Jump to content
POLITISTI.ro

Ce pot modifica si ce nu, la masina, si care sunt pasii de urmat?


skillerkid

Recommended Posts

Buna ziua,

Imi cer scuze daca deschid un topic ce probabil s-a mai discutat, insa doresc sa obtin cateva informatii pe care le caut de cand detin carnetul.

Prima intrebare este: De unde imi pot obtine informatii concrete cu privire la ce pot modifica si ce nu, la masina, si care sunt pasii de urmat? In conditiile in care cei de la R.A.R nu au timp de aceste intrebari si raspund cu un raspuns de genu ("Nimic!"). Ce doresc sa fac este aduc cateva modificari masinii, modificari care se gasesc si pe masinile din fabrica.

Doresc sa nu irit pe nimeni insa problema mea majora este lipsa de informatii. Informatii care sincer incep sa cred ca sunt privilegiate. In conditiile in care am citit legea, care este foarte ambigua, trimitandu-te de la un articol la altul fara cap si coada, care in anumite locuri se bate cap in cap(parerea mea fara sa ofensez pe nimeni). Eu ca cetatean nu am inteles nimic si nu stiu ce trebuie sa fac daca doresc sa fac cateva modificari masinii, mentionez inca o data modificari prezente si pe unele masini ce ies din fabrica cu ele.

A doua intrebare este: Detin o masina Passat B6 2007, pe care doresc sa montez si al doilea set de stopuri, cel de pe portbagaj. Din cate stiu au fost fabricate cateva modele pe care aceste stopuri au functionat. Doresc sa stiu care sunt termenii legali in care pot realiza aceste modificari?

Dual model:

Poza Dual

 

Single model:

Poza Single

 

A treia intrebare: Masina mai sus mentionata a venit din fabrica cu un carlig(fara alimentare electrica pentru remorca). La R.A.R cand am fost sa obtin cartea masinii, cand am intrebat de carlig, inginerul de la R.A.R care inspecta masina mi-a spus ca tot ce e trecut in manualul masinii pot folosi. Insa in cartea masinii nu am trecut nimic legat de acest carlig. Dupa putina cercetarea am intrat si mai mult in ceata deoarece am inteles ca ar fi vorba despre doua categorii de carlig pentru remorca: cele cu alimentare pentru remorca, ce trebuiesc omologate si cele fara alimentare despre care nu am gasit nimic concret cu privire la necesitatea omologarii. As putea sa mai spun multe cu privire la acest subiect insa doresc sa intreb in ce conditii pot folosi carligul? Daca il pot folosi? Si ce remorca pot sa leg la acesta?

Stiu ca aceste intrebari par ciudate, insa nu doresc sa incalc legea si nici sa fiu nevoit sa ma contrazic cu un agent de trafic fara sa am dreptate.

 

Va multumesc pentru ajutor,

Cu stima,

Dan

post-18132-0-40681600-1437551196_thumb.p

post-18132-0-17181000-1437551209_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Imi cer scze insa in post-ul de mai sus am o greseala. Pentru a treaia intrebarea masina vine cu carlig(ce nu este montat pe masina, ci il am in portbagaj si se monteaza foarte simplu) si alimentare electrica din fabrica intrebarea este daca pot sau nu sa il folosesc in conditiile in care la R.A.R nu mi-a scris nimic in cartea masinii?

Multumesc si scuze inca o data pentru greseala.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

 Absolut toate autovehiculele rutiere înmatriculate ori ce urmează a fi înmatriculate în România (ex. maşinile fabricate şi/sau comercializate în România) primesc de la RAR o "omologare naţională de tip a vehiculelor rutiere" în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România. Dacă maşina sufera modificări asupra caracteristicilor constructive, e necesară obţinerea unei "omologări individuale" eliberată de aceeaşi instituţie - RAR.  

Link to comment
Share on other sites

Sistemul de iluminare, spate.

