Jump to content
POLITISTI.ro

Cum influenteaza clasa de bonus sau de malus pretul RCA?


Anonymous
 Share

Recommended Posts

Salutare

Fratilor care va pricepeti sau aveti idee despre acest sistem bonus-malus al asiguratorilor si cum afecteaza pretul RCA-ului. Cat de curand imi expira asigurarea si trebuie sa fac alta si intreband pe la cunoscuti in stanga si dreapta am constatat ca preturile actuale sunt o adevarata nebuloasa. E aproape imposibil sa mai faci o comparatie. 

A incercat o cunostinta ce lucreaza in domeniul asigurarilor sa-mi explice cate ceva, dar pe langa faptul ca nici el nu le stapaneste cum trebuie nici nu am incredere in sfaturile lui, pentru ca toti cei din domeniul asigurarilor sunt niste hoti ce-ti vand vabria de pe gard. Nu poti sa pui baza in ei, si-ar insela chiar si mama pentru a vinde o polita.

Asa ca cei care ati studiat mai mult problema, va rog sa-mi spuneti aici la ce trebuie sa fiu atent. Merci.

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Eu nu sunt vreun specialist, dar din ce am citit treaba stă în felul următor:

Dacă nu ai daune în ultimul an, anul următor în mod normal trebuie să intri la clasa bonus sau cu alte cuvinte să primeşti o reducere, indiferent că schimbi sau nu firma de asigurare cu care închei poliţa RCA. Sunt 14 clase de bonus, iar un client nou, adică fără istoric porneşte de la zero (clasa B0). Iar dacă în decursul mai multor ani nu are daune, poate ajunge la o reducere maximă de 50% a preţului poliţei de asigurare.

Aici mai este o şmecherie, pe care cei ce încheie RCA-uri nu se îngrămădesc să o explice sau cel puţin mie nu mi-a spus-o niciunul, iar când i-am întrebat nu au ştiut să-mi dea un răspuns clar.  Dacă închei RCA-ul pe şaşe luni, ţi se acordă o clasă la bonus, iar dacă închei pe un an primeşti două clase de bonus. Numai că nu m-au lămurit dacă într-un an calendaristic cumpăr două RCA, primesc pentru fiecare câte o clasă de bonus astfel încât să am aceeaşi bonificaţie ca şi în situaţia în care aş fi plătit RCA direct pentru un an. De aceea sfatul meu este să o faci direct pe un an, bineînţeles dacă ai posibilitatea.

Cam aşa arată tabelul cu reducerile pe care le primeşti dacă nu ai provocat daune:

---------------------
| CLASĂ |  REDUCERE | 
---------------------
| B0    |  0        |
| B1    |  -5%      |
| B2    |  -10%     |
| B3    |  -14%     |
| B4    |  -18%     |
| B5    |  -22%     |
| B6    |  -26%     |
| B7    |  -29%     |
| B8    |  -32%     |
| B9    |  -35%     |
| B10   |  -38%     |
| B11   |  -41%     |
| B12   |  -44%     |
| B13   |  -47%     |
| B14   |  -50%     | 
---------------------

Pe poliţa RCA înainte de rubrica în care este completată suma de bani plătită, poţi verifica clasa de bonus sau malus unde ai fost încadrat, găseşti acolo "Clasa B/M: ..." 

 

Dacă ai avut daune, intri la clasa malus, iar aici ţi se aplică penalizări, respectiv preţul creşte. 

-----------------------
| CLASĂ |  PENALIZARE | 
-----------------------
| B0    |  0          |
| M1    |  -5%        |
| M2    |  -10%       |
| M3    |  -20%       |
| M4    |  -30%       |
| M5    |  -45%       |
| M6    |  -60%       |
| M7    |  -80%       |
| M8    |  -100%      | 
-----------------------

În concluzie, să fii atent la ce clasă te încadrează când îţi calculează preţul. Baftă!

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Sunt anumite site-uri specializate care dupa ce introduci datele solicitate iti calculeaza automat preturile pentru rca valabil 6 sau 12 luni si poti sa alegi varianta care consideri ca ti se potriveste.

Link to comment
Share on other sites

Personal evit pe cat posibil sa-mi bag datele pe diverse siteuri, de aceea v-am intrebat pe voi aici. Am incercat sa calculez pe diverse siteuri administrate de fel si fel de privati ce colecteaza date cu caracter personal. Toti cer CNP-ul si nu am incredere. Tocmai de aceea vreau sa am o idee cum se calculeaza.

