Jump to content
POLITISTI.ro

Cine poate propune modificare Cod Rutier?


acol

Recommended Posts

Stimati Domni Politisti,cine are dreptul sa propuna modificari la Codul Rutier in sensul pedepsirii autorului moral al unui accident?

Spun asta pentru ca in tara asta sunt foarte multe persoane care au suferit de pe urma autorilor morali ai accidentelor si ar fi cazul ca si la noi acestia sa fie pedepsiti prin lege.

Link to comment
Share on other sites

Potrivit Constituției României declanşarea procedurii parlamentare legislative se face prin sesizare. Principala modalitate de sesizare constă în exercitarea dreptului de iniţiativă legislativă.

Conform art.74 alin.(1) din Constituţie, iniţiativa legislativă aparţine Guvernului, deputaţilor, senatorilor sau unui număr de cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot. Iniţiativele legislative care aparţin Guvernului poartă denumirea de proiecte de lege. Acestea se transmit către Camera competentă să le adopte, ca primă Cameră sesizată.

Propunerile legislative pot fi iniţiate fie de către senatori sau deputaţi, fie de către cetăţeni. Senatorii şi deputaţii pot exercita dreptul de iniţiativă legislativă individual sau colectiv, prin grupul parlamentar de care aparţin. În temeiul art.74 alin.(5) din Constituţie, propunerile legislative se supun dezbaterii mai întâi Camerei competente să le adopte, ca primă Cameră sesizată.

În ceea ce priveşte iniţiativa cetăţenilor, aceasta poate fi exercitată numai cu respectarea prevederilor art.74 alin.(1) din Constituţie, referitoare la reprezentativitatea iniţiativei, şi ale alin.(2), referitoare la materiile ce nu pot face obiectul acestei iniţiative. Astfel, potrivit alin.(1) iniţiativa legislativă poate aparţine unui număr de cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot. Cetăţenii care îşi manifestă dreptul la iniţiativă legislativă trebuie să provină din cel puţin un sfert din judeţele ţării, iar în fiecare din aceste judeţe sau în municipiul Bucureşti trebuie să fie înregistrate cel puţin 5.000 de semnături în sprijinul acestei iniţiative.

Link to comment
Share on other sites

Sincer si eu as sustine o astfel de propunere si m-ar bucura daca ar exista mijloacele prin care sa poata fi pusa in aplicare. Acum vreo 8-9 ani am fost implicat intr-un accident de gen, o duduie cu numere de PH a franat si intors brusc pe linie continua pe DN1, rezultand un carambol de 3 masini. ea nu a fost atinsa, nici macar nu a oprit si si-a continuat drumul. La Politie agentul constatator ne-a spus ca nu are ce sa ii faca, chiar daca ea este autorul moral al accidentului si ca daca ar fi fost el la locul accidentului si sa vada cand s-a produs, atunci ar fi putut lua masuri...

Link to comment
Share on other sites

propuneri ptr mdificarea codului rutier si nu numai se pot face si trimitandu-le la ministerul administratiei si internelor.

MAI publica pe site-ul institutiei la rubrica "transparenta decizionala" propuneri de modificari de acte legislative sau noi legi, ordine MAI, etc., propuneri ce sunt in dezbatere publica. fiecare cetatean are posibilitatea de a trimite sugestii si propuneri prin email sau pe cai obisnuite (posta, etc.).

si alte ministere fac acelasi lucru publicand pe site-ul institutiei in vederea dezbaterii publice modificari legislative, legi, norme, etc.

http://www.mai.gov.ro/index02_3.htm

personal am trimis propuneri privind modificarea oug 195 care se va face incepand cu 19 ian.2013 in sensul ca incepand cu 2013 se va modifica termenul de valabilitate al permiselor de conducere, adica cei care au permis catg. B raman cu termen de valabilitate 10 ani iar cei care au catg. C, D, tramvaie, troleibuze termenul se reduce la 5 ani.

