Jump to content
POLITISTI.ro

Reguli pentru circulatia vehiculelor-Depasirea.


Cromatic
Go to solution Solved by Rusy,

Recommended Posts

Exista un subiect controversat care s-a discutat sau se discuta pe diverse forumuri iar pe unele sunt inregistrati ca useri si profesori de legislatie rutiera, instructori auto, adica oameni cu experienta in domeniu.Subiectul este "depasire/devansare pe un drum cu mai multe benzi de circulatie pe sens". Deoarece acest subiect nu si-a gasit o finalitate unanim acceptata iar parerile sunt in continuare contradictorii(o mare vina aici cred ca exista si in formularea textului de lege pentru ca lasa loc de interpretari), prin amabilitatea dumneavoastra doresc sa aflu urmatoarele(se iau in discutie numai autovehiculele a caror masa maxima autorizata nu depaseste 3,5 tone):

1. Care este interpretarea corecta a art.45 alin (1) coroborat cu alin(4) din O.U.G 195/2002?

2. Cand se considera ca s-a efectuat manevra de depasire atunci cand se circula pe un drum cu mai multe benzi pe sens?(doar in cazul cand din interpretarea de la pct.1 rezulta ca manevra exista si pe drumuri de acest gen).

3. Ce sens se atribuie termenului "devansare" ? mai este folosit in mod oficial?

4. Ce presupune "depasirea coloanei la semafor"(daca exista ca si contraventie) pe acest tip de drumuri?

  • Upvote 1
  • Downvote 1
Link to comment

depasirea se considera doar ATUNCI cand manevra de depasire se efectueaza prin circulatia pe sensul opus de mers (sau daca manevra de depasire se efectueaza in afara partii carosabile, ex: depasire se efectueaza pe liniile de tranvai care sunt delimitate de partea carosabila prin marcaj logitudinal continuu sau simplu( sunt delimitate prin marcaj longitudinal continuu doar atunci cand exista 2 benzi de circulatie pe sens si te apropii de o intersectie, iar pe tronsoanele de drum cu minim 3 benzi de circulatie pe sens exista marcaj discontinuu dar in apropierea intersectiolor este marcaj continuu) sau pe strazile cu circulatie in sens unic, iar pentru a efectua depasire trebuie sa intri prin parcari sau spatiu verde) ).... findca atata timp cat exista cel putin 2 benzi de circulatie pe sens , nu se considera depasire, daca tu depasesti pe banda 2 de circulatie pe cel care circula pe banda 1de circulatie sau viceversa( viceversa fiindca pentru depasire unui autoturism de pe banda 2 prin banda 1 nu exista sanctiune, atunci se numste devansare) , - DEPASIREA INTRA IN DISCUTIE DOAR ATUNCI CAND INTRI PE SENSUL OPUS DE MERS sau pe spatiul destinat tramvaielor, parcari ,etc... pe scurt cand parasesti drumul public destinat circulatiei autoturismelor

Depasirea coloanei la semafor este prevazut de art 120 lit. K din reg. de apli. a OUG 195/2002 care prevede: Se interzice depasirea vehiculelor: pe sectorul de drum unde s-a format o coloana de vehicule în asteptare, daca prin aceasta se intra pe sensul opus de circulatie. si este sanctionat de articolul 100 lit. A din OUG 195/2002 Rep. care prevede: Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a II-a de sanctiuni si cu aplicarea sanctiunii contraventionale complementare a suspendarii exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 30 de zile savarsirea de catre conducatorul de autovehicul sau tramvai a urmatoarelor fapte:

a) depasirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea rosie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferata;

primul desen reprezinta marcaj linie continuă simplă sau dublă.care interzice depasirea

Liniile continue simple sau duble au semnificatia unei interziceri nepermitând trecerea cu vehiculul peste ele ori încalcarea lor, în timpul mersului, cu prilejul executarii depasirilor, virajelor la stânga sau la dreapta, ori întoarcerilor. Linia continua dubla se foloseste pentru separarea sensurilor de circulatie pe drumurile cu minim doua benzi de circulatie pe sens. Conducatorilor de vehicule le este interzis sa opreasca sau sa stationeze în dreptul liniilor continue simple sau duble, trasate în axul drumului, atunci când ceilalti conducatori care circula în acelasi sens ar fi determinati sa încalce acest marcaj

cel de-al doilea desen reprezinta marcajul benzii rezervate circulatiei mijloacelor de transport in comun ( exact cum intalnim in apropierea unei intersectii pe care se executa cel mai des depasirea unei coloane de auto.)