Link to comment
Share on other sites

Fara cnp nu se poate calcula prima de asigurare. Bonus/malus opereaza pe cnp + serie sasiu.  :)

Link to comment
Share on other sites

Calculatoarele online îți cer CNP-ul pentru că prima de asigurare depinde și de vîrstă.

Poți să introduci un CNP cu data nașterii corectă și ultimele cifre fictive. ;)

Edited by VladSoare
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Am constatat recent ca si daca iti schimbi masina clasa revine la zero, desi esti client cu istoric, conform CNP-ului. Practic, eu abia mi-am facut-o, iar la clasa B7, motor de 1,6, pe 6 luni, am platit aprox. 290 lei.

In timp ce altcineva care abia si-a cumparat alta masina, are peste 30 de ani, fara accidente, aceeasi cilindree, a platit 950 pe sase luni.  :shock:

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Da, clasa este a perechii mașină+posesor.

Client vechi+mașină nouă = revine la zero

Mașină veche+proprietar nou = revine la zero

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Spune-i omului să meargă înapoi la compania de asigurări şi să le solicite să-l bage la clasa bonus pe care o avea înainte. Iar dacă fac figuri şi încearcă să-l aburească, să depună o sesizare la CSA. Pe un alt forum pe care-l frecventez sunt mai mulţi care după ce şi-au schimbat maşinile şi după puţin circ şi scandal le-au fost recalculate poliţele şi au primit diferenţa de bani.

Întradevăr dacă îţi cumperi încă o maşină porneşti de la zero, dar dacă o schimbi, cică beneficiezi de acest drept de a prelua bonusul de la cea veche.

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

Si la masinile ce sunt proprietatea unei societati comerciale al cui CNP il iau in calcul?

 

La firme e altă formulă de calcul și în loc de CNP îți cere CUI-ul firmei, care se ia în considerare doar pentru calculul clasei de bonus/malus. Pentru un calcul estimativ al unei polițe noi pe firmă, poți să bagi un CUI fictiv.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Normele CSA prevăd ca în cazul celor ce şi-au vândut maşina, stabilirea clasei de bonus-malus pentru noua maşină să se facă pornind de la clasa de bonus-malus de care asiguratul a beneficiat anterior. 

Această facilitate este prevăzută de art. 72 alineatul 2 din Ordinul CSA 14/2011

 

Art. 72. - (1) În situaia în care un asigurat deine mai multe vehicule sistemul bonus-malus se aplică distinct pentru fiecare vehicul în parte.

(2) În cazul înstrăinării/radierii vehiculului asigurat, stabilirea noii clase de bonus-malus pentru un vehicul nou-dobândit se face pornind de la clasa bonus-malus de care asiguratul a beneficiat anterior.

  • Upvote 5
Link to comment
Share on other sites

Super! Nu știam asta. :good:

Înseamnă că regula de care ziceam eu mai sus e depășită. Totuși, din cîte știu, încă se mai aplică în practică... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Ordinul ăsta e din 2011, deci a intrat în vigoare ceva mai târziu, după ce în 2010 companiile de asigurări au început să folosească istoricul comun. Iar companiile de asigurări nu au niciun interes să acorde reduceri si bonusuri. Imaginaţi-vă că dacă nu eşti atent şi te-au ars la acest sistem de bonus când ţi-ai luat o altă maşina deşi ai avut vreo 4, 5 sau chiar şapte ani fără vreo daună, pierzi această facilitate de tot, iar pentru a ajunge la o reducere de 50% trebuie să treacă minim şapte ani. 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Modul de aplicare al sistemului bonus malus

Sistemul bonus-malus este format din categoria de bază B0, 14 clase de bonus şi 8 clase de malus. Clasa B0 este clasa atribuită unui asigurat nou, fără istoric în asigurare.

Reducerea (bonus) sau majorarea (malus) stabilită conform sistemului se aplică tarifelor practicate de către societatea de asigurare la care asiguratul încheie asigurarea obligatorie de răspundere civilă.

Perioada de referină este anul calendaristic anterior datei de emitere a polţiei.

