Jump to content
POLITISTI.ro

Propuneri legislative motivate


skip

Recommended Posts

  • Member

Nu am gasit un topic pentru propuneri legislative, dar are cineva propuneri motivate pentru anumite modificari ale O.G. Nr.2/2001?

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
  • Moderator

Să reanimăm acest topic, în care să strângem și să discutăm / dezbatem eventuale propuneri de modificări legislative în vederea îmbunătățirii legislației și a eficientizării activităților de cercetare și urmărire penală. 

  1. Modificări privind durata reținerii în procesul penal: Se propune extinderea duratei maxime de reținere a suspectului sau inculpatului de la 24 de ore la 48 sau 72 de ore. Propunerea este fundamentată pe dificultățile întâmpinate în administrarea probelor într-un interval de timp prea scurt, care poate îngreuna propunerea arestării preventive. Sunt exemplificate prevederile legislative din alte state europene (Anglia, Franța, Austria, Estonia, Bulgaria, etc) și se arată că perioadele extinse de reținere sunt justificate pentru a permite o mai bună investigare și administrare a probelor, în special în cauzele cu mai mulți suspecți și inculpați, precum și pentru existența timpului necesar pentru aducerea la cunoștința inculpaților drepturile şi obligațiile, studierea dosarului, accesul avocatului la dosar etc.
  2. Îmbunătățirea accesului la datele privind situația financiară: Modificarea art. 153 din Codul de Procedură Penală, astfel încât obținerea datelor privind tranzacțiile financiare ale suspecților să poată fi dispusă prin ordonanța organului de urmărire penală. Aceasta ar simplifica activitatea de urmărire penală și ar degreva instanțele de judecată, măsura fiind esențială în documentarea unei game extinse de infracțiuni și în mod special cele de criminalitate informatică, situații ce necesită obținerea acestor date cu celeritate. De asemenea sunt necesare  modificări ale art.114 din O.U.G. nr. 99 din 6 decembrie 2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului și art. 26 din Legea nr. 78 din 8 mai 2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancționarea faptelor de corupție,  în sensul înlocuirii termenului de „procuror” cu „organ de urmărire penală”. În motivarea propunerii se subliniază faptul că această măsură nu presupune o ingerință gravă în viață privată a persoanelor ori a drepturilor și libertăților persoanelor.
  3. Îmbunătățirea accesului la datele de trafic și de localizare: Se propune modificarea art. 152 din Codul de Procedură Penală, pentru a permite obținerea datelor de trafic și localizare în regim de urgență prin ordonanța emisă de procuror, urmând ca instanța să confirme ulterior această măsură. Totodată, se propune modificarea Legii nr. 506 din 17 noiembrie 2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice, în sensul asigurării accesului permanent al structurii centrale de analiză a informațiilor din Poliția Română la datele stocate de operatorii de telefonie, pentru a putea consulta aceste date în situații de urgență.
  4. Asigurarea accesului la datele stocate și administrate de Sistemul Unic pentru Apeluri de Urgență. Este necesară modificarea art. 19 alin. (3) din OUG nr. 34 din 19 martie 2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență, prin înlocuirea termenului "procuror" cu „organe de urmărire penală”, pentru a elimina interpretarea eronată a Serviciului de Telecomunicații Speciale care refuză să pună la dispoziția organelor de cercetară penală ale poliției judiciare aceste date, măsură dispusă în temeiul art. 170 din Codul de procedură penală.
  5. Înăsprirea pedepsei și eliminarea posibilității de împăcare în caz de recidivă: Propunerea vizează eliminarea posibilității de împăcare în caz de recidivă, prin modificarea prevederilor art. 159 din Codul penal și înăsprirea pedepsei în caz de recidivă prin modificarea art. 43 din Codul penal în sensul ca limitele speciale ale pedepse prevăzute de lege pentru noua infracțiune să se majoreze cu dublul pedepsei.
  6. Înăsprirea regimului pentru infracțiuni contra patrimoniului: Principala propunere vizează eliminarea posibilității de împăcare pentru infracțiunea de înșelăciune în forma agravantă, dar și pentru furtul în scop de folosință în formele mai grave ori în situații de repetabilitate. Concret, se solicită modificarea prevederilor alin. (3) de la art. 244, Codul Penal, prin eliminarea posibilității de împăcare în situația faptei prevăzută la alin. (2) precum și în situația comiterii faptei în mod repetat. Trebuie menționat că în foarte multe situații împăcarea părților nu reprezintă acordul de voință necondiționat al acestora, ci este o urmare a presiunilor autorilor faptei, familiei acestora sau persoanelor din anturajul lor. O astfel de măsură ar descuraja infractorii care comit fapte în mod repetat și ar întări răspunderea penală pentru aceste infracțiuni.