post-1535-028089700 1298510416_thumb.png

post-1535-070701700 1298510902_thumb.jpg

Edited by patriotul
Link to comment
  • Solution

Este foarte simplu si clar, exact cum ai spus si tu:

Art. 45

(1) Depasirea este manevra prin care un vehicul trece inaintea altui vehicul ori pe langa un obstacol, aflat pe acelasi sens de circulatie, prin schimbarea directiei de mers si iesirea de pe banda de circulatie sau din sirul de vehicule in care s-a aflat initial.

Referitor la devansare, acest termen nu este stipulat in OUG 195/2002, deci nu isi are sensul.

Controversele apar pentru ca fiecare interpreteaza cum vrea textul de lege, desi definitia depasirii in acest caz este foarte clara.

Link to comment

depasirea se considera doar ATUNCI cand manevra de depasire se efectueaza prin circulatia pe sensul opus de mers (sau daca manevra de depasire se efectueaza in afara partii carosabile, ex: depasire se efectueaza pe liniile de tranvai care sunt delimitate de partea carosabila prin marcaj logitudinal continuu sau simplu( sunt delimitate prin marcaj longitudinal continuu doar atunci cand exista 2 benzi de circulatie pe sens si te apropii de o intersectie, iar pe tronsoanele de drum cu minim 3 benzi de circulatie pe sens exista marcaj discontinuu dar in apropierea intersectiolor este marcaj continuu) sau pe strazile cu circulatie in sens unic, iar pentru a efectua depasire trebuie sa intri prin parcari sau spatiu verde) ).... findca atata timp cat exista cel putin 2 benzi de circulatie pe sens , nu se considera depasire, daca tu depasesti pe banda 2 de circulatie pe cel care circula pe banda 1de circulatie sau viceversa( viceversa fiindca pentru depasire unui autoturism de pe banda 2 prin banda 1 nu exista sanctiune, atunci se numste devansare) , - DEPASIREA INTRA IN DISCUTIE DOAR ATUNCI CAND INTRI PE SENSUL OPUS DE MERS sau pe spatiul destinat tramvaielor, parcari ,etc... pe scurt cand parasesti drumul public destinat circulatiei autoturismelor

...

D-le patriotul, va multumesc pentru precizarile facute.

Nelamurirea decurgea din faptul ca atunci cand un vehicul circula pe banda 1 iar la un moment dat doreste sa treaca inaintea altui vehicul care circula tot pe aceasta banda, aceasta manevra nu poate s-o faca decat prin schimbarea directiei de mers si iesirea de pe banda de circulatie in care s-a aflat initial si trece pe banda 2 deci se intrunesc conditiile din definitia depasirii iar alin(4) este inteles ca si cum un vehicul de pe banda 2 circula mai repede decat altul de pe banda 1 fara a mai exista acest preambul de trecere de pe o banda pe alta dar se pare ca problema este inteleasa gresit in modul acesta si deci, indiferent ca se schimba directia de mers si se iese de pe banda in care s-a circulat initial pentru a putea trece inaintea altui vehicul, aceasta manevra nu este considerata depasire in cazul cand se circula pe un drum cu mai multe benzi pe sens(acesta este cazul drumurilor cu mai multe benzi pe sens din afara localitatilor).

In situatia in care se circula pe un drum cu mai multe benzi pe sens din interiorul localitatilor in care circula si tranvaie, deci se considera depasire numai situatia in care un vehicul trece inaintea altui vehicul iar pentru executarea manevrei foloseste linia de tranvai sau orice alt spatiu care nu este destinat circulatiei autoturismelor.Din explicatiile date de dvs. in continuare, nu mi-e foarte clar cum se face delimitarea liniei de tramvai pentru drumurile cu 2 si cel putin 3 benzi pe sens iar in portiunea boldita de mine probabil intentia era de a scrie " marcaj longitudinal (dublu) continuu sau simplu".

