Jump to content
POLITISTI.ro

Despre statul la pândă al poliţiei rutiere


Politisti.ro

Sunt foarte mulţi concetăţeni ce se plâng că poliţiştii stau la pândă. În general această idee a fost preluată de la televizor, unde fel şi fel de persoane ce nu au vreo legătură cu acest domeniu al muncii de poliţie, îşi dau cu părerea. Iar această aşa-zisă problemă a fost imediat preluată în special de cei certaţi cu legea, în încercarea penibilă şi jenantă de a-şi justifica comportamentul de tip "kamikaze", pe care îl adoptă atunci când sunt la volan, mulţumită mentalităţii tipice celui ce se crede buricul pământului.

Ce este şi mai rău, este faptul că datorită încadrărilor directe şi a politizării excesive a Poliţiei Române, au ajuns în fruntea acestei instituţii specimene ce nu au nicio legătură cu acest domeniu şi care nu au studii de specialitate în munca de poliţie, dar care îşi dau cu părerea şi chiar au puterea de decizie să modifice proceduri sau modul de acţiune al poliţistului, deşi au ajuns în Academia de Poliţie sau una din cele două şcoli de poliţie, doar în vizită, iar despre manualele de tactică poliţienească doar au auzit. Sau dacă au absolvit vreo astfel de şcoală, au trecut prin ea la fel ca gâsca prin apă. Astfel de conducători, ies în mass-media şi abordează acest subiect, ţinând trena tuturor habarniştilor formatori de opinie, ce au devenit peste noapte specialişti în absolut toate domeniile.

Revenind la acest stereotip, ce a fost indus în conştiinţa românilor, conform căruia poliţistul nu trebuie să "stea la pândă", trebuie să ştiţi că este o FALSĂ PROBLEMĂ. 

În primul rând, această „pândă”, nu s-a inventat în România, se practică peste tot în lume şi în absolut toate manualele de tactică poliţienească, această SUPRAVEGHERE (pentru că aşa se numeşte) a unei zone, este printre primele măsuri şi procedee pe care le învaţă orice viitor poliţist din toată lumea asta. Pentru că această supraveghere este una dintre măsurile specifice poliţiştilor din lumea întreagă prin care surprind în flagrant persoanele ce încalcă legea şi este evident că ea se aplică şi în domeniul traficului rutier.

În al doilea rând, munca de prevenire nu constă nicidecum în prezenţa poliţistului la vedere, în stradă. Ba din contră, un astfel de mod de acţiune, are ca efect reducerea fluenţei traficului în aceea zonă, întrucât majoritatea conducătorilor auto, la vederea unui poliţist frânează din instinct, chiar dacă nu există niciun motiv real să o facă. Şi sunt convins că fiecare dintre voi aţi întâlnit o astfel de situaţie în trafic, unde cei din faţă frânează fără vreun rost, la vederea unui poliţist.

În occident, poliţia rutieră are un mod de acţiune cu totul şi cu totul diferit, pe care mulţi dintre românii ce au mers pe acolo l-au simţit pe pielea lor. Dar, evident că acolo nu mai sunt deranjaţi sau revoltaţi. De exemplu, în Germania  aproximativ 80% dintre efective, acţionează în ţinută civilă şi cu autoturisme fără însemne, dar dotate cu sisteme radar. De ce? Pentru că neamţul îşi doreşte să circule fără stres, linistit şi relaxat, dar în condiţii de siguranţă, iar poliţia rutieră să-şi facă simţită prezenţa numai acolo unde este nevoie şi se impune acest lucru. Rezultatul este că poliţia rutieră de la ei este peste tot, dar nu la vedere, pentru a intimida sau stânjeni participanţii la trafic, iar atunci când apare vreun inconştient, poliţiştii apar imediat şi îl temperează pe inconştient.

