Jump to content
POLITISTI.ro
  • Dezbateri şi propuneri referitoare la proiectul de lege privind Statutul poliţistului

    În aceste pagini este postat proiectul de lege privind Statutul Poliţistului în forma înaintată de MAI către sindicate. Aveţi posibilitatea sa propuneţi modificări, să vă expuneţi ideile şi iniţiativele, cât şi să susţineţi propunerile colegilor prin intermediul comentariilor. 
    Sperăm ca atât cei care elaborează acest statut cât şi cei ce participă la negocieri să nu ignore aceste propuneri şi să le preia dacă le consideră pertinente.

Secţiunea 1 - Programul de lucru şi Caracterul obligatoriu şi permanent al serviciului


Catalin

Programul de lucru 
Art. 102. – (1) Durata timpului de lucru al poliţistului este, de regulă, de 8 ore pe zi şi 40 de ore pe săptămână, stabilite astfel încât să se asigure continuitatea serviciului poliţienesc şi refacerea capacităţii de muncă, în condiţiile legii.
(2) Timpul de lucru pe posturi se organizează în schimb normal de 8 ore sau în ture de 12 ore sau 24 ore, stabilit prin ordin al ministrului afacerilor interne, în condiţiile legii.
(3) Durata maximă legală a timpului de lucru nu poate depăşi 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare.
(4) Prin excepţie, durata timpului de lucru, ce include şi orele suplimentare, poate fi prelungită peste 48 de ore pe săptămână, cu condiţia ca media orelor de lucru, calculată pe o perioadă de referinţă de 6 luni calendaristice, să nu depăşească 48 de ore pe săptămână. Timpul de lucru suplimentar se compensează, de regulă, prin ore libere plătite în următoarele 90 de zile calendaristice după efectuarea acesteia.
(5) După 5 zile consecutive de lucru, poliţistul are dreptul la 2 zile consecutive de repaus. Poliţistul are dreptul ca într-o perioadă de 30 de zile calendaristice cel puţin o dată, cele 2 zile de repaus să fie sâmbăta şi duminica.
(6) Dacă interesele serviciului poliţienesc o impun, acordarea celor două zile de repaus săptămânal de la alin. (5) poate fi amânată cel mult de două ori într-o lună.
(7) În timpul normal de lucru se include şi perioada în care poliţistul participă, în calitate de expert, martor, parte şi alte calităţi similare, în cauze aflate rolul instanţelor sau parchetelor, care au legătură cu îndeplinirea atribuţiilor de serviciu.
(8) Programul de lucru, formele de organizare a acestuia şi acordarea zilelor de repaus se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, în condiţiile legii.

Caracterul obligatoriu şi permanent al serviciului poliţienesc 
Art. 103. – (1) Serviciul poliţienesc are caracter permanent şi obligatoriu. Pentru a răspunde nevoilor de ordine şi siguranţă publică ale populaţiei, organizarea serviciului poliţienesc se face potrivit atribuţiilor date în competenţa Poliţiei Române sau a celorlalte structuri ale ministerului care au posturi prevăzute a fi încadrate cu poliţişti, cu respectarea drepturilor şi obligaţiilor prevăzute de prezenta lege.  
(2) Poliţistul este obligat să se prezinte la programul de lucru stabilit. În afara programului de lucru, în situaţii temeinic justificate, poliţistul trebuie să se prezinte pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, din dispoziţia şefului ierarhic, cu compensarea timpului lucrat, potrivit legii./ poliţistul trebuie să se prezinte pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, din dispoziţia consemnată în scris a şefului ierarhic, cu compensarea timpului lucrat, potrivit legii. 
 (3) În situaţii de catastrofe, calamităţi sau tulburări de amploare ale ordinii şi liniştii publice ori alte asemenea evenimente poliţistul este obligat să se prezinte de îndată la unitatea din care face parte.
(4) În cazul producerii unei situaţii din cele prevăzute la alin. (3), poliţistul care se află  într-o altă localitate şi nu se poate prezenta la unitatea în care este încadrat, se prezintă la cea mai apropiată unitate a ministerului, informând superiorii săi despre aceasta.


