Jump to content
POLITISTI.ro
  • 0
SibinescuVlad

Perchezitia automobilelor

Question

SibinescuVlad

In legatura cu perchezitia automobilelor efectuata de lucratorii Politiei Rutiere, in ce conditii poate fi efectuata si in baza carui temei de drept este temeinica si legala, avand in vedere faptul ca legea in vigoare, respectiv codul de procedura penala face vorbire doar despre perchezitia domiciliara si corporala.

Cu stima, un simplu tanar student la drept pasionat in domeniul juridic

Share this post


Link to post
Share on other sites

15 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
danpin

Art. 100 C.p.p., mai la final, ce spune?

Sa nu facem confuzie intre verificarea autovehiculului de catre politia rutiera si perchezitia asupra vehiculului care poate presupune inclusiv demontarea capitonajelor, a fetelor de usi, a rezervorului, daca exista suspiciuni ca in interior s-ar afla bunuri ce ar putea constitui mijloace materiale de proba.

Controlul vehiculelor este activitatea care are drept scop verificarea minuţioasă a acestora (inclusiv a portbagajului), a documentelor conducătorului auto şi, după caz, a călătorilor şi pasagerilor, a bagajelor pe care le au asupra lor, precum şi a legalităţii transporturilor de bunuri sau persoane.

Poliţiştii pot să efectueze control asupra oricărui vehicul aflat în zona de competenţă şi pe timpul îndeplinirii misiunilor specifice pentru a preveni săvârşirea unor infracţiuni sau pentru probarea acestora (cu excepţia celor ale Corpului Diplomatic).

Oprirea şi controlul unui vehicul se execută când:

a) există date şi informaţii că s-au comis infracţiuni şi contravenţii;

b. există suspiciuni că vehiculele vizate transportă bunuri, valori provenite din săvârşirea unor fapte ilicite ori persoane urmărite;

c) se execută acţiuni punctuale;

d) se aplică măsuri speciale (carantină, filtre, protecţia unor zone calamitate, izolarea unor zone unde s-au produs catastrofe);

Cu ocazia controlului se urmăreşte descoperirea:

a) persoanelor ascunse în vehicul în scopul de a se sustrage urmăririi ori de a intra ori ieşi în/din locuri interzise;

b. persoanelor răpite sau sechestrate, evadaţilor, dezertorilor;

c) bunurilor care provin din infracţiuni ori contravenţii sau care pot servi la săvârşirea acestora;

Oprirea vehiculelor în trafic se execută prin folosirea mijloacelor de semnalizare acustică, luminoase sau prin semnalele poliţistului prevăzute la art. 88 din Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicat.

Se alege un loc adecvat care să permită poziţionarea vehiculelor în afara părţii carosabile, în parcări ori alte spaţii, astfel încât să nu fie afectată fluenţa traficului rutier.

Pe timpul nopţii aceste locuri trebuie să fie, de regulă, iluminate, evitându-se pe cât posibil, oprirea în locuri unde această manevră este interzisă prin lege.

Semnalul de oprire se efectuează cu braţul pe timp de zi, iar pe timp de noapte, cu bastonul iluminat sau reflectorizant, iar în lipsa acestuia prin balansarea în plan vertical a unui dispozitiv cu lumina de culoare roşie.

În ambele situaţii se poate folosi şi fluierul din dotare.

Poliţistul se postează pe banda de circulaţie a vehiculului ce urmează a fi oprit, fără a depăşi însă axul longitudinal al drumului, iar noaptea cât mai aproape de acostamentul acestuia, în momentul executării semnalului de oprire. Aceste poziţii asigură protecţia poliţistului şi permit conducătorului auto să observe din timp semnalul şi să oprească în condiţii de siguranţă.

Atunci când vehiculul ce urmează a fi oprit circulă în aceeaşi direcţie, se pun în funcţiune semnalele luminoase de culoare roşu şi albastru şi pe cele sonore, după care, de regulă, se va circula în spatele vehiculului vizat până când conducătorul acestuia se conformează semnalelor şi opreşte.

Oprirea se poate face şi prin punerea în funcţiune a dispozitivului cu mesaje variabile, care va fi setat pe poziţia ‘’Stop, Poliţia’’ sau cu braţul.

În cazul în care conducătorul auto vizat nu dă curs semnalelor efectuate, se utilizează dispozitivul de amplificare a vocii, somându-l să oprească şi se execută, după caz şi semnalul regulamentar cu braţul, pe timp de zi, ori cu bastonul reflectorizant, pe timp de noapte.

Atunci când vehiculul ce urmează a fi oprit circulă din sens opus, se execută semnalul de oprire din vehicul, pe fereastra din stânga, prin balansarea în plan vertical a braţului ori a bastonului reflectorizant.

