Jump to content
POLITISTI.ro

Obtinerea de obiecte inscrisuri sau date necesare in munca


Catalin2o14
 Share

Recommended Posts

Va salut, 

care e motivul sau dispoziția legală incidența pentru a pune șeful unității sau șeful de IPJ pe o adresa către alte instituții publice de la care soliciți informații pentru rezolvarea unei lucrări?

de asemenea, unii colegi pun si pe documentul in care solicita imaginile surprinse de un sistem de supraveghere pe cei mai sus amintiți… dc !? 
legea 218/2002 art. 31 spune clar, “polițistul in exercitarea atribuțiilor de serviciu poate …” iar la art. 31 alin. Lit. Q spune “să consulte specialiști ori experți, să solicite și, în condițiile legii, să obțină obiecte, înscrisuri sau relații oficiale de la autorități ori instituții publice, precum și să solicite obiecte, înscrisuri sau relații de la persoane juridice de drept privat ori de la persoane fizice”, exista un alt motiv neștiut de mine?

va mulțumesc 

Link to comment
Share on other sites

  • Marius changed the title to Obtinerea de obiecte inscrisuri sau date necesare in munca
  • Moderator

Sunt două posibilităţi, instrumentarea dosarelor penale şi soluţionarea unor simple lucrări cu caracter general - petiţii şi reclamaţii ale cetăţenilor, lucrări ce nu au caracter penal.

În situaţia cauzelor penale, acest procedeu probatoriu este reglementat de "Capitolul V - Percheziţia şi ridicarea de obiecte și înscrisuri" din Codul de procedură penală. Când sunt temeiuri de a se crede că un obiect ori un înscris poate servi ca mijloc de probă în cauză, organul de urmărire penală poate dispune (nu solicită) persoanei fizice sau juridice în posesia căreia se află să le prezinte și să le predea. 
Procedura penală impune ca organul de cercetare penală să dispună prezentarea şi predarea respectivelor obiecte prin emiterea unei ordonanţe. Comunicarea ordonanţei se face conform prevederilor din Codul de procedură penală - "Titlul VI - Acte procesuale și procedurale comune. Capitolul I Citarea, comunicarea actelor procedurale și mandatul de aducere", iar conform acestor reglementări nu este necesară nicio semnătură a şefului, întrucât urmărirea penală nu este publică, iar actele procesuale şi procedurale se comunică în plic sigilat. 

În schimb, în cazul unor lucrări cu caracter general (petiţii, reclamaţii, adrese, etc.) se întocmesc renumitele adrese semnate de şefi, în temeiul art. 31 lit. "q" din Legea 218 privind organizarea și funcționarea Poliției Române.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Interesant si util subiectul. Ce pot spune cu certitudine este ca in dosarele penale obținerea de înscrisuri si date, inclusiv a imaginilor video înregistrate de sistemele de supraveghere se face de majoritatea politistilor prin "adrese" de solicitare semnate de șeful unitatii/subunitatii de politie. Cei mai multi colegi procedează asa, foarte rar am auzit de întocmirea unei ordonanțe.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Am mai spus, aceste "adrese" semnate de şef, nu sunt şi nici nu au fost vreodată acte procedurale.
Organele de cercetare penală dispun, prin ordonanţă, asupra măsurilor procesuale şi formulează propuneri prin referat (art. 286 - Actele organelor de urmărire penală din C.pr.pen.).
Comunicarea actelor procedurale se face conform art. 257 alin. (8) care spune: Citarea și comunicarea actelor procedurale se fac în plic închis, care va purta mențiunea "Pentru justiție. A se înmâna cu prioritate".  
În situaţia în care persoana fizică sau juridică nu se conformează şi nu pune la dispoziţie obiectele, înscrisurile sau nu comunică datele, organul de cercetare penală are la dispoziţie amenda judiciară (art. 283 alin. (4) lit. "d" din C.pr.pen.). 

Cei care în cauzele penale întocmesc şi trimit adrese de solicitare semnate de şefi, nu respectă procedura penală pentru că nu sunt pregătiţi profesional, se ghidează precum lăutarii "după ureche" pentru că aşa au auzit că se face. Chiar dacă poate părea un termen dur, adevărul e că sunt habarnişti.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Marius said:

Sunt două posibilităţi, instrumentarea dosarelor penale şi soluţionarea unor simple lucrări cu caracter general - petiţii şi reclamaţii ale cetăţenilor, lucrări ce nu au caracter penal.

În situaţia cauzelor penale, acest procedeu probatoriu este reglementat de "Capitolul V - Percheziţia şi ridicarea de obiecte și înscrisuri" din Codul de procedură penală. Când sunt temeiuri de a se crede că un obiect ori un înscris poate servi ca mijloc de probă în cauză, organul de urmărire penală poate dispune (nu solicită) persoanei fizice sau juridice în posesia căreia se află să le prezinte și să le predea. 
Procedura penală impune ca organul de cercetare penală să dispună prezentarea şi predarea respectivelor obiecte prin emiterea unei ordonanţe. Comunicarea ordonanţei se face conform prevederilor din Codul de procedură penală - "Titlul VI - Acte procesuale și procedurale comune. Capitolul I Citarea, comunicarea actelor procedurale și mandatul de aducere", iar conform acestor reglementări nu este necesară nicio semnătură a şefului, întrucât urmărirea penală nu este publică, iar actele procesuale şi procedurale se comunică în plic sigilat. 

