Jump to content
POLITISTI.ro

Marius

Terorismul - Prevenirea şi Combaterea Terorismului

Recommended Posts

Marius

M-am gândit că e mai util să iniţiez acest topic de discuţie care să aibă ca subiect "Terorismul" pentru ca informaţiile şi discuţiile să nu mai fie dispersate în cadrul altor discuţii de pe forum.

Pentru a putea dezbate acest subiect, cred că e util să lămurim de la bun început care sunt competenţele Poliţiei Române referitoare la terorism, ce înseamnă terorism, antiterorism şi contraterorism, etc.

Ce înseamnă terorism, antiterorism şi contraterorism.

Conform legislaţiei româneşti avem următoarele definiţii:

Terorismul reprezintă ansamblul de acţiuni şi/sau ameninţări care prezintă pericol public şi afectează securitatea naţională şi îndeplineşte următoarele caracteristici:

  • sunt săvârşite premeditat de entităţi teroriste, motivate de concepţii şi atitudini extremiste, ostile faţă de alte entităţi, împotriva cărora acţionează prin modalităţi violente şi/sau distructive;
  • au ca scop realizarea unor obiective specifice, de natură politică;
  • vizează factori umani şi/sau factori materiali din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice, populaţiei civile sau al oricărui alt segment aparţinând acestora;
  • produc stări cu un puternic impact psihologic asupra populaţiei, menit să atragă atenţia asupra scopurilor urmărite.

Întervenţie antiteroristă − ansamblul măsurilor defensive realizate anterior producerii unor atacuri teroriste iminente, folosite pentru reducerea vulnerabilităţii factorilor umani, specifici şi nespecifici, şi a factorilor materiali;

Întervenţie contrateroristă − ansamblul măsurilor ofensive realizate în scopul capturării sau anihilării teroriştilor, eliberării ostaticilor şi restabilirii ordinii legale, în cazul desfăşurării ori producerii unui atac terorist.

În România, SRI este autoritate naţională pentru prevenirea şi combaterea terorismului, iar acţiunile de ripostă (intervenţie) contrateroristă sunt competenţe exclusive tot ale Serviciului Român de Informaţii şi presupun totalitatea măsurilor şi acţiunilor executate de forţele speciale ale SRI, independent sau în cooperare cu alte forţe din cadrul sistemului naţional de apărare, pe întreg teritoriul ţării, asupra obiectivelor atacate sau ocupate de terorişti, în scopul anihilării acestora.

Acţiunile specifice contrateroriste au caracter ofensiv şi sunt executate exclusiv de BAT a SRI, dar NUMAI după aprobarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (Art. 12. din LEGEA nr.535 din 2004 privind privind prevenirea şi combaterea terorismului).

În concluzie, ca să putem vorbii de intervenţii contrateroriste e cale lungă, pentru că trebuie să existe o decizie a CSAT-ului, iar abia după o asemenea aprobare / decizie, BAT din cadrul SRI iese din unitate. Mai mult, pentru a exista o astfel de decizie a CSAT-ului, trebuie să existe TERORISM aşa cum e definit de legislaţie.

În rest, absolut orice situaţie agresivă ce implică eliberarea ostaticilor, a persoanelor răpite, sechestrate, atacuri armate, suspecţi violenţi ori folosirea unor arme de foc, substanţe explozive, toxice sau periculoase şi aşa mai departe, astfel de fapte se încadrează în sefera infracţiunilor pedepsite de legea penală, catalogate ca infracţiunile grave (cum spre exemplu sunt cele din sfera crimei organizate) şi se află în sfera de competenţa Poliţiei Române. Poliţia e competentă să intervină în astfel de situaţii prin SIAS şi SAS, structurile speciale de intervenţie şi acţiuni speciale ale poliţiei.