În cazul în care conducătorul vehiculului nu opreşte, se procedează la începerea urmăririi acestuia, concomitent cu anunţarea dispeceratului despre situaţia creată, a datelor de identificare ale vehiculului şi a motivelor care au determinat luarea măsurii, solicitând ajutorul efectivelor aflate în zonă.

În situaţia în care există date şi informaţii că s-au comis infracţiuni, iar vehiculele vizate transportă bunuri, valori provenite din săvârşirea unor astfel de fapte ori persoane urmărite, la controlul vehiculului trebuie respectate următoarele reguli:

a) după verificarea documentelor, se solicită conducătorului auto şi pasagerilor să iasă din vehicul, pe rând şi se supraveghează cu atenţie;

b. se identifică un martor asistent, dacă este posibil;

c) se controlează interiorul vehiculului şi, după aceea, al portbagajului;

d) în situaţia în care se găsesc bunuri, valori provenite din săvârşirea unor fapte ilicite, se procedează la inventarierea şi ridicarea acestora în vederea cercetărilor, în conformitate cu prevederile legale; această activitate se poate realiza la faţa locului sau la sediul poliţiei;

e) în cazul în care este depistată o persoană urmărită, aceasta va fi condusă la sediul poliţiei;

f) dacă persoana refuză controlul în portbagaj şi habitaclu, se solicită întăriri, dacă este cazul şi se procedează la efectuarea controlului fără acordul acesteia; dacă se opune, se iau măsuri de imobilizare;

g) în situaţia în care conducătorul vehiculului trebuie condus la sediul poliţiei, vehiculul acestuia va rămâne staţionat în locul depistării, sistemele de închidere fiind asigurate; dacă este posibil, vehiculul va rămâne în custodia unei persoane, consemnând datele de identificare ale acesteia; în cazul în care se impune aducerea vehiculului la sediul poliţiei, acesta nu va fi condus de către conducătorul în cauză.

Controlul se execută, de regulă, de minimum doi poliţişti, dintre care cel puţin unul va avea rol de protecţie prin adoptarea unei poziţii favorabile pentru a supraveghea atât partenerul său, cât şi pe ocupanţii vehiculului, fiind pregătit să intervină imediat.

Vehiculele controlate şi persoanele legitimate cu această ocazie vor fi înscrise în raportul întocmit de poliţist la ieşirea din serviciu, menţionându-se numărul de înmatriculare, numele şi prenumele proprietarului şi conducătorului vehiculului, ora, locul, motivul opririi şi măsurile luate.

Controlul vehiculelor se execută în prezenţa a cel puţin un martor asistent căruia i se va aduce la cunoştinţă despre activitatea ce urmează a se efectua.

După controlul vehiculului se va întocmi un proces verbal în care se va descrie activitatea desfăşurată, obiecţiile participanţilor precum şi eventualele declaraţii ale deţinătorului.

Procesul verbal se va întocmi în două exemplare din care unul se va lăsa deţinătorului vehiculului.

În cazul în care se vor găsi în vehicul bunuri interzise la deţinere se va menţiona despre acest lucru în procesul verbal, cu descrierea amănunţită a bunurilor.

Controlul vehiculului nu are caracterul unei percheziţii în sensul art. 100 din Codul de procedură penală ci este o activitate poliţienească desfăşurată în momentul în care există indicii temeinice cu privire la săvârşirea unor infracţiuni, fapte de natură contravenţională, existenţa unor bunuri interzise la deţinere sau provenite din infracţiuni.

Edited by danpin
  • Upvote 6

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
SibinescuVlad

Multumesc foarte frumos pentru raspuns. Am deschis acest topic intrucat intr-o banala seara de vara, pe cand ma intorceam de la munca, pe o straduta din comuna am fost oprit de un echipaj al politiei comunale, dupa care a urmat controlul autovehiculului pentru motivul urmator: " ce cauti tu la ora aceasta pe drum, nu ai casa? ". Este foarte posibil ca eu sa fiu mai ingust la minte, dar cunoscand zona refuz sa cred existenta unui motiv in vederea posbilitatii efectuarii controlului vehiculelor

Cu stima, un simplu tanar student la drept pasionat al domeniului juridic

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Marius

Atât legislaţia noastră cât şi legislaţia internaţională, la care şi România este parte, prevede expres posibilitatea executării controlului vehiculelor fără autorizare specială.
Comisia Europeană pentru Drepturile Omului, prin Hotărârea nr. 5488/1972 şi Recomandarea nr. 45/1972, arată că în controlul (percheziţionarea) vehiculelor, poliţia acţionează în cadrul obligaţiilor sale, care au ca obiect descoperirea delictelor şi culegerea datelor (elementelor) doveditoare, neputând fi extinsă, în mod arbitrar, noţiunea de domiciliu şi asupra vehiculelor.
În plus, art. 100 C.proc.pen. alin. (5) menţionează faptul că percheziţia vehiculelor urmează regimul percheziţiei corporale.

