Jump to content
POLITISTI.ro

Pareri si pozitii asupra instalatiilor HID XENON aftermarket


Cromatic

Recommended Posts

Am cativa prieteni si cunostinte care si-au montat astfel de instalatii si spun ca nu au avut niciodata probleme din cauza acestora. Pentru a fi in regula, o astfel de instalatie trebuie sa fie omologata RAR iar pentru asta, pe langa componentele de baza, instalatia trebuie sa mai cuprinda faruri cu lupa, spalatoare faruri si autolevling dar fiind foarte scumpe(inclusiv montarea autolevling-ului este foarte dificila si nu se poate realiza in fata blocului sau mai stiu eu pe la ce service-uri de cartier) nu se gaseste un astfel de chit omologat pe piata si toata lumea monteaza tot felul de chinezisme la preturi derizorii si mai mult, folosesc si becuri a caror temperatura de culoare depasesc 6000k (pe OEM nu exista mai mari de 4300k) fiind foarte deranjante pentru ceilalti participanti la trafic(ca sa fie treaba completa unii isi mai monteaza xenon si in proiectoare care de fapt nu au nici un fel de eficienta pe timp de ceata dar le place lor asa ca design mai ales daca dau si spre albastru). Personal, am fost la un pas de a face un accident din cauza unuia care avea o astfel de instalatie montata pe masina deaceea am si adus problema in discutie.

Link to comment
Share on other sites

daca montezi xenon si nu ai far cu lupa e crima pt ceilalti soferi. restul cu spalator faruri, auto level, etc nu sunt asa de importante. eu am avut o problema cu o masina noua, bixenon adaptiv, toti imi faceau semn cu farurile,iar o data chiar si masina politiei a oprit langa mine si m-a atentionat. in final am fost cu ea la reprezentanta si chiar daca farurile bateau normal pe stand i-am rugat sa le regleze un pic mai jos.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Tocmai că reglajul acela automat e cel care face mai mult de 50% din toată treaba. Nu e deloc neimportant.

Există mașini ce au xenon din fabrică fără să aibă lupe în far. Deci existența lupei nu este chiar atât de importantă, ci mai degrabă felul cum a fost concepută/proiectată și fabricată oglinda respectivă. Sunt destule modele, cum este de exemplu Mercedes S Class modelul anilor 98-99 care are xenon din fabrică, iar farurile au oglindă, numai că aceea oglindă diferă față de una dintr-un far similar destinat becurilor cu halogen.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Legislaţia rutieră interzice montarea la autovehicul a luminilor de altă culoare sau intensitate, a altor lumini, dispozitive ori accesorii de avertizare decât cele omologate, iar montajul instalaţiilor HID XENON aftermarket (retrofit) neomologate se încadrează în această prevedere.
Sancţiunea prevăzută de lege este amendă împreună cu reţinerea certificatului de înmatriculare până la remedierea deficienţelor.

În privinţa omologării, RAR-ul acceptă modificarea ori înlocuirea dispozitivelor de iluminare şi semnalizare luminoasă NUMAI cu elemente care poartă marcaj de omologare specific şi dacă verificarea efectuată evidenţiază faptul că noile dispozitive îşi îndeplinesc rolul funcţional.

După aceste verificări, RAR-ul reomologhează vehiculul (oficial se numeşte "Omologare individuală"), iar în C.I.V. (cartea de identitate a vehiculului) aplică menţiunea "Echipare retrofit cu surse de lumină cu descărcare în gaz".

Înlocuirea farurilor iniţiale cu altele cu surse de lumină cu descărcare în gaz (tip Xenon) este acceptată de RAR numai dacă vehiculul este echipat cu tot kit-ul necesar, aşa după cum producătorul acestuia a prevăzut în fabricaţia curentă pentru respectivul tip de vehicul:

  • - faruri,
  • - surse de lumină cu descărcare în gaz,
  • - dispozitivul care declanşează arcul electric (ignitor) şi cel care stabilizează curentul electric (ballast),
  • - sistemul automat de reglaj în funcţie de sarcină,
  • - spălător pentru faruri, etc.