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs1-20.html

 

Sistemul de agatare:

Suna la RAR sa-ti dea numarul directivei si o s-o gasesti si p-aia pe net.

In mare 2 lucruri sunt necesare:

1. Dispozitivul de agatare sa aiba omologare europeana (Sa aiba o marcare intr-un cerc, litera E urmata de o cifra)

2. Scoti documentatia de pe internet de la fabrica producatoare (cauti etichete, marcaje, cu numele celui care vinde asa ceva si de acolo trebuie sa scoti documentul)

3. Marca respectiva sa fie omologata pe vehiculul tau. Scrii la VW. Din ceea ce stiu eu nu este admisa agatarea unei remorci daca nu are conectat sistemul de iluminare

 

Legea NU este ambigua. Te invit sa scrii aici ce e ambiguu si ce legi se bat cap-in-cap. Sau e o formula preluata din presa?

Lumea s-a obisnuit alimentata si de ziaristi de 2 bani sa vorbeasca fara sa munceasca/cerceteze.

 

Toate documentele pe care ti le-am recomandat sunt STIUTE si APLICATE de RAR, si, pe baza lor RAR-ul da omologarea.

 

Si da, RAR are dreptate cand iti spune ca NU POTI MODIFICA NIMIC.

Omologarea are ca scop siguranta ta si a celorlalti. Se obtine pe baza de documente si masuratori conform regulamentelor unanim acceptate (Europa).

ORICE modificare poate duce la situatii periculoase, il poti orbi pe cel din spate, iti inroseste luneta si nu mai ai vizibilitate, iti poate lua foc masina datorita legaturilor electrice, in cazul impactului din spate, se poate desprinde si rani pasagerii, toate astea sunt luate in considerare cand se omologheaza un sistem sau se modifica un sistem deja omologat.

 

Mergi la RAR cu modificarile pe care vrei sa le faci. Intreaba cat te costa. Omologari Individuale, cum a recomandat Marius sau Omologari Artizanale. Daca tot esti acolo, intreaba si de departamentul Remorci sa aflii si ce se intampla cu dispozitivul de remorcare

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Multumesc pentru raspunsuri mi-au fost de mare ajutor, insa doresc sa vin cu cateva dileme identificate:

Am gasit eticheta carligului aceasta vine lipita de caroserie pe bara metalica in care vine fixat carligul(vezi poza 1) si de asemenea am gasit documentatia acestui model de carlig. Dilema este datorata faptului ca pe eticheta si pe carlig nu scrie nimic care sa faca legatura intre cele doua decat numele firmei, este de ajuns numai numele firmei pentru a dovedi omologarea carligului? Conform documentatiei datele scrie pe carlig si pe eticheata sunt cele corecte. Banuiesc ca atunci cand te-ai referit la dispozitivul de agatare te-ai referit si la bara in care vine fixat carligul, caci doar pe aceasta apare acel E in cerc despre care vorbeai la punctul 1.

Mai jos am atasat poze cu eticheta si cu carligul, documentatia se gaseste la adresa: http://g-ec2.images-amazon.com/images/G/03/8844434725/B00CJO68EW-1.pdf

P.S am gasit si conectorul electric era ascus sub o parte de plastic din caroserie, langa carlig (chestia cu alimentarea electrica a fost o prostie de a mea, am gandit numai dupa ce am dat post, era imposibil sa nu am conexiune electrica)

 

Una dintre acele dileme despre care vorbeam in lege este datorata urmatorului, lucru. In cazul in care a trebuit sa schimb bara fata la masina, ma duc in comert si gasesc o bara pentru modelul meu de masina, omologata. O montez si dupa aceea nu sunt obligat sa ma duc la RAR cu masina. Dupa cum stim ceea ce este in comert nu este 100% identic cu originalul(alt material, mici modificari la dimensiuni si urechile de prindere, etc). In aceasi idee, ma duc in comert si gasesc set-ul de stopuri de pe portbagaj cu omologare si tot, de ce in acest caz (din cate am inteles de mai sus) trebuie sa ma duc la RAR?

