Jump to content
POLITISTI.ro

Xenon auto - legal sau ilegal in anumite conditii


CipriP

Recommended Posts

Buna ziua,

S-a discutat mult si bine pe tema xenon aftermarket (original, pus din fabrica/ kituri aftermarket)

Sunt curios si eu ce inseamna pentru Politia Romana si RAR ``omologarea``. Sunt kituri autolevel omologate in Europa, cu inscrisul de omologare pe el, E13 si numarul, spre exemplu. La fel si la kiturile xenon, pe balastrii, sunt inscrise E11/E13 si numarul de omologare. Cautand pe internet dupa numarul de omologare, am gasit omologarea respectiva si ceea ce contine ea, cu descrierea amanuntita a detaliilor legate de acea omologare, respectiv date tehnice, dimensiuni, desene tehnice, etc. Semnate, stampilate de catre organele competente europene.
Daca suntem in zona Euro, tot ce inseamna omologare a unui produs, se RECUNOASTE in toata Europa daca are numar de omologare european. Punct. La fel scrie si in regulamentul RAR, daca cautati bine, care este obligat sa lucreze si sa recunoasca toate omologarile europene.
Din momentul in care in lege scrie ``omologat`` , nu conteaza cine le omologheaza, atata timp cat omologarile sunt recunoscute la nivel european. In lege NU scrie ``omologat RAR``.

Atata timp cat eu, ca si cetatean, imi cumpar aceste produse aftermarket OMOLOGATE, nu incalc legea. Atata timp cat pe masina imi montez kit autolevel, kit lupe D2S si spalatoare far, NU incalc legea si sunt perfect legal.
Partea cu birocratia, e altceva. RAR-ul nu vrea sa recunoasca ceea ce am specificat mai sus, si nu se complica sa faca ``omologari`` (desi tot ansamblul e omologat independent - lupe, spalator si autolevel) si nu doreste sa treaca in CIV modificarile xenon. Din fabrica, becurile xenon sunt D1S, D2S, D2R, D3S, D4S.Ce sunt H1,H3, H7,H4 etc sunt aftermarket.

Si la noi legislatia este clara. Se gaseste concentrata chiar pe site-ul RAR:

http://www.rarom.ro/...-O.C.P--19.html

2) Se excepteaza de la obligatia de a fi certificate urmatoarele:
a) produsele omologate de autoritatile competente ale partilor contractante în baza acordurilor de la Geneva;
b) produsele omologate sau certificate de autoritatile competente ale statelor membre potrivit directivelor/regulamentelor Uniunii Europene;
c) produsele de origine sau produsele de schimb de origine;
d) produsele si materialele de exploatare noi fabricate în mod exclusiv pentru a fi utilizate de vehiculele destinate competitiilor sportive, care nu sunt destinate utilizarii în circulatia rutiera

...In ce categorie de mai sus se incadreaza kiturile xenon care au omologare europeana?

  • Downvote 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Referitor la "măreaţa descoperire" şi anume inscripţiile de pe anumite produse (E11, E13, etc.), faci confuzie între certificarea/omologarea unui produs pentru comercializare şi omologarea individuală pentru circulaţie - procedura prin care RAR certifică faptul că un vehicul rutier îndeplineşte individual cerinţele prevăzute de legislaţie pentru a putea circula pe drumurile publice.

Certificarea/omologarea pentru comercializare unui produs atestă doar faptul că acesta îndeplineşte condiţiile legale să poată fi comercializat pe teritoriul UE, care nu e acelaşi lucru cu omologarea pentru circulaţie. În situaţia în care cumpărătorul unui asemenea produs intenţionează să-l monteze pe un model de autovehicul, care nu a fost echipat din fabrică şi omologat pentru circulaţie cu astfel de lumini, este necesară o omologare individuală pentru circulaţie emisă de RAR. (situaţie similară cu cea a anvelopelor de alte dimensiuni decât cele cu care a fost omologată maşina).