Revenind la subiectul topicului, terorismul nu a afectat, până acum în mod direct România, deşi ţara noastră se află pe unul dintre culoarele cele mai active ale traficanţilor de droguri şi de carne vie, ale reţelelor mafiote şi ale crimei organizate, cât şi în apropierea unor zone generatoare de conflicte şi terorism (Caucaz, Balcani, zona kurdă , Orientul Apropiat). Însă participarea efectivă la războiul antiterorist, intrarea în NATO şi în UE, proximitatea coridorului islamic, ca şi schimbarea configuraţiei economice, politice şi sociale constituie premise ale unor posibile viitoare atacuri teroriste şi asupra României. Este foarte posibil ca, în viziunea unor organizaţii şi reţele teroriste, România să fie considerată o ţintă şi un fel de spaţiu în rezerva strategică pentru eventuale acţiuni de mare frecvenţă împotriva unor ţări din UE.

În aceste condiţii şi având în vedere ultimele evenimente din vest, vă propun să discutăm aici despre acest subiect de actualitate, întrucât cu siguranţă în viitorul apropiat ne vom confrunta şi noi cu situaţii teroriste.

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Această publicitate este afişată doar vizitatorilor. - Click aici pentru înregistrare

Marius

După ce Statul Islamic i-a executat un pilot prin incendiere, Iordania jură răzbunare: "Vrem să eradicăm reţeaua teroristă"

Iordania vrea să se implice mai mult în lupta împotriva grupării Stat Islamic (SI), a anunţat miercuri un purtător de cuvânt al Guvernului de la Amman, a doua zi de la difuzarea unei înregistrări video ce prezintă incendierea unui pilot militar iordanian.

Mai mult, Iordania a executat miercuri doi deţinuţi, între care şi irakianca Sajida al-Rishawi, a cărei eliberare fusese cerută de gruparea Stat Islamic.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius

Turcia a doborât un avion de vânătoare al Rusiei, la graniţa cu Siria

Două avioane turceşti de vânătoare de tip F-16 au doborât marţi un avion de tip Suhoi 24 al Rusiei, la graniţa cu Siria, după ce acesta ar fi încălcat spaţiul aerian al Turciei şi ar fi ignorat avertizările. Oficiali de la Moscova au confirmat că este vorba de un avion rusesc, însă susţin că acesta se afla în spaţiul aerian al Siriei. Cei doi piloţi ruşi s-au catapultat, iar unul dintre piloţi a fost capturat de rebelii sirieni.

şi alta,

Islamişti moldoveni care au participat la conflictul din Siria ca membri ai reţelei teroriste Stat Islamic au revenit în R.Moldova, anunţat Anatol Şalaru, ministrul moldovean al Apărării, după o reuniune a şefilor serviciilor de securitate.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius

Pentru a avea o imagine de ansamblu a războiului din Siria, priviţi acest video

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius

Stare de asediu în capitala Tunisiei

Stare de asediu în capitala Tunisiei şi stare de urgenţă în restul ţării, după ce un autobuz care transporta gărzile preşedintelui ţării a sărit în aer.

Preşedintele tunisian, Béji Caid Essebsi, a proclamat starea de urgenţă în Tunisia şi stare de asediu în capitală.

„În urma acestui eveniment dureros, a acestei mari tragedii (...), proclam în termenii legii starea de urgenţă pentru 30 de zile şi stare de asediu în capitală cu începere de la ora 21.00 până dimineaţă la ora 05.00”, a declarat şeful statului într-o scurtă alocuţiune televizată.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Marius

Şase suspecţi de terorism, reținuți în Ungaria

Este alertă antiteroristă aproape de graniţele României, în Ungaria, unde şase persoane au fost reţinute. Ungaria a anunţat marți seara că a reţinut şase suspecţi de terorism.

Este vorba despre două grupuri separate, despre care nu e clar dacă au legătură. Patru dintre suspecţi au fost prinşi cu arme automate, iar ulterior, la domiciliul unuia dintre ei, s-a descoperit un adevărat laborator folosit pentru producerea de bombe pe care ar fi urmat să le folosească în atacuri teroriste. Alţi doi au fost arestaţi având asupra lor arme automate, muniţii şi amortizoare.