User Feedback

Recommended Comments

  • Member

art 102, (5) După 5 zile consecutive de lucru, poliţistul are dreptul la 2 zile consecutive de repaus. Poliţistul are dreptul ca într-o perioadă de 30 de zile calendaristice cel puţin o dată, cele 2 zile de repaus să fie sâmbăta şi duminica.

Daca e sa ramana asa ceva e bine sa se faca o precizarea in plus din care sa reiasa ca cele 2 zile de repaus , sambata si duminica, sa fie legata, ca sa reiasa clar ca e vorba de un weekend liber, altfel cine stie cum o sa fie interpretat.

Link to comment
Share on other sites

(5) După 5 zile consecutive de lucru, poliţistul are dreptul la 2 zile consecutive de repaus. Poliţistul are dreptul ca într-o perioadă de 30 de zile calendaristice cel puţin o dată, cele 2 zile de repaus să fie sâmbăta şi duminica.
Este prea puţin doar un week-end liber pe lună. În acordul încheiat între sindicate şi MAI se prevede cel puţin două week-end-uri libere. Acum nu se mai ţine cont de această prevedere? O să ajungem ca pe vremea când eram sistem militar, iar când aveai un week-end liber pe lună te considerai foarte norocos, iar acest lucru se întămpla o dată la câteva luni.

Link to comment
Share on other sites

Acum cand se platesc avem colegi care nu mai vor nicio zi de sambata ori dumineca liber :)))

Edited by drAGO5
Link to comment
Share on other sites

drAGO5, de ce oare? Pentru a-şi termina ultimul etaj de la vilă? Pentru a-şi cumpăra vreo limuzină? Sau pentru că nu au ce face acasă? Nu! Pentru că nu le ajunge salariul de la o lună la alta.

Link to comment
Share on other sites

Corect, pentru bani. Si eu am vrut sa lucrez sambata si dumineca insa nu ma lasa sefii. Cand nu se plateau ne certau ca nu facem actiuni si acum nu ne mai lasa ei :))

Link to comment
Share on other sites

Alin.4 propun a fi modificat. Munca la politie se desfasoara in conditii speciale sau deosebite . Si asa, la un program normal de 48 de ore pe saptamana este afectata sanatatea politistului.  Politistii nu lucreaza in regim normal ca ceilalti lucratori potrivit Codului Muncii si deci unele idei din legea de baza a muncii nu pot fi transpuse in echivalent sau agravat(inlocuirea celor 60 de zile de la art.122 alin.1 din L.53/2003 cu cele 90 de zile la politisti in propunerile MAI.) in statutul politistului ca lege de reglementare speciala. Depasirea duratei este copiata din L.53/2003 art.14 alin.3 . Chiar si asa acea durata de 6 luni in care in medie poti avea 48 de ore pe saptamana se accepta numai prin negocieri ale contractului colectiv de munca. Negocieri care la noi se pot practica fara consultarea politistilor si obtinerea, prin semnatura individuala, a aprobarilor limitelor in care sindicatele pot negocia conditii de munca. 

Propun urmatoarea modificare a alin.4:

(4) Prin excepţie, durata timpului de lucru, ce include şi orele suplimentare, poate fi prelungită peste 48 de ore pe săptămână, cu condiţia ca media orelor de lucru, calculată pe o perioadă de referinţă de 6 luni 30 de zile calendaristice, să nu depăşească 48 de ore pe săptămână. Timpul de lucru suplimentar se compensează, de regulă, prin ore libere plătite în următoarele 90 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia. In situatia in care orele lucrate suplimentar programului de 40 de ore sapatamanale nu se compenseaza in termen de 60 de zile , politistul va beneficia de un spor de 75% din salariul functiei de baza pe ora, pentru fiecare ora efectuata suplimentar.