Aici puteţi vedea cum arată maşinile echipate cu aparate radar la elveţieni:

radarul-la-elvetieni.thumb.png.97c479554Peste tot în lumea asta „frica păzeşte strugurii”, fie că ne place nouă sau nu să o recunoaştem. Dar asta nu înseamnă că cetăţeanul de rând trebuie să fie stresat, intimidat sau exasperat de o prezenţă asemănătoare unei stări de asediu a poliţiei. E doar un mod rudimentar de a face prevenire şi mai ales o dovadă a unor viziuni de mult depăşite. Cetăţeanul de rând, cel cinstit şi cerebral trebuie şi are dreptul să se deplaseze dintr-un punct în celălalt, într-un mod sigur şi fără să fie agasat de prezenţa aparatului represiv al societăţii. În realitate, majoritatea oamenilor, care este formată din cei cinstiţi şi cerebrali, nu sunt interesaţi unde a amplasat poliţia aparatul radar, sau dacă poliţistul stă la pândă după vreun copac, panou publicitar ori chiar cocoţat în vreun pom, deoarece stilul normal de conducere nu contravine regulilor de circulaţie.

În schimb la noi, conform trendului ultimilor ani, cei certaţi cu legea sunt promovaţi cu obstinaţie, fiind şi cei mai vizibili, ba chiar transformându-se în formatori de opinie. Aceştia sunt cei mai revoltaţi şi promovează această falsă problemă. Şi uite aşa românul de rând este manipulat şi total debusolat, de tot felul de habarnişti ce au reuşit în decursul ultimilor ani, să inducă în conştiinţa publică ideea conform careia poliţistul trebuie să stea proţăpit în mijlocul drumului, pentru a face … vezi doamne, „prevenire”. O tâmpenie, mai ales dacă luăm în considerare că acelaşi român îşi doreşte să nu mai fie oprit fără motiv, pentru celebrele controale de rutină specifice vremurilor de dinainte de ’89. Sigur că la noi, trebuie să mai treacă multă vreme până ce românii vor realiza că acest concept utilizat în occident, ce presupune ca poliţia să-şi facă simţită prezenţa numai acolo unde este nevoie şi unde se impune, este mult mai eficient şi civilizat. Deocamdată suntem încă într-un stadiu rudimentar, unde majoritatea românilor nu vor să fie opriţi fără motiv, dar nici să fie supraveheaţi discret. Dacă s-ar putea să nu mai existe niciun fel de regulă, restricţie sau control!?

În schimb, când românul trece frontiera, instantaneeu are loc o tranformare radicală a comportamentului său pe şoselele străine. Nu mai este deloc revoltat de tratamentul primit din partea poliţiştilor străini, uitând complet de stilul de conducere de tipul „kamikaze” pe care-l adoptă în ţară.

radarul-la-nemti.thumb.png.834a17318903bCu siguranţă veţi auzi şi de aceea scuză penibilă invocată pe post de circumstanţă atenuantă sau justificare, în legătură cu starea infrastructurii din România. Nu e decât o altă modalitate prin care ne furăm singuri căciula. Pentru că modul de acţiune al poliţiei nu are nicio legătură cu infrastructura. Este o imbecilitate ca cineva să-şi justifice încălcarea unor reguli cu bună ştiinţă, motivând că nu poate ajunge într-un anumit interval de timp la o distanţă anume. Asta ar însemna ca haosul să se instaureze în mod oficial şi toţi descreieraţii, inconştienţii sau „reisării” sătuli de NFS, să circule după cum îi taie capul, întrucât nu există o infrastructură corespunzătoare.

În concluzie, o poliţie rutieră eficientă cu adevărat, este atunci cand supravegherea traficului se face atât de bine, încât cel ce a încălcat legea este imediat identificat, oprit şi temperat, fără ca ceilalţi participanţi la trafic să observe. Prevenirea NU constă în prezenţa la vedere a politistului, pe post de sperietoare. La fel cum "pânda" este o măsură poliţienească elementară, ce se învaţă în toate sistemele poliţieneşti din lumea asta, încă din cele mai vechi timpuri.

