Jump to content
POLITISTI.ro

Legalitatea foliei aplicata pe geamuri la autovehicule


Catalin

Postare recomandată

  • Moderator

După cum bine cunoașteți, există foarte multe autoturisme ce au aplicată folie de protecție (care poate fi pt o protecție solară sau antiefracție).

Apare o problemă în cazul foliilor solare, întrucât în codul rutier este stipulat faptul că aplicarea unor astfel de folii pe geamuri, care restrâng sau estompează vizibilitatea conducătorului ori a pasagerilor, atât din interior, cât și din exterior, este interzisă și trebuie sancționată.

Această prevedere este destul de neclară, întrucât există mai multe ordine ale ministrului transporturilor, precum și câteva reglementări internaționale, pe care România trebuie să le respecte, cu privire la condițiile privind transparența geamurilor la autovehicule.

Nu voi intra în detalii privind aceste acte normative, totuși e bine să cunoașteți câteva prevederi ce interesează un polițist în situația în care oprește în trafic un autoturism ce are aplicate astfel de folii solare pe geamuri.

Geamurile aflate în câmpul de vizibilitate principal al conducătorului auto trebuie să asigure o transparenţă de cel puţin 75% pentru parbriz, respectiv 70 % pentru restul geamurilor.

Câmpul de vizibilitate principal al vehiculului este format din parbriz, geamurile laterale faţă şi luneta.

În cazul în care vehiculul este dotat şi cu oglindă laterală dreapta, luneta nu mai face parte din câmpul principal de vizibilitate.

În situația foliilor aplicate pe geamuri ulterior (ce nu au fost aplicate din fabrică), acestea, trebuie să fie certificate şi marcate corespunzător, iar aplicarea acestora este permisă numai în ateliere autorizate.

Modificarea transparenței geamurilor nu se înregistrează în cartea de identitate a autovehiculului, însă atelierele autorizate să efectueze operațiunea de aplicare a foliei colorate, trebuie să elibereze un document privind certificatul de conformitate și licența emisa de Registrului Auto Roman.

Cu alte cuvinte, pentru a îndeplini condițiile legale, nicio mașină nu poate avea aplicată folie de culoare închisă pe parbriz și pe geamurile de la portierele din față. Nu există omologare pentru foliile vizibile aplicate pe geamurile laterale față (legea spune că se pot aplica și pe geamurile din față, dar gradul de transparență admis este foarte mare, astfel încât la o folie care să respecte condițiile legale, este aproape invizibilă diferența față de un geam normal)

Așa că:

Orice mașină pe care o opriți în trafic și care are aplicate folii colorate pe geamurile de la portierele din față, încalcă legea.

Important

Puteți întâlni situații în care un „jmeker” să vă prezinte și un document (certificat/declarație de omologare, de conformitate, titulatura diferă), iar pe mașină să aibă folii aplicate și pe geamurile laterale din față. Ei bine, nu sunt legale.

Citiți cu atenție acel document, pentru că în forma impusă de RAR, cei ce aplică astfel de folii sunt obligați să menționeze și geamurile la care s-a intervenit.

Iar aceștia, dacă nu vor să-și piardă aceea autorizare, nu vor menționa niciodată geamurile din față.

Am căutat pe net o fotografie, pentru a vedea exact despre ce e vorba:

post-2-079063700 1289213738_thumb.jpg

Totuși e bine să știți că mulți producători de autovehicule, oferă ca opțiune geamuri geamurile laterale spate și luneta cu 65% absorbtie a luminii, sub diferite denumiri (de exemplu la VW Audi, Skoda Seat, această opțiune se numește „Privacy Glass”), iar aceste geamuri ce vin așa din fabrică sunt perfect legale și sunt omologate de RAR odată cu omologarea modelului respectiv. Dar eu nu am văzut vreun producător care să monteze astfel de geamuri la portierele din față, respectiv în câmpul de vizibilitate principal.

  • Apreciez 2
Link către comentariu

E bine de stiut, pt ca majoritatatea smecherasilor vin cu o adeverinta scrisa la calculator si stampilata de o firma al carei obiect de activitate nu ai cum sa-l verifici in teren prin care ,,se atesta'' faptul ca foliile sunt omologate. Clar nu e legala si se se poate retine cetificatul de inmatriculare fara probleme, cat despre foliile aplicate pe geamulrile laterale ale portierelor din fata clar nu exista urma de indoiala. Asa ca dragi colegi eu zic sa le mai venim de hac smecherasilor astora ce se cred invizibili. :emo-yessir:

  • Apreciez 2
Link către comentariu
  • Moderator

De asemenea nu trebuie să pierdeți din vedere faptul că cei ce sunt autorizați de RAR să aplice folie pe geamurile autovehiculelor, au obligația să aplice eticheta ce conţine marcă de omologare a geamului, un marcaj cu însemne speciale (sigla RAR şi numărul de omologare al autorizaţiei) pe geamurile laterale.