  7. Introducerea unui prag valoric al prejudiciului pentru infracțiunile informatice: Se propune stabilirea unui prag valoric al prejudiciului pentru infracțiunile informatice (frauda informatică, efectuarea de operațiuni financiare frauduloase, falsul informatic, accesul ilegal la un sistem informatic) pentru a se putea face o diferențiere între competențele de soluționare ale diferitelor structuri de investigații criminale. Această măsură ar fi necesară datorită creșterii alarmante numărului acestor infracțiuni și pentru eliminarea practicilor neuniforme existente la nivel național. 
  8. Supravegherea judiciară și arestul la domiciliu: Se propune completarea prevederilor Codului de Procedură Penală referitoare la arestul la domiciliu și controlul judiciar prin introducerea obligativității purtării unui dispozitiv electronic de supraveghere și reglementarea controalelor periodice efectuate de organele de poliție pentru monitorizarea respectării măsurilor preventive. Aceste măsuri ar oferi un control mai strict asupra persoanelor supuse unor astfel de măsuri. Concret, este necesară completarea art. 221 din Codul de procedură penală privind arestul la domiciliu cu o nouă literă care să prevadă obligația de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere, în mod similar cu prevederile privind controlul judiciar (art. 215, alin. (2), lit. c.). Completarea art. 215, alin. (1), lit. c din Codul de procedură penală cu prevederi care să stabilească obligația privind efectuarea a minim o vizită pe săptămâna, așa cum este prevăzută în Dispoziția I.G.P.R. nr. 9 din 2014 și completarea art. 221, alin. (10) din Codul de procedură penală cu prevederi care să stabilească efectuarea obligatorie a minim trei vizite săptămânale, similar prevederilor Dispoziției I.G.P.R. nr. 9 din 2014.
  9. Modificarea incriminării infracțiunii de port sau folosire fără drept de obiecte periculoase: Este necesară incriminarea faptei prevăzute de art. 372 din Codul Penal, în sensul că infracțiunea să fie săvârșită în public, conform condițiilor prevăzute de art. 184 Cod Penal.
  10. Înăsprirea pedepsei pentru infracțiunea de tulburare a ordinii și liniștii publice: Modificarea art. 371 Cod penal, prin creșterea limitelor speciale de pedeapsă de la 3 luni la 2 ani sau amendă, cu o pedeapsă de la 1 la 5 ani și eliminarea pedepsei alternative cu amenda. Această modificare legislativă ar contribui semnificativ la creșterea siguranței cetățeanului în spațiul public.
  11. Punerea în mișcare a acțiunii penale din oficiu pentru infracțiuni contra libertății și integrității sexuale în anumite situații: Se propune modificarea prevederilor alin. (5) a art. 218 - Violul și alin. (5) a art. 219 – Agresiunea sexuală din Cod penal, în sensul că acțiunea penală să fie pusă în mișcare din oficiu în situația în care aceste fapte sunt comisă prin constrângere fizică.
  12. Simplificarea indisponibilizării vehiculelor furate: Procedura de indisponibilizare a autovehiculelor furate din alte state membre UE este deficitară din cauza legislației române contradictorii. Se propune ca legislația națională să prevadă suspendarea executării alertelor de furt neînsoțite de ordine de indisponibilizare sau alte forme de cooperare judiciară internațională.
  13. Completarea cadrului legislativ prin adoptarea Legii privind căutarea persoanelor dispărute. Este necesară elaborarea și implementarea unui cadru normativ specializat, care să reglementeze în mod detaliat procedurile și atribuțiile Poliției Române în procesul de căutare a persoanelor dispărute. Se propune includerea cazurilor de dispariție a persoanelor în categoria infracțiunilor de lipsire de libertate ori a unor fapte asimilate acestora, permițând astfel utilizarea metodelor de cercetare penală și supraveghere tehnică pentru identificarea acestora în cel mai scurt timp, care să permită aplicarea măsurilor procedurale prevăzute de Codul de Procedură Penală.
  14. Posibilitatea comparării profilurilor ADN ale persoanelor dispărute cu cele existente în baza de date națională de date genetice judiciare: Se propune modificarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național de Date Genetice Judiciare, astfel încât să existe posibilitatea de a compara mostrele ADN ale persoanelor dispărute, când acestea sunt disponibile, cu toate mostrele ADN existente în baza națională de date genetice judiciare.
  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Aceste propuneri nu au rămas aici, au fost înaintate către DGJ din MAI. DGJ este structura care avizează și înaintează toate proiectele inițiate de minister.

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.