ca la finalul celor doi ani de studiu, in functie de medie si de locurile disponibile , se realizeaza o  repartizare pe judete si ca este posibil ca o perioada de timp sa nu am nicio legatura cu politia judiciara.
      Totusi, cum se poate intra in randul lucratorilor specializati ce formeaza politia judiciara ? Legea 364/ 2004 e lipsita de detalii. Cred ca exista vreun ordin de ministru sau ordonanta de urgenta care detaliaza conditiile, dar nu am gasit nimic. Sau, cel putin, poate nu am fost eu atent .
      Va mutumesc !
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.