Dacă faci parte din categoria celor deranjaţi de pânda poliţiei rutiere, te invit să conduci legal, respectând regulile de circulaţie. În felul acesta nu vei mai fi interesat unde şi cum este amplasat aparatul radar. Lasă-i fără obiectul muncii, bagă-i în şomaj!



Feedback utilizatori

Recommended Comments

In ultima perioada   se vede clar o  intensificare a   actiunilor de teren a Politiei Rutiere atat din judet cat si din municipiu. Nu stiu statistic daca a avut  un efect   clar. Actiunile sunt  de "panda"  pe anumite sectoare de drum....unde se circula normal (fara aglomerari). Zone din municipiu cu 2 sau 3 benzi  pe sensul de mers sau spre periferie,  zone in care traficul este fluent si  foarte rar  apar probleme.... si alea sunt la ore tarzii noaptea. In  acelasi timp, pe bulevardele principale  ale orasului, in zone    de trafic  FOARTE intens,   gasim din 50  in 50 metrii    cate o  masina  parcata    (cu sau fara  avariile  in functiune)  pe  banda de ciruculatie, masini parcate in zona   de stationare interzisa inainte de intersectii   ( pe bada de  obligatoriu dreapta), masini parcate  pe treceri de pietoni. Toate aceste   incalcari   produc   nemultumire si frustrare  participantilor la trafic, acestia sunt  mai nervosi la volan si  mai putin civilizati in trafic  avand convingerea ca o respectare  a  legislatiei rutiere si a normelor de bun simt in trafic   este inutila.... si pe buna dreptate. Politia  din alte tari, pe care le-ati dat   exemplu  A REZOLVAT  INDISCIPLINA   IN TRAFIC, la ei NU  SE PARCHEAZA IN MIJLOCUL DRUMULUI CU AVARIILE  PUSE... sau daca  o face cineva (probabil  roman)... nu trece  mult  pana va avea problemele legale. La noi in Arad ZILNIC  sunt tranvaie blocate in fata Primariei   de cei care parcheaza  pe liniile de tranvai.... fara  stres sau jena. Rezolvati problemele   grave si apoi  stati la "supraveghere" Desigur,   o sa  aveti conflicte cu   "smecherii"   cu masini  scumpe si care   au pile in  oras... dar   acestia sunt  problema. Asta in cazul in care nu  stiati   care sunt problemele reale si   daca considerati ca  revolta populatiei   impotriva "supravegherii"   este nejustificata 

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Îţi înţeleg frustrarea şi chiar îţi dau dreptate referitor la aceste nemulţumiri privind autoturismele oprite şi/sau staţionate neregulamentar, dar pentru o informare corectă, trebuie să ştii că de aceste probleme (respectiv opririle şi staţionările) se ocupă în prezent primăria prin intermediul gardienilor locali (care au fost rebotezaţi în poliţie LOCALĂ).
Aceste servicii ale primăriilor au primit competenţe în acest sens şi e principala lor atribuţie, iar după cum poate vedea toată lumea, au "rezolvat" problema parcărilor, pentru că "ei sunt mai aproape de cetăţean", "mai eficienţi" bla bla bla ... şi alte bazaconii de aceste fel. În realitate, asta e adevărata "eficienţă" a administraţiei locale. ?

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@soimu faci o confuzie. Confuzi Poliţia Rutieră cu gardienii locali, care sunt cei ce au primit aceste competenţe privind opririle şi staţionările neregulamentare. 

Ştii care este principalul ţel sau scop al Poliţiei Rutiere? Acela de a reduce accidentele în care mor sau rămân schilodiţi pe viaţă oameni. Oare câte accidente soldate cu victime au ca şi cauză oprirea neregulamentară? În schimb când discutăm despre viteza neregulamentară, lucrurile se schimbă radical. Morţii şi răniţii apar exact acolo unde se circulă cu viteză (sau cum spui tu, fluent). Din acest motiv acolo e treaba poliţiei rutiere, pentru că acolo apar accidentele cu victime. Îţi vine să crezi?