Legislaţia rutieră din România interzice montarea la autovehicul a altor lumini ori dispozitive decât cele omologate (exact asta spune textul de lege). Asta înseamnă că orice modificare a sistemelor cu care maşina a fost echipată de producător (din fabrică) necesită obţinerea unei omologări individuale de la RAR. Ori altfel spus, strict din punct de vedere legal, fapta de a monta alte sistele de iluminare decât cele cu care a fost echipată maşina de producător şi nu există omologare individuală pentru această modificare, este o faptă sancţionată de legislaţia rutieră.
Sancţiunea prevăzută de lege este amendă împreună cu reţinerea certificatului de înmatriculare până la remedierea deficienţelor.

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

In completarea celor spuse de colegul de mai sus, dupa ce ai obtinut omologarea de la RAR se va inscrie de catre reprezentantii acestei instittutii in Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) mentiunea la rublrica Observatii : "instalatie cu descarcare in gaz - retrofit" 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Va rog fata ironii ``politiste``.putem povestii si civilizat, sa nu ne ironizam unul pe altul.

ok.sa spunem ca asa este.dar daca ma duc la RAR, ei o sa spuna ca nu se poate, ca doar cele venite din fabrica sunt mologate si nu se face retrofit.nu se poate. Si atunci, va intreb, ce este de facut?legal, daca totul e ok si omologat, si RAR tre sa accepte anumite situatii.

Edited by CipriP
Link to comment
Share on other sites

Legal nu se poate în practică. În teorie se poate, dar condițiile sînt imposibil de îndeplinit. Am studiat și eu un pic problema, pentru că mă bătea gîndul s-o fac la mașina mea.
Operațiunea trebuie realizată integral într-o unitate agreată de producător (recte, la service-ul unei reprezentanțe oficiale), iar acea unitate trebuie să-ți dea un certificat, din care să rezulte că operațiunea s-a făcut acolo, cu piese 100% originale, și că mașina în acest moment este 100% identică cu una care a avut xenon din fabrică.
Cu asta mergi la RAR și obții omologarea individuală, iar în cartea de identitate se va face mențiunea corespunzătoare.

De ce spun că e imposibil în practică? Pentru că nici o reprezentanță oficială nu va face asta. Sau dacă te înțelegi cu un șef de-acolo s-o facă, nu o poate face decît neoficial și fără să-ți dea o hîrtie la mînă. Service-urile oficiale nu au voie să efectueze decît operațiuni specificate clar în nomenclatorul aprobat de fabricant; dacă se află că fac altceva, riscă să li se ridice licența. 

Deci asta ar fi soluția legală. Bună, rea, asta este, n-avem ce-i face. Dacă modelul tău, dar exact al tău, a existat cumva din fabrică și cu xenon, și dacă reușești să convingi o reprezentanță a mărcii să facă oficial toată operațiunea și să-ți dea o dovadă la mînă, atunci vei obține și acordul RAR și vei fi în legalitate.

Presupun că mai există și posibilitatea omologării integrale a vehiculului, așa cum face fabricantul cu fiecare model nou apărut. Dar nu vreau să mă gîndesc cîte complicații ar fi și, mai ales, cîte mii de euro ar costa. Aia nu-i pentru muritorii de rînd, decît dacă n-ai ce face cu banii. Poate știe Cezar mai multe, cînd mai apare pe-aici...

Edited by VladSoare
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Unde ai văzut „ironii polițiste”? Cei doi colegi ți-au spus ce este legal, adică te duci la R.A.R și iei omologare individuală. Nu am să înțeleg nciodată de ce majoritatea oamenilor iau mașini ieftine și fără să fie dotate din fabrică cu ceea ce doresc ei, după care încep să pună pe săracele mașini tot felul de lumini și luminițe,brizbrizuri și alte asemea accesorii, cu care mașina nu a fost dotată din fabrică și care-i costă mai scump decât dacă luau mașina echipată cu aceste dotări din fabricație. Când am luat prima mașină, am zis că nu mai dau 800 de euro și pentru A.C, care era la opțiuni, iar când am văzut că vara pur și simplu făceam saună, am decis să pun instalația de A.C, însă când m-am interesat de preț și am aflat că mă costă în jur de 1500- 2000 euro, m-am lăsat păgubaș.