Şeful poliţiei de la Budapesta, a refuzat să dezvăluie naţionalitatea celor şase, dar a spus că acest caz are ramificaţii internaţionale. Doi dintre suspecţi au fost plasaţi în arest, iar ceilalţi patru vor fi audiaţi  miercuri de un tribunal.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eduard

Comunicat de presa 01.12.2015

     La data de 01.12.2015 procurorii  Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Structura Centrală au dispus reţinerea pentru o perioadă de 24 de ore a inculpatului  B. I. A. sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de tentativă la infracțiunea de acțiuni împotriva ordinii constituționale prev.de art.412 alin.2 rap.la art.397 alin.2 Cod penal și nerespectarea regimului materiilor explozive prev.de art.346 alin.1 Cod penal săvârșită în condițiile art.32 alin.1 lit.”o” din Legea nr.535/2004 – privind prevenirea și combaterea terorismului.

     În cauză, există suspiciunea rezonabilă că în realizarea obiectivelor revizionist-separatiste pe care structura naționalist-extremistă ”Mișcarea de Tineret 64 de Comitate” – HVIM Ungaria le promovează în Transilvania în scopul realizării, inclusiv prin acte de violență îndreptate împotriva cetăţenilor români și a bunurilor acestora, dezideratului de îngreunare/împiedicare a autorităților române în actul de exercitare a puterii de stat în zona așa-zisului ”Ținut Secuiesc”, ca etapă a procesului ce vizează refacerea ”Ungariei Mari”, inculpatul B. I. A., membru marcant al extensiei în România a HVIM Ungaria, și-a asumat, şi ulterior a procurat mijloacele și instrumentele necesare confecționării unui dispozitiv exploziv improvizat pe care intenționa să-l detoneze în public, pe raza localității Târgu Secuiesc, pe parcursul desfășurării manifestației prilejuite de sărbătorirea zilei de 1 Decembrie.

    Materialele şi dispozitivele ridicate la percheziţiile efectuate ar fi fost apte să pună în pericol cetăţenii români şi bunurile acestora, acţiunile inculpatului fiind stopate prin măsurile legale dispuse de către procurorii D.I.I.C.O.T. cu sprijinul Serviciului Român de Informaţii.

    Acţiunea a fost efectuată împreună cu ofiţeri de poliţie judiciară din cadrul Direcţiei de Combatere a Criminalităţii Organizate.

    Suportul tehnic şi informativ a fost asigurat de către Serviciul Român de Informaţii.

    Suportul de specialitate a fost asigurat de către Direcţia de Informaţii şi Protecţie Internă.

    Acţiunea a fost efectuată cu sprijinul IPJ Covasna şi Jandarmeriei Braşov.

    Facem precizarea că pe întreg parcursul procesului penal, suspecţii şi inculpaţii beneficiază de drepturile şi garanţiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum şi de prezumţia de nevinovăţie.

 sursa: diicot.ro

Edited by Eduard
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Albu

Astazi, pe langa tentativa prezentata de colegul nostru mai sus, au mai fost doua alerte cu bomba, in doua capitale europene si anume Londra si Sofia. Puteti vedea aici materialele :

Citat:

Stare de alertă în centrul Londrei. Potrivit poliţiei metropolitane, mai multe birouri au fost evacuate pe o stradă care leagă cele două maluri ale Tamisei prin Tower Bridge, deci aproape de Turnul Londrei

 

Alarma a fost dată după descoperirea unui pachet suspect într-o galerie comercială din zonă. Unele publicaţii britanice vorbesc de sute de evacuări, poliţia londoneză însă nu spune decât că au fost evacuări în zonă, fără să dea un număr al persoanelor evacuate.  

http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Extern/Europa/Stare+de+alerta+in+centrul+Londrei

 

Citat:

Este stare de alertă la Sofia, după ce un presupus dispozitiv exploziv a fost găsit în fața aeroportului din capitala Bulgariei.

 

ACTUALIZARE 15.36. Poliția bulgară nu a confirmat găsirea unui dispozitiv exploziv.


 

Microbuzul în care s-ar afla dispozitivul are numere de înmatriculare de Belgia, potrivit Reuters.

Un terminal al aeroportului din Sofia a fost evacuat, după descoperirea presupusului pachet suspect în microbuzul parcat în fața terminalului.