 

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri
genessys30

Publicat (modificat)

Din păcate percepția celor care circulă pe drumurile publice, pietoni, șoferi, bicicliști, este că Poliția Rutieră trebuie să stea la dirijare, la vedere, iar sancțiunile sunt doar o răutate a polițiștilor ca urmare a lipsei de activitate și nicidecum a greșelilor pe care participanții la trafic le fac, mai mult sau mai puțin intenționat. 

Mai este și lipsa educație rutiere care, din nefericire, în loc să piardă teren,  câștigă,  pe zi ce trece,  tot mai mult.  

Omul, participantul la trafic, indiferent de natura lui, trebuie să știe că rolul poliției este de a menține ordinea și nicidecum de slugă a cuiva iar cei care nu respectă aceste norme vor fi sancționați.

Poliția trebuie să determine cetățenii să respecte legislația tot timpul și nu doar acolo unde aceasta se vede. Altfel ne furăm singuri căciula. 

Statul poliției numai la vedere este o abordare total eronată a conducerii acesteia pentru că se induce, așa cum am mai spus, o percepție falsă la nivelul mentalului cetățeanului iar singurul rezultat, unul dezastruos, și anume acela de a-l învăța să se ferească. 

Păi, eu ca poliție, determin pe cel certat cu legea să o respecte ori îl învăț și mai ales îl ajut să mă fenteze și mai ales să se ferească de mine?

Ca atare, cea mai bună metodă de a menține și mai ales de "readucere" a normalului este supravegherea discretă, statul la pândă pentru o anumită categorie de "șoferi". pentru că "deranjează" pe netrebnici și are efect contrar statului "la vedere",  care este cel mai prost concept adoptat de poliție dovedind asta prin numărul tot mai mare de cocalari la volan, și nu numai, iar efectele sunt tot mai dramatice și din ce în ce mai mule. 

Cine își dorește politia la vedere? Cei certați cu legea pentru a se putea pune în gardă, reorganiza și-a se putea feri. 

Cei cinstiți și-o vor dori eficientă iar eficiența nu este deloc "la vedere". Ne-o demonstrează realitate zilnic însă, din păcate,  numai cei care conduc instituția nu au aceiași optică și se miră că rezultatele nu-s cele scontate.

Frica păzește bostănăria iar asta va fi valabil tot timpul. 

Dacă vei ști că poți fi luat ca din oală, oricând și mai ales oriunde, altfel te vei comporta.

Altfel, ne vom scălda în aceiași mocirlă mirându-ne de ce.

Modificat de genessys30

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Putina atentie.......radar ...bovin in Franta. Asta nu este stat la panda este aranjament...urban.

radar bovin.jpg

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Problema e ca Politia reprezinta o parte(bucata) a Statului, pe drum. Si cand apare o problema, sa zicem o curba mai stransa, Statul, in loc sa modifice infrastructura, sa faca drumul in terasament, sa poti aborda curba respectiva cu o viteza potrivita, iti pune o limitare de 30 km/h. Si ca sa intareasca limitarea, iti pune si un logan dupa curba care sa te forteze sa iei curba cu nu mai mult de scarbavnica viteza... Mno, aia deranjeaza!

Drumurile astea erau bune pe vremea romanilor cand viteza maxima atinsa cu sa zicem caruta era de 5km/h, dar daca tehnologia a avansat si avem turisme care permit viteze medii de deplasare de 70km/h, pai evident ca si infrastructura trebuie modificata in consecinta!

Dar e mult mai lesne si chiar avantajos pentru Stat sa puna un indicator de limitare...

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

O replică lipsită de vreo logică. O părere generată de cultura populistă şi antistatală a mass-mediei ce manipulează de ani buni, băgându-le-n cap tuturor naivilor că statul e un fel de om negru, un fel de balaur, al cărui unic scop este să-l asuprească pe cetăţeanul european, lipsit de vreo obligaţie, dar plin de drepturi.