Nu uitaţi să verificaţi în acel document care atestă că folia a fost aplicată la un atelier autorizat de RAR:
 

  • seria de şasiu (numărul de identificare)
  • numărul de înmatriculare
  • geamurile pe care s-a aplicat folie

Pentru că astfel de documente se găsesc şi se comercializează pe net în mod curent.

  • Apreciez 2
Link către comentariu
  • Membru

si totusi stiti ce se intampla? politia ii ia certificatul , iar el trebuie sa mearga la R.A.R..acolo teoretic ar trebui sa aibe foliile de pe geamurile laterale fata date jos insa cum la noi in Romania banul vorbeste , respectivul da ceva lucratorului de acolo si el primeste foaia cu care merge la politia rutiera si-si ridica certificatul.. si noi o luam iar si iar de la capat.. :doh:

Link către comentariu

Probabil ca iar o sa fiu considerat "slobod la gura" insa, autoturismele ce fac parte din coloanele oficiale (si nu numai) sunt peste lege? Soferii acestora au vederea precum Superman de pot trece prin geamurile NEGRE de pe lateralele-fata? Inteleg sa fie OPACE pe spate, unde stau imbuibatii statului dar SPP-istul si soferul de ce au nevoie de geam NEGRU (nu fumuriu)? Nu stiu cati dintre voi ati reusit sa patrundeti intr-o astfel de limuzina, insa va pot spune ca ai senzatia ca s-a lasat seara...noroc cu parbrizul prin care mai intra ceva raze solare...Cu astfel de autovehicule cum se procedeaza?

O alta situatie ar fi aceea a colegilor din serviciul rutiera care accepta tacit ca autoturismele personale ale rubedeniilor acestora (nemaipunandu-le la socoteala si pe ale lor) sa fie "dotate" cu ADA7 si strobo in bara (colegului bundesgrenzschutz, pentru ca e din Bucuresti, ii pot spune numele politistului ce l-a ajutat pe fratele acestuia, patron la una dintre firmele de transport calatori, sa-si monteze astfel de jucarioare oficiale pe Passatul albastru inchis... :hmmmt: )...

Stima

Modificat de videosuzy
  • Apreciez 2
  • Displace 1
Link către comentariu
  • Moderator

Și printre polițiști să știi că există cocalari, pentru că și noi provenim tot din această societate. Așa că nu trebuie să te mire dacă mai vezi câte unul ce și-a transformat mașina într-un pom de crăciun, cu tot felul de luminițe pitulate sau nu.

Cu privire la mașinile SPP-ului sau a altor servicii speciale, e destul de complicat, pentru un simplu agent să ia măsuri cu șoferul unui astfel de îmbuibat. De cele mai multe ori, mahărul respectiv se simte ofensat și jignit, dacă cineva îi cere să respecte legea. Mai există și astfel de cazuri, dar nici nu vreau să mă gândesc la ce este supus ulterior acel polițist.

  • Apreciez 1
Link către comentariu
  • 4 săptămâni mai târziu...

anul asta cred ca am retinut vreo 300 de certificate de inmatriculare pentru folie...la unele autoturisme l-am retinut chiar si de trei ori....dar cand ma intalnesc cu ele in trafic, tot cu folie le vad....

la cele expuse mai sus ...LE MULTUMESC COLEGILOR NOSTRII DE LA Registrul Auto Roman, cand ai oprim in trafic pe cei de la RAR spun ca sunt colegi cu noi, dar cand merge interlopul cu folie pe toate geamurile atunci e coleg cu interlopul...si chiar au fost cativa de la RAR care ai invatau pe interlopi sa ma dea in judecata fiindca mi-am permis sa le iau talonul doar pentru folia de pe spate( cei de la RAR spun ca pe spate nu trebuie omologare)...intradevar ei au o directiva care se bate cap in cap cu legea noastra, dar asta nu le da dreptul sa fie mana in mana cu interlopii, pentru o ciorba

P.S. rusine unora dintre inginerii RAR

  • Apreciez 3
Link către comentariu
  • 6 luni mai târziu...

deci pana la urma pe geamurile din fata se pot pune folii cu transparenta de 75% macar? a venit caldura si as dori sa foliez geamurile, pe siteul unui service auto zicea ca foliaza autorizat si geamurile din fata, ar ajuta avand in vedere ca filtreaza si 99% din razele UV. Si inca ceva pe langa certificatul primit de la service trebuie facuta si omologare individuala RAR?