 

http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Extern/Europa/Alerta+cu+bomba+in+capitala+Bulgariei

 

Stirile sunt inca in curs de actualizare, dar se pare ca nu s-ar fi confirmat cele reclamate.

Saptamana trecuta s-a descoperit, in municipiul Oradea, un diplomat intr-un tramvai. Colet suspect - toate bune - s-a tratat cu maxima seriozitate sesizarea. Se vedea pe fetele celor de la SRI - Pirotehnic, ca nu lasa loc de "la noi nu se poate intampla". Nu acelasi lucru puteam sa-l spun despre celelalte agentii implicate in actiune. Pana la urma s-a dovedit a fi alarma falsa, diplomatul respectiv fiind umplut cu documente si uitat de catre o persoana aeriana.

Ideea este ca, tara noastra este vulnerabila in fata acestor genuri de acte, la fel cum si cele mai securizate state din UE sunt. Diferenta este ca acestea au demonstrat faptul ca nu pot fi tot timpul cu un pas inaintea imprevizibilului, dar macar si-au luat alte masuri de securitate, acelea privind dotarea "soldatilor din prima linie"  aka. politistilor;  si totusi s-au intamplat nenorociri. De ce oare, trebuie sa se intample si la noi o nenorocire, ca sa ajungem sa se schimbe ceva ? De ce suntem o societate reactiva ? De ce nu incercam sa prevenim ? De ce nu invatam din greselile altora ? Astea sunt unele din intrebarile care ma macina de ceva timp incoace ... Din pacate, totul ramane la nivel de filosofie si retorica.

La multi ani dragi romani si sa ne fereasca Dumnezeu de incompetenta celor care ne tin in mana vietile si le dau la schimb, fara sa clipeasca, pentru a-si pastra locurile calde !!

Edited by Albu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rusy

Vreau să spun că după 25 de ani, azi e prima oara când sunt mândru de SRI. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Catalin

Mda. puteam să bag mâna-n foc că o să apară o astfel de ştire în această perioadă, în care se construieşte bugetul pentru anul viitor. Deja e marcă înregistrată a SRI-ului, ca în perioada când politicienii fac bugetul ei să iasă cu o petardă de consternare. 

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eduard

@Catalin, nu baga mana in foc! :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Catalin

Deja a devenit un obicei al sri-ului să iese cu aşa ceva în perioada în care se construieşte bugetul. Se întâmplă de câţiva ani încoace.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Elvis

Deja este un mod de operare in cazul SRI !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eduard

Frumoasa sursa a fotografiei! :clip:

Sursa

Captură.PNG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Similar Content

    • Catalin
      By Catalin
      Europa e sub teroare în acest sfârşit de an, chiar dacă unii vor să recunoască sau nu. Realitatea cotidiană o dovedeşte. După recentele atentate de la Paris, după ce capitala Belgiei pare a fi un oraş sub asediu cu soldaţi şi blindate pe străzi, aseară într-o clădire din Roubaix o luare de ostateci pare a fi un incident lipsit de importanţă, mass-media pierzându-şi brusc interesul după ce s-a aflat că incidentul nu a avut nicio legătură cu terorismul. În schimb, aflăm că aproape de graniţele României, în Ungaria, este alertă teroristă după ce şase persoane au fost reţinute. Mă gândesc că nu trebuie să fii vreun geniu pentru a realiza că, în condiţiile în care măsurile de securitate sunt înăsprite în vest, există o posibilitate destul de mare ca cei ce doresc să producă teroare să se orienteze către ţările din apropiere.
      Sigur că analiştii, geo-strategii şi toţi specializaţii în "intelligence", pasionaţi de filme cu spioni şi teorii conspiraţioniste, ce bat câmpii zilnic pe la televizor sau în mass-media, le povestesc românilor că nu au de ce să-şi pună fireasca întrebare: Ce se va întâmpla în România într-o astfel de situaţie? Cu alte cuvinte, trebuie să stăm liniştiţi şi să avem încredere că "serviciile de informaţii" vor preveni astfel de incidente. Oare serviciile franceze de ce nu au reuşit? Nu ştim de ce spionii francezi nu au aflat şi nu le-au prevenit, singura certitudine este că nu au reuşit. În concluzie, povestea despre serviciile secrete ori de informaţii ce veghează şi ne apără, pe care o vedem că este recitată zilnic la televizor, nu se regăseşte şi în realitate. 
      La începutul acestui an, imediat după atentatele din Paris, poliţiştii ce frecventează acest website au iniţiat o scrisoare deschisă prin care se solicita înlocuirea armelor de serviciu aflate în dotarea poliţiştilor. Iar unul dintre principalele argumente în susţinerea acestei necesităţi a fost acela că poliţiştii din stradă sunt cei din prima linie, în cazul unor astfel de incidente. Nicio unitate specială de antiterorişti sau spioni ai SRI-ului nu vor ajunge înaintea lor la faţa locului într-un astfel de caz. De ce? Pentru că ei sunt deja acolo în stradă, zi de zi, noapte de noapte. Răspunsul ministerului la această solicitare nici măcar nu merită comentat, el dovedeşte doar cât sunt de rupţi de realitate cei ce ne conduc. Deşi în solicitare se vorbea despre poliţiştii din stradă (poliţiştii din Poliţia Română/IGPR), răspunsul ministerului este pur şi simplu o bătaie de joc, se vorbeşte acolo despre misiuni internaţionale, programe multianuale şi alte instituţii ce nici măcar nu au atribuţii pe această linie, ci doar nişte prevederi legale prin care acordă sprijin altora. Cai verzi pe pereţi! Este ca şi cum atunci când te opreşte un poliţist de la rutieră şi-l întrebi despre motivul opririi, el să-ţi răspundă cu o poveste despre strategia europeană privind scăderea numărului de accidente. 
      În mass-media au existat cazuri de publicaţii ce au luat în serios această solicitare a poliţiştilor şi le mulţumim pentru asta. Dar au existat şi cazuri în care acest demers a fost luat în derâdere, într-o notă de can-can, de către tot felul de "pricepuţi doar în ce ar trebui să facă alţii", de aceea vă propun o recapitulare sumară a incidentelor de acest gen, petrecute numai în acest an. 
      Evenimentele din Franţa (ţara pe care noi românii am copiat-o şi am imitat-o după '89 într-un mod obsesiv în toate domeniile, inclusiv cel al securităţii), demonstrează că "serviciile" lor sunt complet ineficiente. În ultimele 10 luni în Franţa au avut loc cel puţin 6 (şase) incidente majore de acest tip. Da, saşe au fost, nu unul, două sau trei, ci şase şi toate numai în ultimele 10 luni. Primul a avut lor în 07 ianuarie, când cei doi jihadişti au atacat redacţia revistei Charlie Hebdo. Al doilea incident a avut loc a doua zi (08.01.2015), când acel individ a ucis un poliţist şi s-a refugiat în magazinul alimentar evreiesc, incident ce s-a dovedit că nu a avut nicio legătură cu cei doi ce au atacat redacţia Charlie Hebdo. Al treilea incident s-a petrecut pe 8 februarie, când un alt jihadist a atacat cu un cuţit trei soldaţi ce patrulau în apropierea unui centru evreiesc. Al patrulea incident a avut loc în 26 iunie când doi atacatori au decapitat un bărbat şi au rănit alte două persoane la o uzină din apropiere de Lyon. Cel de-al cincilea, este cel dejucat sau prevenit de către nişte turişti (atenţie, nu serviciile de informaţii) ci doi americani şi un englez a căror intervenţie curoajoasă într-un tren a salvat Franţa în 23 august de la o nouă tragedie. Iar recentele atacuri din Paris ce au avut loc în 13 noiembrie poartă numărul şase. Iar acestea sunt numai incidentele majore şi mediatizate. 
      Privindu-le cu atenţie observăm că niciunul dintre ele nu a fost prevenit ori dejucat de către servciile secrete sau de informaţii. Sigur se pot găsi fel şi fel de scuze sau circumsanţe atenuante, numai că sunt complet irelevante. Cert este că spionii trebuiau să afle şi să le prevină, dar nu au reuşit. Aşa că cei pasionaţi de filmele cu spioni şi care au lut în derâdere demersul nostru, recitând teoriile conform cărora serviciile secrete ori de informaţii ne apără şi ne protejează, ar fi cazul să se trezească.
      Tot din incidentele ce au avut loc în Franţa în ultimul an, se poate observa un detaliu cel puţin interesant. Singurul atentat dejucat a fost cel din 23 august şi nu s-a datorat "serviciilor antiteroriste", ci unor turişti. Ce fel de turişti? Nişte americani, pe care noi europenii îi privim de sus când vine vorba despre regimul armelor de foc. În schimb nici americanii nu au fost ocoliţi de jihadişti în acest an, numai că acolo lucrurile au stat complet diferit faţă de ce s-a întâmplat în Franţa cea plină de egalitate, fraternitate şi libertate.