In alta ordine de idei, pentru a clarifica in totalitate problema, din legislatie am inteles clar ca: in zona de preselecţie, în intersecţie şi în staţia de tramvai cu refugiu, nu se foloseşte spaţiul liniei de tramvai deci in afara acestor cazuri sa inteleg ca se poate folosi linia de tranvai fara nici-o restrictie?(bineinteles fara a opri sau stationa pe ea deci numai pentru a circula pe acest spatiu).

Link to comment
  • Moderator

Calea de rulare a tramvaiului este considerata banda de cirulatie si poate fi folosita de catre conducatorii de vehicule, acestia avand obligatia sa o lase libera la apropierea tramvaiului.

Link to comment

Cromatic poti rula pe linia de tramvai doar in cazul in care nu este delimitata printr-un marcaj logitudinal continuu simplu sau dublu....daca nu exista marcaj sau exista marcaj longitudinal discontinuu atunci poti efectua depasirea si pe linia de tramvai, dar la apropierea de o intersectie, conducatorul auto trebuie sa respecte prevederile art. 107 al3 din Reg de aplic a OUG195/02 care prevede: daca in intersectie circula si tramvaie, iar spatiul dintre sina din dreapta si trotuar nu permite circulatia pe doua sau mai multe randuri, toti conducatorii de vehicule, indiferent de directia de deplasare, vor circula pe un singur rand, lasand liber traseul tramvaiului. , in restul cazurilor este destul de clar fiindca la mai mult de doua benzi de circulatie pe sens, exista marcaj longitudinal continuu simplu care interzice incalcarea acestuia.

Daca vei gandi in felul urmator, dupa proverbul din popor care suna asa: legea se respecta, nu se interpreteaza... :emo-yessir: atunci vei gasi repede raspunsul

la orice vei spune tu despre depasirea pe linia de tramvai , eu pot sa-ti argumentez doar prin articolul 100 din Reg de aplic a OUG195/02 :Vehiculele trebuie conduse numai pe drumurile, partile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care fac parte. In cazul in care pe drumurile publice nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru mopede, biciclete si celelalte vehicule fara motor, acestea pot fi conduse si pe acostament in sensul de mers, daca circulatia se poate face fara pericol. si fara a cunoaste semnalizare rutiera existenta in acea intersectie, daca mai interpretez si semnalizarea rutiera existenta, atunci sigur ai depasit neregulamentar :emo-yessir:

Link to comment

Sunt de acord cu d-voastra in ceea ce priveste respectarea legilor vizavi de interpretarea lor dar trebuie sa recunoastem ca atata timp cat multe din chestiuni nu sunt scrise si precizate negru pe alb ci se deduc din textele de lege atunci tendinta este de a le interpreta, fiecare cum intelege, problema e ca de cele mai multe ori aceasta interpretare este eronata.

Personal, cu ajutorul dumneavoastra, mi-am clarificat pe deplin notiunea de depasire in tot sensul ei dar este de precizat faptul ca exista totusi o situatie in care manevra de depasire exista si pe un drum cu mai multe benzi pe sens fara a se respecta conditiile aratate mai sus. Aceasta situatie este precizata la Art.170 din Reg. de alicare si anume:

Art. 170

Circulatia autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de marfuri se desfasoara pe banda din partea dreapta a autostrazii , cu exceptia cazului in care se efectueaza depasirea sau semnalizarea rutiera existenta instituie o alta reglementare de utilizare a benzilor.

Cu stima.

Edited by Cromatic
Link to comment
  • 1 month later...

art 170 spune ca autovehicule destinate transportului public de persoane sau de marfuri circula pe banda 1, pot totusi sa nu mai fie pe banda 1 in 2 situatii din care una e cand efectueaza manevra de depasire. De unde ai dedus ca depasirea este o exceptie doar pentru acele vehicule chiar nu inteleg. Adica eu cu masina personala de cat B daca merg pe banda 1, in fata e un vehicul tot pe banda 1, eu trec pe 2 si apoi din nou pe 1 nu mai e depasire ? Ce e ocolire,teleportare, etc dar nu depasire doar pentru ca nu sunt cu autovehicul destinat transportului public de persoane sau de marfuri ?

Link to comment

Calea de rulare a tramvaiului este considerata banda de cirulatie si poate fi folosita de catre conducatorii de vehicule, acestia avand obligatia sa o lase libera la apropierea tramvaiului.

Chiar dacă e delimitată de bandă albă continuă?