Link to comment
Share on other sites

Citat:

Nu am să înțeleg nciodată de ce majoritatea oamenilor iau mașini ieftine și fără să fie dotate din fabrică cu ceea ce doresc ei, după care încep să pună pe săracele mașini tot felul de lumini și luminițe,brizbrizuri și alte asemea accesorii, cu care mașina nu a fost dotată din fabrică


Nu pot vorbi în numele tuturor, însă la mine e o combinație de doi factori. Primul e prostia. N-am vrut xenon atunci pentru că am fost un fraier și aveam niște prejudecăți de care m-am vindecat abia mai tîrziu.
Al doilea, și cel mai important, este că gusturile mele în materie de mașini sînt foarte instabile. Îmi doresc pe moment anumite lucruri, pentru ca după cîțiva ani, nu prea mulți, să vreau altceva. Prioritățile mi se schimbă mereu. Întîi îmi doresc tapițerie textilă, pentru că e mult mai practică din toate punctele de vedere. Dar pe urmă încep să vreau piele, în ciuda tuturor dificultăților, doar pentru că arată mult mai bine. Iar după ce merg un timp cu piele și mă satur să-mi ard spatele vara și să-l congelez iarna, îmi doresc din nou textil, iar ciclul se reia. Îmi plac foarte mult cutiile automate, însă după ce conduc mult timp automată începe să mi se facă dor să mai amestec în benzină.
Deci, cel puțin în cazul meu, răspunsul la întrebarea "de ce nu ți-ai luat de la început ceea ce-ți doreai?" este simplu: pentru că în acel moment îmi doream altceva. :)
Și pentru că gusturile mele se schimbă în general mult mai des decît îmi permit să schimb mașina cu totul, încerc să mai compensez pe ici, pe colo, făcînd schimbări la mașina actuală, în măsura posibilităților.

Apoi, mai e un factor. Îți cumperi o mașină care-ți place. Dar la puțin timp dup-aia apare un facelift. Mașina rămîne aceeași, dar are o grilă un pic mai frumoasă, are stopurile desenate un pic altfel, are consola centrală de altă culoare decît la tine și arată un pic mai elegant, etc. Mașina îți plăcea, ți se părea perfectă, dar acum vezi că era loc și de mai bine. Evident, nu o poți schimba complet doar pentru asta. Și atunci începi să cauți grile, stopuri, plastice de bord, etc. și să-ți faci upgrade-ul singur. Uneori faceliftul vine și cu lucruri utile. De exemplu, la Mondeo 4 faceliftul a venit cu DRL-uri. Eu am avut noroc și le-am prins, dar dacă cumva aș fi avut mașina doar cu un an mai veche, le-aș fi ratat la mustață. Atunci m-aș fi simțit foarte frustrat că nu le am și mi-aș fi dorit să le instalez eu ulterior.

Și uite-așa, ajung să bag per total o grămadă de bani în mașină. Dar na, viața-i scurtă; trebuie să ne bucurăm cumva de munca noastră. Unii își îngroapă economiile în trenulețe electrice, alții în timbre, sau în vacanțe exotice... alții în mașini. :)

Edited by VladSoare
Link to comment
Share on other sites

De multe ori este mai ieftin să vinzi mașina veche,iar banii să-i dai ca acont pentru una nouă. Așa am procedat numai ca să am A.C.

 

Link to comment
Share on other sites

Este plin orașul (la București mă refer), de tot felul de vehicule ”dotate” cu astfel de instalații de iluminare, montate de proprietar ori de utilizator, după ureche, care nu-s omologate și care deranjează îngrozitor pe cei care circulă din sens opus sau care, cel mai grav, îi orbesc pur și simplu. Nu mai zic de briz-brizuri, care mai de care mai hilare și mai oribile.

Vlad Soare, cu toții știm ce spui pentru că nu există bărbat căruia să nu-i placă mașinile dar... lucrurile nu trebuie confundate. Partea legală este cea care limitează anumite aspecte în ceea ce privește instalația de iluminare a vehiculelor rutiere, n-o putem nici nega și nici ignora, însă noi vorbim de partea practică. Partea care aduce confort celui din spatele acestor ”lumini” și care provoacă disconfort mare celui din fața lor.