Alin.2 trebuie de asemenea completat...In actuala reglementare este stipulat 8 ore /zi, repartizate astfel incat sa asigure refacerea capacitatii de munca si continuitatea serviciului politienesc. In propunerile MAI se trece la 12 ore considerand ca la ture oamenii suporta mai usor munca desi este taman invers. Mai afectati sunt de oboseala cei care lucreaza facand munca de teren prin deplasare pedestra cu materialele in spate, in functie de sezon fiind expusi intemperiilor, gerului, caniculei, insolatiei, la frontiera in dese cazuri, vara la temperaturi de peste 30 de grade celsius, fara posibilitatea de aprovizionare cu apa potabila, comparativ cu unul care sta mai mult la unitate la birou la program de 8 ore interval fix, ziua, eventual cu ac,  Apropo, la frontiera s-a dat apa minerala nu la inceputul programului ci dupa programul de lucru in zilele de canicula cand erau obligati legal sa o faca. Se mizeaza pe faptul ca oamenii fiind intimidati de reglementari interne(de exemplu la politita de frontiera la ture exista "Conceptia privind controlul frontierelor " apartinang igpf care interzice somnul pe timpul serviiului) care interzic somnul, nu protesteaza ci ajung sa se inteleaga intre ei facand cu schimbul in timpul noptii, atunci cand situatia permite. Pe timpul noptii este imposibil ca om sa desfasori serviciul fara a fi extenuat. Atentia si concentrarea scad. Am facut serviciu si la jandarmi si la politie si stiu cum e si la pompieri si la armata.  Trebuie reglementat program de odihna de 3 ore minim/servciu de noapte pentru refacerea capacitatilor de munca in conditii corespunzatoare(nu pe camp, in frig ci in locatii amenajate cu conditii termice, cu posibilitati de confort de somn). Iar acest lucru este cat se poate de legal conform legii 53/2003 art.125 alin.5. La armata este din cate stiu program de odihna pe timpul noptii. Singura aparare pentru un lucrator de la ture de 12 ore sa scape de sanctiune in justitie in cazul in care este surprins de sefi la control dormind este sa invoce depasirea intervalului maxim legal de 8 ore pe zi din actualul statut si nerespectarea art.125, alin.5 din legea 53/2003 de catre angajator. Deoarece nu i se respecta timpul de repaus zilnic(16 ore) si cel de pe timpul noptii de lucru. In conditiile actuale omai 577/2008 incalca art.39 alin.1 al legii 360/2002 in sensul ca permite micsorarea timpului de repaus intre servicii sub minimul de 16 ore anume la un minim de 12 ore(art.14 alin.3 din omai 577/2008). Desi legea ii da dreptul ministrului prin alin.2 al art.39 din legea 360/2002 sa organizeze programul de lucru al politistilor, prevederile alin.1 al art.39 din lege nu pot fi incalcate deoarece potrivit art.16 alin.2 din Constitutia Romaniei "nimeni nu este mai presus de lege". Nici ministrul(prin ordin) nici defii de arme (prin acte interne de organizare a propriilor institutii) nici sindicatele (prin negocieri cu ministerul) nu pot emite acte administrative cu caracter normativ care incalca legea 360/2002 prin discriminari ale politistilor de la ture de 12-13 ore fata de cei de la program normal de la 8 la 16, statutul fiind acelasi pentru ambele categorii. In conditiile in care ordinul ministrului nu este modificat , articolul din lege poate fi declarat neconstitutional la fel cum a fost si cazul in care s-au abrogat artcolele care faceau referire la omai 400/2004. In privinta programului de lucru sunt situatii in care politistul este obligat datorita distantei fata de locul unde efectiv efectueaza serviciul sa stea pe drumuri si 15 ore, doar 13 fiindu-i compensate cu timp liber, desi unitatea unde a fost mutat este mai aproape de domciliul/resedinta acestuia. Eu am pus in vedere colegilor mei si sefilor aceste probleme acuma cateva luni si stiam ca domnii sefi vor reactiona spre alinierea bazei legale cu interesele institutiilor angajatoare. La baza ei legea 53/2003 cand  fost initial emisa nu permitea mai mult de 8 ore de noapte intr-un interval de 24 ore. Ulterior a interzis acest lucru doar celor care efectuau mai mult de 8 ore de noapte de munca in conditii deosebitie sau speciale. Problema programului de munca pe timpul noptii am pus-o unui sef de la MRU si anterior modificarii legii 53/2003(fostul articol 122 din legea 53 anterior legii 40/2011) prin legea 40/2011 si se pare ca ulterior "inbunatatirile" au si venit. Domnul de la MRU mi-a spus cand i-am arata ca este ilegal ca sa-mi dau demisia daca nu-mi convine. Din acest motiv ei doresc ca legea 360 sa fie mai flexibila pentru ei in detrimentul conditiilor de munca ale politistilor.