modificarea este justificata prin alinierea la directivele europene dar aceasta propunere de modificare a termenului de valabilitate nu este foarte bine argumentata. in argumentarea de pe site se justifica modificarea valabilitatii prin faptul ca se produc multe accidente cauzate de schimbarea permiselor in apropierea expirarii valabilitatii fara a se mai face vizita medicala.

persoanele care detin permise de conducere din catg. C, D, Tb, Tv sunt in general persoane care profeseaza ca si conducatori auto profesionisti. legislatia nu permite societatilor comerciale care detin parcuri auto sau au conducatori auto angajati sa le permita plecarea acestora in cursa daca nu au o stare de sanatate corespunzatoare. in plus, sunt obligati de medicina muncii sa le faca control medical anual.

accidentele sunt produse in marea lor parte de catre conducatori auto amatori si nu se justifica schimbarea termenului de valabilitate a permisului ptr soferii profesionisti.

in paranteza fiind spus am primit si raspuns la sesizarea/propunerea mea dar a fost un raspuns sec si fara sa fie la obiect: va multumim ptr interesul acordat.

in ceea ce priveste o initiativa legislativa conform prevederilor Constitutiei nu am auzit pana acum sa existe vreuna initiata de 100000 de cetateni cu drept de vot. daca stam putin sa ne gandim este imposbil de obtinut semnaturile a o suta de mii fara sprijinul unor organizatii, fundatii, partide. iar fiecare dintre acestea vor spune ca nu au timp de pierdut ptr modificarea codului rutier.

Link to comment
Share on other sites

Ce intelegi dumneata, stimate coleg de forum, prin autor moral al unui accident?

Autorul moral al unui accident est o persoana din cauza careia se produce un accident,in mod indirect.De exemplu,o masina da sa intre in tine,tu il eviti si intri in alta masina.Sau o masina iti vine pe contrasens si tu ca sa-l eviti intri intr-un pom.Sau o masina sta sa dea in tine,tu il eviti si calci un pieton.In cazurile mai grave pot fi implicate chiar mai multe masini si cel din cauza caruia s-a produs accidentul nu poate fi sanctionat pentru ca nu a existat o coliziune.Mai babeste spus, este vorba despre persoana care sta sa te ciocneasca pe tine,tu pe care o eviti si nu intri in ea dar intri in altceva.Pe topicul "Cayenne pe contrasens" am descris o situatie de acest gen care mi s-a intamplat chiar mie zilele trecute dar dand un search pe google am vazut ca internetul e plin de situatii de acest gen.Oamenii isi distrug masinile,sanatatea,isi pierd chiar viata ca sa evite un accident si cel care a te-a facut sa intri in pom sau intr-o alta masina,de exemplu,scapa.Uite si cazul meu :o masina vine pe contrasens,eu il evit si ma opresc intr-un stalp iar el,pentru faptul ca am evitat coliziunea frontala si nu am nici un semn pe masina nu poate fi tras la raspundere si nici nu-mi va plati reparatia.Si ca mine,sunt multi altii,cu probleme si daune si mai mari ca ale mele.Deci ar trebui sa se propuna o lege prin care sa fie sanctionati cei care provoaca accidentele in mod direct,adica cei din causa carora suferi tu ca sa-l eviti si sa nu-i lovesti masina.

Link to comment
Share on other sites

eu sesizez o problema de termeni juridic: autor moral nu exista in legea romana, nici macar in cea penala. se numeste in doctrina autor moral instigatorul. cum vredeti ca se poate reglementa o asemenea situatie? m-ari interesa un exemplu practic ptr ca eu nu vad o asemenea posibilitate. poate gresesc.

cred ca va foarte greu sa dovedesti sau sa reglementezi in lege legatura de cauzalitate dintre un autor moral (cel care vireaza gresit) si cel care il evita si iese in sant. ceea ce nu este cazul la instigarea din dreptul penal.

un exemplu de articol de lege m-ar ajuta sa pricep problema.