Mergând pe acelaşi raţionament, fiecare cetăţean reprezintă o parte a statului. Cine sunt cei ce ar fi trebuit să constuiască autostrăzi şi o infrastructură de actualitate? Compania de autostrăzi, primăriile, consiliile judeţene, etc. Ei bine toate aceste entităţi sunt conduse de către .... ALEŞII cetăţenilor europeni. Aleşii ăştia sunt reprezentanţii cetăţenilor plini de drepturi. Sunt trimişi acolo de către plătitorii de taxe ca să le reprezinte interesele şi să administreze banul public. Deci dacă nu avem autostrăzi, acest lucru se datorează fiecărui cetăţean, pentru că a trimis prin votul lui sau prin dezinteres (atunci când nu s-a dus la vot) un ales/reprezentant care nu a construit autostrăzi. Aici există două posibilităţi. Prima posibilitate este că românii nu-şi doresc autostrăzi, din moment ce reprezentanţii lor nu se înghesuie să le construiască, pentru că nu-i aşa ... alesul ştie cel mai bine ce-şi doreşte românul şi ce e mai bine pentru el. Iar a doua posibilitate este că reprezentanţii (aleşii) românilor sunt incompetenţi ori nu contează interesul public (adică al tuturor) ci doar cel personal. Şi cum aleşii neamului provin din rândul societăţii, e lesene de înţeles că românii au parte de aleşii pe care-i merită, iar pe cale de consecinţă, au parte de infrastructura rutieră pe care şi-o doresc şi o merită. În concluzie, după cum vezi, statul ăsta este condus şi se comportă exact cum îşi doreşte cătăţeanul ăla ce vrea să abordeze curba cu viteze mai mari.

În schimb, dacă cetăţeanul european ar ieşi din retorica asta populistă şi mentalitatea de buric al pământului şi va încerca să gândească raţional, ar trebui să priceapă că până în momentul în care vor exista autostrăzi, trebuie să respecte limitele de viteză şi să circule corect. Iar acest lucru NU este un favor făcut statului, poliţiei, poliţistului sau oricui altcuiva, ci o face pentru siguranţa sa şi a celor ce circulă pe drumurile publice.
Până atunci când va exista infrastructură de actualitate, cetăţeanul european trebuie să se adapteze la cea actuală şi să circule respectând regulile existente, nu să preia retorica retardatului Mirciulică Badea, ce trăieşte cu impresia că e cel mai important de pe planetă, iar faptul că îşi doreşte să ajungă la destinaţie într-un anumit interval este tot ce contează.

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Comentariul acestui @taxpayer e un exemplul elocvent al individului cu un orizont de percepţie care se limitează doar la propria persoană şi doar la ceea ce vede înaintea ochilor. Aceşti indivizi rupţi de realitate în ansamblul ei, nu pot vedea mai departe de propriile experienţe şi de universul strâmt în care trăiesc.
Dintr-un anumit punct de vedere, acest gen de oameni sunt un pericol social, pentru că, datorită orizontului lor îngust şi incapacităţii lor de a vedea realitatea în ansamblul ei, cad pradă manipulărilor de tot felul şi al stereotipurilor de gândire, adoptând un comportament specific ignorantului, care trăieşte cu impresia că el e buricul pământului şi lumea se învârte în jurul său. Pentru aceşti ignoranţi nu contează siguranţa rutieră a celorlalţi participanţi la trafic, ei se ghidează doar după principiul "buricul pământului" şi stabileşte el, pentru că e deştept de bubuie, că o anumită distanţă parcursă cu maşina nu trebuie să depăşească o perioadă de timp stabilită doar în baza nevoilor sale, indiferent de consecinţele la care sunt expuşi ceilalţi participanţi la trafic. 
Tot aceşti ignoranţi nu au capacitatea să priceapă că poliţia nu are absout nicio legătură cu infrastructura rutieră şi că alte instituţii ale statului se ocupă de construcţia, intreţinerea etc. infrastructurii, iar treaba poliţiei este limitată doar la impunerea respectării normelor de siguranţă prevăzute de lege. Aceste aspecte sunt mult prea complexe pentru cetăţeanul limitat intelectual dar plin de ifose şi pretenţii, motiv pentru care e mai simplu şi comod să generalizeze şi să-şi exprime nemulţumirea faţă de o entitate abstractă numită stat.