De astfel de lucruri trebuie ținut cont la montarea pe vehicul a unor astfel de instalații. Te gândești la siguranța ta luminându-ți mai bine drumul dar trebuie să te gândești că, prin asta, îl pui în pericol pe cel din sens opus care la un anumit momentdat, preț de câteva secunde, acesta nu mai vede nimic și... vehiculul în care se află rulează, punându-i viața în pericol de moarte.

Nu contest faptul că sunt multe persoane care nu-și permit mașini noi cu Bi-xenon dar, pentru o vizibilitate mai bună pe timp de noapte, poți schimba doar farurile. Cea mai bună investiție. Legală și pe termen lung. Eu așa am făcut la Loganul meu. I-am schimbat farurile pentru că, în urma unei ușoare lovituri le-am avut schimbate, pe CASCO, dar mi-au fost puse after-market care, după un timp relativ scurt, s-au mătuit. Pentru o vizibilitate bună mi-am cumpărat faruri noi, de origine, fabricate de Elba. Becurile fiind cele recomandate de producător. Mașinile care au faruri noi, indiferent de an sau model, au o cu totul altă ”față” iar vizibilitatea este una foarte bună. Este valabil și pentru stopuri sau proiectoarele de ceață. Degeaba ai xenon dacă farul este mătuit sau murdar pe interior. Mai rău face.

Producătorii unor astfel de instalații fac o multitudine de teste unde se îmbină utilul cu plăcutul, care țin cont de toate aceste aspecte și care, sunt omologate și montate pe vehicule după ce trec aceste teste.

Personal, consider că mașina, modelul respectiv, trebuie lăsată așa cum a fost desenată și concepută de producător. Cu mici excepții care îți pot aduce confort ție dar care să nu creeze în niciun fel disconfort celoralți participanți la trafic. Eu, la Loganul meu din 2009, singurele LED-uri pe care le am, montate după, sunt cele din plafoniera de deasupra bordului, din plafoniera din spate (montată special pentru iluminarea, la nevoie și separat de cea din față, a locurilor din spate unde soția stă cu copilul mic și căruia de multe ori îi trebuie lumină), cele care luminează spațiul de la picioare, față/spate (montate iarăși de nevoie pentru că având copil mic, acesta se joacă cu tot felul de ”minusculități” de jucării și care, noaptea căzute în mașină, le găsești greu plus că uneori e bine să vezi ce ai pe pantofi, neștiind de unde vine mirosul), și în portbagaj, pentru o mai bună iluminare. În rest, mașina-i așa cum am luat-o, neaducându-i nicio modificare.

Până la urma urmei fiecare face ce vrea dar... să nu uite că răspunderea este personală și că, mai devreme sau mai târziu, vor da socoteală (contravențional vorbind), celor în drept, pentru lumini mai puțin legale, montate pe atovehicule.  

 

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Citat:

Vlad Soare, cu toții știm ce spui pentru că nu există bărbat căruia să nu-i placă mașinile dar... lucrurile nu trebuie confundate. Partea legală este cea care limitează anumite aspecte în ceea ce privește instalația de iluminare a vehiculelor rutiere, n-o putem nici nega și nici ignora, însă noi vorbim de partea practică. Partea care aduce confort celui din spatele acestor ”lumini” și care provoacă disconfort mare celui din fața lor.De astfel de lucruri trebuie ținut cont la montarea pe vehicul a unor astfel de instalații. Te gândești la siguranța ta luminându-ți mai bine drumul dar trebuie să te gândești că, prin asta, îl pui în pericol pe cel din sens opus care la un anumit momentdat, preț de câteva secunde, acesta nu mai vede nimic și... vehiculul în care se află rulează, punându-i viața în pericol de moarte.