În schimb, în cazul unor lucrări cu caracter general (petiţii, reclamaţii, adrese, etc.) se întocmesc renumitele adrese semnate de şefi, în temeiul art. 31 lit. "q" din Legea 218 privind organizarea și funcționarea Poliției Române.

Mulțumesc frumos pentru promptitudine și implicare, este vorba strict de lucrări cu caracter general, in cazul dosarelor penale exista lucrări de specialitate unde se clarifica aceste aspecte, întrebarea mea se referă la motivul sau temeinicitatea pentru care se trec șefii pe acele adrese, din verificările mele nu exista o baza legală ci este doar o meteahna veche păstrată și in prezent prin care este afectată independenta polițistului, nu m ar afecta neaparat acest aspect, însă ma afectează in mod real și deranjat timpul pierdut pentru semnarea documentului și rezolvarea cu celeritate a lucrării.

Ma aflu aici deoarece am ridicat motivat aceasta problema șefului nemijlocit și răspunsul a fost halucinant, la modul “așa vrea șeful direct” 😅

4 hours ago, Horia said:

Interesant si util subiectul. Ce pot spune cu certitudine este ca in dosarele penale obținerea de înscrisuri si date, inclusiv a imaginilor video înregistrate de sistemele de supraveghere se face de majoritatea politistilor prin "adrese" de solicitare semnate de șeful unitatii/subunitatii de politie. Cei mai multi colegi procedează asa, foarte rar am auzit de întocmirea unei ordonanțe.

La nivelul subunități din care fac parte s a început sa se utilizeze metoda legală și corecta prin întocmirea unei ordonanțe in ciuda insistențelor conducerii de a emite o “adresa”.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
în urmă cu 4 ore, Catalin2o14 a scris:

întrebarea mea se referă la motivul sau temeinicitatea pentru care se trec șefii pe acele adrese, din verificările mele nu exista o baza legală

Există bază legală care reglementează acest aspect, este vorba de Ordinul MAI nr. 118 din 22 august 2021 - privind redactarea și gestionarea documentelor neclasificate, circuitul și promovarea corespondenței la nivelul Ministerului Afacerilor Interne.

Ce este într-adevăr trist, este că ai un astfel de şef, care nu cunoaşte actele normative incidente în activitatea curentă şi care aduce ca argument într-o discuţie această replică specifică ignorantului: "că aşa vrea şeful".

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Am lecturat și ordinul 118 înainte sa fac acest topic, însă nu mi rezulta de undeva ca un astfel de document s ar semna de către conducătorul unității.

de asemenea, un ordin intern nu poate avea dispoziții contrare unei legi.

Observ ca acest drept a fost oferit polițistului prin legea 192/2019 cu privire la modificarea și completarea unor acte din domeniul ordinii și siguranței publice in data de 28.10.2019

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
12 minute în urmă, Catalin2o14 a scris:

însă nu mi rezulta de undeva ca un astfel de document s ar semna de către conducătorul unității.

Art. 7 alin. (4):

(4) Documentele se însușesc de conducătorul unității prin semnătură, olografă sau electronică, ori prin intermediul fluxurilor electronice de documente configurate în cadrul sistemelor și aplicațiilor informatice de management electronic al documentelor, potrivit prevederilor legale în vigoare.

15 minute în urmă, Catalin2o14 a scris:

de asemenea, un ordin intern nu poate avea dispoziții contrare unei legi.

Nu știu la care prevederi faci referire. Te rog să fii mai explicit.

Link to comment
Share on other sites

dacă consideram ca o astfel de adresa pentru care solicitam informații trb semnată conf art. 7 alin. 4, înseamnă ca și invitația emisă in lucrări generale are același regim

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Pentru că nu precizezi exact ce te interesează, despre ce lucrare este vorba, e greu să ghicim la ce te referi ca să putem oferi un răspuns concret.

Spre exemplu, inclusiv în cazul reclamațiilor și petițiilor cetățenilor există prevederi referitoare la persoanele abilitate să semneze. Vezi: 

și ordinul ministerului:

În ambele acte normative există reglementări cu privire la persoanele abilitate să semneze documentele.

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Marius said:

Art. 7 alin. (4):

(4) Documentele se însușesc de conducătorul unității prin semnătură, olografă sau electronică, ori prin intermediul fluxurilor electronice de documente configurate în cadrul sistemelor și aplicațiilor informatice de management electronic al documentelor, potrivit prevederilor legale în vigoare.

Nu știu la care prevederi faci referire. Te rog să fii mai explicit.

La art 31 din legea 218/2002 spune” polițistul in exercitarea atribuțiilor are urm drepturi și obligații” de aici nu se deduce nicio Interdicție cu privire la aprobarea documentului de către șefii ierarhici, iar ordinul 118, disp. art 7 alin 4 nu trebuie luate in calcul pentru întocmirea unor documente asupra cărora legiuitorul s a pronunțat deja.

asta este părerea mea.

indiferent de lucrarea care este, fie ca este petiție sau diversa, cu excepția notei raport și a răspunsului, documentele au aceiași forma, valoare și temei jurid

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Drepturile şi obligaţiile poliţistului din Legea Poliţiei Române nu au absolut nicio legătură cu modul de redactare și gestionare al documentelor.

Dacă nu expui concret speţa exactă la care faci referire, nu putem să ghicim. La ce te referi? Spune concret despre ce documente vorbeşti?

Link to comment
Share on other sites

Reprezentantul oricărei instituţii publice este şeful / conducătorul acesteia, el are rolul de reprezentare al instituţiei şi din acest motiv şi semneaza documentele. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.