      La începutul lunii mai a acestui an, în statul Texas a avut loc un atac armat. În oraşul Garland doi indivizi înarmaţi au deschis focul în apropierea unei clădiri unde avea loc o expoziţie de caricaturi cu profetul Mahomed. Jihadiştii au fost neutralizaţi imediat de către singurul echipaj de poliţie ce se afla în zonă. Ce este şi mai interesant este faptul că un singur poliţist (echivalentul poliţistului de la ordine publică în România) a reuşit cu o armă scurtă (un pistol Glock) să oprească doi atacatori cu arme mult mai puternice, ce purtau şi echipament de protecţie balistică. Mai multe detalii găsiţi aici.
      Deci ce să vezi, nici acolo serviciile de "intelligence" nu au reuşit să prevină atentatul. În schimb un simplu poliţist, dotat cu o armă de actualitate şi cel mai probabil pregătit în adevăratul sens al cuvântului (adică şi practic, nu numai teoretic) a reuşit să prevină o iminentă tragedie. În consecinţă chiar şi întâmplările din acest an confirmă principalul argument din scrisoarea deschisă privind înlocuirea pistoalelor de serviciu din dotarea poliţiştilor.
      Atenţie, să ne înţelegem, nu spun că în intervenţia poliţistului american nu a existat şi o doză de şansă. Sau că aşa se va întâmpla de fiecare dată ori că aceasta este soluţia şi rezolvarea problemei. E clar că acel poliţist a avut şansă, dar cu siguranţă francezii ce se aflau în noiembrie la restaurantele acelea şi-ar fi dorit să aibă prin preajmă un astfel de poliţist, dotat şi antrenat să răspundă atât şi cât poate el mai bine în cazul unui trăgător activ. Să ne ferească Dumnezeu de o astfel de situaţie, pentru că şi acei concetăţeni nevinovaţi, ce se vor afla în locul şi la momentul nepotrivit ori rudele acestora, îşi vor dori ca în zonă să se afle vreun poliţist ca cel american, dotat cu un pistol din zilele noastre şi care să fi tras la poligon mai mult decât cele câteva cartuşe necesare evaluării anuale. Concluzia este că realitatea îi contrazice pe toţi "specialiştii de pe margine" ce au luat în derâdere demersul nostru.
      Din păcate cei ce ne conduc, cât şi formatorii de opinie nu sunt interesaţi de problemele poliţiştilor din stradă, cei din prima linie. Şi cel mai probabil că societatea românească se va trezi încă o dată prea târziu, după o tragedie. Vom ieşi în stradă, vom comemora şi vom ţine momente de reculegere, vom umple străzile de lumânări, câţiva barosani îşi vor da demisia sau vor fi demişi ... după care ne vom relua viaţa cotidiană, ghidată de subiectele zilnice puse pe agenda publică de emisiunile tabloide.
      În încheiere vă pot spune că sunt convins de faptul că majoritatea colegilor mei, aceşti poliţişti pe care societatea îi desconsideră zilnic, ştiu foarte bine că au datoria să intervină şi să apere cetăţeanul şi chiar dacă cu armele aflate în dotarea actuală nu au nicio şansă, vor interveni cum ştiu şi pot ei mai bine, chiar dacă sunt conştienţi că vor fi victime sigure.
    • Marius
      By Marius
      Pentru că subiectul este tot mai mult dezbătut şi discutat în ultima vreme, iar mulţi dintre cetăţeni (în special adolescenţii) au o falsă percepţie a realităţii referitoare la competenţele instituţiilor din România privind combaterea terorismului, coroborate cu fel şi fel de reportaje sau ştiri din mass-media insuficient documentate ce nu fac altceva decât să creeze o şi mai mare confuzie, voi încerca să expun aici pe cât posibil în termeni cât mai populari cum stau lucrurile în realitate, despre cine sunt şi ce fac antiteroriştii sau contrateroriştii României.
      În România au fost înfiinţate şi există numeroase structuri speciale, iar asta pentru că fiecare instituţie ce face parte din sistemul naţional de apărare a dorit să aibă în componenţă o asemenea unitate/subunitate, ceea ce a condus la actuala situaţie în care statul român are o structură şi o legislaţie mult prea stufoasă în această privinţă în comparaţie cu statele occidentale.
      Pentru a putea înţelege acest subiect, este necesar să lămurim de la bun început ce înseamnă terorism, antiterorism şi contraterorism, cât şi care e diferenţa între terorism şi infracţiunile grave, cele din sfera crimei organizate etc. pentru că doar în acest fel se pot contura clar care sunt competenţele instituţiilor din ţara noastră referitoare la terorism.
      Ce înseamnă terorism, antiterorism şi contraterorism? - Conform legislaţiei româneşti avem următoarele definiţii:
      Terorismul reprezintă ansamblul de acţiuni şi/sau ameninţări care prezintă pericol public ce afectează securitatea naţională şi îndeplineşte următoarele caracteristici:
      sunt săvârşite premeditat de entităţi teroriste, motivate de concepţii şi atitudini extremiste, ostile faţă de alte entităţi, împotriva cărora acţionează prin modalităţi violente şi/sau distructive; au ca scop realizarea unor obiective specifice, de natură politică; vizează factori umani şi/sau factori materiali din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice, populaţiei civile sau al oricărui alt segment aparţinând acestora; produc stări cu un puternic impact psihologic asupra populaţiei, menit să atragă atenţia asupra scopurilor urmărite. Întervenţie antiteroristă − ansamblul măsurilor defensive realizate anterior producerii unor atacuri teroriste iminente, folosite pentru reducerea vulnerabilităţii factorilor umani, specifici şi nespecifici, şi a factorilor materiali;
      Întervenţie contrateroristă − ansamblul măsurilor ofensive realizate în scopul capturării sau anihilării teroriştilor, eliberării ostaticilor şi restabilirii ordinii legale, în cazul desfăşurării ori producerii unui atac terorist.
      În România, SRI - Serviciul Român de Informaţii a fost desemnat ca autoritate naţională în domeniul luptei antiteroriste (Hotărârea CSAT nr. 00140 din 19 octombrie 2001), iar acţiunile de ripostă (intervenţie) contrateroristă sunt competenţe exclusive tot ale Serviciului Român de Informaţii şi presupun totalitatea măsurilor şi acţiunilor executate de forţele speciale ale SRI, independent sau în cooperare cu alte forţe din cadrul sistemului naţional de apărare, pe întreg teritoriul ţării, asupra obiectivelor atacate sau ocupate de terorişti, în scopul anihilării acestora. Acţiunile specifice contrateroriste au caracter ofensiv şi sunt executate exclusiv de Brigada Antiteroristă - BAT a SRI, dar NUMAI după aprobarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (art. 12. din LEGEA nr.535 din 2004 privind privind prevenirea şi combaterea terorismului).