Sunt de acord caci omologarile sunt pentru siguranta mea si a restului participantilor la trafic, de aceea intreb si nu ma apuc sa modific de capul meu.

Iar un termen care mie mi se pare ambigu este "caracteristicilor constructive", eu sunt inginer proiectant automatist de meserie, eu unu inteleg prin caracteristici constructive elemente ce tin de functionalitatea masinii (sistemul de franare, directie, tractiune etc), insa in aceasi masura este adevarat ca poti numi o caracteristica constructiva si radioul din masina, pentru ca daca acesta functioneaza incorect poate provoca o peoblema la sistemul electric al masinii sau poate sa te orbeasca datorita luminilor de fundal puternice, corect? Sau un exemplu si mai concret placutele de franare, daca schimb placutele cu unele mai moi, mai dure sau cu unele care nu se potrivesc cu consistenta discurilor mele(bine inteles placute recomandate pentru modelul masinii mele si omologate), atunci distanta de franare imi este afectata, in unele cazuri foarte server(am patit pe masina veche). Aceasta nu este o caracteristica constructiva, consistenta placutelor? De aceea acest termen de "caracteristici constructive" mi se pare ambigu.

Imi cer scuze pentru mintea stalcita pe care o am :)  si va multumesc pentru timpul acordat si raspunsurile oferite.

post-18132-0-74477200-1437580148_thumb.p

post-18132-0-34600300-1437580158_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Pentru bara de tractare, ar trebui sa fi in regula. Eu as merge totusi la reprezentanta la VW sa ii intreb pe ei cat ma costa sa mi-o monteze.

Cu politia nu ar trebui sa ai probleme, insa chiar si cu probleme, ala e raul cel mai mic

In cazul in care ai defecte la bara (fisuri invizibile), la lonjeranele masinii de care se prinde, in cazul in care e prinderea defectuoasa si se desprinde masa tractata din carlig si are loc un accident urat, nu te vad bine.

Daca mergi la reprezentanta sa ti-l monteze ei, sau contactezi firma producatoare pentru un dealer in Romania, si ai ACTE pe instalare, raspunderea nu mai e a ta.

 

 

La RAR nu ai ce face pentru bara, ei iti pot doar confirma ca sistemul de remorcare e omologat (si este, in Luxemburg) si ca , in documentatie arata ca sistemul de remorcare a fost omologat si pe vehiculul tau (daca il gasesti in cartulia lor)

Mai departe e raspunderea ta, montajul.

Ti-am spus cum as proceda eu. Libertatea si viata (a mea si a altora) e mult mai scumpa decat montajul la o firma de specialitate care sa-ti ofere dovada si care-ti preia raspunderea.

 

Referitor la "legea e ambigua", exemplul tau cu bara de fata.

RAR nu o sa-ti omologheze niciodata o alta bara de fata.

Legea nu e ambigua, pur si simplu nu ai voie sa inlocuiesti un element omologat cu altul ne-omologat de pe piata.

Fiecare element care concura la siguranta circulatiei sau poluare (acustica, chimica si electromagnetica) trebuie sa aiba o omologare a subansamblului (in cazul tau a ansamblului bara para-soc), si o omologare pe vehicul. Daca cele din comert nu intrunesc conditiile astea 2, vehiculul nu este omologat.

Daca schimbi totusi bara, oameni buni, NU POLITIA  e cel mai rau lucru care vi se poate intampla. politistul nici nu observa ca ati schimbat bara, nici cel de la revizii nu se uita la fiecare element, voi sunteti bucurosi ca ati gasit ieftin, dar, in caz de litigiu in urma unui accident, chiar fara sa fiti vinovati, daca se demonstreaza ca modificarea vehiculului a concurat la agravarea sanatatii unui om accidentat (chiar si voi puteti fi in situatia aia), e foarte grav. Companiile de asigurari sunt foarte atente la detaliile astea si au avocati antrenati in scopul asta. Ei vor sa nu plateasca pensia unui om care a devenit handicapat in urma accidentului, iar nenorocirea asta cade pe voi.