Corect. Sînt perfect de acord. Dacă din exprimarea mea s-a înțeles că aș promova modificările făcute după ureche, care-i deranjează pe ceilalți, nu asta a fost intenția mea. N-aș face niciodată așa ceva. 
Dacă mi-aș pune xenon, aș face-o numai cu piese originale, de fabrică, făcute special pentru modelul meu. Iar la final mașina ar fi din punct de vedere tehnic perfect identică cu una care a venit cu xenonul din fabrică. Nu mă refer la chinezării cu un număr de omologare pus la mișto pe ele, ci la piese 100% OEM, cumpărate de la furnizori oficiali. Și montate ca la carte. Și nu doar farurile, ci și autonivelarea, și spălătoarele... totul cu piese OEM pentru modelul meu.
Problema e că și în acel caz tot n-aș putea intra în legalitate, pentru că RAR îmi pune o condiție imposibil de îndeplinit. Sigur, acuma astea-s regulile, n-avem ce-i face. Trebuie să trăim cu ele și să ne conformăm. Dar asta nu înseamnă că nu putem să le criticăm din cînd în cînd. :) 

 

Citat:

pentru o vizibilitate mai bună pe timp de noapte, poți schimba doar farurile. Cea mai bună investiție. Legală și pe termen lung. Eu așa am făcut la Loganul meu. I-am schimbat farurile pentru că, în urma unei ușoare lovituri le-am avut schimbate, pe CASCO, dar mi-au fost puse after-market care, după un timp relativ scurt, s-au mătuit. Pentru o vizibilitate bună mi-am cumpărat faruri noi, de origine, fabricate de Elba. Becurile fiind cele recomandate de producător. Mașinile care au faruri noi, indiferent de an sau model, au o cu totul altă ”față” iar vizibilitatea este una foarte bună. Este valabil și pentru stopuri sau proiectoarele de ceață. Degeaba ai xenon dacă farul este mătuit sau murdar pe interior. Mai rău face.

Așa este. Totuși, chiar și dacă comparăm faruri originale, noi și curate, diferența este imensă. N-am crezut pînă n-am văzut-o cu ochii mei.
Pe Mondeo am niște faruri excelente și am pus pe ele becuri de cea mai bună calitate, din seria Xtreme de la Philips. Sînt curate, fără nici o urmă de mătuire. De cîte ori citeam despre xenoane, mă gîndeam "la ce naiba mi-ar trebui xenoane, cînd farurile de-acum luminează așa bine?" Ei bine, așa bune cum sînt, cînd am mers prima oară cu xenon (de fabrică, nou, bine reglat), mi-a trebuit ceva timp să-mi adun falca de pe jos. În momentul ăla mi-am promis că nu mai cumpăr niciodată mașină cu halogen. :D

În orice caz, nu vreau să dau de înțeles că aș promova modificările făcute aiurea. Ziceam doar că înțeleg tentația. Personal, îmi doresc ca toți cocalarii cu xenoane chinezești să fie vînați fără milă.

Edited by VladSoare
Link to comment
Share on other sites

Vlad Soare, niciun moment nu m-am gândit că promovezi modificările făcute după ureche la sistemul de iluminare al mașinilor. Am înțeles perfect că ești genul care promovează modificările dar pe cele legale și omologate, făcute în limita bunului simț și a celui estetic, modificări cu care și eu sunt de acord.

Cele scrise sunt în contextul în care, sunt sigur de asta, pagina este publică și o citesc foarte mulți tentați de xenon, after, și care trebuie informați.

Îmi plac mașinile dar nu-mi place chiciul și mizeria în care sunt transformate unele și, din păcate, văd o mulțime de astfel de chiciuri pe stradă.

De curând am oprit un băiat cu un Logan pe ale cărui faruri lipise niște folii galbene precum jeleul de lămâie. Galbenul ăla închis de-ți sterpezește dinții. Întrebându-l care-i logica pe care a urmat-o când a făcut asta, n-a știut să-mi răspundă decât că lui i se pare că dă bine. I-am explicat că astfel de ”lumini” sunt valabile pentru ceață dar nu pe faruri ci pe proiectoare cu toate că nici acolo nu-s ok pentru că producătorul a conceput astfel de lumini de culoare albă. Deci... știe el, producătorul, de ce face asta. L-am pus să le dezlipească și l-am făcut dator la primărie cu 750 de lei. Talonul i l-am lăsat că a avut bunăvoința să le dea jos în fața mea. I-am mai dat o șansă.