Propun urmatoarea reglementare referitoare la completarea alin.2.

Alin.3 La programul pe timpul noptii, politistii beneficiaza de program si conditii corespunzatoare de odihna, de minim 3 ore, in conditiile in care nu exista sesizari sau semnalari de acte ilegale ce sunt necesare a fi solutionate potrivit atributiilor de serviciu. In situatia in care acordarea timpului de odihna nu este posibila, politistii vor beneficia, pentru fiecare ora de odihna de care nu a beneficiat, de un spor de 75% din salariul functiei de baza pe ora de munca, pe langa sporul de noapte. (legea.53/2003 art.125 alin.5 aplicat pe principiul prioritati compensatiei, mai intai fiind compensatia prin repaus)

Alin.4 Politistii beneficiaza pe timpul servciului de noapte de un spor de 75% raportat la salariul functiei de baza pe ora in functie de numarul de ore de noapte efectuate, inclusiv orele de dupa ora 06 dupa intervalul de munca din timpul noptii. (actuamente la inspectoratele de politie se plateste 25% din salariul pe ora si nu 25% din salariul de baza conform art.17 din legea 284/2010. Salariul de baza include si orele de zi care pot fi cel mult de 5 ore din 8 la o medie de  8 ore cat este programul normal de lucru. 3 trebuie sa fie de noapte. Mai mult banuiesc ca inspectoratele de politie nu platesc nici cei 25% pe ora daca programul are doar pana la 3 ore de noapte. Exista o inechitate la nivelul art.17 din legea 284/2010 deoarece acest articol da aceiasi bani celor care fac 8 ore din 8 fata de cei care fac doar 3 din 8 ore de noapte. Pentru cei care coboara sub media de 3 ore/8 intr-un interval de o luna la cat se plateste salariul, articolul nu-si mai gaseste aplicabilitatea). Corect ar fi ca sporul de noapte sa fie calculat la salariul/ora, nu la salariul pe luna.

Alin.5 Sporul de 75% prevazut la alin.4 nu se aplica pe perioada repausului de noapte prevazut la alin.3.

Alin.5 si 6 din propunerile MAI nu prea isi au rostul pentru ca alin.6 il anuleaza pe 5.

 

 

 

 

Edited by Marin81
Link to comment
Share on other sites

 

Alin.6 Programul de munca planificat ziua, inclusiv la ture incepe cel mai devreme la ora 07. Acest lucru deoarece incepere a programului la ore prea matinale(de ex intre 5 si 6 ) afecteaza programul de odihna din timpul liber. Astfel ca apare oboseala , somnolenta etc pe timpul zilei. Deci apreciez ca macar o ora dupa programul de somn, adica dupa ora 6 este necesar pentru pregatirea de serviciu la program normal, planificat.

 

Edited by Marin81
Link to comment
Share on other sites

Propunerile de modificare reformulate si temeiul legal deja existent in legislatia actuala.