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

@taxpayer: nu stiu daca ai pierdut pe cineva drag intr-un accident de circulatie, insa nu iti doresc sa experimentezi acest sentiment... recunosc ca nu am simtit acest sentiment, insa am fost pus in postura de a anunta familia celor decedati ca nu mai au alaturi un copil, o sora, un frate... cu siguranta ca ai avea dupa o alta perceptie despre "panda politiei".

Asa cum spuneau si colegii mei, exista un principiu (dintre multe altele) ce guverneaza o tara democratica: separarea puterilor in stat! Adica fiecare insitutie are o menire, pe care trebuie sa o indeplineasca! Politia nu poate fi condamnata pentru ca nu exista medicamente, pentru ca profesorii au plecat din tara etc.

Daca este sa criticam Politia Romana, atunci sa ne uitam la atributiile institutiei (vezi siteul IGPR), la rezultate, la neajunsuri, la dotari etc. Te rog sa ai curiozitatea de a studia statisticile Politiei Romane privind cauzele generatoare ale accidentelor si vei constata ca in top se afla vitez excesiva (alaturi de alcool la volan si depasirile neregulamentare); daca am sta la panda, asa cum insinueze, nu crezi ca am vana si pe cei care parcheaza incorect, sau pe cei care isi pun folii, ori care isi tuneaza masinile etc.? Ca si acolo se dau amenzi, adica se aduna impozite pentru stat.... 

Am impresia ca populatia a cazut dintr-o extrema in alta: in regimul comunist, Statul controla toate aspectele vietii (inclusiv viata intima - a se vedea Decretul cu natalitatea), iar acum se tinde catre o libertate fara limite (ingredient al haosului). Cum e mai bine?!

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Taxpayer...platitorule de taxe, daca un politist cu experienta care are cativa anisori pe strada la circulatie, oricare, ar fi fost macar consultat cand s-au facut ,,studiile de fezabilitate" pentru construirea de ,,autostrazi in romanica" iti garantez ca ele aratau mult mai bine si erau terminate de mult ! Iti spun cu mana pe inima ca foarte avantajos pentru materia cenusie pe care presupun ca o ai este sa nu te mai uiti la Mircea Badea ! O sa incepi sa gandesti cu mintea ta !

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

CIne acuza ca politia "sta la panda", cred ca e cel putin idiot.

Pai asta-i rolul politiei, SA APERE SOCIETATEA, veghind ca infractorii si contravenientii sa fie depistati, prinsi, judecati, re-educati si re-adusi in societate.
De ce zic ca este idiot? Pentru ca logic nu poate fi ne-idiot:
Care-i alternativa pandei?
Ca politia sa intervina "pe fata" doar cand criminalul ne patrunde in locuinta?

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

Am gasit si remorca radar in, in, in, in........Germania.  Autostrazi fara limita de viteza, raiul vitezomanilor!!!!! 

 

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

O dedicaţie pentru "deştepţii" care încearcă să ne explice cum e prin alte ţări din lumea civilizată. 

 

 

  • Upvote 2

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri

"Deştepţii" care nu au ieşit în viaţa lor din România, dar vin să ne explice cum este "p-afară".

Distribuie acest comentariu


Link către comentariu
Distribuie pe alte siteuri


Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să aveţi un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Înscrierea unui nou cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Aveţi deja un cont de membru? Conectaţi-vă aici.

Autentificare în cont

×

Informaţii importante

Acest website foloseşte cookie-uri. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii lor. Mai multe informaţii în Politica de confidenţialitate.