Link to comment

art 170 spune ca autovehicule destinate transportului public de persoane sau de marfuri circula pe banda 1, pot totusi sa nu mai fie pe banda 1 in 2 situatii din care una e cand efectueaza manevra de depasire. De unde ai dedus ca depasirea este o exceptie doar pentru acele vehicule chiar nu inteleg. Adica eu cu masina personala de cat B daca merg pe banda 1, in fata e un vehicul tot pe banda 1, eu trec pe 2 si apoi din nou pe 1 nu mai e depasire ? Ce e ocolire,teleportare, etc dar nu depasire doar pentru ca nu sunt cu autovehicul destinat transportului public de persoane sau de marfuri ?

Am dedus din art. 45 alin.4 OUG195/2002 si din faptul ca pentru anumite categorii de vehicule sunt facute precizari suplimentare. Depasire se considera numai atunci cand, pentru a trece inaintea altui vehicul te folosesti de sensul opus de mers; cand treci inaintea unui alt vehicul fara a incalca marcajul de delimitare a sensurilor de circulatie(cazul cand se trece inaintea unei motociclete, motorete, biciclete, moped, etc si inclusiv cazurile de triplare din fata si triplare din spate) sau cand folosesti orice alt spatiu care nu este destinat circulatiei categoriei de vehicule din care face parte vehiculul cu care te deplasezi(pentru aceasta ultima remarca nu sunt 100% convins pentru ca nu se regaseste in Codul Rutier ci este dedusa(interpretata) din art.100 al respectivei legi-situatia este expusa mai sus de catre user-ul patriotul. Faptul ca folosesti o alta banda de circulatie in acelasi sens pentru a trece inaintea altui vehicul, manevra nu se considera depasire cu exceptia vehiculelor precizate la art. 170.

Daca am gresit chiar rog sa fiu corectat si(sau) sa se aduca completari.

Link to comment

Nu are cum sa fie termenul depasire exceptie in sensul ca un tip de vehicul face manevra si este depasire iar alt tip de vehicul face exact aceeasi manevra si nu mai este depasire. Poate sa fie depasire legala sau ilegala , poate sa fie depasire permisa unui tip de vehicul si nepermisa pe acelasi drum altui tip de vehicul , vezi semnul depasire interzisa autovehiculelor de transport marfa. Dar "depasirea" e numai una nu exista 2 notiuni pentru depasire si art 45 alin 1 e foarte clar defineste tocmai depasirea, treaba cu depasirea doar cand treci pe sensul opus nu mai e valabil. In opinia ta pe autostrada nu exista depasire ceea ce e complet eronat. dovada fiind in plus si art 170 (regulament de aplicare cod rutier) care spune ca sunt exceptate vehiculele de transport marfa si calatori de la obligativitatea de a circula pe banda dreapta in cazul cand fac manevra de depasire.. Exceptia e cand pot fi si pe alta banda decat cea din dreapta atat si nimic mai mult, aia e exceptia pentru acel tip de vehicule.

Edited by asrock
Link to comment

Este foarte simplu si clar, exact cum ai spus si tu:

Art. 45

(1) Depasirea este manevra prin care un vehicul trece inaintea altui vehicul ori pe langa un obstacol, aflat pe acelasi sens de circulatie, prin schimbarea directiei de mers si iesirea de pe banda de circulatie sau din sirul de vehicule in care s-a aflat initial.

Referitor la devansare, acest termen nu este stipulat in OUG 195/2002, deci nu isi are sensul.

Controversele apar pentru ca fiecare interpreteaza cum vrea textul de lege, desi definitia depasirii in acest caz este foarte clara.

Totul "este foarte simplu si clar" pana intra in discutie drumurile cu mai multe benzi pe sens(un exemplu este si postul de mai sus al userului asrock si sunt sigur ca omul nu o sa se convinga pana cand explicatia nu va veni din partea unui politist). Pentru a nu mai interpreta fiecare cum vrea textul de lege va rugam sa ne spune-ti si noua cum trebuie inteleasa corect problematica depasirii pe drumurile cu mai multe benzi pe sens deci strict numai pe aceste drumuri.