Link către comentariu
  • Moderator

Da. Geamurile laterale faţă trebuie sa aibe o transparenţă de cel puţin 70 %.

Asta inseamna că folia aplicata este aproape incolora, intrucat majoritatea geamurilor montate pe autovehicule au inca din fabricatie au transparenta modificata. Chiar si batranele Dacii 1310 veneau din fabrica cu geamurile avand o usoara tenta verzuie. Deci folia aplicata trebuie sa aiba o opacitate foarte mica (aproape insesizabila) pentru ca dupa aplicare, geamul sa nu depaseasca gradul de transparenta admis.

Link către comentariu

intr-o postare mai sus spuneam ca inginerii de la R.A.R. accepta folie neomologata pe geamurile laterale spate si luneta ( gasind ei o scuza ,faptul ca autoutilitarele carosate, fara geamuri laterale ci doar cu tabla cum se conduc?).

Acum li s-a schimbat directiva celor de la R.A.R. si nu mai accepta folie neomologata deloc, ba chiar mai mult acum au primit in dotare si aparate de masurat coeficientul de transparenta al foliei.

anul asta cred ca am retinut vreo 300 de certificate de inmatriculare pentru folie...la unele autoturisme l-am retinut chiar si de trei ori....dar cand ma intalnesc cu ele in trafic, tot cu folie le vad....

la cele expuse mai sus ...LE MULTUMESC COLEGILOR NOSTRII DE LA Registrul Auto Roman, cand ai oprim in trafic pe cei de la RAR spun ca sunt colegi cu noi, dar cand merge interlopul cu folie pe toate geamurile atunci e coleg cu interlopul...si chiar au fost cativa de la RAR care ai invatau pe interlopi sa ma dea in judecata fiindca mi-am permis sa le iau talonul doar pentru folia de pe spate( cei de la RAR spun ca pe spate nu trebuie omologare)...intradevar ei au o directiva care se bate cap in cap cu legea noastra, dar asta nu le da dreptul sa fie mana in mana cu interlopii, pentru o ciorba

P.S. rusine unora dintre inginerii RAR

Sa fi citit cineva de minister postarea mea mai veche, iar acum s-au pus pe treaba si le-au schimbat ordinele interioare? Acum vreau sa-i felicit fiindca in sfarsit nu mai sunt contradictii intre dispozitiile interioare ale R.A.R. si O.U.G.195/02 Rep.

Link către comentariu

eu sunt de parere ca nu "vanatoarea masinilor cu folie" ar trebui sa fie printre obiectivele principale ale politiei rutiere. Mai bine sa nu mai vedem masini cu xenoane puse aftermarket, circuland cu becuri arse, fara frane, cu directia varza, cauciucuri tocite care sunt realmente un pericol pentru trafic. Printr-o folie de 50 % de calitate vezi perfect si in miezul noptii cum vezi printr-un geam normal.

  • Apreciez 2
  • Displace 5
Link către comentariu

Stiti cum sunt cei ca tine MariusD ? "Da capra vecinului nu ai vazut-o?" Daca nu ii vor opri pe cei cu folii pe geamurile autoturismelor vor spune ca nu fac acest lucru daca ii opresc iar nu este bine (probabil esti tu lezat direct). Politistii rutieri nu au drept scop numai sanctionarea celor care au folie pe geamuri daca asa ai tu impresia. Daca vei citi cu atentie Codul Rutier vei vedea ca sunt o multime de contraventii si infractiuni pe care politistii rutieri le constata zilnic.

Link către comentariu

nu cred ca m-am facut inteles. nu am zis ca sunt pro folie ! pentru ca este clar ilegala ! am spus doar ca unii din colegii nostri (deci nu sunt "lezat direct") sunt setati pe folie. sunt cazuri in care "cocalarul" este sanctionat doar pentru folie cand el are toata masina sorcova!

  • Displace 1
Link către comentariu

..........................

nu am zis ca sunt pro folie ! pentru ca este clar ilegala !

..........................

Scuze ca ma bag si eu (musca pe caciula... :rolleyes: ), dar de unde ai scos tu ca aplicarea foliei pe geamurile laterale si luneta, e ilegala :hmmmt: ?

