Jump to content
POLITISTI.ro

PIT maneuver - Manevra PIT


Marius

PIT maneuver (manevra PIT) - blocarea unui autovehicul în trafic presupune acroşarea din lateral - spate a unui autovehicul urmărit de către autospeciala de poliţie pentru a produce derapajul acestuia. În momentul în care s-a produs derapajul, autospeciala de poliţie trebuie să accelereze pentru a împinge autovehiculul urmarit şi a menţine derapajul acestuia, dar şi pentru a evita un eventual impact între autospecială şi maşina urmărită.

Manevra PIT este o tehnică utilizată de poliţie cu scopul de a opri rapid, eficient şi cu riscuri minime, autovehiculele ale căror conducători auto refuză să oprească. Acronimul PIT are mai multe sensuri: Precision Immobilization TechniquePursuit Intervention Technique şi Precision Intervention Tactic, dar prima dintre acestea este cel mai des utilizată. Există şi câteva reguli ce trebuie respectate la efectuarea unei asemenea manevre, cum sunt:

  • se execută pe carosabil uscat,
  • se execută în zone sigure, fără trafic auto şi pietonal,
  • se execută numai când sunt angajate mai multe autospeciale de poliţie în urmărire,
  • viteza optimă la care se execută este de 50 - 60 km/h (pentru viteze superioare se utilizează alte metode - benzi cu ţepi etc.) 
  • se execută când autovehiculul urmărit are un gabarit aproximativ similar cu autospeciala de poliţie etc.

pit-maneuver-1.jpg.20a7edfcdb34fb8066a58 pit-maneuver-2.jpg.d795059de852b49bcc9cb pit-maneuver-3.jpg.81c625985846b37c71130

Majoritatea structurilor de poliţie din străinătate folosesc această tehnică de imobilizare, iar lucrătorii acestora urmează periodic antrenamente privind executarea acestei tehnici, ea făcând parte din pregatirea standard. Dacă veţi fi tentaţi să credeţi că nu avem colegi pregătiţi pentru a efectua o astfel de manevră, vă înşelaţi. În Ungaria una dintre instituţiile pentru pregătirea poliţiştilor deţine infrastructura necesară şi efectuează module de pregătire ce includ această tehnică. Mulţi dintre colegii noştrii care au urmat cursuri şi antrenamente acolo pot confirma acest lucru. 

În ciuda legendelor care susţin că manevra a apărut în cursele auto unde în prezent este interzisă de regulamente, în realitate se pare că această tehnică a apărut în Germania, unde a fost folosită de poliţia germană dar într-o măsură foarte redusă, ulterior principiile fiind preluate şi perfecţionate de către doi poliţişti din cadrul Poliţiei din Virginia - SUA Terry Pearson şi Joseph McDowell în anii '70.

La noi, deşi legea nu o interzice, recomandarea noastră este să nu apelaţi la această manevră în serviciu, această postare având un rol strict informativ.

  • Upvote 9


User Feedback

Recommended Comments

Una dintre metodele folosite in UK este TPAC-tactical pursuit and containment. Este o specializare care se obtine dupa terminarea cursului de conducere avansat (in general doar cei de la Rutiera si/sau Arme, o au). In curand va iesi o noua lege care va cere tuturor inspectoratelor sa isi repregateasca toti politistii care au cursuri auto (de raspuns rapid si cel avansat) o data la 5 ani. In incheiere un filmulet scurt despre TPAC si niste comentarii in fundal:

 

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Interesant, dar vreau sa stiu cine din Politia Romana are curaj sa aplice aceasta metoda!

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Nu am văzut cu ochii mei, dar stiu că cei de pe la operatiuni speciale au folosit-o in cazul unor suspecti mai periculosi. Si pe la SAS-uri si SIAS stiu ca sunt colegi ce au fost in Ungaria si au facut acel curs. E posibil sa o fi aplicat si ei pe la vreo misiune de blocare in trafic, dar nu stiu sa-ti zic exact cand si unde.

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
5166

Posted (edited)

Nu stiu daca e vorba despre curaj sau mai mult despre riscurile unei manevre de genul. Sunt sigur ca sunt colegi cu mai multa experienta decat mine dar din cate ni s-a explicat noua o manevra de genul se face (aici cel putin) doar la operatiuni planificate sau in cazuri extreme, din cauza riscurilor la care sunt expusi, politistii, suspectul dar si potential alti oameni din societate.

De exemplu, ultima oara cand stiu ca s-a efectuat una la noi este cand un tip urmarit general, cu access la arme de foc a continuat sa ameninte victima si a scapat de toate incercarile noastre (politistii de la sectie) de a-l prinde. Tipul scapase de  nenumarate ori (pentru ca avea o masina puternica si se presupunea ca avea si access la arme cu glont) si era dat in urmarire de peste doua luni. Pe urma, colegii de la echivalentul SAS au lucrat putin la caz si cand l-au prins doar cu PIT l-au oprit. In proces masina de politie cu care s-a efectuat manevra a fost distrusa  (si din cate am inteles casata). 

Edited by 5166

Share this comment


Link to comment
Share on other sites
Xtrem

Posted (edited)

Buna PIT este o procedura veche, cunoscuta si aplicata de catre unii politisti rutieri mai cu experienta dar apare un incovenient major in cazul autospecialelor de politie cu care a fost dotata politia, motiv pentru care este foarte greu de aplicat. Mai clar la un impact fie si la o viteză redusa autospecialele politie rutiere nu vor rezista și vor suferi averii serioase care nu ii vor mai permite continuarea misiunii. Al doilea incovenint este acela ca de regula nu exista al II-lea echipaje pentru a prelua autovehiculul urmarit in situatia in care se impune continuarea urmaririi.Si al III-lea incovenient politistul va achita toate pagubele produse autospecialei. Se vor gasi destui avicați care sa il apere pe cel care nu s-a supus controlului. Iar cum pe noi ne apara toti sigura va se va dovedi exclusiv vina politistului de la volan. Infractorii stiu acest lucru. Norocul nostru este ca printre noi mai exista suficient politisti care pentru apararea legii, ordini  si a drepturilor cetatenilor actioneaza la limita iar infractorii incearca sa evite acesti colegi iar daca situatia devine periculoasa pentru ei ii elimina in mod direct . Vezi czurile din ultima vreme.

La cei 25 ani vechime la rutiera nu recomand PIT decit daca ” te tine ” si daca situatia merita riscul.

Edited by Xtrem

Share this comment


Link to comment
Share on other sites

Daca ai o autospeciala si nu o masina colantata in dotare iese manevra perfect.

 

Share this comment


Link to comment
Share on other sites


Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.