Link to comment
Share on other sites

Imi permit sa inserez acest articol dintr-un ziar de Iasi care poate ajuta cu ceva

Caz rar: dosar penal pentru un sofer autor moral al unui accident

AUTOR: ADRIAN OPRIS, AMALIA DASCALU

DATA PUBLICARII: 11/06/2010

Evenimentul s-a petrecut ieri linga Letcani. Soferul a intrat pe DE 583 de pe un drum secundar, fortind soferita careia nu i-a dat prioritate sa intre in parapet si apoi intr-un camion pentru a-l evita. Barbatul care nu a dat prioritate si-a continuat drumul. Politia l-a depistat dupa citeva ore si i-a facut dosar penal de vatamare si parasire a locului accidentului. Exista un precedent la Iasi.

Caz rar la Iasi: un sofer este cercetat pentru vatamare din culpa si parasirea locului accidentului, desi el nu a fost implicat efectiv in evenimentul rutier. Politistii spun insa ca, prin manevra imprudenta pe care a facut-o, a determinat o soferita sa frineze brusc si sa piarda controlul directiei intrind intr-un parapet si mai apoi intr-un TIR. Accidentul s-a petrecut ieri pe Drumul European 583 in apropiere de Letcani.

Potrivit politistilor, Grigore V. (78 de ani) conducea un Volkswagen si a intrat pe Drumul European de pe un drum secundar, virind spre stinga, fara sa dea prioritate unui Seat care circula regulamentar tot spre Iasi. "Conducatorul auto nu a acordat prioritate de trecere unui autovehicul care mergea spre Iasi, condus de Dana M., de 40 de ani. Soferita a frinat ca sa evite coliziunea si s-a izbit intr-un parapet de pe marginea drumului. De acolo, masina a fost proiectata intr-un autotren", a spus Virginia Pralea, purtator de cuvint al Politiei.

Anchetatorii spun ca, dupa producerea accidentului, soferul in virsta de 78 de ani si-a continuat drumul. El a fost identificat dupa citeva ore de politisti, care i-au intocmit dosar penal. "Este cercetat pentru vatamare corporala si parasirea locului accidentului", a mai spus Pralea.

Practic, sustin anchetatorii, barbatul este autorul moral al accidentului, chiar daca autoturismul sau nu a fost implicat direct in producerea evenimentului. Desi sint rare astfel de cazuri, cind este pus sub acuzare un sofer pentru un accident in care nu a fost implicat direct, procurorii spun ca vinovatia sau nevinovatia acestuia se poate stabili si pe parcursul anchetei. "In cazul in care nu exista contact direct intre autoturisme, trebuie sa se stabileasca prin probatoriu daca manevra imprudenta a unui conducator auto determina reactia unui alt conducator auto si acesta din urma provoaca un accident", a spus procuror Carmina Pascal, sef Sectie Urmarire Penala din cadrul Parchetului de pe linga Tribunal.

La nivel national exista o intreaga dezbatere intre factorii de decizie in privinta sanctionarii mai eficiente a autorilor morali ai accidentelor rutiere (situatii ca cea de mai sus, ori frinari bruste intentionate si tamponare cu cel din spate, depasiri riscante sau schimbari riscante de benzi etc).

Precedent: O soferita a fost deja condamnata ca autor moral

Instantele au deja un precedent in condamnarea unui conducatoru auto considerat autor moral al unui accident. Este vorba despre Elenei Acsinte (50 de ani), care a primit in februarie anul acesta o condamnare de un an de inchisoare cu suspendare pentru vatamare corporala din culpa.

Femeia circula cu o Dacia 1310 pe Soseaua Nicolina, dinspre CUG catre Podu Ros. La semaforul din intersectia cu Aleea Rozelor, aceasta a vrut sa vireze la stinga. In acelasi timp, dinspre Podu Ros venea o Skoda Octavia, pentru a urca pasarela inspre CUG.

Anchetatorii spun ca femeia nu i-a dat prioritate, iar, pentru a evita impactul, soferul Skodei a tras de volan si a ocolit Dacia prin dreapta. Insa acesta nu a mai putut sa redreseze masina si a intrat pe trotuar, unde a izbit doi pietoni care asteptau la semafor.

