Jump to content
POLITISTI.ro

Faruri AM. Amenda intensitate lumini pozitie


NeaMarin

Postare recomandată

Buna ziua,

 

as vrea sa va consult si eu parerea cu privire la o speta. Ati mentionat
in cateva randuri pe forum ca, din punctul de vedere al legii, "se interzice
montarea la autovehicul a luminilor de altă culoare sau intensitate, a altor
lumini, dispozitive ori accesorii de avertizare decât cele omologate.". Eu
am o Bora la care am schimbat farurile cu un model cu lupa. Mentionez ca
nu am "lumini de zi", am numai pozitii, faza scurta, faza lunga, iar toate
luminile pe care le am pe masina sunt halogen (i.e. NU am xenon). Asadar,
dupa parerea mea, nu am schimbat nici culoarea, nici intensitatea, si nici
nu am adaugat alte lumini decat cele prevazute de constructor. In cazul acesta
mai am nevoie de omologare?

 

Va intreb pentru ca ieri am fost oprit pe langa parcul Carol din Bucuresti de
un agent de la Rutiera care cred ca a avut initial impresia ca am xenon, pentru
ca in momentul in care am oprit, dansul s-a uitat indelung la farurile mele
inainte sa vina la mine la portiera. Dupa ce s-a prezentat, m-a intrebat ce-s
cu farurile. Zic "sunt montate de mine. Ce-i cu ele?". "Pai sunt omologate?",
intreaba dansul. La care am raspuns ca "eu am avut impresia ca daca nu pun xenon
sau alte lumini pe masina, nu trebuie sa fie re-omologate de RAR. In plus le am
de 4 ani si am trecut 2 ITP-uri cu ele si nu mi-a zis nimeni nimic.". Dupa care
m-a luat cu "Cata spaga ati dat ca sa treceti ITP-ul?". Cand am auzit asta, m-am
gandit ca e pus pe "cautat". In fine, m-a pus sa le aprind, sa le sting, mi-a
cerut RCA-ul, mi-a cerut documentele pentru folii (am folii 3M pe geamurile din
spate si pe luneta). Aveam totul in regula, i le-am dat. M-a intrebat "dar astea de
ce arata ca niste xerox-uri? (n.r. documentele pentru folii) Ca nu vad nici macar
o stampila pe ele.". Zic "asta mi-au dat cei de la service-ul care le-au montat.".
I-am aratat stampila care, ce e drept, era mai putin vizibila, dar era acolo. Intr-un

final, desi comenta ca nu sunt valide, s-a reintors la faruri.

 

Ma pune sa aprind pozitiile si se leaga de faptul ca unele dintre LED-urile de pozitie

erau arse. Intr-adevar pozitiile mele sunt pe "angel eyes" si unele dintre LED-uri s-au

mai ars si nu se mai aprinde intreg haloul, ci doar pe jumatate. Din 8 LED-uri pe far,

cred ca se mai aprind vreo 4. Dar se aprind 4 pe stanga si 4 pe dreapta. "Si partea

asta nu trebuie sa se aprinda?" ma intreaba agentul. Zic "ba da, dar s-au mai ars din
ele.". Si incepe sa sustina ca intensitatea luminoasa a pozitiilor mele era prea
slaba. Am incercat sa-i explic ca, din cate stiu eu, legea spune ca masina
trebuie sa fie dotata cu pozitii, adica cel putin O (UNA) lumina alba pe stanga
fatza, O (UNA) lumina alba pe dreapta fatza si lumini rosii in spate, iar eu ma
incadram in aceasta descriere (aveam chiar 4 pe fiecare parte in fatza).

 

Imi trazneste dupa aceea concluzia: "Se retine talonul pentru defectiuni la luminile
de pozitie.". Nu mi-a venit pe loc ideea sa-l intreb ce aparat de masura calibrat si
omologat a folosit dansul ca sa-si dea seama ca luminile mele de pozitie nu sunt

suficient de puternice. Eram shocat, ce mai... In fine, cand am auzit asta, ca orice

om care are impresia ca e victima unui abuz, scot telefonul si incep sa filmez tot -

masina, luminile, pozitiile, agentul, conversatia, etc. Pot reveni si cu o proba video,

insa trebuie sa o procesez prima data, pentru ca pe film mai apar niste persoane

private din zona si nu cred ca am voie sa public acele secvente.