Edited by Cromatic
Link to comment

Esti stilul de om caruia ii place sa interpreteze, in loc sa respecte legea. Art 45 alin 1 e foarte clar tocmai ca defineste depasirea pe toate tipurile de drumuri (asta implica inclusiv cele cu mai multe benzi). De asemenea definitia depasirii este pentru toate tipurile de vehicule. Da cine nare ochi sa vada interpreteaza. Nu scrie nicaieri ca depasirea presupune doar trecerea peste axul drumului care delimiteaza sensurile de mers. Daca ai fi citit tot art 45 ai fi vazut si alin 3 care intareste faptul ca nu e obligatoriu sa treci peste axul drumului : "Atunci cand prin manevra de depasire se trece peste axa care separa sensurile de circulatie,..." Daca ar fi fost cum interpretezi tu, ce rost mai are "atunci cand" pentru ca era clar ca depasirea se face doar cu incalcarea axei drumului. Din pacate tu nu intelegi ce este depasirea adica art 45 alin 1. Te cramponezi de alin 4 al aceluiasi art 45 pe care il interpretezi ca pe cel ce anuleaza (abroga) alin 1, ceea ce e iarasi o mare greseala. Cand se abroga ceva e scris negru pe alb abrogat. Faptul ca faci o schimbare de banda e normal sa nu fie considerata depasire pentru ca nu revii pe banda de pe care ai fost initial chiar daca tu mergi mai repede decat cel de pe banda de pe care ai plecat.. De asemenea gandeste ca mergi pe banda 1 (cea mai lenta) iar la un moment dat cei de pe banda 2 sau 3 au viteza mai mica decat tine din diferite motive (unu care a adormit la volan, aparitia la ceva pe banda respectiva etc) . Tu iarasi nu faci depasirea desi treci de ei, pentru ca nu faci manevra de depasire adica tu nu esti initial pe aceasi banda cu ei, nu faci vreo schimbare de directie, nu esti inaintea lor esti mai in fata da pe alta banda. La asta se refara alin 4 al art 45 adica nu poate fi depasire ceva ce nu indeplineste toate elementele necesare depasirii conform alin 1 al art 45.

Link to comment

Inainte sa ma tragi de urechi ai citit si postul #2 al acestui topic? si ai observat ca exista si o cruciulita rosie in dreptul "Members"? Eu cred ca tot conform art.45 alin. (1) coroborat cu alin. (4) s-a avut in vedere cand s-a scris afirmatia de mai jos.

... findca atata timp cat exista cel putin 2 benzi de circulatie pe sens , nu se considera depasire, daca tu depasesti pe banda 2 de circulatie pe cel care circula pe banda 1de circulatie sau viceversa( viceversa fiindca pentru depasire unui autoturism de pe banda 2 prin banda 1 nu exista sanctiune, atunci se numste devansare) , - DEPASIREA INTRA IN DISCUTIE DOAR ATUNCI CAND INTRI PE SENSUL OPUS DE MERS sau pe spatiul destinat tramvaielor, parcari ,etc... pe scurt cand parasesti drumul public destinat circulatiei autoturismelor

Arata-mi unde am facut eu afirmatia de mai jos iar dupa aceea uita-te ce scrie mai sus.

(...)Nu scrie nicaieri ca depasirea presupune doar trecerea peste axul drumului care delimiteaza sensurile de mers. (...)

Tot ce am scris in postul #10 a fost ca o concluzie a tuturor posturilor de aici si chiar am completat cu faptul ca exista si cazuri cand depasirea se executa fara a incalca marcajul care delimiteaza sensurile de circulatie chestie de care tu ma acuzi ca n-as fi luat-o in considerare.

(...) cand treci inaintea unui alt vehicul fara a incalca marcajul de delimitare a sensurilor de circulatie(cazul cand se trece inaintea unei motociclete, motorete, biciclete, moped, etc si inclusiv cazurile de triplare din fata si triplare din spate) (...)

Edited by Cromatic
Link to comment

@cromatic totusi nu ne-ai specificat daca ne referim aici la o depasire regulamentara sau una neregulamentara.

Link to comment

Pai haide-ti va rog s-o lamurim odata pentru totdeauna si atunci intreb altfel: cum si cand se considera ca s-a efectuat regulamentar manevra de depasire pentru cazul cand autovehiculele circula pe un drum cu mai multe benzi pe sens?