      În concluzie, până să se poată discuta de intervenţii contrateroriste e cale lungă, pentru că trebuie să existe o decizie a CSAT-ului, iar teoretic abia după o asemenea aprobare / decizie, BAT din cadrul SRI trebuie să intervină. Mai mult, pentru a exista o astfel de decizie a CSAT-ului, trebuie să existe TERORISM aşa cum e definit de legislaţie. În rest BAT-ul asigură paza aeroportuară pe toate cele 16 aeroporturi civile din ţară şi securitatea diplomatică la anumite ambasade mai importante. Nu orice luare de ostateci, răpiri ale unor persoane sau atacuri armate sunt din punct de vedere legal considerate acte teroriste. De exemplu dacă în cazul unui jaf armat autorii, chiar dacă iau ostateci, urmăresc sustragerea unor sume de bani, ei nu sunt terorişti, ci tâlhari de care se ocupă poliţia. În schimb dacă au revendicări de natură politică sau religioasă, atunci aceştia pot fi consideraţi terorişti. 
      Orice alte situaţii agresive ce presupun eliberarea ostaticilor, a persoanelor răpite, sechestrate, atacurile armate, suspecţi periculoşi, deosebit de violenţi ori care folosesc arme de foc, substanţe explozive, toxice sau periculoase şi aşa mai departe, sunt fapte care se încadrează în sfera infracţiunilor pedepsite de legea penală, catalogate ca infracţiunile grave (cum spre exemplu sunt cele din sfera crimei organizate) şi se află în sfera de competenţă a Poliţiei Române. Doar Poliţia Română e competentă din punct de vedere legal să intervină în astfel de situaţii prin structurile sale specializate DCCO - Direcţia de Combatere a Criminalităţii Organizate, SIAS - Serviciul Intervenţii şi Acţiuni Speciale şi SAS - structurile speciale de intervenţie şi acţiuni speciale ale poliţiei existente la nivelul fiecărui inspectorat judeţean de poliţie.
       