Pentru aplicarea unui malus sunt luate în calcul evenimentele pentru care a fost plătită cel puin o daună în perioada de referină (1 an), în care se reţine responsabilitatea totală sau parţială a conducătorului auto, indiferent cine a condus vehiculul la momentul producerii accidentului, indiferent de modul de soluţionare a acestuia (prin proces-verbal întocmit de poliţie ori prin constatare amiabilă de accident).

Dacă la momentul producerii evenimentului vehiculul era însuşit şi folosit fără acordul proprietarului iar acest lucru a fost sesizat în scris poliţiei, coeficientul din sistemul bonus-malus al asiguratului nu este influenţat.

Dacă în perioada de referinţă nu au fost înregistrate daune plătite, asiguraţii beneficiază de un bonus, respectiv o reducere a primei de asigurare, după cum urmează:

- o clasă, în cazul în care noua poliţă se încheie pentru o perioadă de 6 luni;

- două clase, în cazul în care noua poliţă se încheie pentru o perioadă de un an.

Dacă în perioada de referină au fost înregistrate daune plătite asiguraţii sunt penalizaţi prin aplicarea unui malus, respectiv majorarea primei de asigurare, conform tabelului:

post-1-0-68977200-1383928515_thumb.png

Pentru o perioadă de referinţă (1 an) se poate aplica cel mult o malusare.

În situaţia în care un asigurat deţine mai multe vehicule sistemul bonus-malus se aplică distinct pentru fiecare vehicul în parte.

În cazul înstrăinării / radierii vehiculului asigurat, stabilirea noii clase de bonus-malus pentru un vehicul nou dobândit se face pornind de la clasa bonus-malus de care asiguratul a beneficiat anterior.

  • Upvote 3
Link to comment
Share on other sites

Dacă perioada de referină este anul calendaristic anterior datei de emitere a polţiei de asigurare, înseamna ca pentru anul în care închei asigurare doar pentru 6 luni, beneficiezi doar de o singură clasă bonus, chiar dacă asigurarea o închei de două ori în anul respectiv. Nu se adună cele 2 clase de bonus, pentru că referinţa este anul anterior.

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

  • Membru

OK, daca vinzi masina si iti iei una noua, ti se calculeaza asigurarea ca si cum ai fi un client nou si ai lua-o de la zero iarasi, desi nu ar trebui.

Ce se intampla daca iti iei o masina in plus fata de cea existenta deja? Pt asigurarea celei de-a doua masini cum s-ar proceda in practica si cum ar fi normal sa se intample?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Din ce am citit eu, avem mai multe situaţii:

Ai o maşină, o schimbi, adică o vinzi, după care îţi cumperi alta - atunci trebuie să ţi se dea clasa de bonus/malus pe care o aveai înainte.

În schimb, dacă ai deja o maşină şi îţi mai cumperi încă una, pentru cea de-a doua vei pleca de la zero.

De asemenea dacă vrei să-ţi schimbi maşina şi întâi cumperi altă maşină, după care o vinzi pe cea veche, iarăşi vei pierde bonificaţia şi vei pleca de la zero, pentru că există o scurtă perioadă în care eşti deţinătorul a două maşini, iar normele CSA le permit ca pentru altă maşină achiziţionată să te încadreze şi să porneşti de la zero.

 

PS: Nu ştiu cum se întâmplă în practică în prezent, dar din ce am citit în normele ălea, aşa ar trebui să stea lucrurile. Dacă există chiar şi o scurtă perioadă când eşti proprietarul a două maşini, asiguratorul îţi poate calcula poliţia de asigurare pentru ultima maşină achiziţionată încadrându-te în clasa de bonus/malus zero. Şi are acoperire în norme pentru asta.

Edited by Catalin
Link to comment
Share on other sites

Va multumesc pentru raspunsuri.

 

Recapituland putin, putem concluziona:

 

Daca vrei sa schimbi masina si esti un sofer cuminte, fara accidente si probleme, e bine ca prima oara sa o vinzi pe cea veche si abia dupa sa cumperi alta. In felul asta iti pastrezi discountul de sofer cuminte.

Daca vrei sa schimbi masina si ai fost bad boy, avand daune, e mai avantajos sa o cumperi pe cea noua si abia dupa aceea sa o vinzi pe cea veche. Pentru ca la cea noua vei porni de la zero si astfel scapi de malus.

 

Corect?

Edited by Anonymous
  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.