Jump to content
POLITISTI.ro

Incalzirea si exploatarea masinii iarna


Catalin

Recommended Posts

  • Moderator

Încălzirea la ralanti a mașinii

Încă se păstrează și azi, printre mulți dintre noi, obiceiul de a porni mașina în diminețile geroase și a o ține pe loc lăsând motorul să meargă în gol pentru câteva minute, pentru a încălzi mașina.

Este un obicei (trebuie să recunosc și eu îl mai practic câteodată) complet inutil și dăunător, atât pentru mașină cât și pentru cei din jurul ei, dar și d.p.d.v. al gradului de poluare. Ba mai mult, există țări ce au interzis această practică prin lege.

Am să vă spun și de ce.

În primul rând, datorită eficienței pe care o au sistemele de injecție moderne, ce au permis eliminarea carburatoarelor și a bobinelor și care permit ajustarea parametrilor de funcționare ai unui motor în funcție de temperatura existentă.

La ralanti de fapt nu este o modalitate eficientă de a încălzi o mașină, se încălzeşte mult mai repede dacă vă deplasaţi cu ea, deci atunci când motorul rulează în sarcină.

Nu este nevoie de mai mult de zece secunde, ca mașina să meargă la ralanti, după care puteți pleca de pe loc.

Mersul în gol al unui motor rece, mai mult de zece secunde, este mult mai dăunător decât benefic, întrucât acesta funcționează ineficient, amestecul necesar arderii la un motor rece este foarte bogat în carburant iar în timp, acest mod de funcționare degradează mult mai repede motorul, determinând reducerea performanţelor motorului mult mai devreme.

Să vă spun și de ce.

  • Perioada în care un motor ajunge la temperatura normală de lucru e mult mai mică dacă motorul rulează în sarcină moderată, decât în situația în care el funcționează la ralanti.
  • La orice motor ce funcționează la turații joase la rece se formează calamină pe supape, pistoane, în chiuloasă, și mai ales la motoarele diesel care se încălzesc mai greu.
  • Presiunea în instalația de ungere e mult mai bună când motorul este în sarcină și e turat

Ideal este ca, după pornire, să așteptați aprox.10 sec. maxim 15 sec, după care să plecați. Acest timp este necesar ca uleiul să ajungă la axele cu came și culbutori, pentru că interesul vostru este ca motorul să ajungă într-un timp cât mai scurt la temperatura optimă de funcționare. Nu uitați că orice metal, la rece are o duritate mai redusă (devine ceva mai casant), iar funcționarea la ralanti cu motorul rece sau pe loc presupune o uzură total inutilă ce reduce considerabil din viața motorului.

Acestea sunt și motivele pentru care toți constructorii de mașini recomandă ca imediat după pornirea motorului să se plece la drum, dar fără accelerații violente până ce motorul nu ajunge la temperatura de 80o-90oC. În toate manualele de instrucțiuni/utilizare, nu se recomandă încălzirea motorului la ralanti.

Link to comment
Share on other sites

  • Membru

Foarte corect....pentru motoarele diesel este recomandat sa schimbi treapta de viteza undeva la 2000 rpm, iar dupa maxim 1 kilometru acesta va ajunge la temperatura optima de functionare. Cand mi-am luat permisul acu 3 ani aceeasi prostie am facut-o si eu in prima iarna cand am condus, am tinut masina la relanti sa se incalzeasca motorul de vreo cateva ori....dura vreo 20-30 de min :))) .... m-am lasat pagubas, iar la foarte scurt timp am gasit pe un forum de specialitate cam ce s-a scris mai sus, plus mici ponturi B)

O sa incerc sa le caut si sa postez si aici pentru ca sunt convins ca sunt destui colegi interesati, dornici sa isi intretina masina asa cum trebuie :D

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Total de acord cu voi pana aici dar spuneti-mi va rog, dimineata la ora 7, la -10 grade, cu gheata de 1 cm pe parbriz, cum poti pleca dupa 15 sec. de la pornirea motorului? :naughty:

Link to comment
Share on other sites

dai gheata jos si dupa aia ............... cei asa greu ? mai ales ca acum au aparut si tot felul de spray-uri pentru gheata de pe parbriz

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Facem un experiment: tu dai gheata jos cu motorul oprit si eu la cateva minute dupa ce am pornit motorul, cu ventilatia la maximum spre parbriz. Pariez ca eu voi fi mai fericit la plecare :emo-yessir:

Link to comment
Share on other sites

Sunt destule solutii si metode incepand de la acoperirea parbrizului preventiv de cu seara a zicem, curatarea acestiua cu o racleta din plastic, folosirea de sprayuri ori solutii speciale ptr. degivrare sau cu ajutorul instalatiilor auxiliare tip sirocoo care programate pot face minuni.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Eu personal folosesc spray-ul pt dezgetat parbrizul. Aplic in Z-turi mari pe parbriz, luneta si geamurile laterale, pornesc motorul si dupa aprox. 3 min devine o simpla formalitate inlaturarea crustei cu racleta, cu cardul de membru SNPPC :D , ca tot avea cineva ideea asta pe aici sau chiar cu stergatoarele.