Nu am circulat niciodată cu o mașină, noaptea, care are din fabrică xenon și nu știu cum este (sunt însă ferm convins că diferența este colosală), dar voi afla curând pentru că urmează sa-mi achiziționez una, nouă, cu astfel de faruri. Iți voi spune părerea, văzută prin ochii mei, după. Altfel nu aș face o astfel de investiție la o mașină care nu are din fabrică pentru că nu merită.  

Cert este că la Logan, noaptea pe ploaie, nu prea îți dai seama dacă mergi cu poziția ori cu faza scurtă pentru că nu prea vezi în față din cauza reflexiei de pe asfalt. Cum orice lucru are limitele sale, înțeleg anumite aspecte și le accept așa cum sunt. Important este că nu deranjez și nu orbesc pe cei care circulă din sens opus.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Salutare! Am si eu o intrebare am un Ford Mondeo MK4 2012 si vreau sa montez faruri xenon ce trebuie sa fac sa fie legal pe drumuri publice?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

@Szilard77,

Dispozitivele de iluminare şi semnalizare luminoasă sunt acceptate de către RAR numai dacă sunt alcătuite din elemente care poartă marcaj de omologare specific. Farurile cu surse de lumină cu descărcare în gaz (tip Xenon) sunt acceptate numai dacă vehiculul a fost echipat din fabrică cu tot kit-ul necesar, aşa după cum producătorul acestuia a prevăzut în fabricaţia curentă pentru respectivul tip de vehicul: faruri, surse de lumină cu descărcare în gaz, dispozitivul care declanşează arcul electric (ignitor) şi cel care stabilizează curentul electric (ballast), sistemul automat de reglaj a fasciculului luminos în funcţie de sarcină, instalaţie de spălare a dispersorului. Toate aceste componente trebuie montate în ateliere autorizate ale reprezentanţei constructorului în România, fapt dovedit prin emiterea unei adeverinţe în care se enumeră elementele montate şi se menţionează că acestea sunt originale (de prim montaj).
În cazul în care componentele sunt destinate montajului ulterior fabricaţiei, echiparea vehiculului trebuie realizată în cadrul atelierelor autorizate pentru modificări constructive. În acest caz se va solicita declaraţia de conformitate în care se vor enumera elementele montate, specificându-se după caz, nr. de omologare CE/ECE ONU ale acestor produse.
În ambele cazuri, după reomologarea vehiculului se va menţiona în CIV textul "Echipare retrofit cu surse de lumină cu descarcare în gaz".

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Marius a punctat foarte bine partea legală. Acum hai să-ți povestesc eu puțin despre cea tehnică, pentru că am avut Mondeo ca al tău, Mk4 facelift, și-l cunosc bine.

În primul rînd îți trebuie, evident, farurile și balasturile. Pe astea e bine să le cumperi noi, pentru că lupele de xenon de Mk4 tind să se înnegrească în timp, iar dacă le iei din dezmembrări, mai ales la o mașină care nu se mai fabrică de zece ani, e foarte probabil ca lumina pe care o dau acum să nu fie mai brează decît a farurilor pe care le ai deja. Deci: faruri și balasturi noi, care-s foarte scumpe.
Dar asta nu e tot. Îți trebuie senzorii de înclinare de pe punți, pentru că farurile cu xenon au reglare automată a înălțimii; nu le poți regla cu rotița actuală de pe bord. Dacă cumva se întîmplă să ai suspensia autoreglabilă (deși mă îndoiesc), atunci ai scăpat. În acel caz ai deja senzorii. Dacă nu, atunci pentru faruri îți trebuie doi dintre ei, și anume cei de pe stînga față și stînga spate. Apoi îți trebuie una sau două bucăți din instalația electrică pentru montarea acestori senzori. E posibil ca pe față să ai noroc și s-o ai deja, dar pe spate e foarte probabil să ai nevoie de cel puțin un segment din ea. Plus de cineva care să-ți facă montajul și toate legăturile.
Îți trebuie apoi modulul electronic de control al farurilor. Acesta se află în bord, în partea dreaptă, deasupra torpedoului. 
Apoi ai nevoie de un om foarte priceput în materie de electrică de Forduri, care să și aibă documentația tehnică necesară, și care să-ți facă legăturile corecte în mufa acestui modul electronic, pentru că mufa lui este diferită de cea pe care o ai acum. Este o operație de mare finețe. Dacă nu vrei, sau nu poți, să reconstruiești această bucățică, atunci planul B este să înlocuiești toată instalația electrică, pentru că bucata asta nu vine separat.