 

Caracterisitici constructive.

Nu tine de omologare, dar daca schimbi ceva la sistemul de iluminare, scaunele, claxonul, volanul, antena, ai schimbat caracteristicile constructive.

Omologarea de tip pe un vehicul se face pentru elementele componente care definesc unele caracteristicile constructive

 

Imi aduc aminte ca in trecut, acum multi ani, a fost la verificare pentru o caracteristica de zgomot interior o masina franceza de lux.

Dupa masuratori, francezi au luat-o din Romania si au dat-o de zid in Franta (crash test). Se studiaza pana si traiectoria casetei cu muzica din aparatul stereo in caz de impact frontal.

 

RAR-ul, alaturi de DEKRA, TUV, UTAC, in general institutii care tine de Ministerul Transporturilor in Europa, DOT in US, sunt instutii foarte serioase care verifica fiecare model vandut pentru populatie, penbtru ca acesta sa fie sigur atat cat prevede legea.

Ele pun stampila si omologheaza ca modelul testat a corespuns din punct de vedere tehnic la toate directivele europene. Ei sunt raspunzatori de faptul ca franele la vehiculul tau sunt eficiente. Orice modificare a acestor sisteme anuleaza omologarea initiala.

 

 

Sper sa ma fi inteles, daca nu, vina nu-ti apartine in totalitate. Nu ma fac tot timpul inteles.

Link to comment
Share on other sites

Am inteles si iti multumesc pentru seriozitate cu care mi-ai raspuns. Dar mai am totusi o intrebare, din cate stiu carligul trebuie tinut pe masina numai cand tractezi, daca nu tractezi nimica si este carlig din acele ce se poate demonta trebuie dat jos, corect?

Referitor la al doilea subiect, sper sa fi inteles corect, daca imi schimb o componenta cu o componenta omologata pe masina mea in principiu nu trebuie sa mai merg la RAR pentru omologare, dar in cazul in care se intampla ceva, si din cauza piesei schimbate, raspunzator va fi considerat cel care a montat acea componenta (bine inteles nu si vinovat in functie de cat de corect a fost montata piesa), corect?

Si multumesc inca o data pentru raspunsurile oferite.

Link to comment
Share on other sites

 

1. Legislatia de carlig nu stiu daca in Romania exista. E posibil, din 2 motive, in Germania si Franta asa este, si Romania trebuie sa se alinieze, si, doi, daca esti lovit din spate, omologarea barii nu mai are importanta, deci, daca vrei sa-l ajungi pe papa, scoate carligul (nu trebuie data bara jos, se prinde foarte usor)

 

2. Ca sa inlocuiesti o componenta de pe masina ta, trebuiesc 2 lucruri

2.1 componenta sa aiba omologare europeana

2.2 montajul pe tipul tau de vehicul sa fie omologat. asta-l gasesti in documentatia vehiculului

 

Ex.

In 2011 mi-am cumparat o motocicleta din Germania cu toba schimbata, Remus.

Toba e omologata si alaturi am primit documentatia de la toba, ca tipul ala este omologat pe tipul meu de motocicleta. La RAR n-am avut probleme.

Edited by Marius
Nu mai cita postarea anterioară pentru că e inutil.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nu , n-am intrebat la RAR , dar voi intreba . Si gluma cu consumul a fost buna , oricum la a mea am consum de 5% , ce sa mai vreau mai mult ? :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Buna seara , vreau sa va intreb daca este legal sa ai pe un vw golf 5 stopuri pe led (varianta gti din fabrica) in conditia in care masina a avut stopuri stock si daca geamurile fumurii au fost omologate in alta tara cu factura doveditoare sunt luate in considerare , muttumesc

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.