 

In fine a urmat o lunga asteptare, timp in care s-a consultat cu colegii sai (erau
mai multe masini de Politie in zona respectiva) care, in lipsa domnului agent, imi dadeau
mie dreptate ca AM lumini de pozitie si in fata si in spate (unii strambau din nas

uitandu-se la faruri, insa nici unul dintre dansii nu a spus ca sunt ilegale), insa imi

spuneau ca "fiecare dintre ei este raspunzator pentru actiunile sale" si ca nu se pot

baga sa-l contrazica pe colegul. Intre timp m-am dotat si eu cu o carte de vizita de la o

doamna care fusese oprita in fata mea care a fost foarte amabila si a acceptat sa fie

martor in instanta ca luminile mele de pozitie functionau si pe stanga si pe dreapta.

 

Intr-un final, domnul agent vine din nou la masina, si-mi spune ca s-a razgandit, nu-mi
mai retine talonul si-mi da doar amenda de 85 RON (42 RON in 48 de ore) pentru ca
luminile mele de pozitie nu au intensitatea corespunzatoare. Binenteles ca, de nervi, am
refuzat sa semnez procesul verbal numai ca sa-l pun sa mai opreasca niste masini si sa
gaseasca martor ca eu n-am vrut sa semnez PV-ul.

 

In fine, cand va veni amenda va dati seama ca o voi plati, ca nu stau acum sa umblu
prin tribunale pentru 40 lei.

 

In final, ca sa sumarizez, vroiam sa va intreb daca exista vreo baza legala in care agentul
a dat aceasta amenda examinand cu ochiul liber intensitatea luminilor de pozitie, si daca
pentru lumini AM cu halogen si cu configuratie normala (pozitii, lumina de intalnire,
lumina de drum si proiectoare de ceata) verificate la ITP ca bat corect este nevoie de
re-omologare.

 

In final mentionez ca am mai fost oprit de Politie si agentii respectivi mi-au inspectat

farurile, insa toti mi-au dat drumul fara nici o amenda.

 

Va multumesc pentru comentarii.

 

Numai bine,
Marian.

 

Link către comentariu
  • Moderator

Strict din punct de vedere legal, faptul că ai montat alte faruri decât cele cu care a fost echipată maşina de producător şi nu există omologare individuală pentru această modificare, este o faptă sancţionată de legislaţia rutieră. Sancţiunea pe care ai primit-o a fost doar o măsură indulgentă, pentru că sancţiunea prevăzută de lege este amendă împreună cu reţinerea certificatului de înmatriculare până la remedierea deficienţelor.

Legislaţia rutieră interzice montarea la autovehicul a altor lumini ori dispozitive decât cele omologate (exact asta spune textul de lege). Asta înseamnă că orice modificare a sistemelor cu care maşina este echipată din fabrică necesită obţinerea unei omologări individuale de la RAR.

Link către comentariu
  • Membru

In primul rand nu ai cum sa primesti amenda de 85 lei cu 42 in 48 de ore!Eventual 170 cu 85 in 48 de ore!Ce bine stii tu legea farurilor omologate...dupa cum ti-a spus si Marius, pentru ca farurile puse de tine nu de o firma specializata care sa-ti dea si omologare iti spun clar ca se ridica certificatul de inmatriculare!Si termina cu faze tampite de genul: " ce aparat certificat are politistul sa-si dea seama daca farurile mele sunt bune" ....citeste draga OG 2/2001 unde spune ca politistul constata contraventia cu propiile simturi...adica cu ochii!Ca daca sunt orb degeaba am aparate omologate sa constat nu stiu ce!

Si inca o chestie...te-ai apucat sa-l filmezi pe politist si ai spus ca trebuie sa editezi imaginea de oarece in fundal apar persoane private si nu este voie sa apara in acest filmulet...dar ce te face sa crezi ca pe politist poti sa-l filmezi?Ai grija ca ai sa te intalnesti in instanta actionat in judecata pentru ca il filmezi fara aprobarea lui!Sau voi ce draq credeti ca noi politistii suntem niste plantr, niste tufe...iar voi conducatorii auto sunteti niste somitati?Le stiti pe toate?

Si cea mai tare care ai spus-o este ca legea iti da voie sa circuli doar cu un far...cel de pe stanga!Foarte tare...as vrea sa ne intalnim intr-o zi si sa constat aceat lucru doar cu ochii mei...sa vezi cum se aplica legea!

Modificat de cipri83
  • Apreciez 2
Link către comentariu

Nea Marine, Yep, politistul are voie sa te penalizeze pentru ca tu ai pe vehicul faruri neomologate

Nu trebuie ca politistul sa stie procedura de omologare a luminilor de pozitie si nici sa masoare intensitatea luminoasa

 

La elemente care concura la siguranta rutiera iti trebuie omologare

si asta se imparte in 2

 

Omologarea elementului respectiv, omologare realizata de producatorul farului prin care el isi ia raspunderea ca farul indeplineste normele in vigoare

si

Omologarea Farului pe vehicul.