La final trebuie făcute pe calculator modificări în configurația modulelor, ca să activezi farurile, pentru că altfel ele nu vor funcționa (se vor aprinde și se vor stinge imediat, dînd o eroare pe bord).

Cu cele de mai sus ai rezolvat farurile. Dar ca să fii legal ai nevoie și de spălătoarele de faruri.
Pentru asta îți trebuie în primul rînd spălătoarele propriu-zise. Acestea se montează în bara față. Bara nu trebuie înlocuită, pentru că are pe spate marcaje unde se decupează pentru montarea spălătoarelor, precum și clipsurile în care se fixează. Trebuie dată jos și decupată după marcaje. Îți vor trebui căpăcelele de pe bară, care acoperă spălătoarele. Acestea vin nevopsite din fabrică și se vopsesc ulterior la culoarea barei. Apoi îți trebuie furtunurile dintre spălătoare și pompa de lichid de spălare.
Îți trebuie, evident, pompa de lichid, pentru că este separată de cea care trimite lichidul spre parbriz. Această pompă se montează pe rezervorul de lichid, iar acest rezervor trebuie să aibă un ștuț separat pentru ea. Deci trebuie să înlocuiești și rezervorul de lichid cu unul corespunzător. Dacă nu ai deja cablul de alimentare cu mufa pompei (există 50% șanse să fie deja acolo), atunci va trebui cumpărat și el.
Trebuie să verifici dacă ai releul de comandă pentru pompa de spălat farurile, în cutia de siguranțe din compartimentul motor. Sînt 50% șanse să-l ai deja. Dacă nu-l ai, atunci trebuie să-l cumperi și pe el și să-l înfigi în slotul corespunzător.
Iar după ce ai schimbat și instalat toate acestea, spălătoarele trebuie activate din soft, altfel nu vor porni.

Ajuns aici, dacă vrei să fii boss și s-o faci chiar pînă la capăt, vine bomboana de pe tort: blocul de lumini. Poți să-l înlocuiești cu unul fără rotița de reglaj manual al farurilor (pentru că rotița oricum nu va mai face nimic de-acum încolo). Asta însă e partea cea mai ușoară. Blocul de lumini e relativ ieftin și e foarte ușor de montat. E plug & play; o faci singur în două minute. Doar să ai grijă ce cod comanzi, că-s multe variante, cîte una pentru fiecare nivel de echipare.

Rezumînd, îți trebuie următoarele:

  • cam 3000 de euro pentru toate componentele, dacă sînt noi. Second hand... depinde de cum ți-e norocul.
  • un om extrem de priceput în materie de Forduri și, în particular, de electrică de Mondeo Mk4
  • documentația detaliată a instalației electrice
  • preferabil acces la un elevator (merge și fără, dar muncești de două ori mai mult)
  • multă răbdare

Ajuns aici, țin să mai spun ceva, și anume că farurile cu halogen de pe Mondeo Mk4 facelift sînt absolut extraordinare. Sînt cele mai bune faruri cu halogen pe care le-am văzut vreodată. Dacă pui becuri bune în ele, din gama de +130% de la Osram sau Philips, diferența dintre ele și xenon va fi neglijabilă. Ba pe ploaie vor fi chiar un pic mai bune decît xenonul.

 

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.