Dacă aceste componente sunt cele originale, pe care producătorul le montează în fabricaţia curentă, acestea trebuie montate în ateliere autorizate ale reprezentanţei constructorului în România, fapt dovedit prin emiterea unei adrese în care se enumeră elementele montate şi se menţionează că acestea sunt originale ("de prim montaj").

În cazul în care componentele sunt destinate montajului ulterior fabricaţiei (retrofit), echiparea vehiculului trebuie realizată în cadrul atelierelor autorizate pentru modificări constructive.

În acest caz se va solicita declaraţia de conformitate în care se vor enumera elementele montate, specificându-se după caz, numărul de omologare CE/ECE ONU ale acestor produse.

În concluzie, dacă în CIV există menţiunea "Echipare retrofit cu surse de lumină cu descărcare în gaz", xenonul montat este legal. Dacă nu există această menţiune, înseamnă au fost montate la autovehicul lumini de altă culoare sau intensitate, ori alte lumini, dispozitive etc. decât cele omologate şi se aplică sancţiunea.

Link to comment
Share on other sites

Pai asta era si ideea, desi Codul Rutier interzice montarea instalatiilor HID xenon neomologate, fenomenul a luat o destul de mare amploare. Daca o sa va uitati de curiozitate pe forumuri dedicate de masini o sa vedeti cat de multi cocheteaza cu ideea si chiar isi monteaza asemenea instalatii, asta ma intriga pe mine. Cred ca este una daca nu singura prevedere din Codul Rutier cu cea ma mare incalcare in mod voit.

csi1 RAR-ul spune asa, daca ai achizitionat o marca de masina la care se monteaza optional din fabrica instalatie hid xenon dar tu la achizitionare nu ai ales optiunea respectiva iar mai tarziu doresti sa o pui atunci trebuie s-o pui exact in aceeasi configuratie in care o pune si fabricantul iar chestia asta in multe situatii este imposibila.

Edited by Cromatic
Link to comment
Share on other sites

  • Member

unde spune rar-ul asa?

daca sunt reglate bine xenoanele orbesc mai putin decat becurile normale de la Logan, spre exemplu.

Fiecare cauta sa faca imbunatatiri cat mai ieftine.

Mai rau deranjaza cei care merg cu proiectoarele de ceata aprinse.

Sa nu credeti acum ca am eu xenoane, si nici nu iau apararea celor care si-au montat, doar spun ca cel mai rau orbeste nesimtirea. Un far reglat bine nu orbeste, indiferent de ce bec are.

Link to comment
Share on other sites

  • Member

Eu am vazut in trafic masini cu xenon, care nu puteau avea din fabrica, si multe dintre ele nu orbeau, dimpotriva se delimita foarte bine fasciculul.

Acum ca sunt ei cei mai tari, tot ziaristi raman.

Cunosc destui care si-au pus xenon pe masini, si o sa rog pe cineva sa "puna la zid" farurile sa vedem daca bat si peste limita aceea.

Link to comment
Share on other sites

unde spune rar-ul asa?

daca sunt reglate bine xenoanele orbesc mai putin decat becurile normale de la Logan, spre exemplu.

Fiecare cauta sa faca imbunatatiri cat mai ieftine.

Pentru ca nu gaseam pe nicaieri, am adresat o intrebare pe site-ul RARom.ro anul trecut in noiembrie.