Ambii soferi au fost cercetati in acest dosar, insa barbatul a fost scos de sub urmarire penala, considerindu-se ca daca nu ar fi incercat sa evite Dacia, soferul nu ar fi intrat cu masina pe trotuar.

In fata anchetatorilor, soferita a spus ca nu a vazut ca in spatele ei s-a produs un accident rutier si si-a continuat drumul catre casa.

Sursa :

http://www.ziaruldei...accident~ni6eil

Edited by Cristi
Cititi Regulamentul! Este INTERZISA postarea linkurilor catre diverse articole fara macar un rezumat al continutului acestora. In timp, linkurile pot deveni nefunctionale, iar postarea nu va mai avea sens in sirul conversatiei.
Link to comment
Share on other sites

si cum majoritatea accidentelor au ca autor moral pisica și câinele care îți taie calea....faci trimitere la art. 1000 din codul civil si te trezesti ca faci puscarie ca ai soareci in casa :doh: :ner:

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Eu zic totusi sa nu exageram cu astfel de exemple. Stim foarte bine ca exista foarte multi inconstienti in trafic si nu ne-ar conveni niciunuia dintre noi sa intram intr-un pom din cauza ca a trebuit sa evitam un tembel care se deplasa cu 160 la ora pe contrasens. Astfel de comportament in trafic ar fi foarte bine sa fie pedepsit daca se dovedeste ca exista legatura de cauzalitate intre producerea unui eveniment rutier si manevra ilegala a altui conducator auto neimplicat, care, daca nu ar fi facut acea manevra, nu ar fi dus la producerea evenimentului rutier. Mi se pare de bun-simt o astfel de prevedere legala.

Link to comment
Share on other sites

Eu zic totusi sa nu exageram cu astfel de exemple. Stim foarte bine ca exista foarte multi inconstienti in trafic si nu ne-ar conveni niciunuia dintre noi sa intram intr-un pom din cauza ca a trebuit sa evitam un tembel care se deplasa cu 160 la ora pe contrasens. Astfel de comportament in trafic ar fi foarte bine sa fie pedepsit daca se dovedeste ca exista legatura de cauzalitate intre producerea unui eveniment rutier si manevra ilegala a altui conducator auto neimplicat, care, daca nu ar fi facut acea manevra, nu ar fi dus la producerea evenimentului rutier. Mi se pare de bun-simt o astfel de prevedere legala.

Foarte bine punctat ,este exact ce am vrut sa spun si eu.

Link to comment
Share on other sites

in ceea ce priveste o initiativa legislativa conform prevederilor Constitutiei nu am auzit pana acum sa existe vreuna initiata de 100000 de cetateni cu drept de vot. daca stam putin sa ne gandim este imposbil de obtinut semnaturile a o suta de mii fara sprijinul unor organizatii, fundatii, partide. iar fiecare dintre acestea vor spune ca nu au timp de pierdut ptr modificarea codului rutier.

Nu ai auzit bine. Prima initiativa legislativa sustinuta de cetateni a fost inregistrata la Camera Deputatilor in iunie 2004 si viza eliminarea subfinantarii din sistemul de invatamant. Propunerea a fost depusa la Parlament de un Grup de initiativa alcatuit din 19 persoane, majoritatea lideri de sindicat din invatamant. Acestia reusisera, in cateva luni, sa colecteze 190.135 de semnaturi de la cetateni, aproape dublu fata de numarul de semnaturi cerut de lege. A doua tentativa de a introduce un proiect legislativ al cetatenilor in dezbaterea parlamentara a avut loc in 2009 si viza asigurarea unei finantari mai bune pentru sistemul de sanatate publica. Astfel, pe 23 octombrie 2009, un comitet de initiativa condus de un medic de familie din Judetul Mures, Dr. Dorin Gabor, la acel moment vicepresedinte al Societatii Nationale de Medicina Familiei, a depus la Senat un proiect de lege care prevedea urmatoarele:

- totalul fondurilor anuale destinate finantarii sanatatii reprezinta cel putin 6% din produsul intern brut (PIB)

- fondul anual destinat asistentei medicale primare reprezinta minimum 12% din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.