(4) Prin excepţie, durata timpului de lucru, ce include şi orele suplimentare, poate fi prelungită peste 48 de ore pe săptămână, cu condiţia ca media orelor de lucru, calculată pe o perioadă de referinţă de 6 luni 30 de zile calendaristice, să nu depăşească 48 de ore pe săptămână. Timpul de lucru suplimentar se compensează, de regulă, prin ore libere plătite în următoarele 90 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia. In situatia in care orele lucrate suplimentar programului de 40 de ore sapatamanale nu se compenseaza in termen de 60 de zile , politistul va beneficia de un spor de 75% din salariul functiei de baza pe ora, pentru fiecare ora efectuata suplimentar. (art.112, art.122, art, 123 Legea 53/2003)

Alin.5 La programul pe timpul noptii, politistii beneficiaza de program si conditii corespunzatoare de odihna, de minim 3 ore, pentru cei care lucreaza la program de 12 ore si minim 2 ore pentru cei care lucreaza in schimburi de 8 ore in conditiile in care nu exista sesizari sau semnalari de acte ilegale ce sunt necesare a fi solutionate potrivit atributiilor de serviciu. In situatia in care acordarea timpului de odihna nu este posibila, politistii vor beneficia, pentru fiecare ora de odihna de care nu a beneficiat, de un spor de 65% din salariul functiei de baza pe ora de munca, pe langa sporul de noapte prevazut la art.102 alin.6. (legea.53/2003 art.125 alin.5 aplicat pe principiul prioritati compensatiei, mai intai fiind compensatia prin repaus. Fara a exista discriminari la repaus intre cei de la 8 ore fata de cei de la 12 ore. O ora la fiecare 4 ore de munca)

alin.6 Politistii beneficiaza pe timpul servciului de noapte de un spor de 65% raportat la salariul functiei de baza pe ora in functie de numarul de ore de noapte efectuate, inclusiv orele de dupa ora 06 dupa intervalul de munca din timpul noptii. Sporul de 65% din salariul functiei de baza pe ora se socoteste corespunzator si in situatia prelungirii programului de zi dupa ora 22. ( baza legala este legea 284/2010, art.17, tinand cont ca la 3 ore de noapte minim din 8 cat e programul normal pe zi se acorda 25% din salar de baza lunar. Raportul rezultat este undeva la aprox 65% din la salariul pe ora. 3 ore din 8 reprezinta aprox 38%(3.04 ore). 25(sporul de noapte)/38=0.65789. Prin introducerea sporului raportat la salriul pe ora se elimina si minimul de 3 ore necesar astfel incat pontajul orelor de noapte sa sa se faca si la turele cand pe intreg serviciul nu se ating minimul de 3 ore, mai ales la turele de zi prelungite de ex la frontiera pana la ora 23.30 De asemenea sunt situatii cand nu se nejustifica sa se plateasca 25% din salariul de baza lunar daca intr-o situatie ipotetica in care angajatul vine din concediu de odihna si efectueaza doar un numar mic de ore, de ex 5-6 ore din toata luna. Dar nici sa nu primeasca nimic pentru respectivele ore. Angajatul va primi sporul doar pe orele repsective raportat la salariul pe ora )

Alin.7 Sporul de 65% prevazut la art.102 alin.6 nu se aplica pe perioada repausului de noapte prevazut la art.102 alin.5.

Alin 5 si 6 din propunerile MAI raman la latitudinea colegilor daca sa se mentina. Eu nu le vad rostul.. unul elimina pe celalalt.

Pentru alte propuneri sau modificari rog colegii sa mai zica. Vad ca nu prea venim cu propuneri. Mai mult carcotim pe altii care "ne poarta de grija". :) Trebuie sa invatam sa ne valorificam munca si sa stim sa ne expunem temeiurile pentru care ar trebui sa primim mai mult decat altii care nu lucreaza in conditii defavorabile de munca. Prin propuneri pertinente, pentru a nu fi luati in deradere sau a nu oferi ocazia asta.

 

 

Edited by Marin81
Link to comment
Share on other sites

Conditiile in care politistii sunt incadrati in munca in conditii speciale sau deosebite sunt in hg1822/2004. Din nefericire domnul Nastase la acea vreme a preferat sa trimita anexa cu titulaturile exacte la minister. Nu am gasit-o pe net.

Link to comment
Share on other sites



Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.