Se directioneaza ventilatia spre parbriz concomitent cu butonul de dezaburire luneta.

Atentie mare, cand geamurile sunt inghetate si stergatoarele la fel de ele, inainte de pornirea motorului verificati pozitia in care se afla maneta stergatoarelor, asa incat la punerea contactului sa nu se declanseze si sa se arda motorasul.

Edited by danpin
Link to comment
Share on other sites

  • Membru

Am folosit si eu spray-ul ala. Isi face treaba foarte bine; topeste gheata foarte repede, dar raman urme de grasime care se curata f greu ulterior.

Poate am folosit eu o soluti ieftina...nu stiu...dar am zis ca nu mai dau de acum incolo :)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Interesant ce spui Mihai. Cum se numește spray-ul folosit de tine?

Nu de alta ... dar să nu mai dăm și noi banii de pomană. :D

Link to comment
Share on other sites

iarna trecuta am folosit si eu de 2-3 ori spray-uri de topit gheata si m-am lasat pagubas. gheata se topeste dar imi ramanea un fel de mazga care se indeparta greu. asa ca pornesc masina, dau gheata jos cu traditionala racleta, mai stau de vorba cu un vecin 1-2 minute si plec

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

efect garantat la scartait stergatoarele :D alcoolul acela ataca lamela din cauciuc si o deterioreaza.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Moderator

Vremea de afara ma face sa postez iarasi aici cu o idee: cand masina este inghetata bocna si vrei sa o decongelezi, este de preferat parcarea intr-un subsol de complex comercial, gen Carrefour, pentru 1 ora si ceva.

De asemenea, dupa un drum lung pe zapada, la parcarea masinii se va lovi cu coada unei perii zapada depusa sub aripi. Daca o lasati sa inghete, la urmatoarea plecare va atinge de roata.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eu cind pornesc masina o las sa mearga citeva minute nu pentru a incalzi masina , ci pentru a scadea turatia fiindca la pornire are ceva pe la 1500 ture si trebuie sa ajunga la 900 . Cel putin asa spune fabricantul in cartea tehnica si sunt de acord cu acest aspect . Vara coboara repede dar iarna trebuie sa astepti un 3-4 minute . Astea sunt numai bune ca, se dezgheata si parbrizul si luneta . Toata lumea recomanda acest fapt inclusiv stiutorii in ale mecanicii . A nu se intelege ca trebuie sa stai pe loc cu motorul pornit pina faci sauna in masina . :clip: Dar treaba cu turatia este de luat in calcul . :emo-yessir: Acum pentru gheata de pe geam, am luat ceva solutie la bidon de 750 ml. cu pulverizator de pe la Real . Vad ca este buna si nu lasa urme uleioase . Dar sa speram ca trece iarna asta mai repede si sa ne mai lase cu gheata . :emo-yessir::clip:

Edited by Daniel
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Turația la pornire pe timp geros e ceva mai mare decât în regim normal la relanti pentru ca intra în funcțiune socul termic.

Link to comment
Share on other sites

Nu mai imi fac probleme d-astea de mult

Daca am zapada/gheata pe ea, da o pornesc sa ajute si ea in timp ce o "dezghet"

Daca e la curat sau in garaj (unde temperatura e cu max 2°C mai mare decat afara), pur si simplu plec cu ea, choar si la -20°C

 

Nu dau in ea chiar daca am ocazia pana nu se incalzeste uleiul.

 

Asta pe care tocmai am cumparat-o are telecomanda care imi permite pornirea ei din casa

Pur si simplu ma gadesc mai mult la mine de cat la masina

Dar sunt de acord cu primul post

 

Pentru zonele friguroase (nu stiu de Europa), dar in Nordul Statelor Unite si Canada vehiculele vin echipate cu un stecher si le bagi in priza, ori acasa ori la hotel, in asa fel incat ii tine antigelul caldut pe timpul noptii.

 

De regula pentru toate vehiculele pe care le-am avut in exploatare, am folosit un ulei subtire la temperaturi mici. Am avut si 0W30, dar de regula marg cu 5W, iar la motocicleta am avut 5W60 (recomandat 20-40, cred ca de tractor)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Recunosc, am adoptat anul acesta o practica mai de "tataie cu Dacie", dar sunt multumit de rezultat: cand parchez seara, pe parbriz intind o folie de nailon, pe care o prind cu portierele, de o parte si de cealalta a parbrizului. 

Imi ia fix 10 secunde cand o intind si tot atatea sa strang dimineata folia si sa o scutur de gheata.

Chiar daca nu pare, si micile raclete din plastic lasa zgarieturi pe parbriz, care in timp afecteaza vizibilitatea, mai ales noaptea.