Modificat de videosuzy
Link către comentariu

as vrea sa-i vada politia rutiera pe cei de la jandarmerie cu folia pusa in curtea IJJ-ului, si bineinteles neomologata si neagra inclusiv pe fata. as vrea sa-i vada pe cei cu touareguri cu nr de MAI cu geamuri negre, bineinteles tot neomologate...as vrea sa-i vada pe cei de prin coloanele oficiale tot cu folii neomologate.

dar in schimb....politia rutiera din hunedoara a avut o actiune pe folii intr-o saptamana anul trecut. sunt vreo 4 politisti care au folie pe masini, dintre care doar 1 cred ca o avea omologata. dar nu asta e ideea. prin oras se plimbau smecherii cu folii si n-aveau stres. politistii rutieri ca sa-si faca treaba s-au legat de 2 agenti de la OP, caci al treilea de la judiciar l-au lasat in pace. si nu asa...prinsi in trafic, opriti si cautati de acte la folie...nu nu nu; rutieristu a urcat in birou si i-a invitat pe agenti la el in birou cu atele pentru folie. nu stiam ca poti urca cu masina pana in birou si sa fi tras pe dreapta pe holurile politiei si verificat de acte.

  • Displace 2
Link către comentariu

.........................

as vrea sa-i vada pe cei cu touareguri cu nr de MAI cu geamuri negre, bineinteles tot neomologate...as vrea sa-i vada pe cei de prin coloanele oficiale tot cu folii neomologate.

........................

Am scris si eu despre acest lucru acum ceva vreme....

......................

autoturismele ce fac parte din coloanele oficiale (si nu numai) sunt peste lege? Soferii acestora au vederea precum Superman de pot trece prin geamurile NEGRE de pe lateralele-fata? Inteleg sa fie OPACE pe spate, unde stau imbuibatii statului dar SPP-istul si soferul de ce au nevoie de geam NEGRU (nu fumuriu)? Nu stiu cati dintre voi ati reusit sa patrundeti intr-o astfel de limuzina, insa va pot spune ca ai senzatia ca s-a lasat seara...noroc cu parbrizul prin care mai intra ceva raze solare...Cu astfel de autovehicule cum se procedeaza?

......................

.....daca masinile SPP au acceptul tacit de a folosi (ilegal) inscriptia POLITIA, atunci ce te mai miri ca au geamurile negre de jur imprejur?

Treaba cu pestele....

Modificat de videosuzy
Link către comentariu

Marian, nu e vorba ca poti sa faci accident din cauza foliei. Problema apare in situatia unui accident in care care salvarea ta sau a ocupantilor tine de iesirea prin spargerea geamurilor laterale, asta pana la sosirea descarcerarii si a sculelor profi ce-ti transforma masina intr-o gramada de fiare (cum se spune, n-a facut accidentul ce-a facut descarcerarea)...

Chiar daca folia aplicata nu e antiefractie, asigura o mai buna rezistenta impotriva "sculelor" sargatorilor de masini, insa, tot asa de bine, intampina o mai mare rezistenta la incercarea de spargere in caz de necesitate.

Modificat de videosuzy
Link către comentariu
Scuze ca ma bag si eu (musca pe caciula... :rolleyes: ), dar de unde ai scos tu ca aplicarea foliei pe geamurile laterale si luneta, e ilegala :hmmmt: ?

vbeam doar de folia aplicata pe geamurile fata, iar treaba cu salvarea pe geam .. nu cred ca iti trebuie mai mult de un cutter sa treci prin ea dupa ce spargi geamul ...

Link către comentariu

Cutter...intr-o masina cu roatele-n sus...Hai mai Marius, ai vazut filme prea multe. Serios.

Adevarul e ca exista cuttere prin toate buzunarele unei masini. Nu-mi spune ca tu ai cate unul in fiecare portiera, plus unul la oglinda, plus unul intre scaune...etc.

N-are rost discutia daca tu faci apel la cutter intr-o situatie in care totul e cu susu-n jos...Iar daca tu esti o persoana care nu-si pierde cumpatul intr-o situatie ca cea de mai sus, nu poti pretinde tuturor sa-si pastreze sangele rece si sa caute cutter-ul intr-o masina iesita in decor si aflata cu roatele-n sus.

Felicitari...

:emo-yessir:

Link către comentariu

am dat exemplul cutterului ... dar cu obiectul cu care spargi geamul poti penetra usor folia. Nu stiu de ce ti se pare asa de nepatruns folia aia care e foarte posibil sa cada odata cu geamul....sau mai e varianta parbrizului. Daca tu ai auzit de vreun caz in care nu au putut fi salvati pasagerii din cauza foliei ar fi bine sa-l impartasesti. Poate ii convingi si pe altii sa renunte la ea.

Link către comentariu
Vizitator
Acest subiect este închis acum şi nu mai pot fi adăugate alte postări.
  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Adaugă...

Informaţii importante

Am plasat cookie-uri strict necesare pe dispozitivul dvs. pentru afişarea optimă a paginilor. Puteţi în orice moment să modificaţi setările cookie-urilor, altfel vom presupune că sunteţi de acord să continuaţi. Utilizând acest site, sunteţi de acord cu Termenii şi condiţiile de înregistrare şi Politica de confidenţialitate.