Link to comment

Se pare ca vorbim limbi straine unu cu altu. Eu iti spun ca fac depasire la fel ca vehiculele din art 170 si tu imi dai raspunsul asta.

te citez "Am dedus din art. 45 alin.4 OUG195/2002 si din faptul ca pentru anumite categorii de vehicule sunt facute precizari suplimentare. Depasire se considera numai atunci cand, pentru a trece inaintea altui vehicul te folosesti de sensul opus de mers[/b]; cand treci inaintea unui alt vehicul fara a incalca marcajul de delimitare a sensurilor de circulatie(cazul cand se trece inaintea unei motociclete, motorete, biciclete, moped, etc si inclusiv cazurile de triplare din fata si triplare din spate) sau cand folosesti orice alt spatiu care nu este destinat circulatiei categoriei de vehicule din care face parte vehiculul cu care te deplasezi(pentru aceasta ultima remarca nu sunt 100% convins pentru ca nu se regaseste in Codul Rutier ci este dedusa(interpretata) din art.100 al respectivei legi-situatia este expusa mai sus de catre user-ul patriotul. Faptul ca folosesti o alta banda de circulatie in acelasi sens pentru a trece inaintea altui vehicul, manevra nu se considera depasire cu exceptia vehiculelor precizate la art. 170."

- alin 4 art45 "Nu constituie depasire, in sensul alin. (1), situatia in care un vehicul circula mai repede pe una dintre benzi decat vehiculele care circula pe alta banda in acelasi sens de circulatie".Vezi tu undeva sa zica aliniatul asta ca pentru anumite categorii de vehicule sunt facute precizari suplimentare fata de altele ? Vezi tu alin asta sa se refere la tot ce zici tu in citatul tau motorete, biciclete, triplare etc ?

- ce treaba are art 170 (regulament de aplicare) cu alin 4 art45 ?

Pai din raspunsul tau am inteles ca eu desi fac aceasi manevra ca vehiculele grele si de transport la mine nu este depasire si la ei da pentru ca tu din alin 4 sal art45 si din art170 ai dedus asta. Pai ce ai vrea sa inteleg din ce zici ca pe autostrada nu se poate face depasire decat daca esti vehicul greu de marfa sau calatori. si atat.pentru ca astia is exceptia. Pai daca pe autosdrada nu pot face depasire inseamna ca sustii ideea depasirii doar cu trecerea axului drumului ca altfel ce ai vrea sa inteleg.

Ca o simplificam mai mult eu zic ca se poate face depasire de catre orice vehicul pe autostrada si tu zici ca ba .

Edited by asrock
Link to comment

asrock, nu trebuie sa-mi demonstrezi mie nimic pentru ca deja vad ca iei problema la modul personal . Citeste si semnele de punctuatie dintr-o scriere si nu sublinia numai ceea ce-ti convine tie, dupa fraza subliniata exista punct si virgula si se continua ideea, adica sunt prezentate in continuare si celelalte cazuri cand se considera depasire asa cum le-am inteles eu de aceea am si scris la sfarsit : "Daca am gresit chiar rog sa fiu corectat si(sau) sa se aduca completari" dar vreau sa o faca un politist care lucreaza in domeniu. De ce faci referire numai la mine? ti-am spus de unde am tras concluzia asta, este vorba de postul #2 al acestui topic. De ce nu-l intrebi pe cel care a scris respectivul post?

Eu astept un raspuns de la Rusy caruia i-am adresat in mod direct intrebarea sau de la orice politist de la serviciul rutier asta daca binevoieste sa mi-l dea iar dupa aceea se poate inchide topicul considerand problema lamurita.

Edited by Cromatic
Link to comment

Pai haide-ti va rog s-o lamurim odata pentru totdeauna si atunci intreb altfel: cum si cand se considera ca s-a efectuat regulamentar manevra de depasire pentru cazul cand autovehiculele circula pe un drum cu mai multe benzi pe sens?

In toate cazurile cand nu se incalca vre-o regula de circulatie cand este interzisa depasirea (indicator, trecere pt pietoni, marcaj continuu etc.)

  • Upvote 1
Link to comment

@cromatic nu am nimic cu tine personal, ai tu stilul tau de a interpreta orice.

Hai ca iti raspund la primele 3 probleme ridicate (nu mai insist si cu coloana)

"1. Care este interpretarea corecta a art.45 alin (1) coroborat cu alin(4) din O.U.G 195/2002?"