 

Cand faci o modificare, mergi la RAR pentru o MASURATOARE si omologare artizanala.

Asta costa, dar nu ai probleme cu politia si nici politia cu tine, in plus in caz de accident, daca firma de asigurari constata ca s-au modificat elemente care concura la siguranta rutiera si care pot influenta accidentul, sincer, nu te vad bine deloc. Problema nu este 200 de lei amenda problea e sa te vad eu pe unde scoti tu zeci sau sute de mii de euro in cazul unui accident cu vatamare, in care firma asiguratoare te da in judecata pentru acoperirea daunei, din cauza modificarii farului, caci atunci cand e vorba de bani multi, au avocati.

Ce zici, merita?

 

Faptul ca n-ai semnat PV-ul, cam rau ai facut

Oricum eu am vazut multa indulgenta de la politist.

Eu iti retineam certificatul si iti luam amenda pentru cum te-ai purtat tu, cu toate ca nu-s politist.

Stati in legalitate pentru ca politia nu e cel mai rau lucru care vi se poate intampla.

Link către comentariu
  • Moderator

Te asigur că şi poliţiştii sunt oameni la fel ca tine şi nu sunt absurzi, în cele mai multe situaţii de acest fel pot fi înţelegători. Dacă nu vei mai adopta un comportament provocator faţă de poliţiştii care te opresc, sunt sigur că nu vei mai avea astfel de probleme, în caz contrar vei avea numai de pierdut.

  • Apreciez 2
Link către comentariu

Marius, nu ai sa ma crezi, dar voi folosi fraza de scoala "nu eu am inceput". Mi-as fi dorit sa am intreaga conversatie inregistrata

ca sa pot sa-ti demonstrez ca de data asta eu am fost cel care a fost provocat cu o serie de comentarii ironice. La cei aproape 20

de ani de cand am permis si conduc am fost oprit de cateva zeci de politisti si am, cred, vreo 5 amenzi in total (incluzand-o pe asta).

Nu am avut nici o problema cu 90% din ei. In marea majoritate a cazurilor au fost politicosi, mi-au spus clar de la inceput pentru ce

m-au oprit. Cand eram vinovat - am tacut. Am tot respectul pentru politisti, pentru necesitatea voastra si pentru ceea ce faceti si,

pana ieri, aveam si eu aceeasi impresie ca si tine. Ai spus insa foarte bine, "sunteti si voi oameni ca si noi", cu bune... dar si cu rele...

Link către comentariu

Eu din ceea ce ai scris tu n-as zice ca "n-ai inceput tu". Oricum ai gasit un om cu intelegere.

Iti recomand, daca iti place masina asa cum este, fa un drum la RAR. Lasi masina afara si-i intrebi la artizanale cat costa o omologare.

Pun numai un aparat in dreptul farului si verifica intensitatea unghiul si dispersia conform regulamentului european.

Daca nu costa mult, si in Romania e chiar ieftin, poate merita si esti in legalitate si iti si face placere.

 

mai mult, daca tipul ala de far a mai fost montat pe caroseria aia si a fost omologat de tip, mergi la omologari individuale si e si mai simplu

Nu mai faci nici o masuratoare

 

Orice ai alege, succes

Link către comentariu

.....Sau voi ce draq credeti ca noi politistii suntem niste plantr, niste tufe...iar voi conducatorii auto sunteti niste somitati?Le stiti pe toate?....

 

Este clar ca acest domn, din cate inteleg politist, are idei preconcepute, noi conducatorii auto suntem inamicii. Sincer, pe mine, doar un membru pasager prin acest forum, ma pune pe ganduri.

  • Displace 6
Link către comentariu

noi conducatorii auto suntem inamicii.

 

Asa cum ai scos tu din context fraza lui cipri, asa am scos si eu din textul tau. Ce zici? As putea trage acum niste concluzii obiective despre tine?

  • Apreciez 1
Link către comentariu
Vizitator
Acest subiect este închis acum şi nu mai pot fi adăugate alte postări.
  • Activi pe această pagină   0 membri

    • Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.
×
×
  • Adaugă...

Informaţii importante

Am plasat cookie-uri strict necesare pe dispozitivul dvs. pentru afişarea optimă a paginilor. Puteţi în orice moment să modificaţi setările cookie-urilor, altfel vom presupune că sunteţi de acord să continuaţi. Utilizând acest site, sunteţi de acord cu Termenii şi condiţiile de înregistrare şi Politica de confidenţialitate.