      Cu toate astea, legislaţia română în domeniu prevede că la solicitarea SRI, în funcţie de amploarea şi particularităţile actului terorist, pot fi angrenate cu misiuni specifice şi alte forţe din cadrul MAI şi MApN ori ale Serviciul de Informaţii Externe (SIE) şi Serviciul de Protecţie şi Pază (SPP) etc. Astfel, MApN-ul desfăşoară acţiuni de prevenire şi combatere a terorismului în mod special în caz de război, iar Ministerul Afacerilor Interne, ca organ central al puterii executive, are printre atribuţii şi coordonarea activităţii structurilor din subordine care participă la prevenirea, neutralizarea şi lichidarea actelor elementelor teroriste pe teritoriul României în conformitate cu legislaţia în vigoare.
      În spaţiul public sunt lansate şi se regăsesc foarte multe informaţii în mare parte cosmetizate şi pompos prezentate despre tot felul de structuri speciale ale altor instituţii paralele, care pot participa în cooperare cu SRI-ul la eventualele intervenţii contrateroriste, dar îşi alocă tot felul de competenţe din sfera antiterorista şi contrateroristă.
      Un exemplu în acest sens este Jandarmeria, care are competenţă legală să intervină "antitero" DOAR la obiectivele care le are in pază, mai simplu spus  şi pe înţelesul tuturor trebuie să apere obiectivele la care asigură paza în situaţia unor atacuri teroriste, dar se laudă (face tot felul de demonstraţii) şi încearcă prin toate mijloacele să lase impresia că jandarmii sunt "antiteroriştii României". Mai exact Jandarmeria asigură paza şi apărarea unor obiective de importanţă, iar ca o urmare firească legea prevede că "execută misiuni de intervenţie antiteroristă la obiectivele aflate în responsabilitatea jandarmeriei". Datorită acestei prevederi au fost înfiinţate numeroase brigăzi, detaşamente şi grupări mobile ce poartă în denumire termeni pompoşi de genul "antitero" sau "antiterorista". 

      Un alt exemplu asemănător, dar mult mai puţin vizibil sunt formaţiunile speciale din cadrul Administraţiei Penitenciarelor, care au ca principală atribuţie intervenţiile şi apărarea penitenciarelor de eventualele atacuri teroriste, ori SPP-ul - Serviciul de Protecţie şi Pază care potrivit legii, "intervine independent sau în cooperare cu alte organe prevăzute de lege pentru prevenirea şi contracararea acţiunilor de natură să pună în pericol viaţa, integritatea fizică, sănătatea sau libertatea de acţiune a persoanelor păzite", iar aceste structuri nu sunt toate, mai există şi altele.
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.