- art45 alin 1 este definitia depasirii in legea circulatiei, cod rutier sau cum vrei sa ii zici, pentru conducatorii de vehicule nu e definitia din dex (in dex depasire e si cand intrec , devansez pe cineva printre altele, depasire poate avea si alte intelesuri in dex) . Manevra de depasire conform art 45 ali1 (deci nu dex) este asta: suntem doi pe aceeasi banda , tu in fata eu in spatele tau. Daca doresc sa te depasesc trebuie sa semnalizez schimbarea de directie , sa trec pe alta banda , sa am viteza ceva mai mare ca tine (logic) , apoi sa semnalizez din nou schimbarea de directie dupa care reintru pe banda de unde am plecat, rezultatul fiind acum: eu sunt in fata ta si tu in spatele meu pe aceeasi banda

sau vezi poza atasata.

depasirea.jpg

Benzile alea 2 din desen fie pot fi un drum cu 2 benzi (una banda pentru un sens, cealalta banda pentru celalat sens) dar la fel pot fi si 2 benzi de pe autostrada sau national expres , adica ambele benzi sunt pe acelasi sens,( art45 alin 1.nu spune ca trebuie sa depasesc axul drumului ca sa fie depasire.)

- alin 4 al art45 se refera la o manevra care desi pare depasire (daca te iei dupa dex :) ) de fapt nu e depasire in intelesul art45 alin 1 pentru ca nu sunt indeplinite toate elementele ce compun manevra de depasire cf legii (bine ilustrate si de poza pusa) , de asemenea se refera doar la drumurile cu mai multe benzi pe cand depasirea se refera la toate tipurile de drum. Ca ex daca eu fiind in spatele tau trec pe banda 2 pentru ca am viteza mai mare ca tine dar nu revin pe banda 1 nu mai e depasire e doar schimbare de directie (banda) chiar daca eu te-am intrecut. Alt exemplu ar fi ca eu veneam pe banda 2 pentru ca pe banda 1 erau vehicule mai lente ca mine si tot asa te intreceam dar asta nu e depasire (cf art45 ali 1 ) . Tot in continuare pot sa trec pe banda 1 in fata ta (ca e libera acum banda 1) iarasi nu e depasire pentru ca nu am plecat intial din spatele tau . Ti-am mai dat si ex cu cazul cand chiar si cei de pe banda 1 se poate sa circule mai repede ca cei de pe banda 2 pe autostrada, care iara nu e depasire (inca odata zic cf art 45 alin 1 nu a dexului). In orase se aplica des acest alin pentru ca nu mai e cazul de benzi de viteza ca pe drumuri europene sau autostrazi, e foarte des cazul cand cei de pe banda 2 sau 3 sunt mai lenti ca cei de pe 1 pentru ca fie au semafoare pe banda lor fie au schimbare de directie spre stanga si normal ca merg mai incet ca tine care mergi inainte etc.

In concluzie poza care am pus-o arata ce e depasirea conform legii nu a dexului. si practic ti-am raspuns si la pct "2. Cand se considera ca s-a efectuat manevra de depasire atunci cand se circula pe un drum cu mai multe benzi pe sens?(doar in cazul cand din interpretarea de la pct.1 rezulta ca manevra exista si pe drumuri de acest gen)". si la pct "3 Ce sens se atribuie termenului "devansare" ? mai este folosit in mod oficial?" . La pt 3 ar mai fi ce intelegi oficial, daca te referi la lege nu se spune direct nicaieri de devansare dar tocmai alin 4 art 45 poate fi "devansare"care conform legii nu e tot una cu depasirea , daca ne-am lua dupa dex devansare poate fi sinonim cu depasire

Si inca ceva, legea e pentru toti participantii in trafic deci ea trebuie inteleasa de toti nu numai de politisti. Chiar si pietonii, biciclistii trebuie sa cunoasca legea sau macar pasajele ce se refera la ei. Conducatori de vehicule ar cam trebui sa cunoasca tot codul rutier si regulamentul de aplicare.

Cu asta am incheiat ca sa nu mai ai impresia ca am ceva cu tine :))

post-2788-066834100 1304544483_thumb.jpg

  • Upvote 2
Link to comment
  • 2 years later...

foarte corect. Inca exista aceasta dezbatere pe alt forum. Si daca la punctul 2 a raspuns un politist, e nasol.