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
arcan

Putina atentie, din cate stiu noul cod penal nu a intrat in vigoare, deci putem vorbi de un control al auto , si nu de o perchezitie.Perchezitia este totusi cu mandat de la mesterul judecator...

In concluzie, orice politist aflat in serviciu poate face controlul masinii, al cetateanului sau bagajelor acestuia, FARA nici o autorizare judecatoreasca...

Daca gresesc, corectati-ma...

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
marian1

Asa e

Controlul autovehicului nu e tot una cu perchezitia intr-un imobil.

Referitor la motivul controlului nu e nevoie de justificari motivate.

Cine cauta.... gaseste.

Cine nu se supune ,are ceva de ascuns.

Eu zic ca daca se discuta frumos,elegant cu soferul si se explica pertinent,hotarat cu acest,a nu sut probleme.

Discutii de genul ,,ridica capota ca asa vreau eu " nu ajuta la nimic

Tine totul de tact.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
arcan

Clar ca tactul si flerul sunt esentiale unui politist.Nici nu vreau sa ma gandesc ca exista vre-un gica duru` care motiveaza controlul de genul,,asa vrea muschii mei,,...

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Cristi

Si in general nu vei avea probleme in a efectua un astfel de control cu persoanele care nu au nimic de ascuns. Tot cei care se simt cu musca pe caciula fac garagata...

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Catalin

Sunt și cazuri în care deși nu are nimic de ascuns, este deranjat de acestă solicitare a polițistului, tocmai datorită tonului folosit sau a unui refuz de a-i oferi omului o justificare pentru care îi soliciți așa ceva, ori chiar a unui refuz.

Una e să-i spui că „avem ceva probleme prin zonă, am înregistrat mai multe furturi în ultima vreme sau avem un grup de teribiliști ce provoacă scandal și se depleasează cu o mașină, etc, etc” (exemplele pot continua la nesfârșit) și alta e când îi răspunzi în doi peri, la mișto ori cu sictir.

E necesară și puțină diplomație, chiar dacă legea îi dă dreptul polițistului și dpdv juridic este perfect acoperit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
maxu08

este o o chestie neplacuta si ofensatoare ptr cineva care se stie curat ca lacrima daca il iei de "suspect". fiecare are mindria lui, mai ales cei care se stiu curati. adevarul ca vorba buna face minuni intr-o relatie inter umana.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
vgeorge

Va salut,

Dezgrop un pic acest topic, pentru a va adresa o intrebare, legata de controlul vehiculului.
Pe scurt, am fost oprit de politie, intr-o noapte, am fost legitimat, totodata am fost "invitat" la un control al automobilului.
M-am conformat fara sa am nimic de obiectat.
Ideea este ca in masina, ma aflam singur si detineam 3 laptop-uri. Unul personal, unul de munca si unul al unui amic pt o depanare.
Domnul politist a avut o reactie ciudata, toata harababura incheindu-se la sectia de politie.

Intrebarile mele sunt:
1. Ok, inteleg, domnii politisti au dreptul de control corporal sau al autovehiculelor. Dar, domnul politist are si dreptul sa imi umble/caute in rucsac?Si aici ma refer, la situatia cand dansul, imi ia rucsacul pentru a vedea continutul lui. 

2. Cum pot dovedi ca acele aparate imi apartin si ca nu sunt furate? Trebuie sa am actele de provenienta cu mine de fiecare data? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
Taio

1. DA ! Se numeste "controlul bagajelor".

2. Ai nevoie de actele de provenienta ale acelor bunuri. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
coosstti

Dar daca cele 3 laptopuri îți erau furate si se aflau intr-un rucsac, din portbagajul autoturismului hotului, cum vroiai să-ți recupereze Politia bunurile?

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
skip

Da are dreptul sa realizeze controlul bagajelor potrivit art 31 lit.f din Legea 218/2002.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
vgeorge

Ok,sa inteleg ca trebuie sa umblu de fiecare data cu acte de provenienta pentru fiecare bun electronica pe care il detin asupra mea?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
psychobyte

Ce intrebari aveti unii..culmea, va place sa irositi si timpul vostru cu tot felul de intrebari inutile dar si al unor oameni care incearca sa ofere niste raspunsuri din placere sau pasiunea pentru ceea ce fac.

Cred ca sunteti aceeasi care la un control de rutina intrebati "De ce m-ati oprit ?".

  • Upvote 2
  • Downvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.