Raspunsul primit pe e-mail a fost urmatorul:

"Modificarea/inlocuirea dispozitivelor de iluminare si semnalizare luminoasa se accepta numai cu elemente care poarta marcaj de omologare specific si daca verificarea efectuata evidentiaza faptul ca noile dispozitive isi indeplinesc rolul functional. Inlocuirea farurilor initiale cu altele cu surse de lumina cu descarcare in gaz (tip Xenon) este acceptata numai daca vehiculul este echipat cu tot kit-ul necesar, asa dupa cum producatorul acestuia a prevazut in fabricatia curenta pentru respectivul tip de vehicul: faruri, surse de lumina cu descarcare in gaz, dispozitivul care declanseaza arcul electric (ignitor) si cel care stabilizeaza curentul electric (ballast), sistemul automat de reglaj în functie de sarcina, spalator. Daca aceste componente sunt cele originale, pe care producatorul le monteaza in fabricatia curenta, acestea trebuie montate in ateliere autorizate ale reprezentantei constructorului in Romania, fapt dovedit prin emiterea unei adrese in care se enumera elementele montate si se mentioneaza ca acestea sunt originale (de prim montaj).

In cazul in care componentele sunt destinate montajului ulterior fabricatiei (retrofit), echiparea vehiculului trebuie realizata in cadrul atelierelor autorizate pt modificari constructive. In acest caz se va solicita declaratia de conformitate in care se vor enumera elementele montate, specificandu-se dupa caz, nr. de omologare CE/ECE ONU ale acestor produse.

In ambele cazuri, dupa reomologarea vehiculului se va mentiona in CIV textul "Echipare retrofit cu surse de lumina cu descarcare in gaz".

-----Mesaj original-----

Trimis: 9 noiembrie 2010 17:51

Catre: Roxana Paunescu

Subiect: Intrebare pe RARom.ro

Sunt de acord, la masinile mai "low-cost" unde nu te multumeste un anume sistem sa-i aduci imbunatatiri si asta cat mai ieftin. Am Logan si nu ma multumeste lumina pe care o dau farurile mai ales faza scurta. La un moment dat am fost si eu tentat sa fac acest up-grade deaceea am si trimis acel mail dar vazand raspunsul si ulterior trecand si prin experienta de care am amintit in primul post am renuntat. Nici sa stau mereu la ghici ca "daca ma opreste si-mi da amenda" iar nu-mi convine.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

În mod normal ar trebui ca mașinile, ce au sisteme HID retrofit ce nu au fost omologate după montare, să nu treacă ITP.

Link to comment
Share on other sites

Scot instalatia ca nu e mare inginerie, fac ITP-ul si apoi o remonteaza. O data la 2 ani nu e chiar asa un mare deranj mai ales ca 99% dintre cei cu xenon aftermarket nu monteaza si lupe pe faruri.

Link to comment
Share on other sites

Problema este ca marea majoritate care isi monteaza xenon uita sa mai mearga sa mai dea 30 lei la un service pentru ai regla farurile,de aia la multi le bat farurile aiurea dupa ce isi monteaza xenon aftermarket.

Link to comment
Share on other sites

Eu mi-am montat singur o instalatie xenon la motocicleta. Bineinteles ca am reglat farul, in primul rand pentru mine, ca sa aiba eficienta si in al doilea rand ca sa nu deranjeze. Farul de motor este situat mai sus decat cele de auto si totusi nu deranjeaza nici macar in oglinda.

Este o mare diferenta intre luminozitatea unui xenon si cea a unui halogen, este mult mai vizibil in trafic si de regula nu deranjeaza, fascicolul fiind mai concentrat. De fapt, nici nu am vazut vreun xenon care sa ma orbeasca, chiar daca faza era incorect folosita.

Link to comment
Share on other sites

  • Member

cred ca problema e calitatea farurilor si reglajul defectuos, asta e parerea mea

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

ok, am inteles ideea ca daca vrei xenon aftermarket iti trebuie autorizatie de instalatie artizanala de la R.A.R. dar cum ramane cu led la luminile de drum + lupa sau becuri conventionale + lupa?any problem?!

Link to comment
Share on other sites

La orice modificare a Sistemului de Iluminare, trebuie omologare la RAR.

Fara omologare vehiculul circula ilegal.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.