 

Legea 45 e clara. Nu mai e ca cea veche care spunea ca trebuie sa treci peste axul drumului. E simpla: ai fost in spatele lui, il depasesti si revii pe aceeasi banda in fata lui, e depasire. Ai fost in spatele, treci pe alta banda si iti vezi de treaba ta mergand pe acea banda fara sa mai revii pe banda pe care ai fost, nu mai e depasire.

  • Upvote 1
  • Downvote 1
Link to comment
  • 11 months later...

Desi e cam vechi acest topic o sa incerc sa va lamuresc: manevra de depasire, este stipulata la art. 45 alin. 1 din OUG 195/2002 rep. unde se precizeaza: "depasirea este manevra prin care un vehicul trece inaintea altui vehicul ori pe langa un obstacol, aflat pe acelasi sens de circulatie, prin schimbarea directiei de mers si iesirea de pe banda de circulatie sau din sirul de vehicule in care s-a aflat initial (nu se specifica nicaieri pe sensul opus de mers!)" - de aici intelegem ca iesim din banda I in care ne aflam initial, circulam anterior, schimbam banda (din I in II) prin viraj stanga, in timpul acesta trecem pe banda II, pe langa vehiculul sau obstacolul (poate sa fie o groapa sau un alt vehicul imobilizat voluntar sau nu) aflat pe banda I dupa care intram pe banda I pe care circulam initial.  Nu se precizeaza nicaieri de trecerea peste sensul opus de mers! In acest ultim context vine completarea la art. 45 alin. 3 din OUG 195/2002 rep. "Atunci cand prin manevra de depasire se trece peste axa care separa sensurile de circulatie, conducatorii de vehicule trebuie sa se asigure ca din sens opus nu se apropie un vehicul si ca dispun de spatiu suficient pentru a reintra pe banda initiala, unde au obligatia sa revina dupa efectuarea manevrei de depasire"- asta inseamna ca manevra de depasire exista si in alte cazuri in care nu se trece peste axa care separa sensurile de circulatie, deci situatiile prevazute la art. 45 alin. 1 definitia depasirii.

In ceea ce priveste termenul de devansare, acesta nu exista in legislatie (folosim acest termen popular).

Intr-adevar observam art. 45 alin. 4 din OUG 195/2002 rep. "nu constituie depasire, in sensul alin. 1 situatia in care un vehicul circula mai repede pe una dintre benzi decat vehiculele care circula pe alta banda in acelasi sens de circulatie" asta inseamna sa circuli pe banda II a drumului anterior trecerii pe langa vehiculul sau obstacolul aflat pe banda I si sa nu fi circulat anterior pe banda I ! 

In sustinerea celor de mai sus, ca argument al faptului ca exista depasire si fara sa se treaca pe sensul opus de mers, va rog sa observati faptul ca depasirea este interzisa pe trecerea pentru pietoni art. 120 lit. e din HG 1391/2006, iar pe anumite drumuri unde exista doua sau mai multe benzi de circulatie pe fiecare sens, pana in marcajul pietonal exista un marcaj longitudinal de separare al benzilor continuu, ceea ce implica faptul ca nu mai poti schimba banda de circulatie astfel incat sa nu depasesti pe trecerea pentru pietoni, astfel trebuie sa iti mentii banda de circulatie pe care te-ai inscris pana in trecerea pentru pietoni!

O seara placuta!

PS aceasta explicatie o dau ca politist si profesor de legislatie rutiera, in acord cu parerea unui expert criminalist in domeniul accidentelor de circulatie!

  • Upvote 2
Link to comment

Si inca o completare: in sustinerea faptului ca pentru existenta manevrei de depasire NU este obligatoriu sa se treaca efectiv peste axa drumului care separa sensurile de mers, trebuie sa fim un pic atenti la art. 45 alin. 5 din OUG 195/2002 rep. care precizeaza :"Depasirea se efectueaza numai pe partea stanga a vehiculului depasit. Tramvaiul sau vehiculul al carui conducator a semnalizat intentia si s-a incadrat corespunzator parasirii sensului de mers spre stanga se depaseste prin partea dreapta"!

Link to comment

In cazul de fata se considera "depasire"?

Iar in eventualitatea in care autoturismul acroseaza biciclistul fie ca s-a apropiat prea mult de acesta, fie ca biciclistul se apropie de axul drumului, cine poarta vina si de ce?

 

 

post-7391-0-75862500-1425585723_thumb.jp

Edited by alex1988
Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.