Jump to content
POLITISTI.ro
  • Welcome!

    In order to be able to use all the functions and to benefit from all the facilities offered by this site, it is necessary to register a member account. Please fill in your email address carefully, as it is required later in the membership account validation process. If you already have a member account, feel free to sign in.
     

Marius
Marius

Demilitarizarea Poliţiei Române

Dacă v-aţi întrebat vreodată de ce a fost necesară demilitarizarea Poliţiei Române, voi explica în următoarele rânduri adevăratele motive ce au stat la baza acestei măsuri.

Poliția română a cunoscut de-a lungul timpului multiple transformări, iar după sfarsitul celui de-Al Doilea Razboi Mondial şi începutul perioadei comuniste, instituţia poliţiei a fost militarizată după modelul sovietic. Însă în perioada postdecembristă România a fost obligată să demilitarizeze Poliţia Română. Probabil că vă veţi întreba de ce? 

Demilitarizarea poliţiei a fost o condiţie pentru a intra în UE, ce se regăsea în capitolul J.A.I. (Justiţie şi Afaceri Interne). În ţările occidentale şi democratice sistemul poliţienesc ce este principala instituţie de aplicare a legii, nu are absolut nicio legătură cu sistemul militar. Dacă vă întrebaţi ce poate fi rău în faptul că Poliţia să fie structură militară, răspunsul e foarte simplu.

Prin natura ei, această instituţie are un rol coercitiv peste tot în lume, diferenţa este că în statele cu democraţii moderne cetăţeanul contribuabil, NU este cercetat, investigat, sancţionat sau reţinut de militari, pentru că astfel de practici sunt specifice regimurilor totalitare. Menţinerea ordinii publice, cercetarea, investigarea, reţinerea sau percheziţionarea, etc. unui cetăţean trebuie să se facă tot de către personal civili, într-un mod cât se poate de transparent, fără ca cei ce fac parte din vreun sistem militar să aibă vreo implicare în acest lanţ. Acest aspect este necesar pentru că sub paravanul sistemului militar nu mai poate exista şi nici nu poate fi garantată aceea transparenţă, nu mai sunt respectate drepturilor cetăţenilor, din moment ce militarul este supus altor reguli, el este cercetat şi judecat de un alt sistem distinct al justiţiei, iar sistemul militar prin natura lui, este închis pubilicului. Ori sub acest paravan al secretului militar se pot ascunde sau muşamaliza multe abuzuri împotriva cetăţenilor, iar din această cauză, nicăieri în tările cu o democraţie consolidată şi adevărată NU veţi vedea că un cetăţean să fie legitimat, controlat, percheziţionat, cercetat, investigat sau reţinut de către un militar, decât în situaţii de excepţie clar definite de lege.

Demilitarizarea poliţiei s-a făcut obligatoriu şi strict pentru respectarea legislaţiei şi a principiilor europeane, să putem adera la UE, întrucat conform normelor europene nu trebuie să existe atribuţii de cercetare penală a cetăţenilor de către instituţii militare.

Nu se admite într-o societate democratică amestecul militarilor în cercetarea, urmarirea penală şi exercitarea actelor procedurale, tocmai pentru a nu se acoperi aşa cum se proceda înainte pe timpul miliţiei, sub pretextul secretului militar, a activităţilor speifice la care se impune din punct de vedere legislativ transparenţă şi asistenţa civilă, informare publică a acţiunilor şi aşa mai departe. 

Scopul politicilor europene în domeniul Justiţiei şi al afacerilor interne este păstrarea şi extinderea unitară a zonei de libertate, securitate şi justiţie care există deja în Uniunea Europeană. Politicile europene legate de justiţie şi afaceri interne prevăd aspecte foarte clare în acest sens cu o importanta excepţională referitor la existenţa unor structuri judiciare şi poliţieneşti unice, independente, corecte şi eficiente, cât şi eliminarea orcărui paralelism instituţional ori a reglementărilor de competenţe similare în acest domeniu. 

În plus, trebuie precizat că UE nu a solicitat niciodată şi nici nu o să ceară vreodată înfiinţarea sau existenţa poliţiei locale. Astfel de afirmaţii sunt doar minciuni sfruntate care se vehiculează permanent de clasa politică la TV şi după care se ascund primarii din România pentru a-şi justifica apucăturile feudale.
UE nu doreşte ca instituţiile de aplicare a legii să fie sub control politic, ba din contră, tot în urma negocierilor de aderare a rezultat şi statutul funcţionarului public al cărui scop teoretic a fost să depolitizeze şi să pună la adăpost funcţionarul public oferindu-i o imparţialitate. Cel puţin asta a solicitat în repetate rânduri UE, dar conform obiceiurilor balcanice, politicienii români au răstălmacit şi au modificat acel statut până ce s-a ales praful de el, pentru că şi-au dorit să controleze orice domeniu. Mai mult decât atât, UE solicită statelor membre să elimine paralelismul existent în domeniul instituţiilor de aplicare a legii, tocmai de aceea această aşa-zisă solicitare a europenilor pentru a se înfiinţa poliţia locală e o mare minciună pe care politicienii şi în special primarii spăgari o servesc românilor din dorinţe lesne de înţeles. 

User Feedback

Recommended Comments

  • Moderator

Recent, un raport întocmit de un grup de lucru din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) susţine că se impune desfiinţarea instanţelor militare, pentru că nu îndeplinesc garanţiile de independenţă şi imparţialitate.

Un alt motiv pentru care se consideră necesară desfiinţarea instanţelor militare este activitatea foarte redusă, care implică resurse bugetare inutile, propunându-se ca schemele de personal să fie transferate instanţelor civile, mult mai încărcate decât cele militare.

"Concluzia justă, care nu dă loc la echivocuri, este cea a desfiinţării instanţelor militare ca fiind inadecvate actualului sistem judiciar. (...) Desfiinţarea instanţelor militare este singura soluţie ce dă satisfacţie atât eficienţei activităţii sistemului de justiţie, cât şi asigurării tuturor garanţiilor de independenţă şi imparţialitate ale instanţelor şi judecătorilor din România"

Motivaţii similare celor care au stat la baza demilitarizării Poliţiei Române. Mai mult, în raportul CSM se precizează:

"Existenţa instanţelor militare este mai degrabă o moştenire a sistemului dictatorial comunist decât o realitate necesară actualului context social, economic şi politic, în condiţiile în care după 1990 au fost demilitarizate o serie de categorii profesionale, un exemplu în acest sens fiind poliţiştii".

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Marius

Posted

Pentru confirmarea celor scrise mai sus:

Expunerea de motive la Legea nr. 218 din 23 aprilie 2002 privind organizarea și funcţionarea Poliţiei Române în care se găseşte:

Expunere-motive-L218.png

Documentul oficial de poziţie al României prezentat la CONFERINŢA INTERGUVERNAMENTALĂ PENTRU ADERAREA LA
UNIUNEA EUROPEANĂ

Document-de-pozitie-capitolul-JAI-1.png 

Document-de-pozitie-capitolul-JAI-27.png

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Poliția Română, nu a fost scoasă de sub influența politicului, atât timp cât inspectorul general este numit prin decizie a prim-ministrului la propunerea ministrului de interne, ambii fiind membri ai unui partid politic, iar șefii inspectoratelor de poliție sunt numiți și eliberați din funcție prin ordin al ministrului de interne, la propunerea inspectorului general, cu avizul consultativ al prefectului care și el este membru al unui partid politic.

Link to comment
Share on other sites



Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. By using this site, you agree to our Terms of Use and Privacy Policy.