Nu mai pomenesc de faptul ca pot pleca imediat cu masina, fata de racaietorii si stropitorii din parcare, pe care ii las in urma :D

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dacă aș fi citit postul lui danpin anul trecut, poate nu aș fi fost nevoit să caut soluții de polish,materiale și tutoriale DIY pentru eliminarea zgârieturilor de pe parbriz. Racletele ieftine, cele remastered și cele cu bonus la reîncărcare CHIAR îți lasă niște tranșee de toată frumusețea pe parbriz, pe care le observi abia în primăvară. :(

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Am cumparat de curand de pe net un scut metalic, comercializat de o firma de prin Harghita-Covasna..

E f mare diferenta fata de plasticul cu care masina a venit din fabrica si scutul nou metalic, daca mergeti pe drumuri accidentate e recomandabil.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Mda, dar e şi mai greu. Nu ţi s-a aplecat maşina puţin aşa mai pe faţă?

Link to comment
Share on other sites

De aplecat nu se apleacă, sînt doar cîteva kilograme în plus. Nu se simt. Problema e alta. În doi-trei ani îl mănîncă rugina.
Am vrut și eu să-mi pun pe Mondeo, ba l-am și cumpărat. Tot din Harghita, deci probabil că e același furnizor, scutmotor.org.
Arată foarte frumos, lucrat profesional, dar cîțiva colegi de pe forumul de Ford care și l-au pus au raportat ulterior că le-a ruginit rău de tot. Așa că pînă la urmă am renunțat și l-am dat altui posesor de Mondeo de pe forum, pe care nu l-a deranjat perspectiva ruginii.
Înainte de a-l da m-am uitat cu atenție și la scutul actual și am constatat că după patru ierni e încă în stare perfectă. Așa că l-am dat cu inima împăcată.

La scutul de Mondeo rugina e cauzată de faptul că are niște adîncituri în care se strînge apa și băltește. Nu știu dacă și al tău are asemenea adîncituri. Unii zic că dacă dai una sau două găuri în partea lui cea mai coborîtă, ca să se scurgă mereu toată apa, n-ai mai avea probleme cu rugina. Dar nu știu, vorbesc doar din auzite.

Pentru parbriz am folosit cu mult succes un soi de prelată, care se pune seara peste parbriz. Arată ca un parasolar din ăla lucios, doar că e dintr-un material mai moare. Dimineața o dai la o parte cu tot cu gheață. Parbrizul rămîne curat ca lacrima. Pe Mondeo am parbriz încălzit electric, dar la Duster nu aveam luxul ăsta, iar prelata asta a funcționat perfect de fiecare dată. A mers atît de bine, încît în zilele foarte geroase mi-am pus și eu una pe Mondeo, pentru că era mai rapid s-o dau la o parte decît să aștept să se încălzească parbrizul. :D

Edited by VladSoare
  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Nu prea vad unde s-ar strange apa sa balteasca asa...

Scutul nou si scutul vechi:

IMG_20160716_130131.jpg

IMG_20160716_130123.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu știu să-ți zic, trebuie văzut cum stă pe mașină, dacă nu cumva e puțin înclinat către cuta aia transversală în loc să fie înclinat către găuri. Și e posibil ca la Mondeo să aibă altă formă, alte adîncituri, dictate de felul în care arată compartimentul motor. Sau să stea în altă poziție, poate înclinat un pic mai spre față, sau mai spre spate... Nu știu. 

Linkul către ClubFord l-aș pune degeaba, pentru că forumul e mai restrictiv și nu-ți permite nici măcar să citești dacă nu ești înregistrat. Dar uite cîteva citate de-acolo:

Citat:

Al meu a ruginit dupa 5ani. Cred ca in 1 an il inlocuiesc. Altfel il pierd pe drum.

Citat:

si la mine a ruginit scutul cam dupa 3 ani, ba chiar erau zone in care a baltit apa unde rugina a "ros" efectiv din scut.
l-am dat jos, l-am curatat cu bormasina cu perie de sarma rotativa, apoi l-am vopsit cu grund anticoroziv si cu vopsea neagra (cea mai ieftina vopsea, nu ceva super scump) si de atunci n-am mai avut probleme cu rugina.
iar ca sa nu mai balteasca apa, i-am dat 2 gauri de 5 mm in zona cea mai joasa a lui ca sa se scruga apa.

Citat:

dupa 3 ani mi-a ruginit rau in partea centrala, iar pe consolele de prindere (niste bare metalice care se prind de caroserie undeva in partea din fata) se cojea vopseaua, chiar daca acolo nu avea cum sa ajunga apa.

Acuma, nu vreau să te sperii. Sper ca la tine să fie în regulă. Și pe de altă parte, chiar dacă ruginește, în funcție de drumurile pe care mergi s-ar putea să-și scoată banii cu vîrf și îndesat chiar dacă trebuie înlocuit. :D

Edited by VladSoare
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.